سیکل تبرید چیست؟

0

شکی نیست که آشنایی با مسائل فنی، یکی از راه های بسیار مناسب و کم خرج برای افزایش راندمان تاسیسات ساختمان است. سیکل تبرید در کولرهای گازی نیز یکی دیگر از این مسائل است که امروز در این مقاله با آن آشنا خواهید شد. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

آشنایی با مسائل فنی مانند سیکل تبرید

همواره در استادکار روی این مسئله تاکید کرده ایم که سرویس تاسیسات ساختمان، از کوچک‌ ترین بخش ها مثل شیر آب تا بزرگترین بخش ها مثل موتورخانه، یک کار فنی و تخصصی است. بهتر است سرویس کاری تاسیسات ساختمان را به افراد مجرب و متخصص بسپارید تا در وقت و در دراز مدت در هزینه ها صرفه جویی کنید.

این توصیه به این معنی نیست که افراد غیرمتخصص به آشنایی با تاسیسات ساختمان نیاز دارند؛ برعکس توصیه اکید ما این است که همه افراد باید با بخش های مختلف تاسیسات ساختمان، مکانیزم عملکرد و نحوه سرویس آنها آشنا باشند. این آشنایی باعث می شود بتوانید بسیار بهتر از تاسیسات منزل خود مراقبت کنید و در مواجه با مشکلات مربوط به این بخش، با کمترین اتلاف وقت، سراغ متخصص مرتبط بروید. آشنایی با تاسیسات ساختمان باعث خواهد شد شما بتوانید بعضی از سرویس های دوره ای تاسیسات را خودتان انجام دهید و در وقت و هزینه صرفه جویی کنید.

نگاهی به یکی از بخش های مهم سیستم سرمایشی

یکی از مهمترین بخش های تاسیسات هر ساختمانی، سیستم سرمایش است. در هفته های اخیر و با موج شدید و کم سابقه گرما در سراسر کشور، ما در استادکار تلاش کردیم شما را با بخش های مختلف سیستم سرمایشی منزل و محل کارتان آشنا کنیم و کمک کنیم بالاترین راندمان را از این بخش دریافت کنید. در مطالب مختلف، بخش های مختلف یک سیستم سرمایشی را بررسی کردیم و راه های عیب یابی و سرویس آن را شناختیم. پیشنهاد میکنیم مقاله کولر گازی کم مصرف را نیز مطالعه کنید .

در این مطلب می خواهیم یک قدم عقب تر برویم و مکانیز کلی این سیستم ها را بررسی کنیم. آشنایی با مکانیزم کلی سیستم کاری کولرهای گازی، به شما کمک خواهد کرد در این تابستان داغ بهترین استفاده را از سیستم سرمایشی خود داشته باشید.

نگاهی به یکی از بخش های مهم سیستم سرمایشی

سیکل تبرید چیست؟

کولرهای گازی برای انجام وظیفه خود از سیکل تبرید کمک می گیرند. سیکل تبرید به فرآیند سردسازی گفته می شود که در آن یک ماده سیال مثل آب یا هوا به وسیله یک ماده سیال دیگر (گاز کولر) سرد می شود. اصلی ترین اجزای سیکل تبرید، کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور است. ماده سرما‌زا، به عنوان یکی از اصلی ‌ترین قسمت ‌های این سیکل، باید حرارت محیط را جذب و آن را در جای دیگری دفع کند. در ‌واقع با این کار، کمپرسور گرما‌ را در موقعیتی قرار می ‌دهد که حرارتی که قبلاً از محیطی با فشار کم جذب کرده بود را پس بدهد.

هر سیستم سردکننده از یک قسمت پر فشار و یک قسمت کم فشار تشکیل شده است که در آن، گرما از قسمت کم ‌فشار دریافت و در قسمت پر فشار دفع می‌ شود.

قسمت کم فشار

در سیکل تبرید، ماده‌ مبرد دائما یک سیکل کامل را تکرار می ‌کند. در این سیکل، ماده مبرد از شیر انبساط عبور می ‌کند و به طرف اواپراتور می ‌رود. سپس وارد کمپرسور می ‌شود. از شیر انبساط  تا ورودی کمپرسور را قسمت کم فشار نام دارد

قسمت پر فشار

به قسمت ‌های کمپرسور، لوله خروج گاز از کمپرسور، کندانسور، مخزن مایع مبرد و لوله حامل مایع مبرد که قسمت باقی‌ مانده از سیستم تبرید است، قسمت پر فشار می گویند.

سیکل تبرید چیست؟ قسمت کم فشار و قسمت پر فشار

بخش های مختلف سیکل تبرید

سیکل تبرید از بخش های زیر تشکیل می شود:

  • ترموستات ضد یخ

وظیفه ترموستات ضد یخ، ایمنی تجهیزات سرمایشی و سیستم تهویه مطبوع است. این قطعه در روند کار معمول دستگاه مؤثر نیست و تنها وقتی وارد عمل می ‌شود که دمای سیستم پایین ‌تر از میزان تنظیم ‌شده باشد.

  • کنترل کننده‌های فشار

این کنترل کننده ها در سه نوع فشار بالا، فشا روغن و فشار پایین تولید می شوند.

  • کنترل کننده ‌های دما و رطوبت

وظیفه کنترل دما و رطوبت در چرخه را بر عهده دارد. در سیکل تبرید، ترموستات‌ها به عنوان کلید‌های حساس به دما، پر‌کاربرد‌ترین کنترل‌ کننده‌های تجهیزات تهویه مطبوع به شمار می آیند.

  • شیر برقی

  • مبدل‌ های فشار به جریان

  • فلوسوئیچ و سایر تجهیزات

عملکرد چرخه یا سیکل تبرید در کولر گازی

عملکرد چرخه یا سیکل تبرید در کولر گازی

در یک سیکل تبرید، هوا از یک قسمت گرفته شده و به قسمت دیگر، که همان هوای آزاد است، منتقل می‌ شود. نحوه‌ عملکرد سیکل تبرید به این صورت است که ابتدا مبرد گاز توسط کمپرسور متراکم می ‌شود و به صورت بخار داغ پرفشار وارد کندانسور می ‌شود. گاز پس از عبور از این مسیر پر پیچ و خم، حرارت خود را به محیط داده و به مایع داغ پرفشار تبدیل می‌گردد. این مایع مبرد وارد شیر انبساط می ‌شود.

با عبور مایع مبرد از درون شیر انبساط، فشار آن کم می شود. مایع سرد کم‌ فشار حاصل از این فرآیند، وارد اواپراتور می ‌شود. اواپراتور خود یک کویل پر پیچ و خم دیگر است که در یونیت داخل ساختمان قرار دارد. مایع کم ‌فشار، گرمای محیط اطرافش را می‌ گیرد و از این طریق هوای آن محیط را خنک می‌ کند. مایع مبرد با گرفتن این گرمای محیط، بخار شده و به شکل مبرد گازی در می ‌آید. این گاز مبرد، یا همان بخار گرم کم‌ فشار، مجددا وارد کمپرسور می‌ شود و سیکل تبرید برقرار می ماند. اگر علافه مندید در مورد داکت اسپلیت و مزایا و معایت آن بخوانید پیشنهاد می کنیم مقاله قبلی استادکار را مطالعه کنید .

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 17 =