دیوار سبز: چگونه دیوار سبز درست کنیم؟

0

دیوار سبز، دیوار زنده، یا باغچه عمودی، این‌ها نام‌هایی هستند که اخیرا در دنیای دکوراسیون داخلی به میان می‌آیند. هرچند شاید تا به امروز بیشتر چنین دکوراسیونی را در لابی هتل‌ها یا دفاتر شیک و لوکس شرکت‌ها یا حتی در برترین فرودگاه‌های جهان دیده باشید. اما بد نیست بدانید می‌توانید این دکوراسیون شیک و زنده را به خانه‌تان نیز بیاورید. با استادکار همراه باشید تا بدانید چطور می‌توان این فضای سبز زیبا را وارد خانه کرد. ما به شما کمک خواهیم کرد تا بدانید چگونه دیوار سبز درست کنید .

دیوار سبز چیست؟

دیوار سبز، همانطور که از نامش پیداست، به دیواری گفته می‌شود که پوشیده از گیاهان سرسبز است. این گیاهان سبز به روی دیوار نقش یک باغچه را ایفا می‌کنند به همین دلیل است که به آن «باغچه عمودی» نیز گفته می‌شود. اما همه چیز به سادگی داشتن یک باغچه نیست چرا که دیوار سبز مراقبت‌های ویژه‌تری نسبت به یک باغچه نیاز دارد و باید با شرایط خاصی در فضای بسته ایجاد شود. با اینحال، داشتن یک دیوار سبز در خانه به یکی از مدهای روز در دنیای دکوراسیون خانگی تبدیل شده است که روز به روز محبوبیت بیشتری کسب می‌کند.

دیوار سبز: چگونه دیوار سبز درست کنیم؟
دیوار سبز آرامش خاصی در فضا ایجاد می‌کند و هم می‌تواند به روی دیوار داخلی خانه نصب شود هم د فضای بیرونی آن.

چطور یک دیوار سبز در خانه خود ایجاد کنیم؟

  1. دیوار مورد نظرتان را انتخاب کنید

اولین چیز برای آموزش ساخت دیوار سبز که باید به آن دقت کنید محل قرار گرفتن دیوار سبز است. از آنجایی که روی این دیوار گیاهان زنده قرار گرفته می‌شود بنابراین باید جایی را برای قرار گیری آن انتخاب کنید که نور طبیعی داشته باشد. این نور یا از سقف می‌تابد یا از پنجره، بنابراین شاید دیوار کنار یا روبروی پنجره بهترین گزینه باشد. هرچند باز هم بستگی به این دارد که چقدر نورگیر این پنجره‌ها برای گیاه روی دیوار کافی باشد. اگر نور کافی به دیوار سبز شما نرسد، گیاهان آن به خوبی رشد نمی‌کنند و ظاهر دیوار سبز شما زیباتر و جذاب‌تر نخواهد شد. اگر می‌خواهید دیوار سبز را در فضای باز ایجاد کنید باید گیاهانی را انتخاب کنید که با آب و هوای محل زندگی شما سازگار هستند.

آموزش ساخت دیوار سبز
باغچه عمودی می‌تواند به روی یک دیوار در دفتر کار شما نیز قرار بگیرد و محیطی شاداب‌تر و سرزنده‌تر در محل کار شما ایجاد کند.
  1. فریم اولیه دیوار سبز را تهیه کنید

در هر حال گیاه شما قرار نیست دقیقا روی دیوار قرار بگیرد، اما شما نیز گزینه‌های متعددی برای انتخاب فریم دیوار سبز دارید. شما می‌توانید این پنل را خودتان از چوب تهیه کنید یا یک پنل آماده از پیش ساخته شده مخصوص این کار بخرید. فریم مورد نظرتان را با فاصله به دیوار پیچ کنید. هرچند برای نصب دیوار سبز به روی دیوار نیز گزینه‌های مختلفی وجود دارد، برخی از شرکت‌ها به شما سیستم‌های آبیاری خودکار را ارائه می‌دهند که با توجه به نوع گیاه و محل قرار گیری آن آبیاری می‌شود. روش‌های ساخت دیوار سبز با توجه به مکان و حجم کار می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین پیش از اینکه بخواهید خودتان اقدام کنید حتما باید با یک شرکه خبره در این زمین مشورت کنید.

