راهنمای نقاشی سرویس بهداشتی و حمام

1

نقاشی اتاق نشیمن یا اتاق خواب یک پروژه آشنا برای همه ماست، خصوصا هنگامی که می‌خواهیم با کمترین هزینه، تاثیر شگفت‌انگیزی روی دکوراسیون خانه خود بگذاریم. اما فراموش نکنید که حمام و سرویس بهداشتی نیز نیاز به رنگ‌آمیزی دارند و نقاشی سرویس بهداشتی و حمام می‌تواند علاوه بر زیبایی بصری، جنبه بهداشتی این قضیه را نیز پررنگ کند.

رنگ آمیزی حمام اندکی متفاوت‌تر از سایر قسمت‌های خانه است. زیرا در این قسمت با رطوبت و ریزش مستقیم آب طرف هستیم و باید زیرساخت‌های انجام نقاشی حمام و دستشویی را آماده کنیم. برای اینکه رنگ آمیزی سرویس بهداشتی و حمام را به درستی انجام دهیم، باید به مواردی مانند آماده‌سازی سطح و انتخاب رنگ تا فرآیند نقاشی و پرداخت نهایی کار توجه کنیم.

در این مقاله ابتدا درباره فرآیند آماده‌سازی قبل از نقاشی حمام صحبت خواهیم کرد، سپس به روش نقاشی کابینت‌های داخل حمام نیز خواهیم پرداخت. پس با استادکار همراه باشید.

آماده‌سازی سطح برای نقاشی سرویس بهداشتی و حمام

پیش از اینکه اقدام به نقاشی حمام و دستشویی کنید، نیاز است که به پیش شروطی که در ادامه می‌آید توجه کنید.

استفاده از رنگ مناسب

حمام‌ها مکان‌های مرطوبی هستند و هر چقدر هم که سعی کنید آب به دیوارها نپاشد، در نهایت تمام دیوارهای حمام خیس خواهد شد. اگر به مغازه رنگ فروشی بروید و از مغازه‌دار بخواهید که رنگ مناسب حمام به شما بدهد، او رنگی به شما پیشنهاد می‌دهد که هم ضد کپک و هم ضد رطوبت باشد.

حتی اگر نمی‌خواهید که رنگ مخصوص حمام بخرید، حتما روی خرید رنگ با کیفیت‌تر هزینه کنید. رنگ سقف حمام را می‌توانید رنگ روغنی براق یا نیمه براق بزنید. این مناطق که کمتر رطوبت به آن‌ها می‌خورد را با رنگ‌های جلادهنده و براق رنگ کنید. استفاده از رنگ مات برای دیوار و سقف حمام توصیه نمی‌شود. به طور کلی رنگ مات پوشش‌دهی رنگ روغنی را ندارد و رد دستمال روی آن باقی می‌ماند، به همین خاطر برای سقف اتاق و مناطق خشک استفاده می‌شود. اما بهتر است برای سرویس‌های بهداشتی و حمام از رنگ‌های نیمه‌براق استفاده کنیم، چون هم قابل‌شست‌وشو هستند و هم بیش از حد براق نیستند.

انتخاب رنگ مناسب نقاشی حمام و سرویس بهداشتی
رنگ مناسب حمام از نظر رنگ‌فروشان رنگی است که هم ضد کپک و هم ضد رطوبت باشد.

تمیز کردن سطح قبل از رنگ‌آمیزی

بهتر است دیوارهایی را که می‌خواهید رنگ‌آمیزی کنید، با آب و صابون تمیز کرده و بگذارید خشک شوند، تا هم گرد و غبار آن‌ها تمیز شود و هم رنگ را به خوبی جذب کنند. اگر سوراخ یا ترکی روی دیوار وجود دارد آن را با گچ پر کنید. برای صاف کردن آن نیز از کاردک استفاده کنید.

مخزن توالت را بردارید

رنگ‌آمیزی در محیط کوچک حمام که توالت فرنگی و فلش تانک نیز در آن قرار دارد دشوار است. می‌توانید فلش تانک و مخزن توالت فرنگی را جدا کنید تا نردبان را به راحتی در نقاط مختلف حمام جابه‌جا کنید. سپس فضای پشت آن را نیز رنگ‌آمیزی کنید. شاید این جداسازی امری پردردسر و کثیف به نظر برسد، اما این طور نیست، توالت فرنگی‌ها به طور معمول از دو قسمت مخزن پایه و کاسه یا مخزن پشتی تشکیل شده‌اند که بخش پایه که آلوده است، قابل جدا شدن نیست اما می‌توانید بخش مخزن آب را جدا کنید.

