تفاوت ولتاژ و وات چیست؟

2

دانستن تفاوت ولتاژ و وات‌، آمپر و اهم هنگام کار با هر نوع سیستم الکتریکی بسیار مهم است. تعمیر سیم‌کشی خانه مستلزم داشتن اطلاعات کامل از اصطلاحات الکتریکی بوده که در زمان انجام کار بسیار مفید است و برای انجام سیم‌کشی به شما کمک می‌کند. حتماً تاکنون چند بار دیده‌اید که در جدول مشخصات یک لامپ 100 وات / 120 ولت نوشته شده و با خود به تفاوت ولتاژ و وات فکر کرده‌اید که رابطه بین این دو واحد برق چیست؟ آیا می‌توان از این دو به‌جای یکدیگر استفاده کرد؟ قبل از بررسی تفاوت ولتاژ و وات باید هریک از این اصطلاحات را بشناسید و معنی آن‌ها را بدانید.

معرفی وات، ولتاژ، آمپر و اهم

اصطلاحات و تعاریف الکتریکی مانند وات و ولت توسط سازمانی به نام SI (سیستم بین‌المللی واحدها) تنظیم می‌شوند. یک آژانس بین‌المللی به نام BIPM (Bureau International des Poids et Mesures) اصطلاحات و تعاریفی را برای معیارهای این سیستم تعیین می‌کند و بیشتر از صد کشور عضو یا وابسته به آژانس بین‌المللی BIPM هستند.

مقایسه خصوصیات هیدرولیکی آب یک روش معمول در توضیح تفاوت ولتاژ و وات است. جریان آب درون یک لوله با جریان الکتریکی مقایسه می‌شود. همان‌طور که آب در لوله‌های متصل به سیستم هیدرولیکی در حال چرخش و حرکت است، برق نیز باید به‌صورت مداوم (یا مدور) در مدار الکتریکی حرکت کند.

ولتاژ چیست | کاربرد و نحوه کار با دستگاه مولتی متر دیجیتال
به‌وسیله دستگاه مولتی‌متر می‌توانید آمپر، ولتاژ و اهم را در مدارهای الکتریکی اندازه بگیرید.
سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار

ولتاژ چیست؟

برای درک تفاوت ولتاژ و وات براساس تعریف سازمان بین‌المللی BIPM، باید ایت‌گونه گفت که یک ولت نشان‌دهنده اختلاف پتانسیل بین دو نقطه از سیم رسانایی است که جریان ثابت 1 وات در آن جریان دارد. نماد ولت V و نماد وات W است.

برای دانستن این موضوع که ولتاژ چیست، به زبان ساده تفاوت ولتاژ و وات به این شکل بیان می‌شود، ولتاژ مانند فشار جریان آب داخل لوله‌ها و وات سرعت جابجایی الکترون‌ها در هنگام عبور از یک نقطه به نقطه دیگر در مدار الکتریکی است.

نکته: کلمه وات از اسم مخترع انگلیسی جیمز وات و کلمه ولت از نام مخترع ایتالیایی الساندرو ولتا که باتری الکتریکی را اختراع کرد، گرفته‌ شده است.

بیشتر بخوانید: سیم ارت چیست؟ | همه چیز در مورد سیم‌کشی اتصال به زمین (Earth)

آمپر چیست؟

آمپ (آمپر) در تعریف رسمی SI نه‌تنها ثابت نیست، بلکه همیشه در حال تغییر است ولی قدرتش هرگز تغییر نمی‌کند. آمپر واحد پایه‌ای است که حجم الکترون‌های مدار الکتریکی را اندازه‌گیری می‌کند. برای محاسبه، حرف A بزرگ نماد آمپ یا آمپر خواهد بود.

با مقایسه هیدرولیکی، آمپر A یک واحد اندازه‌گیری است که حجم آب در حال عبور از یک نقطه خاص را نشان می‌دهد. حجم مقدار است، نه سرعت. برای مثال رعد و برق در حدود 20000 آمپر است. کابل‌های برقی خانگی هم به‌طور معمول با 15 یا 20 آمپر درجه‌بندی می‌شوند.

تفاوت ولتاژ و وات | تست جریان برق با مولتی‌متر دیجیتال
بعد از سیم‌کشی و قبل از استفاده باید جریان برق را به‌وسیله دستگاه تست کنید تا در صورت خرابی دستگاه‌های برقی دچار مشکل نشوند.

نکته: ولت آمپر چیست؟ ولت‌آمپر واحدی برای نشان دادن توان ظاهری در یک مدار الکتریکی است که با مقدار مؤثر، ولتاژ و جریان برابر است.

بیشتر بخوانید: آموزش سیم‌کشی تلفن

وات چیست؟

در ادامه توضیح تفاوت ولتاژ و وات باید بگوییم که یک وات سرعت جریان برق را توصیف می‌کند. هنگامی‌که یک آمپر از اختلاف الکتریکی یک ولت عبور می‌کند، نتیجه آن برحسب وات بیان می‌شود و W نماد آن است. برای محاسبه وات از فرمول (وات)=W(ولت) x V(آمپر) A استفاده می‌کنند.

