روش صحیح نگهداری فرش اضافی در خانه

0

فرش عنصری مهم در دکوراسیون داخلی ما ایرانیان است. معمولا بیشتر افراد یک یا چند فرش اضافی در منزل دارند که ممکن است در نگهداری از آنها دچار مشکل شوند. یادگیری نحوه صحیح نگهداری فرش اضافی، فرآیند طولانی و سختی نیست. برای اینکه فرش‌ا به روش اصولی نگهداری شوند، این مراحل را دنبال کنید. فرش را کاملا تمیز کرده، از بید و سایر حشرات محافظت نموده، آن را محکم لوله کنید و سپس در یک پارچه محافظ بپیچید و در جایی خشک قرار دهید. در این مطلب از استادکار به شما نشان می‌دهیم که چگونه انواع فرش را با حفظ یکپارچگی  و سلامت بافت آنها نگهداری کنید. با ما همراه باشید.

مراحل نگهداری فرش اضافی

اگر مایلید جزییات لازم درباره تمیز کردن و نگهداری فرش اضافی را بدانید، مراحل زیر را به‌دقت مطالعه نمایید:

1. فرش را تمیز کرده و بشویید

برای شروع فرآیند نگهداری قالی اضافی، ابتدا فرش را به‌خوبی جاروبرقی بکشید. برای اینکه شوره، گرد و غبار و سایر ذرات میکروسکوپی را از سطح فرش پاک کنید، به جاروبرقی قوی با مکش بالا نیاز دارید. برای برخی از فرش‌های گران‌بها، باید مراقب مکش جاروبرقی باشید تا به بافت ظریف آن آسیب نرسد. پس از اتمام جاروبرقی، فرش را بر اساس مشخصات آن بشویید. بسته به بافت و جنس فرش، روش‌های شستشوی متفاوتی باید به‌کار برده شود.

بهترین روش تمیز کردن فرش و نگهداری قالی اضافی در خانه
بسته به جنس و بافت فرش، باید از روش‌های متفاوتی برای تمیز کردن فرش استفاده کرد. از این رو قبل از هر اقدامی، ابتدا برچسب راهنمای پشت فرش را بررسی کرده، سپس با به‌کار بردن روشی مناسب آن را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل شستن و تمیز کردن فرش

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

2. فرش را از شب‌پره، بید و سایر حشرات موذی محافظت کنید

برای نگهداری فرش در انباری، زیرزمین، اتاق زیر شیروانی یا گاراژ نیاز است برای محافظت از آن در برابر پروانه، بید و سایر حشرات تمهیداتی به‌ کار بگیرید. بهترین گزینه این است که از پودر یا اسپری دفع‌کننده حشرات که به بافت فرش هم آسیبی نمی‌رساند، استفاده کنید. همچنین مکانی که برای نگهداری فرش اضافی در نظر گرفته‌اید، باید عاری از موش باشد.

طریقه صحیح نگهداری قالی لوله شده برای مقابله با بیدزدگی فرش دستباف
نگهداری قالی لوله شده در برابر نفوذ حشرات دشوار است. برای این کار بهترین گزینه، استفاده از ماده‌ای ماده‌ای به نام نفتالین است که تا مدت زیادی فرش را در امان نگه می‌دارد.

خوب است بخوانید: از بین بردن حشره فرش

3. برای نگهداری فرش اضافی، آن را محکم لوله کنید

هرگز فرش را تا نکنید! تا کردن فرش باعث ایجاد چین، ترک و آسیب‌های دیگر در بافت آن می‌شود. به جای تا کردن، فرش را به‌ شکل یک استوانه یکنواخت لوله کنید. بد نیست بدانید نگهداری قالی لوله شده به فضای کمتری نسبت به فرش تا شده نیاز دارد. برای تعیین اینکه فرش خود را به کدام سمت لوله کنید، تصمیم بگیرید که کدام قسمت شکننده‌تر است، پشت فرش یا پرزهایی که در آن الیاف قرار دارند. به‌طور کلی پرز ظریف‌تر است، به این معنی که باید فرش خود را طوری بغلتانید که پرز به سمت داخل باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه از چند لایه فرش در دکوراسیون استفاده کنیم؟

توصیه‌هایی برای نگهداری فرش اضافی دستباف و ماشینی در انباری
از قرار دادن اشیا سنگین روی فرش لوله شده اجتناب کنید. این کار باعث ایجاد شکاف‌، فرورفتگی‌ و تخریب بافت فرش می‌شود.

4. فرش را در یک محافظ پارچه‌ای بپیچید

پیچیدن قالی در پارچه، حمل و نقل آن را آسان کرده و به‌عنوان محافظی برای فرش عمل می‌کند. این لایه محافظ مانع از نفوذ آلودگی، حشرات و گرد‌و‌غبار به الیاف فرش می‌شود. به هیچ عنوان از روکش پلاستیکی برای بسته‌بندی فرش استفاده نکنید، زیرا از تنفس فرش جلوگیری کرده و همانطور که می‌دانید نرسیدن هوای تازه به قالی، باعث ایجاد کپک روی فرش می‌شود.

