سیم ارت چیست؟ | همه چیز در مورد سیم‌کشی اتصال به زمین (Earth)

8

در صنعت برق به سیم ارت یا ارث (earth) به معنای زمین سیم اتصال به زمین می‌گویند. این سیم باعث جلوگیری از برق گرفتگی می‌شود. در مدارات الکتریکی ممکن است نشتی به وجود بیاید،  این نشتی جریان برق ممکن است توسط اجسام هادی یا رسانا به سطح بیرونی وسایل الکتریکی و الکترونیکی منتقل شود، به طوری که با دست زدن به آنها جریان الکترسیته به بدن اراد منتقل شود. برای جلوگیری از این کار باید فلزات هادی مربوط به وسایل الکتریکی را از طریق یک سیم به زمین متصل کرد.  با این کار خطرات برق گرفتگی ناشی از نشتی‌های الکتریکی از بین می‌رود و ایمنی محیط زندگی و کار افزایش پیدا می‌کند.

سیم‌کشی ارت (اتصال به زمین)

سیم‌کشی ارت (اتصال به زمین)

  • طراحی، اجرا و اصلاح سیم‌کشی ارت
  • سیم کشی اتصال به زمین آشپزخانه یا ساختمان
دریافت این خدمت از استادکار

سیم ارت در صنایع مختلف از جمله صنایع قدرتی بسیار حائز اهمیت است، چراکه جریان‌های الکتریکی قدرتمند،  پرخطرتر از جریان‌ها  و ولتاژهای معمولی شهری هستند. روش استفاده از سیم اتصال به زمین به دلیل برقراری این ایمنی فوق‌العاده در بخش صنایع، در ساختمان‌های مسکونی و محیط‌های تجاری نیز مورد استفاده قرار گرفت. امروز این روش در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان یکی از الزامات  و استانداردهای سیستم برق‌کشی شهری و مسکونی محسوب می‌شود.

آیا سیم ارت برق دارد؟

جواب کوتاه به این سوال «خیر» است. چرا که در سیم اتصال به زمین یا سیم ارت  جریان الکتریکی وجود ندارد. در واقع سیم ارت حامل بارهای الکتریکی نیست، سیم ارت به نوعی یک سیم جلوگیری کننده از خطر برق گرفتگی است و در صورتی که جریان الکتریکی در سطح وسایل الکتریکی و  اجسام رسانا نشت کند، توسط سیم ارت به زمین منتقل می‌شود. در صورتی که وسیله الکتریکی یا مدار الکتریکی ما دارای نشتی باشد و توسط سیم ارت ایمن شود، دست زدن به سیم ارت باعث برق‌گرفتگی نمی‌شود.

آیا سیم ارت برق دارد؟

سیم ارت به کجا وصل می شود؟

سیم ارت از یک طرف به وسایل الکتریکی و الکترونیکی خانه وصل شده و از طرف دیگر به سیستم لوله‌کشی آب خانه و یا به چاه ارت متصل می‌شود. بهتر است برای اتصال بهتر سیم ارت به زمین، از چاه ارت استفاده کرد.

چاه ارت چیست؟

چاه ارت یک حفره است که عمق آن متناسب با میزان رطوبت خاک تعیین می‍شود، به گونه‌ای که در بعضی از نقاط تنها با حفر نیم‌متر به رطوبت نسبی خاک می‌رسیم و در بعضی حالات امکان دارد تا دو-سه متر نیاز به حفر چاه ارت داشته باشیم. این چاه توسط خاک و زغال و آهک  پر می‌شود و در داخل آن از یک صفحه مسی بزرگ به صورت عمودی درون خاک استفاده می‌شود. این کار رسانایی حداکثری به زمین می‌دهد و باعث بازدهی و بهره‌وری بالای سیم اتصال به زمین سیم ارت می‌شود.

بیشتر بدانید نصب و سیم‌کشی لوستر

چه وسایلی نیاز به سیم ارت دارد؟

تقریبا می‌توان گفت که تمامی وسایل الکتریکی و الکترونیکی به سیم ارت نیاز دارند. اما با تخمین قابل قبولی می‌توان گفت وسایل الکتریکی که بدنه آنها از جنس هادی است با احتمال قوی‌تری باید به سیستم اتصال به زمین متصل شوند.

