چرا کولر گازی باد گرم میزند و خنک نمی کند ؟

1

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یدانید چرا کولر گازی باد گرم میزند و خنک نمی کند ؟ با استاد کار همراه باشید . تصور کنید تازه از بیرون وارد منزل شده اید. هوا به شکل کشنده ای گرم است و شما قبل از هر حرکتی، کنترل کولر گازی را برمیدارید تا از باد خنک تولید شده توسط آن، نهایت استفاده را ببرید. در کمال تعجب اما باد کولر گازی شما گرم است. این احتمالا بزرگترین کابوس این روزهای گرم سال است. اگر روزی این کابوس به حقیقت تبدیل شد چه؟ نگران نباشید، اگر کولرگازی شما باد گرم میزند، یا در آینده چنین مشکلی داشت با بحران خیلی بزرگی مواجه نیستید. همین که کولر شما روشن شده خبر خوبی به شمار می رود.

راهنمای تعیین وضعیت کولر در هنگام زدن باد گرم

در ادامه این مطلب، قدم به قدم وضعیت یک کولر گازی که به جای باد سرد، باد گرم تولید می کند را بررسی می کنیم تا ببینیم مشکل از کجاست و چطور می توانیم آن مشکل را حل کنیم. طبیعتا اول باید دریابیم که مشکل از کجاست و چرا دستگاه ما خروجی ای دقیقا برعکس خروجی مورد انتظار ما دارد؟

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

تنظیمات را چک کنید

در اولین قدم، تنظیمات ریموت کنترل را چک کنید. مطمئن شوید دستگاه شما روی حالت انتشار بادخنک تنظیم شده باشد.

این امکان وجود دارد که براثر یک اشتباه، تنظیمات دستگاه تغییر کرده باشد. اگر در ساختمان یا مجتمع محل سکونت شما از سیستم های متصل به هم استفاده می شود، مطمئن شوید تنظیمات سیستم مرکزی تغییر نکرده اند .

این سیستم ها چند یونیت کولر گازی را بهم متصل می کنند و ممکن است با تغییر حالت یک یونیت از سرمایشی به گرمایشی، حالت تمام یونیت های متصل هم تغییر کند.

 

آیا مدت زیادی از آخرین سرویس کولر شما گذشته است؟

همانطور که بارها در استادکار خواندید، همه دستگاه های برقی – مکانیکی برای داشتن بالاترین راندمان کاری به سرویس دوره ای منظم نیاز دارند. کولرهای گازی هم از این قاعده مستثنی نیستند. اگر از آخرین باری که کولر گازی خود را سرویس کرده اید مدت زیادی میگذرد، با یک سرویس کار تماس بگیرید.

 

کثیف بودن موتور یا دریچه ها

یکی دیگر از دلایل شایعی که باعث گرم شدن باد کولر گازی می شود، کثیف بودن دریچه کولر گازی ، موتور یا کمپرسور دستگاه است. قبلا در بررسی انواع کمپرسور اشاره کردم که گرد و خاک سم مهلک این بخش از کولر گازی است. اگر تجربه این کار را دارید، خودتان هم می توانید بخش های مکانیکی کولر گازی را تمیز کنید.

برای این کار بهتر است اول از فیلتر هوا شروع کنید. این بخش از کولر گازی معمولا بیشتر از بخش های دیگر در معرض آلودگی قرار دارد و همین آلودگی موجب گرفتکی و برفک زدن کویل ها می شود. همین مسئله مسیر جریان هوا را مسدود می کند و در نهایت موجب گرم شدن باد کولر می شود. برای تمیز کردن فیلتر کولر از کمی آب گرم و سرکه استفاده کنید.

چرا کولر گازی باد گرم می زند، باد گرم کولر گازی، علت باد گرم زدن کولر گازی

مشکلات ورودی هوا و شکستگی لوله

ورودی هوای کولر را کنترل کنید؛ ممکن است این ورودی مصدود یا محدود شده باشد. این مشکل یا به دلیل تعمیرات کولر گازی و یا تعمیرات ساختمان به وجود آید.

معمولا ضربه و یا فشاری سبب له شدن لوله مسی تامین هوا می شود که این له شدگی گاهی همراه با سوراخ شدن و یا شکستن لوله هم همراه است سوراخ شدن یا شکستن لوله ها باعث مسدود شدن ورودی می شود. مسدود شدن ورودی روی کیفیت باد خروجی کولر تاثیر مستقیم دارد.