نکته: وات قدرت نیست بلکه سرعت است. برای مثال می‌توان سرعت جریان آب در حال خروج از شیلنگ باغ یا سرعت وسیله نقلیه را با وات برق مقایسه کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سیم کشی خانه توسط خودتان

اهم چیست؟

اهم در سیستم SI نشان‌دهنده مقاومت الکتریکی است. اهم اندازه‌گیری مقاومتی است که در زمان عبور جریان برق از یک مدار الکتریکی شکل می‌گیرد و موجب کاهش جریان الکتریکی می‌شود. نماد یونانی امگا، شبیه نعل اسب رو به پایین نمادی است که اهم را با آن نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: سیم کشی توکار بهتر است یا روکار ؟

تفاوت ولتاژ و وات

برای درک تفاوت ولتاژ و وات باید بدانید که جدا از یکدیگر جدا نیستند. وات بدون ولتاژ وجود ندارد، زیرا ترکیبی از ولت و آمپر است. با استفاده از تشبیه هیدرولیکی، در اصطلاح ولت مشابه فشار و وات مشابه سرعت هستند.

سیم‌کشی ارت (اتصال به زمین)

سیم‌کشی ارت (اتصال به زمین)

  • طراحی، اجرا و اصلاح سیم‌کشی ارت
  • سیم کشی اتصال به زمین آشپزخانه یا ساختمان
دریافت این خدمت از استادکار

نرخ چیست؟

برای درک تفاوت ولتاژ و وات، باید مفهوم اساسی نرخ را درک کنید. ممکن است در هنگام صحبت با یک دوست در مورد سفر به او گفته باشید که با اتومبیل 65 مایل را طی کرده‌اید، اگرچه این اطلاعات مفید است، اما تصویر کاملی از آنچه اتفاق افتاده را نشان نمی‌دهد. هنگامی‌که می‌گویید 65 مایل رانندگی کرده‌اید، اما زمان طی کردن این مسافت را مشخص نمی‌کنید، این جمله حاوی اطلاعات کاملی نیست. چون ممکن است این مسافت را در نیم ساعت یا یک ساعت طی کرده باشید. اینجاست که زمان وارد عمل می‌شود.

زمان به‌ خودی‌ خود حاوی اطلاعات ناقصی است. اگر به دوست خود بگویید که ده ساعت رانندگی کرده‌اید، ممکن است از شما بپرسد کجا و چقدر رانندگی کرده‌اید. به همین دلیل بحث در مورد زمان طی کردن مسافت هم به‌ تنهایی شامل اطلاعات کاملی نیست.

برای محاسبه مسافت طی شده به‌وسیله ماشین، با دو شاخص زمان و طول مسافت طی‌شده روبه‌رو هستید. برای بیان مسافت طی‌شده که شامل اطلاعات کاملی باشد، بهتر است به‌جای اعلام زمان و طول مسافت به شکل جداگانه، آن‌ها را با هم ترکیب و یک عدد واحد را اعلام کنید. این عدد که از ترکیب زمان و مسافت حاصل می‌شود، نرخ نام دارد.

در مثال سفر به‌وسیله اتومبیل نرخ برابر است با ترکیب مسافت بر زمان که نتیجه آن را با نرخ MPH (مایل در ساعت) نشان می‌دهند. بنابراین حرف W در فرمول V x A = W مشابه MPH در مثال سفر با ماشین است.

در دستگاه‌های الکتریکی، آمپر و ولتاژ مجموعه مفیدی از اطلاعات هستند. اما وات در سیستم الکتریکی به‌عنوان نرخ شناخته می‌شود که آن را با علامت W می‌شناسند. همان‌طور که قبلاً گفتیم، نرخ الکتریکی شامل حاصل‌ ضرب آمپر و ولتاژ می‌شود که مشابه ترکیب مسافت بر زمان است.

هر کیلو وات چند آمپر است و هر آمپر چند وات است | ولت آمپر چیست
عدد نوشته‌شده در مقابل W بر روی جعبه وسایل الکتریکی مانند سشوار، جاروبرقی و دیگر لوازم نشان‌دهنده مقدار برقی است که در هنگام استفاده از دستگاه مصرف می‌شود.

نکته: هر کیلو وات چند آمپر است و هر آمپر چند وات است؟ هر 1 کیلو وات معادل 1000 آمپر و هر 1 آمپر معادل 1 وات است.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

خدمات برقکاری ساختمان استادکار

خدمات قابل ارائه در سرویس برقکاری ساختمان:

  • خدمات برق‌کاری و سیم‌کشی برق خانگی و صنعتی
  • سیم‌کشی برق سه فاز و تک فاز
  • سیم‌کشی رو کار و تو کار
  • تعوبض و نصب کلید و پریز برق
  • جابجایی و طراحی محل کاربردی کلید و پریز
  • بازکردن، نصب مجدد و فیکس کردن کلید و پریز حین نقاشی واحد
  • اضافه کردن انشعاب کلید و پریز
  • تعمیر و تعویض فیوز و جعبه تقسیم برق
  • رفع ایراد، قطعی و اتصالی سیم‌کشی برق ساختمان

سخن پایانی

برای درک تفاوت ولتاژ و وات باید درک درستی از ولت، وات، آمپر و اهم داشته باشید. اگر این اصطلاحات را بدانید، به‌راحتی می‌توانید تفاوت ولتاژ و وات را درک کنید و در زمان استفاده از وسایل الکتریکی محاسبه کنید که وسیله مورد نظر چه مقدار انرژی نیاز دارد و چند وات برق مصرف می‌کند.

منبع: thespruce

2 نظرات
  1. samane می گوید

    سلام چطور میتونم درخواست برق کار بدم ؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      لطفا به وسیله سایت یا اپلیکیشن در خواست خودتون ثبت کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − پانزده =