انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان

1

امروزه بنابر نیازهای امنیتی موجود در جامعه، استفاده از سیستم های مداربسته رواج بسیار زیادی یافته است. انواع مشاغل و کسب و کار ها، ادارات، سازمان ها و حتی منازل مسکونی هم مجهز به این ادوات امنیتی هستند. اما با توجه به کاربرد های متنوع دوربین های مداربسته و همچنین تنوع این محصولات در بازار قصد داریم تا شما را در انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته که با متناسب با نیاز شماست یاری کنیم. برای انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته توصیه می کنیم که ابتدا نیاز نظارتی خود ارا به خوبی شناخته و همچنین نوع کاربری و مکان مورد نظر خود را نیز بررسی کنید و سپس اقدام به خرید سیستم دوربین مداربسته مورد نیاز خود نمائید.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم دوربین های مداربسته دسته بندی های متفاوتی دارند خب در واقع اشنایی با این دسته بندی تقریبا شما را تا ۹۰ درصد به پاسخ سوالتان یعنی انتخاب سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان خواهد رساند.

دسته بندی دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته از لحاظ نوع تکنولوژی بکار رفته در آنها به دو نوع انالوگ، آنالوگ HD و دیجیتال تقسیم بندی می شوند که این تکنولوژی بر کیفیت کارکرد و تصاویر تولید شده نیز تاثیر گذار است.

سیستم دوربین مداربسته آنالوگ:

این دسته از دوربین های مداربسته بسیار قدیمی هستند اما همچنان در بازار موجود اند و یا در زیر ساخت های قدیمی از قبل وجود دارند. این دوربین ها قیمت پایینی داشته و کارکرد ساده ای دارند. اما به دلیل کیفیت تصویر پایینی که ارائه می دهند اغلب پیشنهاد نمی شوند. اما نسل جدید این سیستم ها که با نام آنالوگ HD خوانده می شوند دارای تکنولوژی کاملا ارتقا یافته ای هستند که در ادامه به توضیح ان می پردازیم.

سیستم دوربین مداربسته آنالوگ HD:

مهم ترین تفاوت نسل جدید دوربین های آنالوگ با دوربین های انالوگ قدیمی کیفیت تصویر بسیار بالای انهاست. دوربین های آنالوگ قدیمی تنها می توانستند کیفیت تصاویر تا ۰/۵ مگاپیکسل را ارائه دهند. اما دوربین های آنالوگ HD در حال حاضر دوربین هایی با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل نیز دارند. همچنین به دلیل دارا بودن پورت HDMI در انها امکان انتقال همزمان صدا و تصویر نیز وجود دارد. از همه مهمتر اینکه علی رغم تکنولوژی پیشرفته بکار رفته در انها تفاوت قیمت بسیار کمی با سیستم های آنالوگ قدیمی دارند که استفاده از آنها را از هر لحاظ مقرون به صرفه کرده است.

سیستم دوربین مداربسته دیجیتال:

اما دسته سوم که با نام دوربین های مداربسته دیجیتال، تحت شبکه و یا IP خوانده می شوند، گران ترین نوع از دوربین های مداربسته هستند اما کیفیت تصویری که ارائه می دهند و سایر تکنولوژی های تصویری در آنها بسیار بالاتر و متنوع تر از دوربین های آنالوگ است. توصیه ما این است که چنانچه دغدغه مالی ندارید بهتر است دوربین های تحت شبکه را انتخاب کنید.

انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته از نظر جنس و شکل بدنه

همانطور که قبلا اشاره کوچکی داشتیم دوربین های مداربسته از لحاظ شکل ظاهری به چند دسته زیر تقسیم بندی شده و طبعا کاربرد های متفاوتی دارند:

  • دوربین مداربسته دام
  • دوربین مداربسته بولت
  • دوربین مداربسته باکس
  • دوربین مداربسته اسپید دام
  • دوربین مداربسته مینیاتوری یا پینهول
  • دوربین مداربسته چشم ماهی یا فیش آی

دوربین مداربسته دام:

DOME دام در انگلیسی به معنی گنبدی شکل است .دلیل این نامگذاری این است که این دوربین ها از لحاظ ظاهری دارای شکلی گرد و نیم دایره ای هستد. به این دوربین ها دوربین های سقفی نیز گفته می شود زیرا به دلیل شکل ظاهری شان مناسب برای نصب در زیر سقف هستند.

انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان
انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان

کاربردها:

  • مناسب برای محیط های INDOOR یا داخلی
  • مناسب برای محیط های مسقف تجاری، اداری و مسکونی

نکته: قبلا نیز اشاره کردیم که در بازار امروزی دوربین های مداربسته، اکثر دوربین های مداربسته دارای قابلیت دید در شب IR هستند و کمتر دوربینی را خواهید یافت که فاقد این قابلیت باشد. به هر حال دوربین دام شما می تواند این قابلیت را داشته و یا نداشته باشد. قابلیت مادون قرمز IR به منظور تصویربرداری در شب مورد استفاده قرار می گیرد.

دوربین مداربسته بولت

BULLET نیز در زبان انگلیسی به معنای گلوله است که احتمالا به دلیل شکل استوانه ای آن بدین نام نامگذاری شده است. اما کاربرد این نوع از دوربین های مداربست اغلب در محیط های OUTDOOR بوده و به دلیل آنکه اکثرا بدنه ای فلزی دارند اغلب در محیط های صنعتی و کارخانه ها از آنها استفاده می شود. همچنین این دوربین ها دارای استحکام بالایی در برابر ضربه و یا نفوذ گردو غبار دارند.

انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان
انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان

کاربردها:

  • مناسب برای محیط های OUTDOOR یا خارجی
  • مناسب برای محیط های صنعتی و کارخانجات

نکته: INDOOR و یا  OUTDOOR بودن این دو دسته ذکر شده دلیل بر این نیست که شما نمی توانید از دوربین های بولت در فضای INDOOR استفاده نمائید و بالعکس.

دوربین مداربسته باکس

دوربین های BOX نیز به دلیل شکل مکعبی شان به این نام نامگذاری شده اند. برخلاف دسته های دیگر، این دوربین ها فاقد لنز هستند و بنابر نیاز و کاربری محیط باید لنز به صورت جداگانه خریداری و بر روی آنها نصب گردد. این دوربین ها از کیفیت و کارایی بالایی برخوردارند.

انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان
انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان

کاربردها:

مناسب برای محیط های صنعتی

محیط های فروشگاهی مانند صندوق ها یا راهروها

نکته: دوربین های مداربسته باکس معمولا فاقد قابلیت دید در شب IR هستند.

دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین مداربسته اسپیددام، گردان، چرخان یا PTZ دوربین هایی هستند که این قابلیت را دارند که به طور مکانیکی برای گرفتن تصاویر از محیط به اطراف چرخش داشته باشند. این دوربین ها مجهز به لنز هایی با زوم اپتیکال هستند.

انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان
انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان

کاربرد:

  • فضاهای نظارتی وسیع
  • مناسب برای برای دیدن جزئیات ریز
  • مناسب برای نظارت چند جهته

نکته: دو نوع زوم داریم یکی زوم اپتیکال و دیگری زوم دیجیتال. زوم اپتیکال از طریق تغییر فاصله کانونی و با استفاده از سخت افزار انجام گرفته و یک کار فیزیکی محسوب می شود. اما زوم دیجیتال از طریق نرم افزار با زوم کردن بر روی سوژه انجام می شود. در نتیجه کیفیت و کارایی  زوم اپتیکال به مراتب بهتر است.

پاسخ به دو سوال اساسی و مهم

آیا عمل زوم و دنبال کردن سوژه ها در دوربین مداربسته اسپیددام به طور خودکار انجام می شود؟

بسیاری از افرادی که دوربین مداربسته اسپیددام را خریداری می کنند، با اساس کارکرد آن آشنا نیستند و گمان می کنند دوربین به طور خودکار بر روی سوژه زوم کرده وآان ها را دنبال می کند. اما این طور نیست دوربین های اسپیددام دوربین هایی با کارایی فوق العاده بالایی هستند. ولی برای حداکثر استفاده از این قابلیت ها لازم است تا کسی به عنوان اپراتور برای دوربین در نظر گرفته شود تا هم دستورات کنترلی لازم را برای دوربین صادر کرده و هم در صورت لزوم به طور دستی سوژه مورد نظر را با استفاده از زوم و بزرگنمایی ردیابی و دنبال کند. پس در نتیجه کارکرد این دوربین به صورت صد درصد اتوماتیک و خودکار نیست.

 آیا عمل زوم و بزرگنمایی در دوربین هایی مجهز به لنز های وریفوکال به طور خودکار انجام می شود

لنز دوربین های مداربسته می تواند از نوع ثابت و یا وریفوکال باشد. لنز های ثابت دارای فاصله کانونی ثابتی هستند و امکان زوم در آنها وجود ندارد و تنها می توان با فوکوس تصویر را وواضح تر کرد. اما لنز های وریفوکال دارای دو فاصله کانونی هستند و در بازه ای معین امکان تغییر فاصله کانونی را فراهم می کنند. این لنز ها دارای قابلیت زوم و بزرگنمایی هستند. اما نکته اینجاست که  بسیاری از مشتریان به گمان اینکه در لنز های وریفوکال عمل زوم و بزرگنمایی به طور خودکار انجام می شود آن را خریداری کرده و توقع کارکرد خودکار را از آن دارند. ولی واقعیت این است که در مورد لنز های وریفوکال نیز همین موضوع صادق است. لنزهای وریفوکال دارای دو نوع ساده و و موتوردار هستند در نوع ساده آنها، تغییر فاصله کانونی باید به صورت دستی و با استفاده از پیچ هایی که برای اینکار در دوربین تعبیه شده انجام شود. اما در نوع موتوردار لنزها دارای موتورهایی هستند که می توان به کم آنها عمل زوم و بزرگنمایی را به صورت غیر دستی و از راه دور انجام داد.

دوربین مداربسته مینیاتوری، سوزنی یا پینهول

همانطور که در مقاله دوربین مداربسته مخفی توضیح دادیم این نوع از دوربین ها برای مکان هایی استفاده می شوند که عدم تمایل به دیده شدن دوربین وجود دارد. این دوربین ها در مدل ها و اندازه های مختلفی تولید می شوند و کیفیت تصویر قابل قبولی دارند. به دلیل کوچک بودن و آسیب پذیری، کاربرد آنها در محیط های داخلی است. این دوربین ها فاقد قابلیت مادون قرمز IR هستند پس برای تصویربردای در شب مناسب نیستند.

انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان
انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان

کاربرد ها:

  • به عنوان دوربین مداربسته مخفی
  • تصویربردای از نقاط کور یا دور از دیدرس

دوربین مداربسته چشم ماهی یا فیش آی

شاید تا بحال نام دوربین مداربسته چشم ماهی به گوشتان نخورده باشد. به این دلیل به نام چشم ماهی خوانده می شوند که لنز بکار  رفته در آنها این قابلیت را دارد که تصاویر را به صورت ۳۶۰ درجه از محیط دریافت کند. این نوع از دوربین ها اغلب از دسته دوربین های تحت شبکه هستند.

کاربرد ها:

  • اتاق های نگهبانی
  • سالن های کنفرانس
  • سوله ها و فضاهاهی تجاری و تفریحی

خب تا اینجا دیدید که برای انتخاب سیستم دوربین مداربسته مناسب باید فاکتور های متعددی را در نظر بگیرید. اما به طور کلی انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته تا حدود زیادی به نوع کاربری و محیط مورد نظر بستگی دارد. دوربین های مداربسته دارای تکنولوژی های جدید و فراوانی هستند که کاربرد آنها را فراتر از یک ضبطِ تصویر ساده کرده است. برای مثال خیلی از این دوربین ها مجهز به فناوری هایی هستند که با وجود آنها می توان عبور و مرور افراد را به یک مکان مشخص کنترل یا محدود نمود. فقط کافی است تا این سیستم را به یک سیستم آلارم مرتبط سازید تا در صورت وقوع تخلف و ورود به منطقه غیر مجاز این هشدارها  به صدا در آیند. و یا برای مثال مناطق جغرافیایی و آب و هوایی متنوعی در سرتاسر کشور وجود دارند که بهتر است این شرایط را نیز در هنگام خرید سیستم دوربین مورد نظر خود در نظر بگیرید .برای مثال در مناطقی که زمستان سختی را تجربه می کنند بهتر است از دوربین هایی سازگار با شرایط آب و هوایی سخت استفاده کنید. با برای این کار می توانید به کاتالوگ دوربین مراجعه کرده و اطلاعات لازم را بده دست آورید. برخی از مدل های دوربین های مداربسته در محدوده های  دمایی ۵۵+-۱۰- نیز عملکرد خوبی دارند. اگر بتوانید به تمامی نکات گفته شده عمل کنید به احتمال زیاد از خرید خود پشیمان نخواهید شد.

 

1 نظر
  1. سعید شهریاری می گوید

    دوره آموزش نصب دوربین مداربسته در مجتمع فنی دارالفنون به صورت 100% کاربردی و به صورت کلاس های عملی برگذار می شود. به این ترتیب این اطمینان برای شما وجود خواهد داشت که با شرکت در این کلاس ها تمامی قطعات و اجزای دوربین مدار بسته ( هم دوربین IP و هم دوربین آنالوگ ) از لنز و کابل تا DVR و کارت شبکه و دیگر اجزاء ، برای نصب و راه اندازی مراحل نصب دوربین مدار بسته آماده می باشد و اساتید مرحله به مرحله بصورت عملی این کار را به شما آموزش می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − پانزده =