وسایل تزئینی و آینه‌ها را جدا کنید

بهتر است آینه کنسول دستشویی، کابینت‌ها، قفسه حوله، قفسه جای شامپو و … را از حمام خارج کنید. دیگر وسایل مانند دوش، سینک، وان، کفپوش و … که قابل جدا شدن نیستند، را با پارچه‌ای بپوشانید تا رنگی نشوند. همچنین فضای بین کاشی و دیوار را با نوارچسب بپوشانید تا رنگ روی کاشی‌ها اصطلاحا شُره نکند.

مراحل آماده سازی و رنگ آمیزی سرویس بهداشتی و حمام
بهتر است آینه کنسول دستشویی، کابینت‌ها، قفسه حوله، قفسه جای شامپو و … را از حمام خارج کنید.

نحوه رنگ‌آمیزی دیوار حمام

برای رنگ‌آمیزی دیوار هم می‌توانید از قلم‌مو و هم از غلتک استفاده کنید. در هنگام رنگ‌آمیزی با برس، قلم‌مو را نسبتاً خشک نگه دارید تا از چکه کردن آن جلوگیری شود. برای نقاشی با غلتک نیز، آن را داخل سینی رنگ فرو کرده و از بالا به پایین روی دیوار بکشید. سعی کنید که غلتک از رنگ غوطه‌ور باشد و در این کار دست و دلبازی به خرج دهید. رنگ‌آمیزی سرویس بهداشتی و حمام را از سقف شروع کنید و سپس به دیوارها برسید.

رنگ‌آمیزی گوشه دیوارها

برای زاویه‌ها و گوشه دیوارها از یک قلموی زاویه‌دار استفاده کنید و آن را داخل کنج‌ها بکشید و در حدود 1-2 سانتی‌متر از لبه دیوار به داخل را نقاشی کنید. مواظب باشید که رنگ از دیوارها بیرون نزند. می‌توانید ابتدا با قلم‌مو دیوارها را رنگ کنید و سپس برای تمیزتر شدن کار، روی آن را غلتک بکشید تا به صورت یکنواخت پخش شود.

دست دوم رنگ‌آمیزی

حدودا دو ساعت صبر کنید تا رنگ اولیه خشک شود. در روزهای سرد و مرطوب، خشک شدن رنگ مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. سپس مجددا روند نقاشی قبلی را تکرار کنید و یک دست دیگر روی دیوارها را رنگ پلاستیک یا رنگ نیمه براق بزنید. برای یکنواخت پوشاندن سطح دیوار، اولین روکش را در یک جهت یا از شمال به جنوب و دومین مرحله رنگ‌آمیزی را در جهت دیگر یا از شرق به غرب اعمال کنید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

تمیز کاری پس از نقاشی سرویس بهداشتی و حمام

پس از خشک شدن دیوار در مرحله دوم، پارچه‌های روی زمین را بردارید. مخزن توالت، میله حوله و سایر لوازم جانبی که از حمام خارج کرده بودید را پس از 24 ساعت دوباره نصب کنید. سعی کنید تا خشک شدن کامل رنگ‌آمیزی سرویس بهداشتی و دیوارها، از حمام استفاده نکنید. اگر می‌خواهید بوی رنگ خارج شود درب را باز بگذارید یا فن داخل حمام را روشن کنید.

مراحل رنگ آمیزی حمام و سرویس بهداشتی
درب حمام را پس از رنگ کردن باز کرده تا کامل خشک شود.

نحوه رنگ‌آمیزی کابینت و کنسول‌های حمام و سرویس بهداشتی

علاوه بر نقاشی سرویس بهداشتی و رنگ آمیزی حمام، لوازم جانبی داخل سرویس مانند کابینت‌ها را نیز می‌توان رنگ کرد. رنگ آمیزی کابینت‌ها می‌تواند دکوراسیونی جدید بدون هزینه زیاد در سرویس بهداشتی برای شما فراهم کند. می‌توانید درب کابینت‌ها را عوض کنید یا روی آن روکش کشیده و یا رنگ بزنید. قبل از رنگ‌آمیزی قفسه‌های داخلی آن‌ها را جدا کنید. در ادامه نحوه انجام رنگ‌آمیزی کابینت را بخوانید. برای یادگیری آموزش رنگ کردن کاشی و سرامیک‌های سرویس بهداشتی نیز این مطلب را بخوانید.