چه وسایلی نیاز به سیم ارت دارد؟

آیا سیم ارت صاعقه را دفع می‌کند؟

جواب کوتاه به این سوال «خیر» است.  سیم ارت یک سیم‌کشی اتصال به داخل زمین است و ایمنی درون ساختمان در مقابل برق گرفتگی را تضمین می‌کند،  اما برای برق گرفتگی کل ساختمان و جلوگیری از برق گرفتگی توسط صاعقه باید از چاه ارت استفاده کرد. برای اجرای پروژه صاعقه‌گیر ساختمان،  باید صفحات فلزی بزرگی در بام ساختمان و یا بلندترین نقطه ساختمان تعبیه کرد و توسط یک سیم‌کشی قوی و یا یک فلز رسانای پر قدرت آن را به چاه ارت متصل کرد. در این صورت ایمنی کل ساختمان و ایرانیت بیرون ساختمان در مقابل صاعقه نیز فراهم خواهد شد.

جریان نشتی برق که در وسایل الکتریکی گفتید یعنی چه؟

جریان الکتریکی حامل بارهای الکتریکی است و بارهای الکتریکی دارای انرژی هستند، در بعضی از وسایل الکتریکی این بارهای الکتریکی جریان ضعیف و کوچکی را به خارج از مدار الکتریکی هدایت می‌کنند که به آن جریان نشتی می‌گویند.  این جریان نشتی ممکن است بسیار ضعیف و غیر قابل لمس باشد، اما در بعضی از افراد که دارای سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است و یا بیماری خاصی دارند،  ممکن است بسیار خطرناک و آسیب زننده باشد. عمده عواملی که باعث ایجاد این جریان نشتی الکتریکی می‌شوند، مواردی همچون پوسیدگی سطح عایق، ضربه خوردگی، لخت بودن قسمتی از اجسام رسانا، رطوبت گرد و غبار و غیره باشد. برای ایمن کردن مدارهای الکتریکی و جلوگیری از برق گرفتگی ناشی از جریان‌های نشتی الکتریکی از سیم اتصال به زمین یا سیم ارت استفاده می‌کنیم.

قیمت اجرای سیم کشی ارت (earth)  چقدر است؟

با توجه محل مورد نظر شما و تعداد وسایل الکتریکی و یا به عبارتی تعداد پیریزهای مورد استفاده شما،  قیمت اجرای سیم‌کشی اتصال به زمین یا سیم ارت متفاوت است.  اما به‌طور میانگین یک پروژه سیم کشی ارت می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد.  اما در بعضی از پروژه های کوچک‌تر می‌توانند ارقامی بین ۳۰ تا ۹۰ هزار تومان داشته باشد.  و یا حتی در پروژه‌های بسیار بزرگ و مجتمع‌های تجاری تا چند میلیون تومان هزینه اجرای این پروژه باشد.

بهترین امتیاز و امکانی که در مجموعه استادکار فراهم شده  این است که شما می‌توانید در زمان ثبت سفارش اولیه‌تان به راحتی درخواست بازدید و کارشناسی رایگان متخصصان را ثبت کنید و از مشاوره و راهنمایی متخصصان به صورت رایگان استفاده کنید.

فرق بین سیم ارت و سیم نول چیست؟

هر دو سیم نول و سیم ارت را می‌توان به چاه ارت یا چاه نول متصل کرد یا حتی می‌توان هر دوی آنها را به لوله‌کشی آب ساختمان وصل کرد. در واقع فرق چندانی بین سیم نول و سیم ارت نیست. اما اصولی‌تر آن این است که سیم نول به سیم‌کشی نول شهری و همین‌طور سیم ارت به چاه ارت متصل شود.

فرق بین سیم ارت و سیم نول چیست؟

چرا اجرای خدمات سیم‌کشی اتصال به زمین یا  سیم‌کشی ارت را به استادکار بسپارم؟

در استادکار ده‌ها متخصص مجرب و کارآزموده و حرفه‌ای، تمام قد آماده خدمات‌رسانی به شما هستند. شما با ثبت سفارش در استادکار،  پیشنهادات مختلفی از این  متخصصان دریافت می‌کنید و با بررسی پروفایل آنها و همین‌طور مطالعه نظرات مشتریان قبلی و بررسی میزان رضایت‌مندی از آنها، بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را انجام می‌دهید.  ضمن اینکه با بررسی قیمت‌های پیشنهادی مقرون به صرفه‌ترین و ارزان‌ترین خدمات را نیز دریافت خواهید کرد.  حال اگر به نظر شما این خدمات ارزش آن را دارد همین حالا سفارش خود را برای سیم‌کشی اتصال به زمین و سیم‌کشی ارت ثبت کنید.

سیم‌کشی ارت (اتصال به زمین)

سیم‌کشی ارت (اتصال به زمین)

  • طراحی، اجرا و اصلاح سیم‌کشی ارت
  • سیم کشی اتصال به زمین آشپزخانه یا ساختمان
دریافت این خدمت از استادکار

8 نظرات
  1. دکتر جمشيد رازقی شرکت زهرا آلمان می گوید

    باسلام گزارش شما در مورد فرق بین سیم ارت و سیم نول چیست؟ اشتباه نموه اید
    هر دو سیم نول و سیم ارت را می‌توان به چاه ارت یا چاه نول متصل کرد یا حتی می‌توان هر دوی آنها را به لوله‌کشی آب ساختمان وصل کرد. در واقع فرق چندانی بین سیم نول و سیم ارت نیست. اما اصولی‌تر آن این است که سیم نول به سیم‌کشی نول شهری و همین‌طور سیم ارت به چاه ارت متصل شود.
    لطفا قوانین اوایه الکنریسیته را زیر پا قرار ندهید وحد اقل تفاوت نول و ارت را در وبسایتم مطالعه و نظرات خود را ااصلاح
    نمائید

  2. امیرمحمد می گوید

    سیم ارت چیست وچگونه کارمی کند

  3. محمد می گوید

    با سلام من هم در مورد مبحث اخرتون یعنی شباهت سیم نول و ارت شاخ در اوردم لطفا هر چیزی رو اینجا ننویسید

  4. منصور می گوید

    سلام.برادر گرامی چرا فرقی بین سیم ارت و نول نییست!!!!!
    سیم نول دارای جریان الکتریکی هست، و امکان برقی گرفتگی داره و خطرناکه.
    یعنی چی میشه به لوله آب شهری وصل کرد.
    اقا مردم و اشتباهی راهنمایی نکنید تروخدا.

  5. فلاح می گوید

    اقایان محترم چرا نول دست کم گرفتید لطفا مردم رو با این اشتباهاتون تو درد سر نندازید

  6. رضا رضوی می گوید

    دوستان درسیستم tn-c فرقی بین سیم ارت و نول نیست
    از یک سیم به نام PEN استفاده میشه که مخخف pe و n هست
    این سیستم خیلی در ساختمان متداول نیست به جز در ورودی ساختمان که سیم نول در ارت هم بندی میشه
    شما میتونید سیم PEN رو از هم مجزا کنید به نول و ارت
    ولی دیگه مجاز نیستید دو باره در انتهای مسیر یا وسط مسیر به هم وصل کنید
    دوستان شما باید سیم ارت و نول و صاعقه گیر و زمین عملیاتی رو به هم در شینه اتصال به زمین به هم همبندی کنید
    این الزام نظام مهندسی هست
    دوستان لطفا به عنوان یک مهندس برق حتما مبحث سیزده نظام مهندسی رو مطالعه کنید

  7. پوریا می گوید

    دستتون درد نکنه خیلی به کارم اومد?❤

  8. saied می گوید

    سیم ارت بیشتر توی موارد برق صنعتی کاربرد داره تا برق ساختمانی البته توی ایران که سیم کشی استاندارد زیاد توجه نمیشه به این صورت هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − چهارده =