درب آکاردئونی چیست؟ + معایب، مزایا و امنیت درب آکاردئونی

0

درب آکاردئونی نوعی حفاظ به شمار می‌رود که برای امنیت بیشتر جلو درب ورودی واحدهای آپارتمان، شرکت و یا مغازه نصب می‌شود. حال برای آشنایی بیشتر با درب آکاردئونی و ویژگی‌های آن، معایب درب آکاردئونی
امنیت درب آکاردئونی
مقاله‌ای تهیه کرده‌ایم که می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید درب آکاردئونی باشد پس اگر قصد خرید یک حفاظ امنیتی برای خانه یا محل کار خود را دارید با استادکار همراه شوید.

آشنایی با درب آکاردئونی

بگذارید برای آشنایی بیشتر با این مدل حفاظ امنیتی از نام آن شروع کنیم. هیچ می‌دانید چرا به این مدل درب آکاردئونی می‌گویند؟ اگر نگاهی به ساختار این مدل حفاظ بی‌اندازید با توجه به نوع باز و بسته شدن درب و نوع حرکت آن متوجه خواهید شد که شبیه به ساز آکاردئون است به همین خاطر نام آن را درب آکاردئونی گذاشته‌‌اند. سیستم و ساختار درب آکاردئونی نسبت به بسیاری از انواع حفاظ‌های امنیتی، ساده‌تر است از این رو بسیاری از افراد درب آکاردئونی را ترجیح می‌دهند.

بیشتر بدانید درب ضد سرقت بهتره یا درب آکاردئونی؟

درب اکاردئونی نوعی درب ریلی تاشو است که بر روی درب اصلی نصب می‌شود تا امکان محافظت از حریم خصوصی افزایش  پیدا کند.
درب اکاردئونی نوعی درب ریلی تاشو است که بر روی درب اصلی نصب می‌شود تا امکان محافظت از حریم خصوصی افزایش  پیدا کند.

اجزای درب آکاردئونی

به منظور استحکام بیشتر درب‌های اکاردئونی را از جنس آهن بسیار با کیفیت و محکم به شکل پروفیل می‌سازند که معمولا درون پروفیل‌ها به شکل افقی، عمودی و یا مورب با طرح‌های مختلف پر شده است. برای نصب این پروفیل نیز یک ریلی آهنی چرخ‌دار نیز در بالای درب نصب می‌شود. یکی دیگر از اجزای درب آکاردونی قفل مربوط به آن است که معمولا به شکل قفل روکار و یا توکار طراحی می‌شود که در این میان قفل توکار امنیت بالاتری دارد.

ویژگی‌های درب آکاردئونی استاندارد

از آنجا که مهم‌ترین استفاده از درب آکاردئونی به منظور حفاظت از حریم شخصی و جلوگیری از ورود سارقین به فضای شخصی است پس بایستی این حفاظ از امنیت و استاندارد بالایی برخوردار باشد. از این رو یک درب آکاردئونی استاندارد باید ویزگی‌های زیر را دارا باشد:

  • به طور معمول درب آکاردئونی باید دارای مقاطع کناری به ابعاد ۵۰*۳۰ باشد.
  • از پرچ‌های مناسب و مرغوب در اتصالات آن استفاده شود
  • دستگیره‌های فلزی کونیک شده داشته باشد.
  • کمربند ایمنی داشته باشد
  • در ساخت آن از جوش SMAW استفاده شده باشد.
  • تسمه به کار رفته در آن ۲۰*۵ باشد
  • ابعاد مقطع ریلی درب آکاردئونی استاندارد بایستی ۵۰*۵۰ باشد.

کاربرد درب آکاردئونی

قطعا همه ما می‌دانیم که مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد درب آکاردئونی، حفاظت از وردی واحد ساختمان یا شرکت‌ها و مغازه‌ها است. علاوه بر این می‌توان از درب آکاردئونی به عنوان درب پارکینگ نیز استفاده کرد البته لازمه آن این است که حتما از درب آکاردئونی ریموت‌دار استفاده شود. در کنار کاربردهای حفاظتی که درب آکاردئونی دارد می‌توان به ظاهر زیبای آن نیز اشاره کرد که محیط را زیباتر جلوه می‌دهد.

از درب اکاردئونی دستی معمولا برای فضای خانه یا اداره و از  مدل درب اکاردئونی ریموت دار برای پارکینگ استفاده می‌شود
از درب اکاردئونی دستی معمولا برای فضای خانه یا اداره و از  مدل درب اکاردئونی ریموت دار برای پارکینگ استفاده می‌شود

معرفی انواع درب آکاردئونی

به طور کلی انواع درب‌های آکاردئونی را بر اساس ویژگی‌های آن می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • درب اکاردئونی آهنی
  • درب اکاردئونی ام دی اف
  • درب اکاردئونی پی وی سی

درب آکاردئونی آهنی:

همانطور که از نام این درب پیدا است، جنس آن آهنی است در نتیجه می‌توان گفت استحکام بسیار بالایی دارد. درب‌های آکاردئونی آهنی پس از ساخته شدن با رنگ کوره‌ای رنگ آمیزی می‌شوند تا در اثر رطوبت و یا عوامل محیطی زنگ نزد. پس می‌توان از آن در محیط‌های خارجی نیز استفاده کرد. استحکام و مقاومت این مدل حفاظ آکاردئونی در مقایسه با انواع دیگر بیشتر است و البته طرفداران بیشتری نیز دارد.