خارج کردن درب‌ها

ابتدا لوازم دکوری روی کنسول یا کابینت را بردارید. احتمالا نیازی به رنگ‌آمیزی داخل کابینت نیست، پس تنها روی فضای خارجی متمرکز شوید. اگر بتوانید کنسول را از جا خارج کرده و به فضایی مانند پشت بام و حیاط بیاورید، خیال شما از بابت چکه نکردن رنگ روی سرامیک راحت می‌شود. در غیر این صورت، تنها درب‌های کابینت را درآورید. آن‌ها را از آلودگی و چربی پاک کنید و کار را با انتخاب رنگ شروع کنید.

انتخاب رنگ کابینت سرویس بهداشتی

دو نوع رنگ می‌توانید در این حالت انتخاب کنید: رنگ بر پایه آب و بر پایه روغن.

رنگ با پایه روغن دوام بیشتری دارد و برای محیط‌های بهداشتی مناطق پر رفت و آمد مناسب است. البته خشک شدن این نوع رنگ نیز بیشتر طول می‌کشد و تجهیزاتی که احیانا رنگی می‌شوند، باید با حلال‌های شیمیایی تمیز شوند. در مدت رنگ‌کاری داخل حمام تهویه را روشن کنید، اما در خارج از حمام و محیط باز نیازی به این کار نیست.

رنگ بر پایه آب به راحتی با آب تمیز می‌شود و خشک شدن آن نیز سرعت بیشتری دارد. از یک رنگ ابریشمی یا نیمه براق برای این کار استفاده کنید.

انتخاب رنگ مناسب نقاشی سرویس بهداشتی و حمام
رنگ با پایه روغن دوام بیشتری دارد و برای محیط‌های بهداشتی مناطق پر رفت و آمد مناسب است.

پرایمر بزنید

برای نتیجه هر چه بهتر کار، با اسپری، غلتک یا قلم‌مو روی کار را به صورت یکنواخت پرایمر بزنید و تمام درب و کشوها را رنگ کنید. پرایمر یک ماده حلال آب است که جهت عایق کردن زیر کارِ رنگ‌آمیزی اجرا می‌شود و باعث چسبندگی بیشتر مواد مینرال، کنیتکس، رولوتکس و رنگ به سطح زیرکار می‌شود. پس از خشک شدن پرایمر به سراغ مرحله بعدی بروید. برای آشنایی با پرایمر و کاردهای آن در داخل و خارج خانه این مطلب را بخوانید.

اولین دست رنگ را بزنید

با قلم‌مو یا اسپری یا غلتک تمام روی کشو، باکس و درب‌های کابینت را رنگ کنید. رنگ‌های روغنی را با قلم‌مو یا اسپری بزنید. فراموش نکنید که هر دو طرف درب‌ها را رنگ کنید تا دو رنگ نشوند.

دومین لایه رنگ پس از 24 ساعت

پس از 24 ساعت دومین لایه رنگ را بزنید و بگذارید چند روز خشک شود. سپس کابینت‌ یا کنسول را دوباره سر هم کنید و اگر درب‌ها را باز کردید آن را با پیچ مجددا در جای خود نصب کنید. باکس و جعبه‌ها را در جای خود قرار داده و آینه را نصب کنید.

بی گذار به آب نزنید!

در این مقاله با روش نقاشی ساختمان و مخصوصا قسمت‌های حمام و دستشویی آشنا شدید و مراحل مختلف کار را یاد گرفتید. پس از نقاشی سرویس بهداشتی و حمام، اگر می‌خواهید جلوه‌ای خاص به محیط حمام و دستشویی خود بدهید، بهتر است لوازم جانبی یا حتی رنگ لامپ‌های حمام را عوض کنید تا محیطی کاملا نو و جدید برایتان تداعی شود. از خدمات استادکار در این زمینه غافل نشوید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: thespruce | bhg | wikihow

1 نظر
  1. دخترک شمالی می گوید

    سلام مرسی از سایتتون
    می خوام برای سرویس بهداشتی خونه از کابینت روشویی استفاده کنم تحقیق کردم و اکثر سایتا برند الگانته کابین رو بهم معرفی کردن
    به نظرتون از این برند خرید کنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 2 =