آموزش رفع مشکل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی

7

شما هم کولر گازی دارید؟ صدای زیاد کمپرسور کولر گازی تان شما را نگران و عاصی کرده  است؟ نگران نباشید مشکل شما قابل حل است. در ادامه با این مقاله استادکار با ما باشید.

همانطور که در مطالب متعدد استادکار خواندید، کمپرسور کولر گازی قلب این دستگاه این روزها دوست داشتنی به شمار می رود. در گرمای شدید این هفته های ایران و به خصوص در مناطق با رطوبت بالا کولر گازی تنها وسیله در دسترس، مطمئن و کاربردی برای نجات از گرماست. حتی در بیشتر مناطق مرکزی کشور هم کاربران به کولرهای گازی بیشتر از کولرهای آبی قدیمی و نسبتا پر دردسر اعتماد دارند. کولرهای گازی البته چندان هم بی دردسر نیستند. بهتر است مقاله انواع کمپرسور کولر گازی را برای دریافت اطلاعات بیشتر مطالعه کنید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

دلایل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی

یکی از بزرگترین معضلات این دستگاه ها، سروصداهایی است که کمپرسور دستگاه ایجاد می کند. این نکته را در نظر داشته باشید که سروصدای کولر گازی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود اما رایج ترین منبع این صداها کمپرسور است. اگر بخش دیگری از دستگاه شما منبع صداست، از یک متخصص بخواهید نگاهی به کولر شما بیندازد.

اگر شما هم از جمله استفاده کنندگان کولرهای گازی هستید که از صدای کمپرسور دستگاه تان خسته شدید، نگران نباشید در این مطلب باهم دلایل ایجاد این مشکل و راه حل های برطرف کردن آن را بررسی می کنیم.

علت صدای کولر گازی پنجره ای

چرا کمپرسور کولر گازی سروصدا می کند؟

معمولا با فرسوده شدن و یا گذر زمان از نصب کولر گازی و بعد از چند سال این صدا کمی بیشتر می شود که این موضوع خیلی غیر طبیعی نیست و عمدتا به دلیل عدم سرویس کولر گازی در زمان های مناسب بوده و با یک سرویس و تمیز کاری معمولا صدای کمپرسور قطع می شود. اگر برای سرویس کمپرسور تجربه کافی ندارید از یک متخصص بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

همانطور که بارها گفتیم سرویس کولر گازی در بیشتر موارد مثل معجزه عمل می کند و یک تمیزکاری به ظاهر ساده مشکلات به ظاهر بزرگی را حل می کند اما اگر این مشکل شما با سرویس حل نشد، دلیل ایجاد این مشکل یکی از چهار مورد زیر است:

  • داغ شدن بیش از اندازه کمپرسور در زمان فعالیت کولر گازی
  • قطع شدن برق در زمان روشن شدن یا کمی کار کردن کولر گازی
  • نشتی روغن در اطراف کمپرسور
  • لرزش کمپرسور در زمان کار کردن

چطور متوجه شویم کدام مشکل باعث سروصدا شده است؟

برای اینکه علت صدای زیاد کمپرسور کولر گازی را متوجه شوید موارد زیر را بررسی کنید .

هرکدام از دلایلی که گفته شد، با یک تست مخصوص قابل شناسایی است.

  • اگر کمپرسور با صدای زوزه ماننده و خفیفی کار می کند و داغ می شود نشان می دهد که سیم پیچی نیم سوز شده است.
  • اگر کولر بعد از روشن شدن صدای تق تق می دهد و خاموش می شود، مشکل از خازن است
  • نشت روغن به راحتی قابل مشاهده است.
  • لرزش کمپرسور هم از روی صدا قابل تشخیص است.

روغن کاری فن کولر گازی

چگونه مشکل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی را رفع کنیم؟

حالا بعد از اینکه مشکل را پیدا کردیم، باید دنبال رفع آن باشیم. بدترین سناریوی ممکن، حالت اول است.

رفع مشکل در حالت نیم سوز شدن سیم پیچ

در این حالت یا سیم پیچی موتور نیم سوز شده یا روتور کمپرسو با بدنه آن درگیر است. البته خبر خوب این است که هنوز سیم پیچ موتور نسوخته چون در آن حالت کولر اصلا روشن نخواهد شد. در این حالت شما کار زیادی نمی توانید انجام دهید. یا باید از یک متخصص بخواهید سیم پیچ و کمپرسور شما را سرویس کند یا آن را تعویض کنید.

همانطور که قبلا بارها در استادکار به آن اشاره کردیم اگر تخصص و توانایی لازم برای سرویس سیم پیچ را ندارید به هیچ وجه برای سرویس آن اقدام نکنید چون این کار ممکن است باعث آسیب های جدی به دستگاه شما شود. توصیه می شود اگر دستگاه شما قدیمی است، موتور را کمپرسور را تعویض کنید چون تجربه نشان داده تعمیر دستگاه های قدیمی به جز هزینه اضافه چیز دیگری نخواهد بود.

رفع مشکل سر و صدای کولر ناشی از خازن

اگر حالت دوم برای کولر شما اتفاق افتاده، مشکل احتمالا از خازن است. تجربه نشان داده این حالت اغلب زمانی اتفاق می افتد که خازن راه انداز سوخته باشد. در این حالت کولر وارد فاز فعالیت نمی شود و سروصدا ایجاد می شود. در این حالت هم کار خاصی از شما ساخته نیست. خازن های کولر کازی قابل تعمیر نیستند. بعد از مشاوره با یک متخصص، خازن مناسب تهیه کنید. نصب خازن جدید هم نیاز به تجربه و تخصص دارد.