درب آهنی آکاردئونی به دلیل استحکام و کیفیت مرغوبی که دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
درب آهنی آکاردئونی به دلیل استحکام و کیفیت مرغوبی که دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درب آکاردئونی ام دی اف:

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین مزیتی که درب‌های آکاردئونی ام دی اف نسبت به سایر مدل‌ها دارند، قیمت پایین و اقتصادی آن است ولی یکی از بزرگترین معایب آن عمر بسیار پایین آن است. این درب اکاردئونی ام دی اف وزن بالایی دارد و به مرور زمان خودش را می‌اندازد و ترک می‌خورد در نتیجه زیاد نمی‌توان از آن استفاده کرد و کارایی لازم برای طولانی مدت ندارد.

نمونه‌ای از مدل درب اکاردئونی ام دی اف
نمونه‌ای از مدل درب اکاردئونی ام دی اف

درب آکاردئونی پی وی سی:

پی وی سی نسبت به متریال آهن وزن پایین‌تری دارد و از نظر ظاهری بسیار زیباتر است. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این مدل حفاظ، شستشو راحت آن است. علاوه بر این طول عمر به نسبت بالاتری از ام دی اف دارد.

 نمونه‌ای از مدل درب اکاردئونی پی وی سی
نمونه‌ای از مدل درب اکاردئونی پی وی سی

علاوه بر مدل‌های اصلی که گفته شد، مدل‌های متنوع دیگری از درب‌های اکاردئونی مانند حفاظ آکاردئونی سه گل ساده و دوخم، حفاظ آکاردئونی سه گل و چهار خم، حفاظ آکاردئونی نقش دار، حفاظ آکاردئونی طرح پیچ (فر)، حفاظ آکاردئونی دوجداره و پنج گل، حفاظ آکاردئونی ایتالیایی، حفاظ آکاردئونی چهار گل، حفاظ اکاردئونی سلطنتی نیز در بازار موجود است.

طریقه نصب درب آکاردئونی

  • برای نصب درب اکاردئونی اولین کاری که باید انجام دهید، اندازه‌گیری چارچوب درب اصلی است. این کار را می‌توانید خودتان انجام دهید و یا می‌توانید از افرادی که کار فروش و نصب درب اکاردئونی دارند کمک بگیرید.
  • پس از اندازه‌گیری و آماده‌سازی پروفیل حفاظ آکاردئونی مطابق با اندازه‌ها، نوبت به جوش دادن درب است که معمولا در محل انجام می‌شود.
  • پس از جوش دادن درب نوبت به سوار کردن آن بر روی ریل چرخدار بالای درب اصلی است. و پس از آن به راحتی می‌توانید از حفاظ امنیتی استفاده کنید.

بد نیست بدانید که درب‌های آکاردئونی در دو مدل تک لنگه و دو لنگه تولید می‌شوند. پس اگر محل شما کوچک است یا راه‌پله تنگی دارید بهتر است از درب آکاردئونی تک لنگه استفاده کنید. از مدل دو لنگه نیز بیشتر برای محوطه باز استفاده می‌شود که نیاز به سیستم سخت افزاری قفل و لولای پیشرفته و ضریب امنیت بالا است.

آیا درب آکاردئونی گزینه مناسبی است؟

همانطور که می‌دانید با پیشرفت تکنولوژی امروزه بسیاری از افراد درب ضد سرقت را جایگزین درب‌های آکاردئونی کرده‌اند. اما گاهی اوقات افراد بین دو راهی می‌مانند: درب ضد سرقت یا حفاظ اکاردئونی؟ از این رو به مزایا و معایب درب اکاردئونی اشاره‌ای می‌کنیم:

مزایای درب آکاردئونی

  • اشغال فضای بسیار کم و باز و بسته شدن ریلی شکل آسان یکی از مزایای بسیار خوب درب‌های آکاردئونی است.
  • از دیگر مزایای این مدل حفاظ می‌توان به سبک بودن آن و استحکام بالای آن اشاره کرد.
  • با نصب درب آکاردئونی دیگر وقت و انرژی زیادی برای دزدگیر و دوربین صرف نمی‌کنید و در واقع به مراقبت‌های خاصی نیاز ندارد.
  • امکان خرابی آن نسبت به درب‌های ضد سرقت کامپیوتری کمتر است و طول عمر بالایی دارد.
  • طرح و تنوع ظاهری آن بسیار شکیل است طوریکه بر روی زیبایی فضای بیرونی تاثیر می‌گذارد.

معایب درب آکاردئونی

نسبت به درب‌های ضد سرقت دیجیتال و جدید که از چند سوی مختلف قفل می‌شوند و برخی از آن‌ها مجهز به دوربین یا سیستم‌های اطلاع رسانی هستند که حتی وقتی فرد در خانه نباشد در صورت بروز هرگونه مشکل به صورت خودکار به او اطلاع رسانی می‌شود، درب‌های آکاردئونی این ویژگی را ندارند. علاوه بر این ممکن است درب اکاردئونی با یک برش ساده شکسته شود و یا اگر قفل آن روکار باشد برخی سارقین بتوانند آن را باز کنند. در نتیجه برخی افراد بر این باورند که امنیت درب اکاردئونی زیاد نیست اما با این حال هنوز بسیاری از افراد برای واحدهای آپارتمانی از این مدل حفاظ استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

متاسفانه امروزه تعداد سارقین در تمام کشور افزایش یافته است و در نتیجه خصوصی ماندن حریم افراد همیشه در خطر است. پس بهتر است برای خاطر جمعی بیشتر به منظور حفاظت از حریم خصوصی به دنبال راه‌های حفاظتی مانند نصب درب آکاردئونی یا درب‌های ضد سرقت باشیم تا بتوانیم امنیت بیشتری برای آسایش خود فراهم کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =