آموزش بهترین روش آب بندی استخر (مقدماتی)

0

استخر و استفاده از آن در عین حال که لذت‌هایی دارد، نیاز به نگهداری هم دارد. یکی از مواردی که برای جلوگیری از نشت آب و بروز مشکلات بعدی باید مورد توجه قرار گیرد، آب بندی استخر است. بسیار مهم است که بدانیم چه روش آب بندی برای استخر ما مناسب است، چه زمانی باید این کار را انجام دهیم و این سرویس را چطور انجام دهیم. برخی از روش ‌های آب بندی استخر فقط توسط سرویس‌کار ماهر قابل انجام است و خودتان در منزل نمی‌توانید آن‌ها را انجام دهید.

روش آب بندی استخر از آن جهت مهم است که نمی‌توانید با مقداری سیمان دیواره‌ها و کف استخر را آب بندی کنید. به جز کف و دیواره‌های استخر، آب بندی لوله استخر هم بسیار مهم و حیاتی است. نشت آب از هرکدام از این منابع ممکن است در طولانی مدت باعث ایجاد خسارت‌های زیادی شود. در این راهنما روش‌های آب بندی استخر و نحوه‌ اجرا آن را بررسی و معرفی خواهیم کرد.

استخر و استفاده از آن در عین حال که لذت‌هایی دارد، نیاز به نگهداری هم دارد
استخر و استفاده از آن در عین حال که لذت‌هایی دارد، نیاز به نگهداری هم دارد

آب بندی چیست و چرا باید انجام شود؟

استخرها را معمولا در محلی احداث می‌کنند که کف آن کم‌ترین ارتباط را با پی ساختمان داشته باشد اما حتی با این وجود هم آب بندی دیواره‌ها و کف استخر بسیار حیاتی است. آب بندی استخر عملیاتی است که جهت جلوگیری از نفوذ یا عبور آب و دیگر مایعات از میان سازه‌ های بتنی به منظور افزایش طول عمر، دوام و زیبایی بیشتر آن می‌شود. آب بندی نیاز به زمان خاصی ندارد و بهتر است اگر استخری دارید که آب بندی نشده، همین امروز دست به کار شوید تا از نشت احتمالی آب به کف جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید که این راهنما بیشتر برای آشنایی شما تهیه شده است و مطالعه آن به معنی این نیست که می‌توانید خودتان سرویس آب بندی استخر را انجام دهید. توصیه اکید می‌شود این سرویس را به یک سرویس‌کار ماهر و مجرب بسپارید.

بیشتر بدانید روش های ضدعفونی کردن آب استخر

اگر استخری دارید که آب بندی نشده، همین امروز دست به کار شوید تا از نشت احتمالی آب به کف جلوگیری کنید
اگر استخری دارید که آب بندی نشده، همین امروز دست به کار شوید تا از نشت احتمالی آب به کف جلوگیری کنید

انواع روش‌ های آب بندی استخر

آب بندی استخرهای مختلف با مواد و روش‌های متفاوتی انجام می‌شود که در ادامه شرح داده می‌شود.

آب بندی استخر خاکی

استخرهای خاکی کاربردهای صنعتی دارند. این استخرها معمولا برای پرورش ماهی یا ذخیره آب برای مصارف کشاورزی به کار می‌روند. اگر این استخرها آب بندی نشوند، قادر به ذخیره مناسب آب نیستند. بهترین روش برای آب بندی این استخرها، پوشش ورق ژئوممبران است. این ورق یک نوع پلیمر است که تا درصد بسیار بالایی استخرهای خاکی را آب بندی می‌کند. این پوشش‌ها بسیار ارزان‌تر از پوشش‌های بتنی و سایر عایق‌های مناسب آب بندی هستند و نصب آن‌ها بسیار سریع و آسان انجام می‌شود. نصب ورق ژئوممبران نیاز به زیرسازی خاصی ندارد. هنگام نصب این عایق‌ها بسیار مهم است که خاک زیر آن‌ها نرم و الک شده باشد.

این استخرها معمولا برای پرورش ماهی یا ذخیره آب برای مصارف کشاورزی به کار می‌روند
این استخرها معمولا برای پرورش ماهی یا ذخیره آب برای مصارف کشاورزی به کار می‌روند

آب بندی استخر با چسب بتن

چسب بتن در واقع پایه اصلی آب بندی نیست. این چسب همراه ترکیبی از ملات سیمان و بتن برای آب بندی استخر به کار می‌رود. چسب بتن فقط در استخرهایی که فوندانسیون آن‌ها بتن باشد کاربرد دارد. کارشناسان معتقدند ترکیب چسب بتن و ملات سیمان، یکی از بهترین روش‌ها برای آب بندی استخر سیمانی هم هست و تا حدود بسیار زیادی جلوی هرگونه نشت آب و رطوبت را می‌گیرد. به همین دلیل است که روش آب بندی با چسب بتن یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای آب بندی استخر است.

در این روش، چسب بتن به صورت مداوم در جریان ساخت فوندانسیون استخر به ترکیب ملات سیمان و بتن اضافه می‌شود. این کار باعث رسوخ‌ناپذیر شدن فوندانسیون و دیواره‌های استخر خواهد شد.

چسب بتن به صورت مداوم در جریان ساخت فوندانسیون استخر به ترکیب ملات سیمان و بتن اضافه می‌شود
چسب بتن به صورت مداوم در جریان ساخت فوندانسیون استخر به ترکیب ملات سیمان و بتن اضافه می‌شود

آب بند استخر با عایق نانو

در این روش از پودر پلیمری برای آب بندی استخر استفاده می‌شود. این پودر پلیمری داخل بتن ریخته و با آب ترکیب می‌شود. بعد از ترکیب شدن با آب و بتن، پودر پلیمری واکنش شیمایی نشان می‌دهد و به بافت بتن نفوذ می‌کند. ترکیب سخت پودر پلیمری با بتن، باعث نفوذناپذیر شدن این ماده می‌شود. این ترکیب در مقابل فشار بسیار مقاوم است و گزینه‌ بسیار مناسبی برای استخرهای بزرگ با حجم آب بسیار بالا به شمار می‌رود.

اگر استخری بعد از احداث دچار مشکل نشت آب شود، می‌توان به کمک پودر پلیمر و ترکیب کردن آن با دوغاب سیمان، این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرد. ترکیب پودر پلیمری و دوغاب سیمان همچنین می‌تواند برای آب بندی سایر محل‌های در معرض آب مثل حمام و سرویس‌های بهداشتی هم کاربرد داشته باشد.

در این روش می‌توانید پودر پلیمر را با رنگ‌های مخصوص هم ترکیب کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند کف و دیواره‌های استخر را به رنگ دلخواه خود درآورید.

ترکیب سخت پودر پلیمری با بتن، باعث نفوذناپذیر شدن این ماده می‌شود
ترکیب سخت پودر پلیمری با بتن، باعث نفوذناپذیر شدن این ماده می‌شود

آب بندی لوله استخر

در صورتی که لوله‌های استخر تو کار باشند، نیاز به آب بندی مجزا ندارند. زمانی که شما دیواره‌ها و کف استخر را آب بندی می‌کنید، لوله‌ها هم محافظت می‌شوند. اگر بخشی از لوله‌های استخر روکار هستند، باید آن‌ها را به وسیله مواد پلیمری آب بندی کنید. این مواد پلیمری نباید با دوغاب بتن ترکیب شوند چرا که در زمان نیاز به تعویض یا تعمیر بخشی از سیستم لوله کشی، شما را با مشکلات زیادی روبرو می‌کنند. بهتر است روی لوله‌های رو کار را با ترکیبی از خاک نرم و مواد پلیمری بپوشانید.

اگر بخشی از لوله‌های استخر روکار هستند، باید آن‌ها را به وسیله مواد پلیمری آب بندی کنید
اگر بخشی از لوله‌های استخر روکار هستند، باید آن‌ها را به وسیله مواد پلیمری آب بندی کنید

خرید چسب آب بندی استخر

در بازار چسب‌هایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها، آب بندی بخش‌های کوچکی از استخر را انجام دهید. این چسب‌ها مثل دوغاب‌های آماده عمل می‌کنند و نیاز به زیرسازی ندارند. البته باید توجه داشته باشید که چسب آب بندی، نمی‌تواند جایگزین روش‌های اصولی شود و برای برطرف کردن مشکلات کوچک ساخته شده است. این چسب‌ها را می‌توانید از ابزار فروشی‌ها تهیه کنید و روش استفاده از آن‌ها نیز بسیار ساده است.

چسب های آب بندی موجود در بازار مانند دوغاب های آماده عمل میکنند و نیاز به زیرسازی ندارند
چسب های آب بندی موجود در بازار مانند دوغاب های آماده عمل میکنند و نیاز به زیرسازی ندارند

جمع بندی

اگر شما نیز استخر دارید، بهتر است آب بندی را در اولویت خود قرار دهید و با توجه به یکی از روش‌های مورد استفاده در بالا، آن را به یک استادکار مربوطه بسپارید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + هفت =