نحوه بسته‌بندی فرش با پارچه

  • قالی لوله شده را روی یک پارچه قرار داده و سپس پارچه را دور قالی بپیچید.
  • به دور پارچه، چسب نواری پهن یا طناب بپیچید تا پارچه باز نشود.
کاربرد روکش پلی اورتان برای پوشاندن قالی و نگهداری فرش در انباری
بهترین گزینه برای نگهداری قالی لوله شده، روکش پلی اورتان است. این روکش‌های فرش به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که سدی در برابر رطوبت و حشرات ایجاد می‌کنند.

5. فرش را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید

هنگام نگهداری فرش اضافی، مهم است که آن را در مکانی دور از سطح زمین و هرگونه عناصر مضر قرار دهید. همچنین از قرار دادن لوازم سنگین روی فرش لوله شده بپرهیزید، چراکه باعث ایجاد شکاف‌ در فرش و تغییر شکل آن می‌شود. از این‌رو توصیه می‌شود فرش‌های اضافی را در مکان‌های خشک و خنک و بالاتر از سطح زمین قرار دهید.

این نکات را در نگهداری فرش اضافی رعایت کنید:

  • برای جلوگیری از کپک زدن فرش، از فن یا رطوبت‌گیر استفاده کنید.
  • نور پنجره‌ها را با پرده مسدود کنید تا مانع از پوسیدگی و رنگ پریدگی قالی شود.
  • برای نگهداری فرش اضافی آن را روی یک سطح مرتفع قرار دهید، زیرا سوسک‌های فرش دوست دارند بین کف و پشت فرش شما زندگی کنند.
نحوه نگهداری فرش در انباری برای جلوگیری از کپک، بیدزدگی و رطوبت
رطوبت و گرما دو عامل ایجاد کپک روی قالی هستند. قرار دادن قالی روی زمین باعث می‌شود که رطوبت زمین به فرش نفوذ کرده و بستری مناسب برای رشد کپک و سایر حشرات موذی فراهم شود.

همینطور بخوانید: راهکارهای مقابله با پریدن رنگ فرش؛ آیا نور خورشید باعث رنگ پریدگی فرش می‌شود؟

6. هر چند وقت یک‌بار، فرش را پهن کرده و آن را بررسی کنید

پیشنهاد می‌کنیم فرش‌های اضافی خود را ماهی یک‌بار باز کنید تا مطمئن شوید که هیچ مدرکی دال بر هجوم حشرات ،کپک و… وجود ندارد. همچنین محل نگهداری فرش اضافی و خود فرش را جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار جذب‌کننده حشرات از بین برود.

اصول نگهداری فرش اضافی ماشینی و دستباف در انباری خانه
هر چند وقت یکبار قالی را باز کرده و چک کنید که حشرات، گرد‌و‌خاک و رطوبت ضرری به آن نرسانده باشند.

نکات تکمیلی

  • اگر قالیچه یا تابلو فرش قابلیت شستشو دارد، آن‌ را در یک کیسه لباس‌ مشبک زیپ‌دار قرار دهید. آن را با چرخه ملایم لباسشویی بشویید و با دمای کم خشک کنید.
  • با فرش‌های شرقی می‌توان مانند فرش‌های پشمی رفتار کرد. این فرش‌ها باید سالی یک‌بار تمیز شوند تا از پوسیدگی در امان بمانند.
  • هنگام خرید فرش‌های عتیقه تا جایی‌که می‌توانید درباره دستورالعمل‌های مراقبت، از فروشنده سوال کنید.

همینطور بخوانید: شستشوی فرش دستباف چه نکاتی دارد که باید آن را رعایت کرد؟

  • فرش‌های که الیاف طبیعی دارند اجازه می‌دهند گرد‌و‌خاک زیادی به زمین الک شود. از این‌رو بهتر است آنها را به‌طور مرتب جاروبرقی بکشید.
  • برای تمیز کردن فرش دستباف، هرگونه لکه را با یک برس نرم و آب صابون بشویید. برای محافظت از پشت قالی، یک پارچه پلاستیکی زیر آن قرار دهید. لازم به ذکر است که این جنس فرش را باید خیلی سریع خشک کنید، زیرا آب الیاف آن را ضعیف می‌کند.
  • برای تمیز کردن فرش‌هایی از جنس خز، پودر تالک بدون عطر را روی فرش بپاشید و چند ساعت آن را به حال خود رها کنید. سپس پودر را روی موها بمالید و آن را تکان دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید.

جمع‌بندی

برای نگهداری فرش اضافی به مکان مناسب نیاز دارید. با توجه به بافت و جنس فرش نیاز است شرایط مناسبی برای نگهداری از آن فراهم کنید. همانطور که در این مطلب با هم خواندیم، گرد‌و‌خاک، رطوبت، موش، حشرات موذی و… می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به فرش وارد کنند.

منبع: lifestorage

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − 4 =