معماری ارگانیک چیست؟ اصول و روشهای آن چگونه است؟

0

حتما تا کنون نام معماری ارگانیک به گوشتان خورده است. اما ویژگی‌های این سبک از معماری چیست؟ چه چیز آن را از دیگر سبک‌های معماری متمایز می‌کند؟ شاید بتوان مفهوم کلی این سبک از معماری را در این یک جمله خلاصه کرد که معماری ارگانیک دقیقا به همان فضایی که در آن ساخته شده تعلق دارد و با محیط اطرافش همگون است.

مفهوم معماری ارگانیک

اگرچه کلمه ارگانیک ما را به یاد گیاهان و جانداران می‌اندازد اما طبق تعاریف، در این سبک از معماری کلمه ارگانیک به مفهومی دیگر استفاده می‌شود. ارگانیک در واقع تفسیری از قوانین طبیعت است که در یک بنا به چشم می‌خورد و با دنیای اطراف خود در یک هارمونی می‌باشد. در واقع بنایی که به این سبک معماری ساخته می‌شود باید محصولی از زمان و مکان خود باشد. یعنی به یک لحظه و مکان خاصی تعلق داشته باشد و هرگز حالتی تحمیلی به محیط نداشته باشد. محیط اطراف این بنا نباید به عنوان موجودیت متفاوتی از بنا در نظر گرفته شود.

معماری ارگانیک
در معماری ارگانیک المان‌های طبیعت همچون شاخه و ریشه درخت (مانند این تصویر) به کار برده می‌شود.

ویژگی‌های معماری ارگانیک چیست؟

  • طبق دسته‌بندی‌هایی که ارائه داده اند این سبک از معماری چند ویژگی دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم.
  • یک معماری خوب در درجه اول اصل سادگی و آرامش را به خوبی در بنا اعمال می‌کند. به جای آن که با مد روز دائم تغییر کند باید منحصر به فرد باشد و اجزای آن طوری چیده شده باشند که حتی برداشتن یک تکه از آن تصویر کل بنا را به هم بریزد.
  • یک معماری خوب باید از درون رشد پیدا کند، دقیقا همانند طبیعت که در آن یک دانه رشد می‌کند و محیط اطرافش را در بر می‌گیرد.
  • یک معماری ارگانیک خوب نباید یک استایل کپی شده داشته باشد، بلکه باید قوانین طبیعت را دوباره بازنویسی کند و ساختاری طبیعی‌تر از خود طبیعت داشته باشد.
  • معماری ارگانیک از طبیعت زاده و نشات می‌گیرد و از این رو به طبیعت احترام می‌گذارد. چوب باید دقیقا مثل چوب باشد، ساختارها باید با محیط اطرافشان یکی شوند یعنی مثلا یک خانه باید بخشی از تپه باشد، نه اینکه روی تپه حس شود. بنابراین هر بنا باید دقیقا نشان دهنده کارکرد خود باشد.مثل یک بانک باید دقیفا مثل بانک باشد، نه اینکه مثل یک معبد یونانی به نظر برسد.

چند مثال خوب از این سبک از معماری

در اینجا چند نمونه از آثار معروف معماری که به سبک ارگانیک ساخته شده اند را معرفی می‌کنیم.

آبشارهای لغزان (Falling Waterfalls)

طبیعتا مهم‌ترین اثری که به این سبک ساخته شده است توسط به وجود آورنده مفهوم معماری ارگانیک طراحی شده است. لیوید رایت (Lioyd Wright) در دهه ۱۹۳۰ میلادی این بنا را به عنوان خانه‌ای مخصوص تعطیلات و برای خانواده کافمن (Kauffmann) ساخت. این بنا بهترین نمونه‌ای است که از این سبک معماری می‌توان معرفی کرد.

معماری ارگانیک
آبشار لغزان یکی از درخشان‌ترین آثار مربوط به معماری ارگانیک است.

شل (Shell)

شل نام بنایی در کشور ژاپن است. این ویلای مخصوص تعطیلات توسط معماران آرتکنیک (ARTechnic Architects) در سال ۲۰۰۸ ساخته شد. این یک نمونه کاملی از معماری به سبک ارگانیک است که به خوبی با محیط اطرافش هماهنگ می‌باشد و در عین حال نمایانگر طبیعت در طراحی خود است.

معماری ارگانیک
نام این اثر شل می‌باشد که ساختار خود را از صدف الهام گرفته است.

هنوز هم که هنوزه به سبک معماری ارگانیک توجه زیادی نشده است و بیشتر نظریاتی که در این زمینه منتشر شده اند متعلق به چند معمار مشهور می‌باشد که یکی از آن‌ها سازنده اثر آبشارهای لغزان است. رایت و بسیاری از معمارانی که می‌خواهند معماری را از طبیعت یاد بگیرند بسیاری از جنبه‌های مختلف معماری همچون نحوه قرار گیری ساختمان را از طبیعت الهام می‌گیرند و از این رو آثار آنان بسیار متفاوت هستند.

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =