15 ایده‌ برای تخم‌ مرغ رنگی، سفره هفت‌سینت متفاوت میشه!

0

نوروز آرام‌آرام از راه می‌رسد و همه در تکاپوی آماده شدن برای سال جدید هستند. یکی از سنت‌های دیرینه ما ایرانی‌ها برای استقبال از سال نو، چیدن سفره هفت‌سین است. لذت آماده کردن تخم‌ مرغ رنگی هم به خصوص برای کودکان، وصف‌پذیر نیست و خلق آثار هنری روی تخم‌ مرغ‌های سفید و کوچک، می‌تواند برای آن‌ها بسیار سرگرم‌کننده باشد. اما روزهایی که فقط یک گزینه برای رنگ کردن تخم‌‌ مرغ‌ها وجود داشت، گذشته‌اند. چون در گذشته‌ای نه چندان دور، تخم‌ مرغ‌ها به صورت یک‌دست رنگ می‌شدند.

اما در این مقاله، قصد داریم ۱۵ روش برای درست کردن تخم‌ مرغ رنگی برای سفره هفت‌سین را به شما آموزش دهیم. امیدواریم شما هم از این ایده‌ها خوشتان بیاید و برخی از آن‌ها را امتحان کنید. ما به شما اطمینان می‌دهیم که با اجرای این ایده‌های عالی، سفره هفت‌سین شما از هر سال زیباتر و درخشان‌تر می‌شود.

۱- تخم‌ مرغ‌های طرح اقیانوس

برای آماده کردن تخم مرغ رنگی طرح اقیانوس برای عید نوروز، از تکنیک ساده‌ای استفاده می‌شود. می‌توانید با استفاده از یک فوم رنگی، این طرح زیبا و نامنظم را به دست آورید. به این ترتیب که تنالیته رنگی مختلف آبی را در آب می‌ریزید تا طرح ابر و باد به دست آید. بعد آن را با فوم برمی‌دارید و روی تخم‌ مرغ پیاده می‌کنید.

تزیین تخم مرغ هفت سین با طرح اقیانوس و تم آبی فیروزه‌ای
تخم‌ مرغ رنگی با طرح اقیانوس برای تزیین سفره هفت‌سین با تم آبی فیروزه‌ای بسیار جذاب است.

۲- تخم‌ مرغ رنگی رنگین‌کمانی

جهت رنگ کردن تخم‌ مرغ‌ها، برای کودکان هیچ طرحی جذاب‌تر از رنگین‌کمان نیست. شما باید رنگ‌آمیزی تخم‌ مرغ ساده را با رنگ‌های بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز انجام دهید. به این ترتیب طرح رنگین‌کمانی به دست می‌آید.

در رابطه با نوروز بیشتر بخوانید: کاشت سبزه عید چگونه انجام می‌شود؟ چه زمانی بهتر است و انواع آن کدامند؟

تخم‌ مرغ‌های رنگی رنگین‌کمانی برای تزیین سفره هفت سین
اگر دوست دارید تخم‌ مرغ رنگی به صورت رنگین‌کمانی در سفره هفت‌سین داشته باشید، باید چیدمان آن را هم ردیفی انجام دهید. به این روش، رنگین‌کمان به سفره هفت‌سین شما جلوه متفاوتی می‌دهد.

۳- تخم‌ مرغ رنگی ترموکرومیک

برای رنگ‌آمیزی تخم‌ مرغ ساده، رنگ‌های خاصی هم وجود دارند که به آن‌ها ترموکرومیک گفته می‌شود. این رنگ‌ها وقتی روی تخم‌ مرغ یا هر چیز دیگری زده می‌شوند، یک رنگ دارند. اما وقتی در دستان شما گرم می‌شوند، به رنگ دیگری در می‌آیند. به این ترتیب کودکان شما از این شعبده‌بازی رنگی لذت می‌برند و با این تخم‌ مرغ‌های چند رنگ، سرگرم می‌شوند.

