با گیاهان مناسب اتاق خواب، فضا را دلنشین کنید

0

اتاق خواب ما جایی است که می‌خواهیم در آن آرامش داشته باشیم و ریلکس کنیم. برای برخی از افراد اتاق خواب یک پناهگاه محسوب می‌شود که در آن با استراحت کردن اصطلاحا به شارژ کردن باطری‌های خود می‌پردازند. اما متاسفانه در دنیای پر استرس و پر آلودگی امروز، اتاق خواب به آن اندازه‌ای که می‌خواهیم فضایی پاک و آرام نیست. در هر حال در طول روز آلودگی‌های مختلفی در هوای اتاق پخش شده که می‌تواند موجب پایین آمدن کیفیت خواب ما شوند. یکی از دلایلی که هر روز صبح احساس خستگی می‌کنیم، نبود اکسیژن کافی و نداشتن خواب با کیفیت است. در اینجاست که می‌توانیم از گیاهان آپارتمانی کمک بگیریم. با ۱۰ گیاهان مناسب اتاق خواب آشنا شوید.

اسپاتی فیلوم (Peace lily)

اسپاتی فیلوم که به آن به اصطلاح لیلی صلح گفته می‌شود، از جمله گیاهان مناسب اتاق خواب است. یکی از مهم‌ترین دلایل آن این است که برگ‌های این گیاه به خوبی می‌تواند در شرایط کم نور و پر نور خودش را تطبیق بدهد و ریشه آن نیز شرایط آبیاری مختلف را تحمل می‌کند. اگر اتاق خواب شما پنجره دارد، قرار دادن این گیاه آپارتمانی در کنار پنجره موجب رشد بیشتر گل‌های سفید آن می‌شود. این گل‌های سفید تا هفته‌ها دوام می‌آورند و می‌توانید از زیبایی آن‌ها لذت ببرید.

گیاهان مناسب اتاق خواب
گیاه برگ قاشقی یا لیلی صلح از جمله گیاهان آپارتمانی مناسب برای اتاق خواب است.

گیاه آپارتمانی شامادورا الگانس (Areca palm)

این گیاه که به اصطلاح به آن نخل گلدانی نیز گفته می‌شود، در حقیقت یک گونه نخل کوچک است که بعنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود. اصالت این گیاه آپارتمانی به کشور گواتمالا باز می‌گردد. از آنجایی که این نخل گلدانی نیاز به نور زیادی ندارد یک گزینه مناسب برای فضای بسته و اتاق خواب است.

هرچند این گیاه را در شرکت‌ها نیز زیاد می‌توان دید چرا که هم زیبایی و جلوه خاصی دارد هم نگهداری آن دشوار و پیچیده نیست. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نور زیاد موجب از بین رفتن این گیاه می‌شود، بنابراین اگر آن را به عنوان یکی از گیاهان مناسب اتاق خواب وارد می‌کنید، باید در جایی بگذارید که خیلی در معرض نور قرار نگیرد. گیاه نخل می‌تواند رطوبت موجود در فضا را متعادل سازد که همین مساله برای افرادی که دچار آلرژی، سرماخوردگی یا سایر مشکلات تنفسی هستند مناسب است.

گیاهان مناسب اتاق خواب
نخل پروانه ای یا نخل گلدانی یک گیاه آپارتمانی زیبا برای اتاق خواب است.

گیاه آپارتمانی پاپیتال یا عشقه (English Ivy)

پاپیتان از جمله گیاهان آپارتمانی است که شکل برگ آن را به روی بسیاری از ظروف چینی آشپزخانه خواهید یافت. شکل این برگ‌ها زیبایی خاصی دارد که می‌تواند در طراحی دکوراسیون اتاق خواب نیز کمک کند. سازگاری با هر نوع نوری، پاپیتال را به یک گیاهان مناسب اتاق خواب تبدیل کرده است. پاپیتال همچنین برای افرادی که آلرژی دارند و یا خواب درستی ندارد نیز بسیار مفید است. طبق تحقیقات انجام گرفته، این گیاه آپارتمانی در طول ۱۲ ساعت می‌تواند بیش از ۹۴% آلودگی موجود در فضای اتاق را از بین ببرد. این نکته را در نظر داشته باشید، اگر حیوان خانگی دارید بهتر است گیاه پاپیتال را از دسترس آن‌ها دور کنید چرا که برایشان مضر خواهد بود.

گیاهان مناسب اتاق خواب
پاپیتال از جمله گیاهان آپارتمانی است که برای افرادی که آلرژی دارند پیشنهاد می شود.