گلدان دیوار سبز - آموزش ساخت دیوار سبز در خانه
حتما لازم نیست یک دیوار کامل و بزرگ را به یک باغچه عمودی اختصاص دهید، معمولا پنل‌های این نوع دکوراسیون در سایزهای مختلفی وجود دارد.
  1. شرایط آبیاری گیاه را جویا شوید

معمولا پنل‌های آماده‌ای که تهیه می‌کنید در کمترین حالت می‌توانند آب را به مدت دو هفته در خود نگه دارند. بنابراین شما نیازی نخواهید داشت زودتر از این زمان دوباره نسبت به آبیاری گیاه اقدام کنید. اینگونه پنل‌ها همانند یک قاب می‌مانند و در دل خود یک منبع آب دارند که به میزان کافی در خود آب نگه می‌دارد. وابسته به اینکه این مخزن چقدر بزرگ است نیاز است که بین دو هفته تا یکماه یکبار مخزن آب آن پر شود. این سیستم‌ها طوری تنظیم شده‌اند که به گیاه بیش از اندازه آب ندهند.

طراحی دیوار سبز منزل - دیوار سبز در خانه
دیوار سبز معمولا با کمی فاصله از دیوار خانه قرار می‌گیرد و بهتر است روی دیوار با یک پوسته ضد آب پوشیده شود که آبیاری گیاه منجر به ایجاد رطوبت در دیوار نشود.

چه گیاهی برای دیوار سبز انتخاب کنیم؟

برای فضای داخلی خانه، گیاهان متعددی می‌توانید انتخاب کنید که علاوه بر نور طبیعی با نور مصنوعی نیز به خوبی رشد می‌کنند. انواع گیاهان آپارتمانی مناسب برای داخل خانه می‌توانند بعنوان یک گیاه برای دیوار سبز انتخاب شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به گیاه پاپیتال یا سرخس‌ها اشاره کرد. برای انتخاب گیاه مناسب برای دیوار سبز باید به شرایط و محل قرار گیری دیوار توجه داشته باشید. در برخی مواقع حتی می‌توانید گیاهان درمانی یا گیاهان خوردنی نظیر گوجه‌های ریز را نیز به روی این باغچه عمودی بکارید.

چه گیاهی برای دیوار سبز انتخاب کنیم؟
برای پوشاندن باغچه عمودی می‌توانید از یک یا چند گیاه مختلف استفاده کنید اما باید در نظر داشته باشید که شرایط نگهداری گیاهان با محل قرار گیری دیوار سازگار باشد.

نکاتی که باید برای داشتن یک دیوار سبز در خانه در نظر داشته باشید

  • اگر دیوار سبز را خیلی به روی دیوار نزدیک نصب می‌کنید برای جلوگیری از رطوبت گرفتن دیوار و پوسته شدن آن بهتر است از یک لایه یا پوسته ضد آب روی دیوار استفاده کنید.
  • برای نگهداری و مراقبت از گیاهان روی دیوار همانند همیشه نیاز است برگ‌های سوخته یا گل‌های پژمرده را جدا کنید تا این امکان را به گیاه بدهید دوباره رشد کند.
  • همچنین نیاز است نسبت به تمیزکردن برگ‌ها و گیاه نیز اقدام کنید.
سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

نتیجه گیری

دیوار سبز اگرچه بیشتر در اماکن عمومی و فضاهای لوکس به چشم می‌خورده است اما اخیرا به یکی از محبوب‌ترین مدهای روز دنیای دکوراسیون خانه تبدیل شده‌ است. نیازی نیست حتما از یک دیوار بسیار بزرگ استفاده کنید. دیوار سبز در سایزها و اندازه‌های مختلفی وجود دارد و حتی برای فضاهای کوچک نیز می‌توانید یک باغچه عمودی و سبز داشته باشید و از فضا و دکوراسیون دیوار خانه برای سرسبز شدن و طبیعی‌تر شدن دکوراسیون خانه استفاده کنید.

منابع: idealhome ، hgtv

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 11 =