رنگ‌آمیزی تخم مرغ ساده با رنگ ترموکرومیک سبز
اگر در خانه کودک ۳ تا ۵ ساله دارید، برای درست کردن تخم‌ مرغ رنگی، از رنگ‌های ترموکرومیک بهره بگیرید. رنگ‌آمیزی تخم‌ مرغ ساده با این رنگ‌ها برای این کودکان بسیار هیجان‌انگیز است.

۴- تخم‌ مرغ رنگی با طرح برگ

همیشه طبیعت زیباترین الگوها را در اختیار ما قرار می‌دهید. شما می‌توانید برای برگ‌ها، ابتدا یک پس‌زمینه آبی ایجاد نمایید. سپس طرح برگ را با رنگ طلایی یا سفید یا هر رنگی که با تم هفت‌سین شما مطابقت داشته باشد، روی تخم‌ مرغ بِکشید.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع درست کردن تخم‌ مرغ رنگی، با فرزند خود برای جمع‌آوری برگ به یک پارک بروید. با این کار کودک شما با انواع و اشکال مختلف برگ‌ها آشنا می‌شود و شکل دلخواه خود را پیاده می‌کند.

خواندن این مطلب نیز مفید است: راهنمای کامل نظافت منزل در بهار و عید نوروز

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

تخم‌ مرغ‌ رنگی سبز با طرح برگ برای تزیین سفره هفت سین
اگر رنگ سبز با سفره هفت‌سین شما هم‌خوانی دارد، می‌توانید برای پس زمینه، رنگ سبز را هم به کار ببرید. این کار سبز بودن برگ‌ها را برای بیننده تداعی می‌کند.

۵- تخم‌ مرغ رنگی با استفاده از رنگ‌های طبیعی

شما می‌توانید برای رنگ‌آمیزی تخم‌ مرغ ساده، از رنگ طبیعی میوه‌ها، سبزیجات، ادویه‌جات و سایر خوراکی‌ها بهره بگیرید. به‌طور مثال برای درست کردن رنگ سرخابی از چغندر، رنگ زرد از زردچوبه و رنگ سبز از برگ اسفناج بهره بگیرید. کلم قرمز برخلاف اسمش، رنگ آبی تولید می‌کند. به‌علاوه پودر قهوه برای رنگ شکلاتی و چای کیسه‌ای برای رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز، عالی عمل می‌کنند.

رنگ‌آمیزی تخم مرغ ساده با رنگ‌های طبیعی خوراکی
اگر برای تزیین تخم‌ مرغ هفت‌سین، از رنگ‌های طبیعی بهره بگیرید، دیگر لازم نسیت نگران سلامتی فرزند خود باشید. چون این رنگ‌ها بر خلاف رنگ‌های شیمیایی، هیچ ضرری برای سلامتی او ندارند.

۶- تخم مرغ‌های هفت‌سین رنگ شده با پارچه پنبه‌ای

این تکنیک از یک تکه پارچه پنبه‌ای برای رنگ‌آمیزی تخم‌ مرغ ساده بهره می‌برد. به این ترتیب که هربار پنبه را در یک رنگ فرو می‌برید. بعد هم به‌صورت ضربه‌ای اما آهسته، بخشی از تخم‌ مرغ را با آن رنگ می‌کنید. منبع رنگ‌ها هم همان رنگ‌های خوراکی است که برای تهیه کیک و شیرینی به کار می‌رود. بنابراین برای کوچولوهای خانه بی‌خطر خواهد بود. با این روش، هر تخم‌ مرغ رنگی، طرح متفاوت و زنده‌ای به خود می‌گیرد.

در این زمینه، بیشتر بدانید: نگهداری سنبل در خانه چگونه است؟

نحوه تزیین تخم مرغ هفت سین با دستمال با تم آسمان و غروب خورشید
برای تزیین سفره هفت سین، این طرح که آسمان و غروب خورشید را تداعی می‌کند بی‌نظیر است. مخصوصا امسال که تحویل سال با غروب آفتاب توام شده است.

۷- تخم‌ مرغ رنگی با طرح شبکه‌ای

برای تزیین سفره هفت‌سین با تخم‌ مرغ‌هایی با طرح شبکه‌ای، کافی است چند تکه پارچه در اختیار داشته باشید. ابتدا کل پارچه را با یک رنگ ملایم رنگ بزنید. سپس آن را به شدت مچاله کنید و لبه‌های تاخورده را در رنگ کمی پر‌رنگ‌تر از زمینه فرو ببرید. بعد پارچه را روی یک سطح پهن کنید. در نهایت هم تخم‌ مرغ‌ها را به آرامی روی پارچه بغلتانید تا طرح مشبک پارچه روی آن‌ها چاپ شود.

بیشتر بخوانید: خانه تکانی را چه زمانی و از کجا شروع کنیم؟

تزیین تخم‌ مرغ هفت‌سین با طرح شبکه‌ای
برای تزیین تخم‌ مرغ هفت‌سین، شما می‌توانید رنگ زمینه و رنگ شبکه‌ها را متضاد انتخاب نمایید. این کار طرح تخم‌ مرغ‌ها را چشم‌نوازتر جلوه می‌دهد.

۸- رنگ‌آمیزی تخم‌ مرغ ساده با کمک خامه زده شده

همه ما تخم‌ مرغ‌های عید رنگ شده با خامه را دیده‌ایم، بهتر است این روش، روی تخم‌ مرغ‌های پخته شده انجام شود. شما می‌توانید یک لایه نازک خامه روی یک سطح پهن کنید و رنگ‌های خوراکی را روی آن بریزید. سپس تخم‌ مرغ‌ها را روی آن بپرخانید تا همه قسمت‌هایش رنگ بگیرد. ملاحظه می‌کنید که هر آنچه برای تهیه این مدل تخم‌ مرغ هفت‌سین لازم است، از قبل در یخچالتان وجود دارد.

رنگ‌آمیزی تخم‌ مرغ ساده با خامه زده شده و رنگ‌های خوراکی
پس از رنگ‌آمیزی تخم‌ مرغ ساده با خامه، حتما آن را در یخچال نگه دارید تا خراب نشود.

۹- تخم مرغ رنگ شده با برنج خام!

برای رنگ کردن این تخم‌ مرغ‌های سفره هفت‌سین، از برنج خام استفاده شده است. برای ایجاد یک طرح متفاوت روی سطح تخم‌ مرغ‌ها، شما می‌توانید برنج خام را در یک بشقاب کوچک پخش کنید. بعد هم رنگ را روی آن بریزید. سپس از بچه‌های کوچک بخواهید که تخم‌ مرغ‌ها را در برنج بغلتانند تا نقش‌های رنگی فوق‌العاده‌ای روی تخم‌ مرغ‌ها بیفتند.

بیشتر بدانید: اصول چیدن سفره هفت سین از نظر فنگ شویی

تخم مرغ رنگ شده با برنج خام برای تزیین سفره هفت سین
برای تزیین تخم‌ مرغ هفت‌سین، شما می‌توانید در هر بشقاب برنج یک رنگ یا چند رنگ متفاوت بریزید. حتی می‌توانید تنها بخش بالایی یا پایینی تخم‌ مرغ را رنگ کنید.

۱۰- تخم‌ مرغ‌ رنگی با طرح موزاییک

ایجاد الگوها و بافت‌های غیرمنتظره، بخشی از سرگرمی رنگ‌آمیزی تخم‌ مرغ ساده توسط کودکان است. این تخم‌ مرغ‌های عید موزاییکی هم‌زمان هم رنگ دارند و هم بافت و الگو. البته شاید در نگاه اول، درست کردن آن‌ها کمی پیچیده به نظر برسد. اما تکنیک درست کردن این تخم‌ مرغ‌ها، بسیار ساده است. فقط ایجاد این بافت، کمی زمان‌بر است و نیاز به صبر و حوصله دارد.

شما می‌توانید برای تزیین سفره هفت‌سین، از تکه‌های پوست تخم‌ مرغ پخته شده بهره بگیرید. سپس آن‌ها را رنگ کنید و روی تخم‌ مرغ دیگری بچسبانید. به همین سادگی طرح موزاییک روی تخم‌ مرغ ساده پدید می‌آید.

