تصفیه آب با کوزه سفالی چگونه است؟

5

سال‌ها پیش و زمانی که هنوز دستگاه‌های تصفیه آب خانگی به خانه‌های خیلی از ماه راه پیدا نکرده بودند، بسیاری از مردم تصفیه آب با کوزه سفالی را به عنوان راهی برای تمیز کردن آب انجام می‌دادند. راهکاری که هنوز هم برای تهیه آب آشامیدنی و خنک نگه داشتن آب استفاده می‌شود. تصفیه آب با کوزه سفالی هنوز هم در بسیاری از خانه‌ها کاربرد دارد و امروز در استادکار قصد داریم تا یاد بگیریم چطور تصفیه آب با کوزه سفالی را انجام دهیم، با ما همراه باشید.

تصفیه آب با کوزه سفالی

بسیاری از مطالعات نشان داده است که کوزه‌های سفالی که با استفاده از خاک رس عالی درست شده‌اند، خاصیت فوق‌العاده‌ای در تصفیه آب دارند. روش تصفیه آب با کوزه سفالی به این صورت است که طی گذشت سه روز همه مواد مضر و آلودگی‌های داخل آب از بین می‌رود و در واقع در داخل کوزه باقی می‌ماند و آبی پاک از بدنه کوزه به بیرون آن تراوش می‌کند. البته در مورد تصفیه آب با کوزه سفالی باید بدانید که کوزه مورد استفاده نباید رنگ و لعاب داشته باشد.

کوزه‌های سفالی که با استفاده از خاک رس عالی درست شده‌اند، خاصیت فوق‌العاده‌ای در تصفیه آب دارند
کوزه‌های سفالی که با استفاده از خاک رس عالی درست شده‌اند، خاصیت فوق‌العاده‌ای در تصفیه آب دارند

موضوع حائز اهمیت دیگری که باید در مورد تصفیه آب با کوزه سفالی در نظر داشته باشید، این است که اگر از یک کوزه به مدت طولانی برای تصفیه استفاده شود، بعد از مدتی ممکن است آلودگی‌ها به داخل بافت کوزه رسوخ کند و آبی که از آن خارج می‌شود خاصیت پاک بودن و تمیز بودن را نداشته باشد. برای رفع این مشکل هم می‌توانید از کوزه جدید استفاده کنید و یا اینکه مقداری شن داخل کوزه بریزید و به خوبی تکان دهید و بعد آن را خارج کنید تا جرم‌های داخل کوزه از بین بروند.

توجه داشته باشید که برای استفاده از کوزه جدید جهت تصفیه آب تا ۳ روز نباید آبی که از آن تراوش می‌شود، استفاده گردد. از روز چهارم آب خارج شده از کوزه سالم و آشامیدنی است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

نکته جالبی که در مورد تصفیه آب با کوزه سفالی وجود دارد این است که آب با ماندن در هر ظرفی می‌گندد اما با ریختن آب در کوزه می‌توان از خاصیت گندزدایی و تصفیه آن استفاده نمود و آبی تازه و پاک تحویل گرفت. خاصیت مکندگی بالا در کوزه‌های سفالی خام و بدون لعاب آلاینده‌های غیرضروری را از آب حذف می‌کند و آب گوارا و تصفیه شده در دسترس قرار می‌دهد.

با ریختن آب در کوزه می‌توان از خاصیت گندزدایی و تصفیه آن استفاده نمود و آبی تازه و پاک تحویل گرفت.
با ریختن آب در کوزه می‌توان از خاصیت گندزدایی و تصفیه آن استفاده نمود و آبی تازه و پاک تحویل گرفت.

استفاده از کوزه آب یا تصفیه سازهای برقی

استفاده از دستگاه‌ها تصفیه آب این روزها بسیار مرسوم شده و افراد زیادی از این دستگاه‌ها برای تهیه آب آشامیدنی استفاده می‌کنند؛ اما همان‌طور که می‌دانید، خرید و نگهداری از این دستگاه‌ها کمی هزینه‌بر است و از طرفی ممکن است شما در جایی باشید که به دستگاه تصفیه ساز دسترسی نداشته باشید. در چنین مواقعی می‌توانید تصفیه آب با کوزه سفالی را در خانه یا هر جایی که هستید بدون مصرف کمترین میزان برق و انرژی، انجام دهید و آبی گوارا تحویل بگیرید.

استفاده از دستگاه‌ها تصفیه آب این روزها بسیار مرسوم شده و افراد زیادی از این دستگاه‌ها برای تهیه آب آشامیدنی استفاده می‌کنند
استفاده از دستگاه‌ها تصفیه آب این روزها بسیار مرسوم شده و افراد زیادی از این دستگاه‌ها برای تهیه آب آشامیدنی استفاده می‌کنند

به علاوه تصفیه آب با کوزه سفالی این امکان را به شما می‌دهد تا با ریختن آب ولرم و جوشیده شده داخل آن آبی خنک و در عین حال تمیز و آشامیدنی و بدون نیترات و سموم دیگر تحویل بگیرید و در عین حال مواد معدنی داخل آب حفظ شود و از موادی همچون روی یا زینک نیز برخوردار شوید؛ زیرا همانطور که می‌دانید کمبود این مواد می‌تواند موجب ریزش مو، طاسی و تاخیر در رشد کودکان شود و این‌گونه به سادگی و با کمترین هزینه می‌توانید به روی دسترسی داشته باشید. حال آنکه این مواد با تصفیه سازهای برقی به طور کلی از بین می‌روند.

وجود املاح و مداد معدنی مفیدی همانند زینک در آب تصفیه شده در کوزه می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند.
وجود املاح و مداد معدنی مفیدی همانند زینک در آب تصفیه شده در کوزه می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

نکاتی که باید در تصفیه آب با کوزه سفالی به آن دقت کنید

به یاد داشته باشید که کوزه مورد استفاده شما باید از خاک رس و به صورت سنتی تهیه شده باشد و هیچ لعابی در آن به کار نرفته باشد. زیرا لعاب موجب از بین رفتن این خاصیت می‌شود. برای استفاده اولین بار از کوزه باید درون آن آب بریزید و ۵ تا ۶ ساعت بگذارید و سپس آب را خالی کنید تا بو و مزه خاک از آن خارج شود. سپس دوباره آبی در کوزه بریزید و توجه داشته باشید که تا ۳ روز آب خارج شده از کوزه قابل آشامیدن نیست و از روز چهارم می‌توانید از آب تراوش شده از کوزه بیاشامید.

جالب است بدانید که مطالعاتی که روی تصفیه آب شهر در این کوزه‌ها صورت گرفته نشان داده است که کوزه سفالی می‌تواند تا ۶۰ درصد نیترات موجود در آب را کاهش دهد و آبی که از آن به بیرون میریزد دارای کمترین میزان نیترات و املاح مضر است.

کلام آخر

استفاده از کوزه سفالی برای تصفیه آب روشی ساده و بدون هزینه است که می‌تواند در بسیاری از مواقع نیز واقعا مفید باشد. می‌توانید در خانه یک کوزه سفالی تهیه کنید و ضمن اینکه از ظاهر زیبا و سنتی آن لذت می‌برید، آبی گوارا و آشامیدنی و خنک داشته باشید و به روش نیاکان و افرادی که سال‌ها پیش آب را تصفیه می‌کردند، آبی تمیزتر از باران بیاشامید. در مقابل نیز افرادی هستند که برای خیلی از مکا‌ن‌ها استفاده از دستگاه تصفیه آب برقی را ترجیح می‌دهند. در این شرایط می‌توانید همین حالا اپلیکیشن استادکار را نصب کنید و از همکاران ما کمک بگیرید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

5 نظرات
  1. نظامدوست می گوید

    میشه یه تماس با من بگیرید سوالی داشتم خدمتتون ۰۹۱۵۸۱۴۶۴۳۱

    1. مژده عاشوری می گوید

      سلام دوست عزیز برای مشاوره با کارشناسان استادکار می تونید در وب سایت و یا اپلیکیشن استادکار ثبتنام کنید و به سوالات خودتون پاسخ بدید.

  2. منصور می گوید

    سلام آب درون کوزه رو مصرف کنیم یا آبی که از کوزه تراوش میشه ممنون از اینکه پاسخ بدید.

  3. مژده عاشوری می گوید

    سلام دوست عزیز، وقت بخیر. آب در داخل کوزه سفالی خنک‌تر باقی می‌مونه، اما اگر قصد شما تصفیه کردن آب باشه، برای این کار باید کوزه را داخل یک ظرف دیگر قرار بدید و از آبی که از اطراف کوزه به داخل ظرف تراوش میشه، به عنوان آب تصفیه شده استفاده کنید.

  4. Mahnaz می گوید

    سلام.کوزه سفالی خریدم اما آب ازش تراوش نمیکنه.چن کار کنم؟
    تا الان چند تا خریدم و بردم عوض کردم اما همشون تراوش نداشتن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − ده =