با ۱۳ روش صرفه‌جویی در مصرف آب را از خانه خود شروع کنیم

0

حدود ۹۷.۵ درصد از آب جهان در دریاها و اقیانوس‌ها قرار دارد که برای استفاده انسان، بسیار شور است. بنابراین آب قابل‌شرب و شیرین در جهان، فقط ۲.۵ درصد از کل آب موجود در کره زمین را تشکیل می‌دهد. پس برای مدیریت منابع آبی، صرفه‌جویی در مصرف آب ضروری به نظر می‌رسد. البته باید به خاطر داشته باشیم که آب تنها برای ما انسان‌ها نیست، بلکه حیوانات و گیاهان هم برای ادامه حیات از آب سهمی دارند.

از طرفی ما از آب فقط برای نوشیدن بهره نمی‌بریم، خودمان را با آب می‌شوییم، خانه و وسایل خود را با آب تمیز می‌کنیم و با کمک آب، غذا می‌پزیم. به‌علاوه از آب برای تولید هر چیزی (از لباس گرفته تا اقلام کشاورزی و صنعتی) استفاده می‌کنیم.

آب مورد نیاز ما از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به دست می‌آید. تغییرات آب و هوا یکی از بزرگترین عوامل کمبود آب است و طبق گزارش کارشناسان محیط‌زیست، متاسفانه مردم جهان تا سال ۲۰۵۰ با کمبود جدی آب مواجه خواهند شد. مگر این‌که همه به فکر صرفه‌جویی در مصرف آب باشند. در ادامه به راه‌های ساده اما موثر برای صرفه‌جویی در مصرف آب اشاره خواهیم کرد.

  1. شیرهای آبی را که نیاز ندارید، ببندید

هرگز اجازه ندهید مصرف آب از کنترل شما خارج شود. با بستن شیر آب در هنگام مسواک زدن، ۶ لیتر در دقیقه آب صرفه‌جویی می‌شود. همچنین می‌توانید در زمان شستن دست، فشار آب را کم کنید. لازم است شیرهایی که نشتی دارند را نیز تعمیر کنید. شاید قابل‌باور نباشد، اما با این راهکار از هدررفت ۶۰ لیتر آب در هفته و تبدیل مستقیم آب شرب به فاضلاب، جلوگیری می‌کنید.

صرفه‌جویی در مصرف آب با چند روش ساده و هوشمندانه
برای صرفه‌جویی در مصرف آب، همیشه فشار آب را در حد نیاز نگه دارید. فشار زیاد آب، باعث تبدیل آب تصفیه شده به فاضلاب می‌گردد.
  1. با مقدار آب کمتری دوش بگیرید

هر دقیقه‌ای که زیر دوش می‌گذرانید، تا ۱۷ لیتر آب مصرف می‌شود. زمان حمام کردن خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که کوتاه، مفید و کم‌مصرف باشد. زمانی‌که در حال لیف زدن و شستن خود هستید، دوش آب را ببندید. پس از اتمام این مرحله، دوباره آب را باز کنید. به کار گرفتن یک سردوش کارآمد، به شما این امکان را می‌دهد تا آب را با فشار بیشتری روی بدن خود بریزید. در نتیجه کف صابون یا شامپو، زودتر از روی سر و بدن شسته می‌شوند. با این ترفند هم به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کنید و هم بهای قبض‌های آب خود را کاهش می‌دهید.

در این مورد بیشتر بخوانید: انواع دوش حمام ، کدام مناسب حمام شماست؟

کاهش زمان دوش گرفتن برای صرفه‌جویی در مصرف آب
برای دوش گرفتن خود، زمان محدودی را در نظر بگیرید و در زمان حمام کردن، حتما به فکر مدیریت آب باشید.
  1. ماشین لباسشویی را پس از پر شدن روشن نمایید

مصرف آب و انرژی یک ماشین لباسشویی پر از لباس، نسبت به دو بار روشن کردن لباسشویی نیمه‌پر، بسیار کمتر است. رعایت همین نکته کوچک، باعث می‌شود مصرف آب و برق ماهیانه شما کاهش یابد.

