راهنمای کامل ضدعفونی کردن خریدها

0

این روزها بحث ضدعفونی کردن خریدها بسیار داغ شده است. در واقع خرید کردن در این روزها که ویروس کرونا به شدت شیوع یافته، کاری سخت و دلهره آور شده‌است و دیگر آن آسودگی و فراغ خاطر گذشته را ندارد. در این روزها معمولا توصیه تمامی متخصصان، خرید آنلاین و اینترنتی است تا تماس با افراد به حداقل برسد. اما چنانچه مجبور به حضور در سوپرمارکت و مراکز خرید شدیم باید از چه راهکارها و یا روش‌هایی کمک بگیریم تا خریدی سالم و ایمن داشته باشیم؟ آیا ضدعفونی کردن خریدها در این روزها کار اصولی و درست است و یا دچار اضطراب و وسواس شده‌ایم؟ با استادکار همراه شوید تا در ابتدا با پروتکل‎‌ خرید از سوپرمارکت‌ها آشنا شویم و در ادامه به بررسی روش‌ها و راهکارهای مناسب برای ضدعفونی کردن خریدها بپردازیم

آیا در مورد پروتکل خرید چیزی شنیده‌اید؟

وقتی صحبت از پروتکل خرید می‌شود شاید برای ما در ابتدا کمی ناشناخته به نظر بیاید. اما پروتکل خرید در واقع همان رعایت طرح فاصله‌گذاری است که در ادامه به صورت کوتاه و مختصر به معرفی اصول آن می‌پردازیم:

  1. استفاده از ماسک و شستن دستان، قبل خروج از خانه
  2. استفاده از دستکش لاتکس و یا یک بار مصرف قبل خروج از خانه
  3. عدم استفاده از گوشی همراه در داخل سوپر مارکت و مراکز خرید
  4. رعایت فاصله حداقل 2 متری از دیگران
  5. وارد نشدن به سوپرمارکت و یا مراکز خرید در ساعات شلوغ و پرتردد
  6. انجام خرید برای حدود دو هفته از سوپر مارکت یا مراکز خرید
  7. برنامه‌ریزی قبل از خرید و تهیه لیست موارد مورد نیاز
  8. گذراندن حداقل زمان ممکن در سوپرمارکت‌ها
  9. استفاده از مایع و یا ژل ضد عفونی کننده برای دستانتان به محض ورود به سوپر مارکت
  10. گند زدایی دسته و چرخ خرید با محلول ضد عفونی کننده
  11. دست زدن فقط به اجناس مورد نیاز در داخل سوپرمارکت
  12. گند زدایی و ضدعفونی کردن دستان پس از اتمام خرید
  13. استفاده از کارت بانکی به جای پول نقد
  14. دست نزدن به چشم، بینی و دهان در بیرون از منزل
  15. انداختن ماسک و دستکش (به محض ورود به خانه) در داخل سطل زباله در‌دار
  16. شستن دست‌ها به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون و گند زدایی کامل دستان
پروتکل خرید در زمان شیوع ویروس کرونا | الزامات پیشگیری از ویروس کرونا در مکان های خرید | چطور خریدهایمان را ضدعفونی کنیم
همانطور که شما هم می‌دانید، ویروس کرونا از طریق تنفس به دیگران سرایت می‌کند. با توجه به همین مساله، رعایت حداقل فاصله اجتماعی 2 متری از دیگران توصیه می‌شود. علاوه بر این توصیه می‌گردد از تردد در مراکز خرید شلوغ و سوپرمارکت‌ها خودداری کرده و خریدهای ضروری را به صورت اینترنتی انجام دهید.

چرا باید به ضدعفونی کردن خریدها اهمیت داد؟

نگرانی و ترس از ابتلا به کرونا باعث شده که در خریدها و ضدعفونی کردن آن‌ها به طرز وسواس ‌گونه‌ای رفتار کنیم و همه چیز را آلوده بدانیم. حقیقت مطلب این است که هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد ویروس کرونا از طریق غذا و بسته بندی این محصولات به بدن افراد سرایت می‌کند. اما امکان آلوده بودن دستان و تماس با اقلام مختلف وجود دارد. با توجه به این امر بهتر است که خریدهای مختلف را قبل از استفاده با به کار بردن روش‌ها و شیوه‌های مناسب گند زدایی کرد.

استادکار خرید‌های این روزها را به طور کلی به چهار دسته تقسیم کرده و در هر مورد روش‌های تمیز کردن و گند زدایی آن‌ها را با شما در میان می‌گذارد.