تخم‌ مرغ‌ رنگی با طرح موزاییک پوسته‌های خرد شده رنگارنگ
برای پیاده کردن این ایده، شما می‌توانید پوسته‌های تخم‌ مرغ را با رنگ‌های مختلف رنگ کنید. سپس با چسباندن آن‌ها در کنار هم، طرح دلخواه خود را پدید آورید. ما طرح ماهی یا سیب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱۱- تهیه تخم‌ مرغ رنگی با کمک بلوبری

بلوبری منبع رنگی بسیار خوبی برای تزیین تخم‌ مرغ هفت‌سین است. اگر دوست دارید بدانید که لکه‌های سفید روی تخم‌ مرغ از کجا آمده‌اند، راز آن را به شما خواهیم گفت. الیاف بلوبری به پوسته تخم‌ مرغ می‌چسبند. بنابراین این نقاط رنگ را به خود نمی‌گیرند و سفید باقی می‌مانند. به همین خاطر ظاهر تخم‌ مرغ را خال‌دار نشان می‌دهند. این لکه‌های سفید، نتیجه کار را طبیعی‌تر جلوه می‌دهند.

خواندن این مطلب هم مفید است: چرا سبزه نارنج بکاریم؟

تزیین تخم مرغ هفت سین با کمک بلوبری
برای تهیه این رنگ، مقداری بلوبری را با یک لیوان آب بجوشانید. بعد از خنک شدن مایع، یک قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. حالا می‌توانید از این رنگ برای تزیین تخم‌ مرغ هفت‌سین بهره بگیرید.

۱۲- تهیه تخم‌ مرغ رنگی با استفاده از روغن و آب

در اینجا ایده دیگری برای درست کردن تخم‌ مرغ رنگی خال‌دار ارائه می‌دهیم که برای دست‌های کودک شما، کاملا بی‌خطر است. روغن و آب را با هم مخلوط کنید و مقداری رنگ خوراکی در آن بریزید. روغن در حین لغزش روی سطح تخم‌ مرغ‌ها، مانع جذب رنگ می‌شود. به همین خاطر برخی از قسمت‌های تخم‌ مرغ، سفید باقی خواهند ماند. نتیجه این روش برای کودکان سرگرم‌کننده و بامزه است.

این مطلب هم جالب است: هارمونی رنگ چیست؟ بیان مدل‌های هارمونیک در رنگ‌آمیزی

رنگ‌آمیزی تخم مرغ ساده با روغن و آب برای تزیین سفره هفت‌سین
با توجه به روغن موجود در ترکیب، سطح تخم‌ مرغ لغزنده خواهد بود. پس در هنگام بیرون آوردن تخم‌ مرغ‌ها از مایع، مراقب باشید که آن‌ها از دست شما سُر نخورند و نشکنند.

۱۳- رنگ‌آمیزی تخم‌ مرغ ساده با پارچه و روغن

باز هم می‌خواهیم یک تکنیک سالم برای تهیه تخم‌ مرغ رنگی سفره هفت‌سین را به شما معرفی کنیم. در این پروژه هم هیچ رنگ مصنوعی به کار گرفته نمی‌شود. روش کار به این شکل است که شما یک پارچه تمیز را برمی‌دارید و روی بخش‌های کوچکی از آن، کمی روغن می‌مالید. سپس پارچه را در رنگ طبیعی فرو می‌برید و آن را دور تخم‌ مرغ می‌پیچید تا تخم‌ مرغ رنگ بگیرد. در این روش هم روغن موجود روی پارچه، مانع جذب رنگ توسط برخی قسمت‌ها می‌شود. به این ترتیب بخشی از سطح تخم‌ مرغ‌ها، سفید باقی می‌ماند.

رنگ‌آمیزی تخم‌ مرغ ساده با کمک پارچه و روغن
برای رنگ‌آمیزی تخم‌ مرغ ساده با این روش، دقت کنید که همه سطح تخم‌ مرغ با پارچه پوشیده شود. وگرنه برخی قسمت‌ها سفید خواهند ماند.