گیاه آپارتمانی سانسوریا (Mother-in-law’s tongue)

گیاه سانسوریا که به آن زبان یا گیاه ماری نیز گفته می‌شود، از جمله گیاهان آپارتمانی است که موجب تصفیه شدن هوا می‌شود. این گیاه آپارتمانی همیشه سبز باقی می‌ماند و یک گیاه خانگی زینتی محسوب می‌شود. اگر به خوبی از آن مراقبت شود ارتفاع این نوع از گیاهان مناسب اتاق خواب، به ۱۴۰ سانتیمتر نیز می‌رسد. نگهداری از گیاه سانسوریا بسیار آسان است و معمولا هیچ مشکلی در فضای بسته این گیاه را تهدید نمی‌کند. نیازی نیست هر روز به این گیاه آب بدهید، تا جایی که خاک آن مرطوب است نیازی به آبیاری نیست و اغلب هر چند هفته یکبار به آن آب می‌دهند.

گیاه آپارتمانی مناسب اتاق خواب
گیاه آپارتمانی زبان مادر شوهر موجب تصفیه هوای اتاق خواب می شود.

گیاه خانگی اسطوخودوس (lavender)

اسطوخودوس یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان مناسب اتاق خواب برای درمان طبیعی بی‌خوابی، سردرد و استرس است. اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد. از عصاره این گل برای ریلکس کردن و آرامش گرفتن استفاده می‌شود. با تمام این خصوصیاتی که گفته شد هیچ دلیلی وجود ندارد برای داشتن یک خواب راحت و بی دغدغه از این گیاه آپارتمانی پرخاصیت در اتاق خوابمان استفاده نکنیم. بویی که این گیاه خوش‌رنگ در فضا پخش می‌کند موجب بالا رفتن کیفیت خواب می‌شود. وجود اسطوخودوس در اتاق خواب نه تنها بخاطر رنگ جذابی که دارد، به زیبایی اتاق شما می‌افزاید، بلکه به خاطر خاصیت آرامش‌بخشی که دارد موجب می‌شود با وارد شدن به اتاق خوابتان همه چیز را فراموش کرده و آرامش بیشتری بگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه اتاق‌ خواب آرامش‌ بخش‌ تری داشته باشیم؟

گیاه آپارتمانی مناسب اتاق خواب
بوی اسطوخودوس موجب می شود ریلکس شوید و خواب بهتری داشته باشید.

گیاه آپارتمانی آلوئه ورا (Aloe-Vera)

آلوئه ورا نیز یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی پرخاصیت است و می‌تواند کیفیت هوای اتاق خواب را بالا ببرد، پس از گیاهان مناسب اتاق خواب است. آلوئه ورا نیاز به نور دارد بنابراین آن را در جایی از اتاق خواب قرار دهید که نور کافی داشته باشد. اما نگران آبیاری آن نباشید چرا که بدون آب تا چند هفته به راحتی دوام می آورد. نگهداری از آلوئه ورا سخت نیست اما باید توجه داشته باشید نور موجب سوختن نوک برگ‌های آن نشود. در این صورت باید برای درمان آن، قسمت‌های آفتاب سوخته را از گیاه جدا کنید.

گیاه آپارتمانی مناسب اتاق خواب
آلوئه ورا از جمله گیاهان آپارتمانی است که نگهدرای آن آسان است.

گیاه آپارتمانی ساقه ذرتی (Corn Plant)

گیاه ساقه ذرتی یک گیاه خانگی درختی محسوب می‌شود که به زیبایی قد کشیده و همانند یک درخت کوچک در خانه شما قرار خواهد گرفت. این گیاه بخاطر ظاهری که دارد بسیار در دکوراسیون اتاق خواب زیبا خواهد شد. آن را در گوشه‌ای از اتاق خواب خود قرار دهید ولی جایی باشد که نور کافی به آن برسد. در صورتی که نور کافی داشته باشد می‌توانید امیدوار باشید گل‌های سفید و زیبایی در میان برگ‌های آن رشد کنند. اما باید در نظر داشته باشید، گیاه ساقه ذرتی سمی است بنابراین نباید در دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: انواع درختچه آپارتمانی را بشناسید

گیاه آپارتمانی مناسب اتاق خواب
گیاه آپارتمانی ساقه ذرتی بهتر است از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور باشد.