  1. ضدعفونی خریدهای بسته‌بندی‌شده

بهترین شیوه خرید که پزشکان و متخصصان ارشد میکروبیولوژی توصیه می‌کنند، خرید خواروبار به صورت بسته ‌بندی‌شده ‌است. از آن‌جا که ویروس کرونا از طریق تنفس انتقال می‌یابد، استفاده از محصولات بسته‌‌بندی‌شده همچون قوطی‌های کنسرو و یا محصولاتی که در بسته‌بندی کارخانه‌ای هستند همچون سبزی‌های خشک، ماکارونی و… سالم‌تر و ایمن‌تر هستند. اما آیا می‌توان این بسته‌ها را به راحتی وارد فضای امن خانه کرد؟ آیا دیگر نیاز به ضدعفونی کردن خریدها نیست؟

در پاسخ باید گفت، هیچ مدرک قابل استنادی مبتنی بر ابتلا به بیماری کرونا از طریق تماس با بسته‌بندی مواد غذایی وجود ندارد. اما بهتر است پس از تماس با خواروبار بسته‌بندی‌شده، دست‌ها را حداقل 20 ثانیه با آب و صابون کاملا شست و گند زدایی کرد.

برای اطمینان بیشتر بهتر است با یک دستمال آغشته به الکل تمام سطح بیرونی بسته‌های خواروبار را الکلی کنید. دقت کنید که تمامی لبه‌ها و گوشه‌های اقلام بسته‌بندی و ظروف را ضدعفونی کنید. پس از 10 دقیقه سطح مورد نظر را با آب و صابون بشویید و در یخچال و یا کابینت و.. قرار دهید.

روش های ضدعفونی خواروبار | نحوه ضدعفونی کردن خریدهای سوپرمارکت | روش های ضدعفونی اقلام سوپرمارکتی | اهمیت ضدعفونی خریدها در ایام کرونا
در مورد خواروباری که امکان باز کردن بسته‌بندی آن‌ها وجود دارد، بهتر است آن‌ها را بازکرده و در ظروف مخصوص آشپزخانه قرار داد؛ مواد غذایی همچون قالب‌های کره، ادویه‌ها، حبوبات و… از این دست هستند.

به غیر از الکل، آنولیت نیز از محلول‌های ضد عفونی کننده‌ای است که کارایی بسیار بهتری داشته و آسیبی به محیط زیست نیز نمی‌زند. آنولیت با سرعت و قدرت 200 برابر نسبت به ضد عفونی کننده‌های مشابه می‌تواند کار گندزدایی را به بهترین نحو در زمان اندک انجام دهد.

توصیه می‌شود، ابتدا بسته‌های خرید را در یک تشت یا لگن و یا بیرون از خانه گذاشته و به تدریج به داخل سینک ببرید و با آب و مایع ظرفشویی کاملا آن‌ها را بشویید. پس از تمیز کردن از محلول آنولیت به صورت اسپری بر روی بسته‌ها بپاشید. خریدهای شما با کمک آنولیت در زمانی بسیار اندک گند زدایی خواهند شد.

نحوه صحیح ضدعفونی کیسه های خرید | چگونه بعد از خرید کرونا را به خانه نیاوریم؟ خرید اینترنتی خواروبار در زمان کرونا
برای رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن خریدها، بهتر است همه خریدهای خود را در یک تشت یا لگن در در ورودی گذاشته و پس از خالی کردن آن‌ها، کیسه‌های خرید را بیرون بیندازید و داخل خانه نبرید.

در صورت نبود الکل و یا آنولیت می‌توانید از وایتکس با نسبت 1:10 استفاده کرده و خریدهایتان را ضدعفونی کنید.

  1. ضدعفونی خریدهای فاقد بسته‌بندی

  • ضدعفونی کردن خریدهای باز همچون میوه و سبزیجات

در شرایط کنونی که ویروس کرونا همه‌گیر شده‌است، سعی کنید از خرید اقلام فاقد بسته بندی خودداری کنید. از طرفی دیگر استفاده از میوه و سبزیجات تازه ویتامین‌های مورد نیاز بدن را  تأمین کرده و در افزایش ایمنی و سلامتی بدن بسیار موثر است. با توجه به این شرایط بهتر است که میوه وسبزیجات را قبل از استفاده حتما با کمک مواد ضدعفونی کننده مخصوص میوه و سبزیجات یا محلول ضد عفونی کننده آنولیت کاملا گند زدایی کنید. بعد از شستن اجازه دهید میوه و سبزیجات کاملا خشک شوند و سپس آن‌ها را در یخچال قرار دهید.