رفع مشکل سر و صدای کولر ناشی از نشت روغن

اگر کمپرسور شما نشتی روغن دارد، به احتمال بسیار زیادی نیم سوز شده است. اگر مطمئن هستید روغنی که نشت کرده از کمپرسور خارج شده، کمپرسور شما نیاز به تعویض یا تعمیر اساسی دارد؛ با یک متخصص تماس بگیرید.

تست کمپرسور کولز گازی

اگر حالت چهارم باعث سروصدای کولر شما شده، باید آستین ها را بالا بزنید. در این حالت یا پنل خارجی در جایگاه مناسبی نصب نشده و باعث استقرار بد کمپرسور شده یا اینکه خود کمپرسور از پایه جدا شده و دچار لرزش شده است. در این حالت لرزش کمپرسور باعث می شود روتور مناسب کار نکند و کارکرد آن با مشکل مواجه شده و تولید صدا بکند.

در این شرایط باید اگر مشکل از جایگان بد نصب پنل خارجی است، محل نصب پنل خارجی را عوض کنید تا صدا کمتر شود اما اگر پایه و یا پایه های کمپرسور کنده شده باید پایه ها را در جای خود محکم کنید. اگر نکات ایمنی را رعایت کنید انجام هرکدام از این دو کار نباید چندان دشوار و خطرناک باشد.

علت نرفتن کولر پنجره ای روی موتور

نتیجه گیری

اگر سروصدای ایجاد شده توسط کولر گازی شما به هیچ کدام از این چهار دلیل مربوط نیست، به احتمال بسیار زیاد نیاز به حضور یک متخصص دارید. در این حالت ممکن است مدار کولر اتصالی کرده باشد، موتور خشک شده باشد، بدنه کمپرسور آسیب دیده باشد، کمپرسور مناسب دستگاه نباشد یا دلایل دیگر. در این موارد معمولا نیاز به تعویض قطعه یا انجام سرویس های تخصصی دارید.

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار
7 نظرات
  1. ثابت می گوید

    سلام با عرض خسته نباشی من یک کولر۳۶ هزار او جنرال دارم هنگام خاموش شدن کمپرسور صدایی مانند جا نیفتادن دنده ماشین میدهد علت چیست لطفا راهنمایی فرمایید شایان ذکر است فرمان اوف کمپرسور۲ ثانیه بعد ازاوف فن میرسد

    1. هدی رضایی می گوید

      با سلام و تشکر از مسئله ای که با مطرح کردید.
      پیشنهاد می‌کنم با ثبت سفارش رایگان در استادکار، این مشکل را با کارشناسان استادکار مطرح کنید تا در اسرع وقت مشکل را حل کنند.

  2. میلاد می گوید

    کولر گازی الجی دارم که موقعی ک هوای خیلی گرم باشه صدای بلندی پیس مانندی میده و بادش گرم میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. علی می گوید

    سلام.‌کولر ال جی ۱۹هزار پنجره ای..همه چیش اوکی هست فقط صدایه ه
    خرت و خرت میده..گاهی کم و گاهی زیاد و گاهی کامل قطع میشه‌…درحالت فن صدایی نمیده..کمپرسور که فعال میشه بعد از تقریبا یک دقیقه صدا شروع میشه و کم کم زیاد میشه..رو فن که میره صدا قطع میشه..شستمش سمت فن و کمپرسور رو سمت مدار به هیچ وجه آب نگرفتم..دو روز هم زیره آفتاب بود بعد روشن کردم..شاید ازشستن باشه?

    1. هدی رضایی می گوید

      دوست عزیز احتمال اینکه آب وارد دستگاه شما شده باشد زیاد است. برای تمیز کردن کمپرسور فقط باید از باد یا فرچه استفاده کنید. برای تعمیر دستگاه تان نیز می توانید کار را به متخصصان استادکار بسپارید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/airconditioner

  4. هدی رضایی می گوید

    سلام دوست عزیز. برای بررسی این مشکل بهتر است با متخصصان استادکار مشورت کنید.
    https://ostadkar.ir/tehran/service/airconditioner

  5. Arash می گوید

    با سلام. ما یک کولر گازی 24000 مارک گری داریم. تو خونه قبلی لوله گاز مبرد مستقیم از کمپرسور به پنل متصل بود و دستگاه هیچ مشکلی نداشت. سه ساله به خونه ی جدید اومدیم. با جوشکاری لوله ی مبرد پنل رو به لوله کشی واحد وصل کردن و کمپرسور هم رفت تو تراس. ضمنا لوله ی واحد مخصوص کولر 32000 بود و بنابراین با انبردست لوله ی واحد رو تنگ کردند و به لوله ی 24000 خود کولر جوش دادند. تابستونها در وضعیت سرمایش هیچ مشکلی نداریم. ولی زمستون که وضعیت گرمایش رو شروع میکنیم بعد از چند دقیقه پنل صدای وزوز میده. در پنل رو فشار میدم صدا کم میشه. اما هنوز داخل پنل صدای وزوز وجود داره. بنابراین از خیرش گذشتیم و اصلا از گزینه ی گرمایش استفاده نمی کنیم. امسال تابستون سرویسکار اومد و تمیز کرد و گاز هم زد. ولی مشکل صدا در گرمایش حل نشد. به نظر شما مشکل از کجاست؟ چطور میشه قسمت بلبرینگها رو روغنکاری کرد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − ده =