۱۴- رنگ‌های شُره کرده روی تخم‌ مرغ

همان‌گونه که در تصویر می‌بینید، این روش رنگ‌آمیزی برای تخم‌ مرغ‌های مورد استفاده در تزیین سفره هفت‌سین، بسیار جالب است. روش تهیه این تخم‌ مرغ‌ها هم همان‌طور که به نظر می‌رسد، بسیار ساده خواهد بود. بنابراین شما می‌توانید این پروژه‌ را در خانه همراه با فرزندان خود انجام دهید.

ابتدا باید آب‌رنگ و قلم‌موی خود را آماده کنید. سپس قلم‌مو را خیس کرده و در رنگ مورد نظر به خوبی بچرخانید. سپس آن را روی سر تخم‌ مرغ بریزید و اجازه دهید رنگ روی سطح تخم‌ مرغ جاری شود. این کار را چندبار و با چند رنگ مختلف تکرار کنید. در نهایت طرحی که به دست می‌آید، در عین سادگی واقعاً دوست‌داشتنی به نظر خواهد رسید.

بیشتر بدانید: باغچه آرایی و گلکاری باغچه برای فصل بهار

درست کردن تخم‌ مرغ رنگی با رنگ شره کرده روی سطح آن
برای درست کردن تخم‌ مرغ رنگی، به کارگیری خلاقیت مهم است. لازم نیست برای تزیین سفره هفت‌سین، دست به کارهای سخت و پیچیده بزنید. بلکه به سادگی و در کمترین زمان، می‌توانید یک اثر هنری خلق کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

۱۵- تخم‌ مرغ رنگی به سبک شیبوری

نقش‌های پیچیده روی تخم‌ مرغ‌های موجود در تصویر، به سبک شیبوری و با کمک یک نخ پیچیده شده ساده ایجاد شده‌اند. در واقع شما نخ یا کنف را دور تخم‌ مرغ می‌پیچید و آن را در رنگ فرو می‌برید. شیبوری، یک تکنیک رنگرزی ژاپنی است که قدمت زیادی دارد. رنگ به کار گرفته شده در این تکنیک هم به‌طور معمول آبی یا سرمه‌ای است. اما از رنگ‌های دلخواه هم می‌توان بهره گرفت. این تکنیک، نقوش پرجنب‌وجوش و متقارنی روی تخم‌ مرغ ایجاد می‌کند که گاهی اوقات برجسته به نظر می‌رسند.

تهیه تخم‌ مرغ رنگ به روش شیبوری برای تزیین سفره هفت سین
برای تهیه تخم‌ مرغ شیبوری، شما می‌توانید نخ را به صورت افقی، عمودی، مایل یا ترکیبی از این‌ها دور تخم‌ مرغ بپیچید. فقط دقت کنید که تقارن رعایت شود تا طرح خیره‌کننده‌ای به دست بیاید.

سخن پایانی

حالا که روزهای پایانی سال را سپری می‌کنیم، وقت آن است که به فکر تهیه اقلام سفره هفت‌سین هم باشیم. تخم‌ مرغ رنگی هم از اجزای جدانشدنی سفره هفت‌سین به شمار می‌رود. این مورد تنها بخشی از سفره هفت‌سین است که می‌توانید به صورت خانوادگی تهیه‌اش کنید. به‌طور حتم، کودکان شما از مشارکت در این پروژه، بسیار لذت می‌برند و خاطره‌ای فراموش نشدنی در ذهنشان حک می‌شود.

برای این کار هم وسایل یا مواد خاص و گران‌قیمتی لازم ندارید. شما با وسایل ابتدایی و مواد موجود در خانه و به‌کارگیری ابتکار و خلاقیت، می‌توانید هنر خود را به نمایش بگذارید. آرزو می‌کنیم در کنار تخم‌ مرغ‌های رنگی و شاد، سال شادی هم پیش روی شما باشد.

منبع: Thesprucecrafts

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 1 =