بیشتر بدانید: اشتباهات بزرگ و رایج در استفاده از ماشین لباسشویی

چند راهکار ساده برای صرفه‌جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی
برای صرفه‌جویی در مصرف آب، هرگز برای روشن کردن ماشین لباسشویی، عجله نکنید. رخت‌های چرک را جمع‌آوری نمایید و ظرفیت ماشین لباسشویی را تکمیل کنید.
نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار
  1. ضایعات مواد غذایی را کاهش دهید

برای تولید غلات، میوه‌ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی، آب زیادی صرف می‌شود. پس اگر مواد غذایی را به صورت بهینه استفاده نماییم، آب را نیز هدر نمی‌دهیم. هر ساله در دنیا چندین تن زباله تولید می‌شود که بیش از نیمی از آن‌ها، شامل مواد خوراکی است. هدر ندادن مواد غذایی می‌تواند هم باعث صرفه‌جویی در مصرف آب شود و هم به اقتصاد خانواده کمک کند.

روش‌های کم کردن هزینه زندگی با کاهش پسماند مواد غذایی در آشپزی
در زمان خرید مواد اولیه غذایی، به اندازه نیاز خرید کنید تا کمترین مقدار دور ریز را داشته باشید.
  1. زمان آبیاری باغ و باغچه خود را اصلاح کنید

برای صرفه‌جویی در مصرف آب در باغچه خود، گیاهان فضای باز را در اوایل صبح یا در پایان روز آبیاری کنید. به این ترتیب از تبخیر شدن سریع آب در زیر نور خورشید و در گرما جلوگیری خواهید کرد. در زمان آبیاری لازم نیست آب را روی درختان یا گیاهان بپاشید. بلکه فقط باید خاک را آبیاری کنید تا آب مستقیماً به سمت ریشه‌ها برود.

به خاطر داشته باشید که در اوج گرمای تابستان، حیوانات نیز به آب نیاز دارند. به جای اینکه هر روز به چمن‌های حیاط آب بدهید، برای پرندگان یک ظرف آب، بگذارید. پرندگان، هم از این آب می‌نوشند و هم خود را در آن می‌شویند. زنبورهای عسل تشنه و سایر حشرات هم به یک کاسه کوچک آب نیاز دارند. پس آن‌ها را هم فراموش نکنید.

بیشتر بدانید: چگونه از هدر رفتن آب در حیاط جلوگیری کنیم؟

نحوه درست آبیاری گیاهان و باغچه برای کاهش مصرف آب
برای صرفه‌جویی در مصرف آب در فصول گرم، به گیاهان یا قبل از طلوع آفتاب آب بدهید یا بعد از غروب آفتاب.
  1. آب باران را ذخیره کنید

با ذخیره‌سازی آب باران، در سال تا ۵۰۰۰ لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود. شما می‌توانید با این آب گیاهان باغچه را آبیاری نمایید یا آن را برای شستشوی خودرو استفاده کنید. لازم به ذکر است که آب باران برای گیاهان، بهتر از آب تصفیه شده است. به این روش هم از هدررفت آب باران جلوگیری می‌گردد و هم صرفه‌جویی در مصرف آب شرب انجام می‌شود.

چگونه آب باران را ذخیره کنیم؟ نحوه جمع‌آوری آب باران واستفاده از آن درکشاورزی
شما می‌توانید با آبیاری دستی گیاهان به جای آبیاری اتوماتیک، مصرف آب را تا ۳۳ درصد کاهش دهید.
  1. سیفون سرویس بهداشتی را دوزمانه کنید

سالانه سیفون سرویس بهداشتی هر خانه، هزاران بار زده می‌شود. پس اگر بتوانیم این سیستم را بهینه کنیم، منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود. سیفون‌های دوزمانه مدرن، از هدررفت مقدار زیادی آب جلوگیری می‌کنند. اگر نمی‌توانید سیفون سرویس بهداشتی خود را به‌روز کنید، یک بطری آب معدنی پر در مخزن سیفون قدیمی خود قرار دهید. با این راهکار در هر بار سیفون زدن، به اندازه حجم آب داخل بطری، صرفه‌جویی در مصرف آب انجام می‌شود.

در همین رابطه، این مطلب نیز مفید است: حداقل هزینه بازسازی سرویس بهداشتی چقدر است؟

کاربرد سیفون دو زمانه در توالت فرنگی برای صرفه‌جویی در مصرف آب
برای صرفه‌جویی در مصرف آب، تا جای ممکن در سرویس‌های بهداشتی، سیفون‌های دو زمانه کار بگذارید. چون آن‌ها حدود نصف حجم آبی را که سیفون‌های قدیمی مصرف می‌کردند، مصرف می‌کنند.
نصب شیرآلات و تعمیر سیفون

نصب شیرآلات و تعمیر سیفون

  • نصب شیرآلات ساختمانی و بهداشتی
  • نصب شیرآلات اهرمی، مخلوط و پیچی
  • نصب شیر ظرفشویی، روشویی و شیرآلات دیواری
  • نصب دوش حمام و شیرهای سرویس بهداشتی
دریافت این خدمت از استادکار
  1. شستن ظروف با دست، ممنوع!