گیاه خانگی فیلودندرون (Philodendron)

اگر ترجیح می‌دهید یک گیاه ساده و کوچک در اتاق خواب خود داشته باشید، فیلودندرون یک گیاه خانگی کلاسیک و ایده آل برای شما خواهد بود. گیاه آپارتمانی فیلودندرون خیلی سریع رشد می‌کند و با قلمه زدن آن و قرار دادن گیاه در آب خیلی سریع شاهد ریشه دادن آن خواهید بود.

این گیاه آپارتمانی کلاسیک و محبوب از انواع گیاهان مناسب اتاق خواب هر نوع نوری را تحمل می‌کند. اما اگر زیاد در جای تاریک قرار بگیرد نازک و در هم پیچیده خواهد شد. از آنجایی که برگ‌های این گیاه آپارتمانی به سمت پایین رشد می‌کنند، معمولا برای استفاده از این خصوصیت در دکوراسیون اتاق خواب، آن را در سبدی از سقف می آویزند تا وقتی برگ‌های آن به پایین می‌افتد جلوه زیباتری داشته باشد. برخی نیز ترجیح می‌دهند برگ‌های این گیاه خانگی را به دیوار هدایت کنند تا از این طریق از فیلودندرون در زیباتر کردن فضای اتاق کمک بگیرند.

گیاه آپارتمانی مناسب اتاق خواب
گیاه فیلوندرون علاوه بر خاصیت تصفیه کنندگی که دارد، با برگ های آویزانش جلوه خاصی به اتاق خواب می بخشد.

گیاه آپارتمانی گاردنیا (Gardenia)

در میان گیاهان مناسب اتاق خواب که برای معرفی انتخاب کرده‌ایم، گاردنیا بیش از سایر گیاهان در خواب تاثیرگذار خواهد بود. به طوری که برخی از محققان خاصیت آرامبخشی آن را برابر با والیوم توصیف کرده‌اند. اما اغلب پیشنهاد نمی‌شود از این گیاه کنار تخت خواب استفاده شود. شاید دلیل آن این شدت بالای آرامبخشی آن باشد. گاهی این گیاه آپارتمانی را خارج از پنجره اتاق خواب قرار می‌دهند تا همراه با هوای آزاد وارد اتاق شود و تعادل کافی در هوای اتاق خواب وجود داشته باشد. اگر در خارج از پنجره جایی برای قرار دادن گلدان‌ها ندارید، تا جای ممکن این گیاه را نزدیک به محل خواب خود قرار ندهید.

گیاه آپارتمانی مناسب اتاق خواب
گیاه گاردنیا بهتر است خیلی به تخت خواب شما نزدیک نباشد.

گیاه گندمی (Spider Plant)

گیاه گندمی نوعی گیاه آپارتمانی است که می‌تواند هوای اتاق خواب شما را تصفیه کند. وقتی این گونه از گیاهان مناسب اتاق خواب را در فضای قرار دهید، خیلی سریع متوجه خواهید شد احساس بهتری در اتاق خود دارید و هوای اتاق شما تازه‌تر از قبل احساس می‌شود. گندمی نیز از جمله گیاهان آپارتمانی است که خیلی به نور حساس نیست و در هر شرایطی به راحتی رشد می‌کند. فقط این گیاه ممکن است کمی به آب تصفیه شده یا آب شیر حساس باشد. اگر در فصلی هستید که باران ببارد، سعی کنید هنگام بارش باران در یک ظرف برای آبیاری این گیاه خانگی مقداری آب باران جمع آوری کنید.

گیاه آپارتمانی مناسب اتاق خواب
گیاه عنکبوتی از جمله گیاهان آپارتمانی است که هوا را تصفیه کرده و طراوت و تازگی بیشتری به فضا می بخشد.

سخن پایانی

گل و گیاه در فضای خانه علاوه بر زیبایی، طراوت و تازگی خاصی می‌بخشد. در فنگ شویی دکوراسیون خانه نیز به استفاده از گل و گیاه در فضای خانه اشاره شده است. چرا که گیاهان با تصفیه کردن هوای خانه موجب می‌شوند انرژی مثبت بیشتری در فضا پخش شود و افراد احساس بهتری داشته باشند. اگر می‌خواهید خواب راحت‌تری داشته باشید و در اتاق خواب خود آرامش بیشتری داشته باشید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با توجه به شرایط نگهداری هر یک از این گیاهان مناسب اتاق خواب، یکی را انتخاب کرده و در اتاق خواب خود قرار دهید تا از خواص ویژه آن‌ها در زندگیتان بهره‌مند شوید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 10 =