مزایا و معایب پارکت چیست؟ ، آیا پارکت موریانه میزند ؟

0

در این مقاله به صورت کامل مزایا و معایب پارکت را بررسی می کنیم یکی از سوال ای دوستان این است که آیا پارکت موریانه میزند؟ یا پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک؟ در این مقاله به همه ی این سوال ها پاسخ می دهیم .

اگر بخواهیم درباره این سوال که مزایا و معایب پارکت چیست؟ صحبت کنیم، ابتدا باید در مورد پارکت توضیحاتی را ارائه داده و هدف از نصب پارکت بر روی کف خانه‌ها را بررسی نماییم. پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک؟ باید دید شما چه انتظاری از دکور کف منزل خود دارید!

در دکوراسیون منازل مختلف، یکی از عواملی که نقشی بسیار کلیدی در زیباسازی کلی خانه دارد، پارکتی است که در کف خانه نصب می‌شود. در طراحی دکوراسیون‌های داخلی، ممکن است برای پوشاندن کف خانه از سنگ‌های مختلف، سرامیک‌هایی با انواع متفاوت و البته از پارکت‌هایی با جنس‌ها و تنوع گوناگون به نسبت سلیقه استفاده کرد.

البته لازم به ذکر است که به علت قیمت بالا و هزینه‌های زیاد ناشی از خرید و استفاده از سنگ ها برای نصب در کف خانه، استفاده از انواع سرامیک و پارکت، این روزها متداول‌تر است. اما استفاده از پارکت مزایا و معایبی دارد که صاحبان منازل و طراحان دکوراسیون باید از آن مطلع باشند تا با بررسی جزئیات فواید و البته نکات منفی مرتبط با آن، به انتخابی صحیح روی آورند.
پارکت‌ها به دو دسته پارکت‌های چوبی و پارکت‌های لمینت روانه بازار می‌شوند و هریک از آن‌ها به نسبت کیفت، نوع کارایی و البته قیمتشان، طرفداران مختلفی دارند.

مزایا و معایب پارکت چیست؟
با توجه به نصب راحت و قیمت ارزان تر، استفاده از کف پوش های پارکت برای منازل رواج زیادی دارد. البته با در نظر گرفتن مزایا و معایب پارکت می توان همچنان آن را مقرون به صرفه دانست.

مزایا و معایب پارکت | پارکت لمینت بهتر است یا پارکت چوبی؟

برخی افراد بر این باورند که پارکت چوبی بهتر از لمینت است و این در حالی است که برخی دیگر معتقدند کارایی لمینت بیشتر از پارکت چوبی است. با نگاهی بر مزایا و معایب هر یک از این دو نوع پارکت، کارایی آن‌ها را بررسی نموده و به مقایسه آن‌ها با یکدیگر می‌پردازیم.

صنایع چوبی را در گوشه به گوشه دکوراسیون خانه به وضوح مشاهده می‌کنیم. رد پای آن‌ها از آشپزخانه و برای ساخت انواع کابینت‌ها و میز و صندلی‌ها گرفته تا پذیرایی و چیدمان مبلمان و بوفه و میزهای مختلف و در اتاق‌ها به صورت کمدها و کشوها و تخت و حتی لوازم مربوط به پرده، نظاره می‌شود. بنابراین چوب از جمله وسایلی است که در دکوراسیون منازل جزء اجزای اصلی و کلیدی محسوب می‌گردد و خرید و استفاده از آن همواره مورد استقبال است.

از چوب برای پوشاندن کف خانه نیز استفاده می‌شود و آن را در پارکت‌های چوبی می‌بینیم که از چوب اصلی برگرفته از درختان تهیه شده است. اما از آنجا که قطع کردن درختان به منظور ساخت پارکت‌های چوبی در کارخانه‌های تولید کننده این اقلام، با محدودیت‌هایی همراه است لذا کارشناسان در این زمینه، در صدد برآمدند تا به جای استفاده از چوب طبیعی برای ساخت پارکت‌ها، از نوع صنعتی آن استفاده نمایند.

آیا پارکت موریانه میزند
پارکت ها بسته به جنس و نوع ساخت؛ در دو نوع چوبی و لمینت هستند و استفاده از هر یک آن ها در نوع خود مزایا و معایبی دارد.

پارکت‌های صنعتی تحت عنوان لمینت، پارکت‌هایی هستند که برای ساخت آن‌ها از چوب طبیعی درختان استفاده نمی‌شود. در ادامه به مقایسه این نوع پارکت‌ها می‌پردازیم.

عمر و دوام پارکت چوبی بیشتر از پارکت لمینت است: با سپری شدن زمان، میزان آسیب وارد شده به لمینت‌ها بیشتر از پارکت‌های چوبی است. بنابراین اگر بخواهیم از پارکتی استفاده کنیم که زمان بیشتری برای ما کار کند و کمتر به فکر آسیب‌های وارد آمده به آن و دوام و بقایش باشیم، پارکت‌های چوبی طبیعی دارای مقاومت بیشتری به نسبت لمینت‌ها هستند.