 

خالی شدن شارژ کولر گازی

آخرین بار چه زمانی گاز کولر را شارژ کردید؟همانطور که قبلا در استادکار بررسی کردیم، گاز کولر گازی، خون دستگاه شماست.

هرگاه این خون کم شود راندمان دستگاه کاهش پیدا می کند. ساده ترین راه برای بررسی مناسب بودن حجم گاز، بررسی لوله برگشت کندانسور است.

اگر دمای این لوله کمتر از حد معمول است یا یخ زده، گاز کولر شما کم شده یا حتی به پایان رسیده است.

اگر از آخرین شارژ گاز کولر شما مدت زیادی می گذرد حتی در صورت عادی بودن وضعیت لوله برگشت کندانسور هم احتمال فراوان نیاز به شارژ مجدد گاز دارید. برای تعویض گاز کولر حتما از یک متخصص باتجربه کمک بگیرید چون این کار یک کار بسیار حساس است.

چرا کولر گازی باد گرم می زند، باد گرم کولر گازی، علت باد گرم زدن کولر گازی

مشکلات فن کولر و موتور دستگاه

اگر بعد از این سه مرحله هنوز مشکل حل نشده، باید سراغ بخش های مهمتر برویم. نگران نباشید هنوز با بحران مواجه نیستید. اولین بخش مهمی که می توانید سراغ آن بروید فن کولر است.

اگر فن شما خاموش است احتمال زیاد مشکل همین جاست. از یک تعمیرکار بخواهید فن کولر شما را تعویض کند. اگر فن کولر شما با سروصدای غیر طبیعی کار می کند هم به احتمال فراوان مشکل همین جاست و نیاز به تعویض فن دارید.

در قدم بعدی سراغ موتور یونیت خارج از ساختمان بروید. اگر این موتور کار نمی کند یا روندی برخلاف حالت عادی دارد، مشکل از همین جاست. ممکن است موتور دستگاه شما گیرپاژ کرده باشد، خازن های راه انداز کمپرسور سوخته باشد، مشکل از بُرد باشد یا دلایل دیگری برای خرابی موتور وجود داشته باشد. برای تعمیر یا تعویض موتور یونیت بیرونی حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

از سلامت کمپرسور مطمئن شوید

در مرحله بعد سراغ کمپرسور بروید. سلامت کمپرسور را می توانید از روی صدا و دمای بدنه آن تشخیص دهید. کمپرسور ممکن است به دلیل خرابی رله، خرابی برد، مشکل در برق  رسانی یا دلایل دیگر آن طور که باید کار نکند. برای تعمیر کمپرسور هم مثل موتور از یک متخصص کمک بگیرید.

کمپرسور همچنین ممکن است به دلیل نوسان برق ورودی دچار اورلود شده باشد. این مشکل ممکن است به دلیل بالا یا پایین رفتن ولتاژ ورودی و به دلایل مختلف اتفاق افتاده باشد. اگر اخیرا متوجه نوسان برق در خانه شده اید، ممکن است دلیل گرم شدن باد کولر گازی شما همین باشد.

از یک متخصص بخواهید این موضوع را برای شما بررسی کند. حل کردن این مشکل، یک کار تخصصی برق است و توصیه نمی شود بدون تخصص و تجربه اقدام به تعمیر آن کنید.

چرا کولر گازی باد گرم می زند، باد گرم کولر گازی، علت باد گرم زدن کولر گازی

جمع بندی

گرم شدن باد کولر گازی، همانطور که قبلا گفتم یک فاجعه نیست. این نقص یک نقص کاملا رایج در کولرهای گازی خانگی است و همانطور که در این دستورعمل بررسی کردیم، در بعضی مواقع باید یک سرویس ساده کولر قابل رفع است.

به یاد داشته باشید که برخی مدل های کولرگازی برای رسیدن به سطح دمای مناسب باد به چند ثانیه یا حتی چند دقیقه زمان نیاز دارند. ممکن است کولر شما در دو یا سه دقیقه اول کار باد گرم تولید کند؛ این مسئله به معنی مشکل دار بودن دستگاه شما نیست اما اگر این زمان بیشتر از حد معمول باشد باید سراغ کولرتان بروید. در آخر فراموش نکنید که کولر گازی هم مثل کولر آبی قبل از راه اندازی به سرویس کلی نیاز دارد.

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. علی جهاندار می گوید

    توضیحات بسیار مفیدی بود. من هم یه جای دیگه یه متنی خوندم در مورد علت‌های خنک نکردن کولر پنجره ای توصیه می کنم شما هم این متن را بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × یک =