چگونه چوب را رنگ روغن بزنیم؟ + آماده سازی چوب برای رنگ آمیزی

1

به مرور با پیشرفت حرفه نقاشی ساختمان و به وجود آمدن دیوارهای صاف و زیبا نقاشی چوب با رنگ روغن و پلاستیک به مرور از عرصه رقابت حذف شد. اما با رنگ کردن وسیله‌هایی مثل کمددیواری و کتابخانه که میتوان آنها را به صورت خام یعنی چوب بدون رنگ تهیه کرد، میتوانید به یک نقاش حرفه‌ای تبدیل شوید و خانه خود را زیباتر کنید. اما چگونه میتوان چوب را رنگ روغن زد؟ در ادامه مطالعه کنید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

گام اول: آماده کردن چوب برای نقاشی

اولین کاری که باید انجام دهید آماده سازی سطح چوب است. با استفاده از یک کاردک نقاشی، رنگ‌هایی که از قبل روی بدنه چوب مانده را تا حد ممکن پاک کنید. دقت کنید که استفاده از کاردک باعث خط انداختن و یا زخمی شدن چوب نشود. این کار میتواند به خروجی نهایی لطمه وارد کند. در صورتی که برخی موارد پاک نشد میتوانید به مقدار کمی از تینر استفاده کنید تا رنگ باقی مانده روی چوب را پاک کند. اما با چاله‌ها و زخم‌های ناشی از برش روی چوب چه کاری باید کرد؟

آماده کردن چوب برای نقاشی | رنگ آمیزی روی چوب
آماده کردن چوب برای نقاشی

گام دوم: صاف کردن سطح چوب

چاله‌ها در ظاهر ممکن است با رنگ پر شوند اما خیلی زود دوباره فرو رفته و ظاهر زشتی را برای چوب رنگ شده میسازند. برای صاف کردن سطح چوب از بتونه چوب استفاده کنید. این ماده را میتوان نوعی خمیر حساب کرد که با آن باید تمام قسمت‌های فرورفته داخل چوب را پر کنید و به آن مقداری زمان دهید تا کامل خشک شود. دقت کنید که ترک‌ها و زخم‌های چوب به دقت پوشش داده شده باشند اما قصد نداریم برامدگی ایجاد کنیم، باید کاملا یک دست انجام شود.

صاف کردن سطح چوب | اجرای بتونه چوب | بتونه کاری چوب
صاف کردن سطح چوب

گام سوم: سنباده زدن چوب

طبیعی است که سنباده نتواند همه مشکل ما را برطرف کند. برای اینکه رنگ نهایی یک دست و منظم باشد از سنباده استفاده میکنیم. یک سمباده ۸۰ یا ۱۰۰ تهیه کنید و با آن روی چوب و تمام برآمدگی‌ها و نقاط زبر را سنباده بکشید. اگر با دست کشیدن روی چوب چیزی از خورده چوب‌ها دستتان را اذیت نکرد، این بدان معنا است که کار به درستی انجام شده است.

سنباده زدن چوب | سمباده زدن چوب | سمباده چوب | سنباده چوب
سنباده زدن چوب

گام چهارم: جدا کردن قسمت‌هایی از چوب که نباید رنگ شوند

گوشه‌ها و قسمت‌هایی که نباید رنگ شوند را با استفاده از نوار چسب پلاستیکی بپوشانید. اگر قصد دارید قسمتی را به شکل دیگری رنگ کنید و یا طرحی روی آن پیاده کنید هم باید روی آن با نوار چسب پلاستیکی که رنگ به زیر آن نفوذ نمیکند پوشانده شود و بعد از آنکه رنگ خشک شد پلاستیک را جدا کنید.

جدا کردن قسمت‌هایی از چوب که نباید رنگ شوند | نوار پلاستیکی روی چوب
جدا کردن قسمت‌هایی از چوب که نباید رنگ شوند

گام پنجم: ته رنگ زدن روی چوب

بسته به نوع جسمی که نیاز به نقاشی دارد ممکن است گاهی تا ۴ بار رنگ آمیزی کامل لازم باشد تا نتیجه دلخواه حاصل شود. رنگ اولیه که به اصطلاح در ایران بعنوان ته رنگ شناخته میشود. البته قبل از آن باید سطح چوب را با استفاده از روغن مخصوص نقاشی یکبار بپوشانید و بعد از خشک شدن آن رنگ اولیه را بزنید. از قلمو تمیز بدون رنگ استفاده کنید و اگر روی آن رنگ بود با تینر کامل آن را بشویید تا رنگ روی آن پاک شود. اگر میخواهید رنگ روی چوب رنگ روشن باشد از ته رنگ سفید و اگر قصد دارید از رنگ تیره استفاده کنید، ته رنگ را با استفاده از رنگ خاکستری بزنید.

ته رنگ زدن روی چوب | اجرای پرایمر روی چوب | مراحل رنگ زدن چوب
ته رنگ زدن روی چوب

گام ششم: نقاشی چوب با رنگ دلخواه

زمانی که رنگ مورد نیازتان را انتخاب کردید باید رنگ مورد نیاز خود را بسازید. از ثابت کننده رنگ با ترکیب رنگ استفاده کنید و همه رنگ را در یک بسازید تا با دورنگ شدن چوب مواجه نشوید.

نکته: از قلمویی استفاده کنید که رنگی نشده و حتما چک کنید که خشک نشده باشد و از طول عمر آن نگذشته باشد چون باعث میشود فرچه‌های آن کنده شده و روی چوب خشک شده و باقی بمانند. اگر قلمو سالم است ولی رنگی شده با استفاده از تینر کامل آن را شسته و از رنگ قبلی پاک کنید.

قلمو را در جهت خود رده‌های چوب بکشید و یک دست رنگ کنید، سعی کنید سه یا چهار بار هر تکه را رنگ کنید اما مراقب باشید رنگ چکه نکند و مقدار رنگ زیادی به قلمو نزنید.

نکته: در آخر از یک قلمو که رنگی نشده استفاده کنید و تمام درز‌ها و قسمت‌های کوچک را نیز با همان رنگی که روی چوب موجود است رنگی کنید، به این کار اصطلاحا سربازگذاری میگویند.

نقاشی چوب با رنگ دلخواه | نقاشی روی چوب | رنگ آمیزی لوازم چوبی | رنگ زدن وسایل چوبی
نقاشی چوب با رنگ دلخواه

بیشتر بدانید روش تمیز کردن، برق انداختن و پاک کردن لکه از وسایل چوبی

گام هفتم: حفاظت از رنگ چوب در برابر آب و هوا

بعد از رنگ کردن اگر چوب در مقابل آب و هوا قرار گیرد ممکن است رنگ خراب شود، اما راه حل استفاده از سیلر یا همان پوشش پلاستیکی رنگ است. این ترکیبات سلولوزی روی رنگ قرار میگیرند و باعث میشود رطوبت به داخل رنگ نفوذ نکند و رنگ پوسته پوسته نشده و از بین نرود. بعد از خشک شدن رنگ با یک قلمو تمیز روی کل رنگ را با سیلر پوشش دهید و اجازه دهید خشک شود.

نکته: سیلر با برخی رنگ‌ها مانند رنگ لاتکس ارتباط خوبی ندارد و نتیجه عکس داده و باعث از بین رفتن آن میشود. حتما موقع خرید رنگ و سیلر به این توجه کنید که با هم همخوانی داشته و نتیجه کارتان را خراب نمیکنند.

حفاظت از رنگ چوب در برابر آب و هوا | مراحل رنگ آمیزی وسایل چوبی | اجرای سیلر روی چوب | سیلر چوب
حفاظت از رنگ چوب در برابر آب و هوا

گام هشتم: سنباده زدن مجدد و صاف کردن سطح رنگ

با استفاده از یک سنباده خیلی نرم سطح روی رنگ را به آرامی یک دست کنید. قبل از آن مطمئن شوید که رنگ کامل خشک شده و در نهایت هم مراقب باشید بیش از حد سنباده نکشید و رنگ را از بین نبرید.

سنباده زدن مجدد و صاف کردن سطح رنگ | سمباده زدن چوب | چطور چوب را رنگ بزنیم؟
سنباده زدن مجدد و صاف کردن سطح رنگ

چگونه در استادکار برای نقاشی قسمت‌های مختلف ساختمان ثبت سفارش کنم؟

در قدم اول میتوانید از اپلیکیشن و یا سایت استادکار استفاده کنید، برای ارائه بهتر خدمات سوالات مختصری از شما پرسیده میشود. در اولین پرسش شما نوع نقاشی که قرار است انجام دهید را انتخاب میکنید، نقاشی سقف آشپزخانه، سرویس بهداشتی، پذیرایی و یا نقاشی درب و همینطور پتینه کاری و هرنوع نقاشی دیگری را انتخاب میکنید. در صورتی که نیاز داشته باشید استادکار میتواند کارشناس به محل شما اعزام کند و به شما به صورت رایگان مشاوره دهد. اگر مورد خاصی بود که متخصص باید از آن مطلع باشد میتوانید در آخر ذکر کنید و در نهایت با انتخاب زمان مورد نیازتان سفارش را به اتمام برسانید و منتظر متخصصین استادکار باشید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. رحیم می گوید

    سلام
    ممنون از راهنمایی های خوبتون
    زنده باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − چهار =