چسب کاشی چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد؟

0

کاشی از جمله انواع کفپوش است که در دکوراسیون خانه نیز کاربرد بسیاری دارد. نصب کاشی یا سرامیک کار دشواری نیست و معمولا خود فرد می‌تواند با کمی تمرکز و حوصله این کار را انجام دهد. اما برای نصب کاشی و سرامیک به مواد خاصی از جمله چسب کاشی نیاز است. برای اینکه بتوانید عملکرد بهتری در نصب کاشی در هر نقطه از خانه خود داشته باشید باید کمی بیشتری درباره اینکه چسب کاشی چیست و چه کاربردهایی دارد بدانید.

  • چسب کاشی چیست؟

همانطور که به آن اشاره شد، چسب کاشی ملات اختصاصی است که برای چسباندن و نصب کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب کاشی ویژگی‌های مثبت بسیاری دارد از جمله خاصیت چسبندگی بالا و سازگاری با زیرساخت‌های متنوع. همچنین برای استفاده در جاهای مختلف انواع مختلفی چسب کاشی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • انواع چسب کاشی و کاربردهای آن‌ها

زمانیکه می‌خواهید از چسب کاشی استفاده کنید باید نوع پروژه‌ای که در دست دارید را نیز در نظر بگیرید. اینکه کاشی یا سرامیک کجا قرار است نصب شود، آیا کاشی کف است یا دیوار، آیا جای خشک است یا مرطوب، همه اهمیت پیدا می‌کند. همچنین سطحی که قرار است کاشی به روی آن نصب شود نیز باید در نظر گرفته شود.

  1. چسب ماستیک (Mastic)

قدیمی‌ترین چسب کاشی که هنوز هم در بازار موجود است یک نوع چسب ارگانیک است که به آن ماستیک گفته می‌شود. ماستیک هم برای نصب کاشی به روی دیوار کاربرد دارد هم به روی کف. ماستیک نیاز به ترکیب شدن ندارد و کار با آن باید خیلی سریع انجام شود چرا که زود خاصیت چسبندگیش را از دست داده و خشک می‌شود. ماستیک بسیار پرکاربرد است اما مساله‌ای که وجود دارد این است که معمولا برای نقاط مرطوب و خیس پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین برای فضاهایی نظیر حمام و جایی که کاشی زیاد در برابر آب قرار می‌گیرد کاربرد ندارد.

موارد استفاده چسب کاشی ماستیک:

  • از ماستیک برای چسباندن شیشه و ظروف چینی نیز استفاده می‌شود.
  • چسب کاشی نوع ماستیک خیلی زود خشک می‌شود، همین موجب می‌شود برای چسباندن کاشی به دیوار مناسب باشد. چرا که سریع کاشی را چسبانده و مانع لیز خوردن آن می‌شود.
چسب کاشی چیست؟
چسب ماستیک گزینه مناسبی برای چسباندن کاشی به دیوار است
  1. چسب تین ست (Thin set)

چسب تین ست نیز یکی دیگر از انواع چسب کاشی است که کاربرد بسیاری دارد. این نوع چسب کاشی باید قبل از استفاده ترکیب شود. تین ست نسبت به ماستیک قدرت بیشتری دارد و از نظر استفاده نیز نسبت به ماستیک انعطاف پذیرتر است. تین ست ترکیبی از سیمان، ماسه، آب و مواد شیمیایی مختلف است تا بتواند رطوبت را در خود نگه دارد. از چسب تین ست می‌توانید برای فضاهایی که در معرض رطوبت یا خیس شدن قرار می‌گیرند از جمله حمام و یا وان حمام استفاده کنید.

چسب کاشی چیست؟
چسب تین ست به دلیل مقاومتی که در برابر آب دارد گزینه مناسبی برای نصب کاشی های فضاهایی همانند حمام است.
  1. چسب لاتکس و اکریلیک (Latex and Acrylic)

چسب ترکیبی لاتکس و اکریلیک معمولا ترکیبات بیشتری دارد که موجب می‌شود قدرت چسبندگی آن بالا برود. این نوع چسب کاشی هم برای کفپوش فضای داخل خانه هم برای نصب کاشی به روی دیوار مناسب است.

چسب کاشی چیست؟
از چسب لاتکس و اکریلیک می توان برای چسباندن کاشی به روی دیوار استفاده کرد.
  1. چسب اپوکسی (Epoxy)

چسب اپوکسی گرانترین نوع چسب کاشی است که حاوی رزین، ماسه، سیمان و مواد شیمیایی خاص است که موجب مستحکم شدن آن هنگام خشک شدن می‌شود. چسب اپوکسی به خاطر چسبندگی و مقاومت بالا در برابر دما شناخته شده است. اپوکسی برای فضاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که محیط در برابر رطوبت و مواد شیمیایی باشد.

از جمله موارد مصرفی آن می‌توان به استخر، حمام، لابی، آشپزخانه‌های صنعتی، رستوران‌های فست فود، کارگاه‌های تولیدکننده مواد لبنی و مراکز خرید اشاره کرد. از آنجایی که چسب اپوکسی گرانقیمت است و معمولا بوی شدیدی دارد و استفاده از آن چندان کار ساده‌ای نیست، فقط افراد ماهر و حرفه‌ای در زمین نصب اپوکسی می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین خیلی مصرف خانگی و کاربردی برای افراد غیرحرفه‌ای ندارد.

چسب کاشی چیست؟
اپوکسی به دلیل مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی بهترین گزینه برای فضاهایی همانند کارخانه های داروسازی یا آشپزخانه های صنعتی است.

جمع بندی

اگر خودتان تصمیم دارید کار نصب سرامیک یا کاشی را در خانه انجام دهید با توجه به اینکه کدام نقطه از خانه را می‌خواهید کاشی کنید، بین ماستیک و تین ست یکی را انتخاب کنید. ماستیک معمولا به این دلیل که نیازی به ترکیب شدن ندارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، هرچند نسبت به سایر چسب کاشی‌ها قدیمی‌تر است و در محیط خیس و مرطوب نیز کاربرد مناسبی ندارد. در صورتیکه می‌خواهید کاشی را برای حمام استفاده کنید شاید بهتر باشد از چسب کاشی تین ست برای نصب استفاده کنید تا دیگر نگران لق شدن کاشی‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض آب و رطوبت نباشید. نکته دیگر در قیاس چسب کاشی ماستیک و تین ست این است که چسب تین ست را نمی‌توانید نگه دارید، بنابراین اگر مقداری از آن استفاده نشده باقی بماند باید آن را دور بریزید. اما چسب ماستیک را می‌توانید بعدا نیز استفاده کنید.

اپوکسی نیز همانطور که گفته شد بیشتر مصرف صنعتی و کارخانه‌ای دارد و اغلب استفاده از آن برای خانه، به دلیل گرانقیمت بودن و بوی شدیدی که دارد، پیشنهاد نمی‌شود.

کاشی کاری و سرامیک کاری

کاشی‌کاری و سرامیک‌کاری

  • اجرای انواع خدمات کاشی کاری، سرامیک کاری و موزائیک کاری
  • کاشی کاری کف و دیوار آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام
  • سرامیک کاری دیوار و کف ساختمان، استخر
  • کف سازی و موزائیک کاری کف ساختمان، حیاط، پارکینگ
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =