راهنمای نصب و مراقبت از کفپوش چوبی

0

اگر با بررسی انواع کفپوش ­ها و مزایا و معایب آن­ ها تصمیم دارید کفپوش چوبی را برای بازسازی خانه خود انتخاب کنید، باید نکاتی را درباره مراحل نصب آن و مهم­تر از همه مراقبت و تمیزکردن کفپوش چوبی بدانید. کفپوش چوبی به فضای خانه شما گرما می­بخشد و چهره آن را شیک­تر و طبیعی­تر خواهد کرد.

لازم است بدانید روش نصب انواع کفپوش­های چوبی با هم متفاوت است. برخی از آن­ها با میخ و برخی دیگر با چسب نصب می­شوند. در این راهنما ما تصمیم گرفتیم یکی از معمول­ترین و پرمصرف­ترین کفپوش­های چوبی را در نظر بگیریم. کفپوش چوبی سالید (Solid Hardwood) که یکی از پرطرفدارترین انواع کفپوش­های چوبی است که حداقل ۱۰۰ سال است در بازارهای جهان خرید و فروش می­شود. در حقیقت، اغلب اوقات زمانی که به یک کفپوش چوبی فکر می­کنید تصور شما یک کفپوش سالید است به همین دلیل است که این نوع کفپوش بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرد.

  • نکاتی که پیش از نصب کفپوش چوبی باید بدانید

پیش از تهیه و نصب کفپوش چوبی باید این نکته را در نظر داشته باشید که می­خواهید در کدام اتاق یا طبقه و در چه شرایطی این کفپوش خود را نصب کنید. آیا برای این کار نیاز به فرد متخصص دارید یا خودتان می­توانید با توجه به راهنمای نصب کفپوش چوبی به راحتی آن را نصب کنید؟ همچنین دانستن این نکته ضروری است که هیچ نوع کفپوش چوبی را نمی­توانید در حمام یا هر فضایی که هوای مرطوبی دارد نصب کنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید، کار با میخ و چسب­های مخصوص کفپوش چوبی ساده نیست، حتی اگر نصب این کفپوش کار لذتبخشی برایتان باشد و تصمیم داشته باشید خودتان این کار را انجام دهید، ما به شما پیشنهاد می­کنیم حتما از افراد متخصص برای سرعت بخشیدن و دقیق­تر انجام شدن کار کمک بگیرید.

  • هزینه­‌هایی که باید برای نصب کفپوش چوبی در نظر بگیرید

حتما شما نیز به هزینه­ها و بودجه ای که برای بازسازی خانه خود در نظر گرفته اید فکر می­کنید. لازم است بدانید که هزینه نصب کفپوش چوبی فقط مربوط به خریداری کردن آن نمی­شود. شما باید در بودجه خود هزینه­های مربوط به جداکردن کفپوش قبلی، تعمیرات لازم کف اتاق، ابزار و موادی که باید برای نصب کفپوش تهیه کنید را نیز در نظر بگیرید. برخی مواقع حتی جا به جا کردن وسایل اتاق نیز ممکن است برایتان هزینه­هایی در بر داشته باشد. بنابراین بهتر است تمامی این موارد را به خوبی و دقیق محاسبه کنید تا در مراحل نصب کفپوش چوبی خانه با کمبود بودجه مواجه نشوید.

مراحل نصب کفپوش چوبی

کفپوش چوبی

در این روش نصب کفپوش چوبی از میخ استفاده می­کنیم. بنابراین ابزاری که لازم خواهید داشت تعدادی میخ، چکش و دریل خواهد بود. کف اتاق نیز باید کاملا صاف، تمیز و خشک باشد تا بتوانید کفپوش چوبی را به راحتی و به زیبایی روی آن نصب کنید.

 

مراحل نصب کفپوش چوبی

  • برای اولین ردیف باید صاف­ترین و طویل­ترین چوب­ را انتخاب کنید که به خوبی و دقیق به دیوار بچسبد و هیچ فضای خالی بین دیوار و کفپوش وجود نداشته باشد. با استفاده از دریل از کنار دیوار با فاصله تقریبا نیم سانتی­متر از دیوار، کفپوش را سوراخ کنید تا بتوانید آن را با میخ مستحکم کنید. این کار را تا گوشه­ی دیگر اتاق با فاصله هر ۱۵ سانتی­متر تکرار کنید. فقط برای قسمت­هایی که در کنار دیوار قرار می­گیرند از میخ به روی چوب استفاده می­شود. برای سایر قسمت­ها باید از روش دیگری استفاده شود.

مراحل نصب کفپوش چوبی

  • از آنجایی که میخ ممکن است قدرت مانور شما را در فضا بگیرد، بخصوص در قسمت­های میانی اتاق، برای برش­های بعدی چوب از میخ زدن­های مخفی استفاده می­شود و دیگر همانند برش­های کنار دیوار میخ را از رو به کفپوش نمی­زنیم. برای این کار از زبانه داخلی برش­های کفپوش چوبی کمک گرفته می­شود و میخ­ها با زاویه ۴۵ درجه به کفپوش و زمین کوبیده می­شوند.

مراحل نصب کفپوش چوبی

  • به همین ترتیب سایر برش­ها با همین روش کنار یکدیگر قرار گرفته و نصب می­شوند. اگر برای نصب کفپوش چوبی از افراد خبره کمک گرفته باشید حتما دستگاه­هایی برای میخ کردن کفپوش به زمین دارند، اگر تصمیم داشته باشید خودتان این کار را انجام دهید شاید لازم باشد چنین دستگاهی تهیه کنید تا کفپوش ها کاملا یکسان و منظم کنار هم نصب شوند.
  • * وقتی به آخرین ردیف که دوباره کنار دیوار قرار می­گیرد می­رسید، باز هم لازم است همانند مرحله اول عمل کنید و از میخ و چکش به صورت دستی استفاده کنید.
  • پس از پایان کار شاید لازم باشد بعضی قسمت­ها را برش دهید یا فواصل بین تخته­ها را پر کنید تا کفپوش چوبی شما یکدست و زیبا دیده شود.

همانطور که می­بینید، نصب کفپوش چوبی همان اندازه که ساده به نظر می­رسد سخت و طاقت فرساست. اگر در هر حال تصمیم گرفتید این کار را خودتان تجربه کنید باید حتما نکات ایمنی را به خوبی رعایت کنید، ابزار صحیحی  را برای این کار تهیه کنید. از ماسک استفاده کنید و با سر و صدایی که در مراحل نصب در اثر کوبیدن چکش و دریل کردن ایجاد می­شود کنار بیایید. همچنن پیش از شروع به خوبی همه چیز را اندازه­گیری کنید تا بدانید باید تخته­ها را چگونه و در چه سایزی روی زمین قرار دهید.

حالا که کفپوش چوبی را به خوبی در اتاق مورد نظرتان نصب کردید لازم است بدانید چطور از آن محافظت کنید تا دوام بیشتری داشته باشد. نظافت و مراقبت از کفپوش چوبی نیز با سایر کفپوش­ها متفاوت است. در ادامه به شما خواهیم گفت چطور کفپوش چوبی را تمیز کنیم؟

چطور کفپوش چوبی را تمیز کنیم؟

مراحل نصب کفپوش چوبی

  • به طور مرتب کفپوش چوبی را گردگیری کنید و هرزگاهی جاروبرقی بکشید. لازم است که سری جاروبرقی شما برس داشته باشد تا به کفپوش آسیبی وارد نکند. جارو کشیدن کف کمک می­کند موهای کوتاه و گرد و خاک­هایی که به چشم نمی آیند به خوبی از کف جمع شوند.
  • برای تمیزکردن این کفپوش از دستمال­های میکروفایبر استفاده کنید و هرگز برای تی کشیدن، روی زمین آب نریزید یا تی را بیش از حد خیس نکنید. اگر فکر می­کنید تی کشیدن به تنهایی نمی­توانید آلودگی یا لکه­های موجود روی کفپوش را از بین ببرد، هرزگاهی از محلول­های شیمیایی مخصوص تمیزکردن کفپوش چوبی استفاده کنید. شما خودتان نیز می­توانید با مواد طبیعی یک محلول قوی و موثر برای تمیز کردن کفپوش چوبی تهیه کنید. فقط کافیست مقداری سرکه را با آب گرم ترکیب کنید و از آن برای تی کشیدن یا دستمال کشیدن کف اتاق استفاده کنید.
  • برای برق انداختن کفپوش چوبی نیز می­توانید از چای کیسه ای استفاده کنید. دو عدد چای کیسه ای را در یک آب در حال جوش بگذارید تا چند دقیقه بماند. سپس چای کیسه­ای را در یک ظرف بفشارید و از محلول آب جوش و چای کیسه­ای برای تمیز کردن کف اتاق یا آشپزخانه استفاده کنید. حتما برای این کار یک دستمال تمیز و خشک بردارید و کمی به این محلول آغشته کنید و سپس به روی زمین یا جایی که لکه­هایی وجود دارد بکشید تا هم تمیزشوند هم برق بیفتد.

چند نکته برای محافظت از کفپوش چوبی:

  • هر قطره ­ای که روی کفپوش می­ریزد را بلافاصله خشک کنید.
  • در نواحی که نزدیک به سینک آشپزخانه یا جاهایی که ممکن است آب ریخته شود حتما از تکه فرش یا گلیم کوچک استفاده کنید. چرا که ریختن آب به طور مکرر روی کفپوش چوبی آن را سریع از بین می­برد. این کار را برای ورودی خانه و جایی که تردد با کفش زیاد است نیز انجام دهید.
  • اگر حیوان خانگی دارید دقت داشته باشید که آن­ها ممکن است عادت به کشیدن پنجه­هایشان به سطوح داشته باشند بنابراین اگر نمی­توانید دائم ناخن­های حیوان خانگی خود را بگیرید شاید بهتر باشد از کفپوش نوع دیگری استفاده کنید که امکان آسیب دیدن آن­ها توسط حیوانات خانگی وجود نداشته باشد.
  • برای قرار دادن وسایل سنگین حتما از محافظ به زیر پایه­ها استفاده کنید تا فشاری به کفپوش وارد نشده و آسیبی نبیند.
  • بهتر است کفپوش چوبی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد تا به مرور زمان دچار رنگ پریدگی نشود.
  • به روی کفپوش چوبی با کفش­های پاشنه بلند یا هر کفشی که کفی آن ممکن است خراشی به روی سطح ایجاد کند راه نروید. همچنین لازم است که هنگام جا به جا کردن وسایل نیز دقت داشته باشید چیزی را روی زمین نکشید.
  • برای تمیز کردن کفپوش چوبی از موادی که حاوی اکریلیک، آمونیاک هستند یا شوینده­های قوی، صابون­های روغنی، مواد چرب نظیر محصولاتی که موم یا وکس دارند استفاده نکنید. تا جایی که می­توانید از تمیزکننده­های مخصوص کفپوش چوبی برای برق انداختن و تمیزکردن این سطوح استفاده کنید.

در نهایت اگر با تحقیقاتی که انجام داده اید، کفپوش چوبی را مناسب منزل خود دیده اید و تصمیم به نصب آن دارید، با سپردن مراحل نصب به افراد متخصص، نگرانی­ها را از خودتان دور کنید و بگذارید این مرحله از بازسازی خانه شما نیز به بهترین شکل و بدون هیچگونه مشکلی به پایان برسد. تمام کاری که شما نیاز است انجام دهید مراقبت از این نوع کفپوش است. اگر بتوانید به درستی از این نوع کفپوش محافظت کنید می­توانید تا ده­ها سال از کفپوش چوبی بدون هیچگونه مشکلی استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + هفده =