هواساز چیست ؟، انواع، مزایا و معایب هواساز چیست ؟

0

مکان های عمومی، مکان هایی هستند که نه تنها در هوای گرم تابستان بلکه در تمام طول سال نیازمند تهویه مطبوع هستند. از جمله مکان های عمومی که نیاز به تهویه مطبوع دارند، می توان به بیمارستان، رستوران ها، ادارات، مساجد، هتل ها و … اشاره کرد که بهترین روشی که برای آنها استفاده می شود، هواساز است. با استاد کار همراه باشید تا در این مقاله با هواساز و انواع مختلف آن آشنا خواهیم شد.

هواساز چیست؟

هواسازهای ساختمانی یا به انگلیسی AHR HANDELING UNIT شکلی از سیستم تهویه مطبوع هستند که امروزه به یکی از بهترین سیستم های سرمایش و گرمایش در جهان تبدیل شده اند . این سیستم ها که در مسیر چیلر و بویلر قرار می گیرند، در مکان ها و صنایع مختلف برای تولید هوای مورد نیاز با درجه و رطوبت مورد نظر به کار برده شوند.

طریقه کار هواساز

هواسازها وظیفه تنظیم گردش هوا در سیستم تهویه مطبوع را بر عهده درند و با توجه به درجه حرارت هوا در فصول تابستان و زمستان می توانند به تهویه هوا بپردازند. به این صورت که سیستم گرمایشی هواساز با استفاده از کویل گرمایی هواساز که با استفاده از آب گرم و یا بخار آب تغذیه می شود در فصول سرد سال ایجاد گرمای مطبوع و یکنواختی در محیط می کند که برای این کار کویل گرمایشی از آب داغ، برق و یا بخار استفاده می کند. همچنین در فصول گرم سال کوئل سرمایشی با استفاده از آب سرد و یا گاز مبرد دمای محیط را تا دمای دلخواه پایین می آورد.

اپلیکیشن کارهای ساختمانی

تعمیر چیلر و هواساز

  • نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع، چیلر و هواساز
  • تعمیر هواساز خانگی و آپارتمانی
  • نصب چیلر و هواساز خانگی، آپارتمانی، ساختمانی و ...
  • نصب و تعمیر چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر
دریافت این خدمت از استادکار

این دستگاه ها قادرند هوا را مطابق شرایط مطلوب تامین و در فضاهای مختلف توزیع کنند. در یک هواساز هوای تازه و هوای در گردش داخلی با هم مخلوط شده و هوای مطبوع تولید می شود. در یک هواساز، دمای هوای تازه توسط یک سیستم کنترل کننده دما تنظیم و به داخل محیط تزریق می گردد. سپس هوای مطبوع با استفاده از فن و از طریق کانال ها و دریچه های تعبیه شده به داخل فضای مورد نظر دمیده می شود.

هواساز

اجزای مختلف یک هواساز

هواساز از بخش های مختلفی تشکیل شده است که می توان موارد زیر را در آن خصوص نام برد:

  • فن، این قسمت در واقع دریافت کننده کار ورودی سیستم است و با مکش هوا از سر کانال و افزایش فشار استاتیکی هوا به میزان لازم هوا را به نقاط مختلف هدایت می کند
  • دمپر. دمپرها این قابلیت را به کاربر می دهند که بتواند هوای تازه را در هر زمان که نیاز داشته باشد وارد محیط نماید ،
  • فیلتر
  • کویل های سرد و گرم
  • تجهیزات کنترلی و رطوبت زن
  • صداگیر
  • ضربه گیر
  • کویل برودتی
  • کویل حرارتی

عملکرد هر یک از این اجزا می تواند روی عملکرد کلی دستگاه تاثیر بگذارد اما به طور کلی نحوه کارکرد دستگاه هواساز به این صورت است که آب سرد موجود در کویل برودتی و آب گرم موجود در بویلرها و یا کویل حرارتی به وسیله لوله کشی های انجام شده به هواساز منتقل می شود.

انواع هواساز کدامند

هواساز را می توان به دو نوع ساده و معمولی و نوع پیشرفته تر تقسیم بندی کرد. در بسیاری از مدل های ساده، اتاقکی برای ورود و خروج هوا وجود دارد. در جلوی ورودی و خروجی هر مدخل، پنجره ای برای محافظت از ورود اشیا و حیوانات وجود دارد. اما در مدل های پیچیده تر هواساز ها دارای فن مکنده یا دمنده هستند.

انواع هواساز را با توجه به ابعاد و اندازه در محیط به دو نوع ایستاده و افقی نیز تقسیم می کنند. معمولا هواسازهای افقی که ابعاد بزرگ تری دارند و برای مکان های بزرگ مانند سالن های همایش، سینما ها و … کار تهویه هوا را انجام می دهند به صورت افقی بوده و به آنها یونیت های پشت بامی نیز می گویند. اما نوع دیگری که برای تهویه سالن های آرایش، محیط های کار، فست فودها و … مورد استفاده قرار می گیرد هواسازهای عمودی هستند.

هواساز

مزایای استفاده از هواساز

هواسازها قادر هستند، هوا را تمیز کرده، هوای کثیف را خصوصا در بیمارستان خارج کرده و محیط را با توجه به میزان دما، سرد یا گرم کنند. همچنین در فضایی که نیاز به رطوبت است می توانند آن را اعمال کنند و بر عکس برای خشک کردن هوا نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند و رطوبت را از طریق مجراهایی که روی ان وجود دارد خارج کنند.

بیشتر دستگاه های هواساز بخشی برای خروج گردوغبار نیز دارند، جایی که فن می تواند هوا را تخلیه کند. این بازگشت هوا و خروج هوای نامطبوع می تواند به تامین هوای تازه برای صرفه جویی در مصرف انرژی منجر شود. در هواساز ها با استفاده از فیلتر های مختلف از ورود ذرات معلق در هوا، حشرات، گرد و غبار به محفظه داخل هواساز ممانعت می شود. در سیستم های هواساز علاوه بر فیلتر های موجود امکان نصب فیلترهایی از قبیل فیلتر نمدی، فیلتر کاغذی، رول فیلتر و یا فیلتر کیسه ای نیز وجود دارد تا با استفاده از این فیلتر ها بتوان هوای تولیدی پاک تر و تازه تر و مطبوع تری را با استفاده از سیستم هواساز داشته باشیم.

هواساز

نتیجه گیری

همانطور که ملاحظه کردید، از هواسازها برای استفاده های صنعتی و فضاهای بزرگ استفاده می شود تا کار تهویه هوا به سادگی انجام شود. این دستگاه های بزرگ قدرت زیادی دارند و به راحتی می توانند هر فضایی را تهویه کنند. آنها در تمام طول سال دمای مناسبی را ایجاد می کنند و می توانند موجب تازه سازی هوا در محیط شوند. پیشنهاد می کنیم مقاله کولر گازی قابل حمل را نیز بخوانید .

اگر شما هم در رابطه با هواساز ها اطلاعاتی دارید با ما در میان بگذارید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 12 =