ویژگی تعمیر و ترمیم پارکت‌های چوبی بهتر از پارکت‌های لمینت است: اگر پس از گذشت زمان احساس کنیم پارکت ما به تعمیر احتیاج دارد و باید برای شکل آسیب دیده آن، چاره اندیشی کنیم، پارکت‌های چوبی امکان این کار را بهتر و راحت‌تر برای ما فراهم می‌کنند.  از آنجا که پارکت‌های چوبی ضخیم‌تر بوده و از در کنار هم قرار گرفتن لایه‌های مختلف تشکیل شده‌اند لذا زمانی که آسیب یا جراحتی بر آن‌ها وارد می شود و در معرض خراشیدگی یا فرسایش قرار می‌گیرند و حتی سوراخ می‌شوند، با اتکا به ضخامت آن‌ها می‌توان این پارکت‌ها را ترمیم کرد و با جلا دادن آن شکل اولیه آن را تا حد قابل قبولی به آن برگرداند.

چوب و لمینت ضد موریانه
پارکت های چوبی خاصیت تعمیرپذیری بالاتری دارند و در صورت صدمه دیدن، به شکلی موثرتر و بهتر قابل تعمیر و بازسازی هستند.

اما پارکت‌های لمینت که عمدتا تک لایه ای هستند امکان تعمیر و ترمیم را به خوبی مهیا نخواهند کرد.

پارکت لمینت دارای لغزندگی هایی نسبت به پارکت چوبی است: از آنجا که کف پارکت لمینت کمترین میزان شیار را دارد و خطوط چندانی روی آن دیده نمی‌شود و تقریبا از هر جهت صاف به نظر می‌آید، در نتیجه امکان سر خوردن روی آن بیشتر می‌شود و تردد را در خانه با مشکل مواجه خواهد کرد. اما طبیعت چوب وجود شیارهایی روی آن است که سبب ایجاد نوعی از اصطکاک شده و لغزندگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

نرمی و انعطاف پذیری کم لمینت نسبت به پارکت چوبی: لمینت‌ها سخت و محکم هستند و از انعطاف کمتری نسبت به چوب برخوردارند؛ حتی وقتی از لایه‌های نرم‌تری برای القای خاصیت ارتجاع در آن‌ها استفاده می‌کنیم باز هم نمی‌توان گفت که لمینت نرم و منعطف شده و از سختی بیش از اندازه آن کاسته شده است. چوب با وجود سختی‌هایی که به طور طبیعی از آن انتظار می‌رود، در بافت خود ویژگی‌هایی دارد که آن را نرم‌تر و منعطف‌تر می‌کند. اگر به دنبال پارکتی هستیم که در هنگام تردد و یا حتی نشست و برخواست روی آن، با سختی ها و عدم انعطاف آن رو به رو نشویم، استفاده از پارکت چوبی گزینه بهتری است.

مورچه زیر پارکت و رفع آن
پارکت های لمینت سخت تر بوده و به مراتب انعطاف پذیری کمتری نسبت به پارکت های چوبی دارند. به همین دلیل غالبا تمایل بیشتری در خصوص استفاده از پارکت های چوبی برای منازل وجود دارد.

مقاومت لمینت در برابر اجسام سخت تیز و برنده بیشتر از پارکت چوبی است:همان طور که گفتیم میزان سختی لمینت‌ها فراتر از پارکت‌های چوبی است و به همین دلیل این نوع از پارکت در مواجهه با فرو رفتن اجسام نوک تیز مقاومت بیشتری را نسبت به پارکت‌های چوبی از خود نشان می‌دهد.

قیمت لمینت‌ها نسبت به پارکت‌های چوبی کمتر است: از آنجا که برای تولید پارکت‌هایی با چوب اصیل بر گرفته از درخت، هزینه‌های بیشتری صرف می‌شود و در کنار این‌ها، روند ساخت و تولید پارکت‌های چوبی سخت و زمان بر است و در مقابل لمینت‌ها به طور صنعتی ساخته شده و برای تولید آن‌ها سلسله مراتبی به سختی ساخت پارکت چوبی، طی نمی‌شود؛ لذا قیمت خرید پارکت‌های چوبی بالاتر از لمینت است.

معایب پارکت لمینت چیست
با توجه به چوب به کار رفته در پارکت های چوبی، انتظار داریم که قیمت بالاتری نیز نسبت به پارکت های لمینت داشته باشند. از این روی برای کاهش هزینه ها، می توان از پارکت های لمینت استفاده نمود.

مزایا و معایب پارکت | پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک

پارکت لمینت به نسبت سرامیک، قابلیت عایق بودن دارد: پارکت‌های لمینت در مقابل سرامیک‌ها از ویژگی عایق بندی به شکل بهتری برخوردارند؛ محیط خانه را گرمتر نگه می‌دارند و در انتقال کمتر صدا نیز موفق‌تر عمل می‌کنند. اگر به دنبال پوشش دادن کف خانه با کفپوشی هستیم که سرما و صدا را کمتر منتقل کند یا به عبارتی در مواقعی که هوا سرد است به گرم‌تر ماندن خانه کمک کند و همچنین به واسطه استفاده از آن صدای کمتری در خانه بپیچد و سکوت نیز به میزان بیشتری رعایت شود، استفاده از پارکت خواسته‌های ما را بهتر عملی خواهد کرد.

معایب پارکت ایرانی چیست
کف پوش های سرامیکی خاصیت عایق بودن کمتری دارند؛ اما پارکت های لمینت عایق های بهتری هستند و دمای محیط را بهتر حفظ می کنند.

لمینت به نسبت پارکت سبک‌تر است: در ساخت خانه و نصب کفپوش اگر به دنبال استفاده از کفپوشی هستیم که سبک‌تر بوده و حمل آن راحت‌تر باشد و سختی ما را برای جا به جایی کمتر کند، می‌توانیم به جای استفاده از سرامیک‌های سنگین از پارکت بهره بگیریم.

پارکت لمینت نسبت به سرامیک نرم‌تر است: لمینت نسبت به پارکت نرم‌تر است و این میزان انعطاف سبب می‌شود که علاوه بر نگرانی کمتر نسبت به ایجاد ضربه و آسیب پس از برخورد با این کفپوش، تردد روی آن نیز بهتر و مطلوب‌تر باشد.

آیا پارکت موریانه میزند
پارکت های لمینت در قیاس با کف پوش سرامیکی، دارای انعطاف پذیری بیشتری بوده و به مراتب نرم تر نیز احساس می شود.

قابلیت جا به جایی پارکت لمینت نسبت به سرامیک: از آنجا که می‌توان پارکت های لمینت را پس از نصب روی کف زمین دوباره از آن جدا کرد، پس اگر قصد استفاده از لمینت را در مکان دیگری داشته باشیم می‌توانیم آن را به راحتی از زمین جدا کرده و نسبت به نصب آن در جای دیگر اقدام نماییم.

پارکت لمینت سریعتر از سرامیک نصب می‌شود: پارکت‌های لمینت نسبت به سرامیک سریع‌تر روی زمین نصب می‌شوند و همچنین نصب آن‌ها راحت‌تر و کم دردسرتر است.

بهترین مارک لمینت چیست
نصب پارکت های لمینت در قیاس با نصب کف پوش های سرامیکی، به مراتب ساده تر بوده و در زمان کمتری نیز به انجام می رسد.

آیا پارکت موریانه می‌زند؟

در استفاده از پارکت چوبی باید نگران نفوذ مویانه‌ها باشیم؟ درست است که پارکت‌های چوبی از چوب طبیعی ساخته می‌شوند و موریانه‌ها نیز از چوب برای تغذیه بهره می‌گیرند، اما هر نوع چوبی قابلیت استفاده برای موریانه‌ها را ندارد و این موضوع نیز به نوع چوب آن‌ها برمی‌گردد. اگر برای ساخت پارکت‌های چوبی از چوب درختانی نظیر درخت گردو یا بلوط که مقاومت بسیاری داشته و علاوه بر این مواد غذایی مربوط به تغذیه موریانه‌ها نیز کمتر در آن‌ها یافت می‌شود، استفاده کنیم، کمتر در معرض خطر خواهیم بود.

آیا پارکت‌های لمینت در مقابل نفوذ موریانه‌ها مقاوم هستند؟
اگر چه گزارشاتی از موریانه زدن پارکت های چوبی به گوش رسیده است، اما به طور معمول انتظار موریانه زدن این پارکت ها را نداریم؛ زیرا جنس چوب به کار رفته در آن ها مستعد رشد و نمو و تغذیه موریانه نیست.

با این وجود بهره‌گیری از اقدامات احتیاطی و استفاده از سم‌های مخصوص می‌تواند سبب آسودگی خاطر بیشتر شود.

آیا پارکت‌های لمینت در مقابل نفوذ موریانه‌ها مقاوم هستند؟

پارکت‌های لمینت حتی به نسبت پارکت‌های چوبی نیز در مقابل خوردگی به واسطه موریانه‌ها مقاوم‌تر هستند.
موادی که در ساخت این نوع پارکت‌های صنعتی استفاده می‌شود، این امکان را فراهم نمی‌کند که موریانه‌ها بتوانند از این پارکت‌ها تغذیه کنند. به خصوص که به صورت پایه‌ای و قبل از نصب پارکت اصلی در زیر آن از لایه‌هایی از جنس فوم استفاده کرده و به این پارکت‌ها مقاومت بیشتری ببخشیم. اگر خانه ما در معرض گرما و رطوبت بالا نیز قرار داشته باشد، باز هم جای نگرانی نیست چرا که لایه‌های محکم و مقاوم این نوع از کفپوش اجازه آسیب به واسطه موریانه‌ها را نخواهد داد.

سخن پایانی

با در نظر گرفتن مزایا و معایب پارکت و سرامیک، می‌توان جمع بندی کلی در خصوص استفاده بهینه از کف‌پوش‌های ساختمانی را داشت. اما در نهایت سلیقه شخصی شما، نوع دکوراسیون داخلی منزل و سایر موارد نیز تعیین کننده خواهند بود.

منابع: decoroffice | chidaneh

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × یک =