نحوه صحیح ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات | روش های ضدعفونی میوه و سبزیجات | مراحل شستن و گندزدایی میوه ها و سبزیجات
قبل از ضدعفونی کردن خریدهای فاقد بسته بندی همچون میوه وسبزیجات هرگز آن‌ها را روی سطوح آشپزخانه قرار ندهید.
  • نان

این ماده غذایی اولیه در گروه اقلامی است که نمی‌توان آن را ضد عفونی کرد. بنابراین بهتر است از نان‌های بسته بندی شده استفاده کنید که تماس دست با آن‌ها صورت نگرفته و بهداشتی‌تر هستند. علاوه بر این، نان‌ها را قبل از استفاده در تستر، فر یا ماکروویو گذاشته و سپس میل کنید. اگر از نانوایی خرید می‌کنید حتما نکاتی را که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم در نظر بگیرید:

  1. بهتر است نان‌ها را برای برش زدن و تکه کردن بر روی سکوی نانوایی قرار ندهید.
  2. یک کیسه پارچه‌ای یا پلاستیکی مخصوص داشته باشید و نان‌ها را مستقیما درون آن بگذارید
  3. از ماندن در صف‌های طولانی نانوایی خوددراری کنید.
  4. پس از خریدن نان اجازه دهید چند ساعت بماند و سپس آن را وارد خانه کنید.
  5. نان‌ها را پس از ورود به خانه، بر روی پارچه تمیز قرار دهید و سپس برش داده و بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید. پارچه استفاده شده را حتما ابتدا با محلول‌های ضدعفونی کننده، گند زدایی کرده و سپس با لباس‌های دیگر در ماشین لباسشویی بشویید.
  6. قبل از مصرف نان با کمک یکی از روش‌های گرمایشی نان را کاملا گرم کنید و سپس مصرف کنید.
خرید نان در زمان شیوع ویروس کرونا | نکات خرید نان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا | نحوه ضدعفونی کردن نان
اگر از نانوایی، نان آماده خریداری می‌کنید، بهتر است نان‌ها را داخل کیسه پارچه‌ای گذاشته و پس از ورود به خانه کیسه پارچه‌ای را حتما با آب و صابون شسته و ضد عفونی کنید.
  • ضد عفونی کردن خریدهایی همچون گوشت و مرغ

در مورد ضدعفونی کردن خریدهایی همچون گوشت تا به حال گزارشی در مورد روش های انتقال کرونا با گوشت داده نشده‌است. احتمال انتقال ویروس از طریق قصاب وجود دارد که آن هم با استفاده از دستکش یک بار مصرف و ماسک و شستشوی چاقوی قصاب رفع می‌شود.

اما از جمله راهکارهایی که که می‌توان پس از خرید گوشت انجام داد، این است که در ابتدا دستکش یک بار مصرف و یا لاتکس دستتان کرده و سپس گوشت را به صورت کامل بشویید، بسته بندی کنید و در فریزر بگذارید. پس از آن دستانتان را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون کاملا بشویید و یا از ژل‌های ضدعفونی کننده استفاده کنید.

نحوه ضدعفونی کردن گوشت و مرغ در روزهای کرونا | چگونگی نگهداری از مرغ و گوشت در دوران کرونا | طریقه شستن گوشت خام | روش ضدعفونی گوشت قرمز برای پیشگیری از کرونا
ضدعفونی کردن خریدهایی همچون گوشت امکان پذیر نیست. بنابراین پس از خرید گوشت حتما آن را با آب به صورت کامل بشویید. در حین شست و شو نیز حتما از دستکش لاتکس و یا یک بار مصرف استفاده کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشت این است که در این مدت هرگز از گوشت خام یا نیم پز استفاده نکرده و حتما گوشت و مرغ را در دمای 70 درجه کاملا بپزید.

  • ضد عفونی کردن خریدهایی همچون آجیل و خشکبار

در ابتدا سعی کنید از خرید فله‌ای و باز آجیل و خشکبار خودداری کنید. ویروس کرونا ویروس سنگینی است که به راحتی بر روی خواروبار باز و میوه و سبزیجات می‌نشیند. برای ضدعفونی کردن خریدهایی همچون آجیل باید آن در دمای بالای 40 درجه حرارت دهید و سپس استفاده کنید. برای حرارت دادن می‌توان از فر یا ماکرویو کمک گرفت.

نحوه ضدعفونی آجیل از ویروس کرونا | روش های ضدعفونی کردن آجیل و خشکبار | چگونه آجیل و خشکبار فله را ضدعفونی کنیم؟ چگونه آجیل شب عید را ضدعفونی کنیم؟
حرارت دادن یکی از روش های موثر برای ضدعفونی کردن خریدهایی همچون آجیل است که می‌توان از فر و یا ماکرویو برای این امر استفاده نمود.

سخن آخر

در پی شیوع گسترده ویروس کرونا، استفاده از راهکارهای مناسب به ما کمک می‌کند که زندگی سالم‌تر و ایمن‌تری داشته باشیم. ضدعفونی کردن خریدها به شما کمک می‌کند تا با اقلام آلوده در تماس نباشید. در این مقاله سعی بر این داشتیم تا با ارائه رهکارهای ساده و کارآمد به شما کمک کنیم تا سلامت خود را در این روزها به بهترین نحو حفظ کنید. امید است که مورد استفاده قرار بگیرد.

منابع: IMAGE | TheGuardian

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 1 =