اگر در خانه ماشین ظرفشویی دارید، حتما برای شستن ظروف از آن بهره بگیرید. اگر ماشین ظرفشویی شما بزرگ است، صبر کنید پر شود و بعد آن را روشن کنید. هرگز ماشین ظرفشویی نیمه‌پر را روشن نکنید. در ضمن شستن ظروف با ماشین ظرفشویی نسبت به شستن ظروف با دست، آب کمتری مصرف می‌نماید. پس برای صرفه‌جویی در مصرف آب، هرگز ظرف‌های کثیف را با دست نشویید.

این مقاله نیز مفید است: مصرف آب ماشین ظرفشویی در مدل های مختلف چقدر است؟

روش‌های ساده و کاربردی برای کاهش مصرف آب ماشین ظرفشویی
برای جلوگیری از هدر رفت آب، همیشه شلنگ‌ها و لوله‌های ماشین ظرفشویی را بررسی کنید تا نشتی نداشته باشند.
  1. مواد غذایی باکیفیت و سبزیجات فصلی بخورید

پرورش دام و طیور برای تولید لبنیات و گوشت یا کاشت محصولاتی مانند آووکادو و هندوانه در مقیاس بزرگ، نیازمند آب است. با کاهش مصرف گوشت و لبنیات و خوردن سبزیجات فصلی، به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک خواهید کرد. با این کار شما حتی در کند شدن روند تغییرات آب و هوا تاثیرگذار خواهید بود. یادآوری می‌کنیم که صنایع گوشت و لبنیات، سهم مهمی در گرم شدن کره زمین دارند. پس برای نجات زمین از بحران کم آبی، سعی کنید در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید.

راهکارهای کم کردن هزینه زندگی با خرید میوه‌ها و سبزیجات فصلی
برای صرفه‌جویی در مصرف آب، تا حد امکان رژیم‌های گیاه‌خواری را پیاده کنید.
  1. فقط همان مقدار آبی را که نیاز دارید، بجوشانید

برای جلوگیری از هدر رفتن آب، یک کار کوچک دیگر هم می‌توانید انجام دهید. آن هم این است که در زمان جوشاندن آب، زیاده‌روی نکنید. برای درست کردن چای، لازم نیست کتری را پر کنید. انجام این کار صرفه‌جویی در مصرف آب، انرژی و هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بدانید: این 10 کاربرد آب جوش در خانه به کارتان می‌آید!

جوشاندن آب به مقدار مورد نیاز برای صرفه‌جویی در مصرف آب خانگی
اگر شما بیش از نیاز خود آب جوشاندید و آب سرد شد، آن را دور نریزید. بلکه از مازاد آن برای مصارف دیگر مثل شستشو بهره بگیرید.
  1. سبزیجات مصرفی خود را بخارپز کنید

برای صرفه‌جویی در مصرف آب و حفظ بیشتر مواد مغذی طبیعی، موادغذایی خود را بخارپز کنید. اگر سبزیجات را می‌جوشانید، سعی کنید از آب باقی‌مانده به‌عنوان یک مایع خوشمزه برای سوپ استفاده کنید. یا بگذارید این آب خنک شود و از آن برای آبیاری گیاهان استفاده کنید.

بهترین روش بخارپز کردن سبزیجات برای مصرف آب کمتر
حتی‌الامکان سبزیجات را بخارپز کنید. چون با آب بسیار کمتری پخته می‌شوند.
  1. به صورت دوره‌ای به لوله‌های آب در خانه، رسیدگی کنید

لوله‌های آشپزخانه و شلنگ ماشین لباسشویی و ظرفشویی خود را به طور منظم از نظر نشتی بررسی کنید. شیر مرکزی خانه خود را پیدا کنید و مطمئن شوید که در زمان اضطرار، امکان قطع کردن آن وجود دارد. اگر لوله‌ای ترکید، قبل از اینکه خانه را آب بردارد، جریان آب را توسط شیر مرکزی قطع کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ پروژه لوله‌کشی که خودتان می‌توانید انجام دهید

راهکارهای جلوگیری از هدر رفتن آب با تعمیر لوله‌کشی ساختمان
برای حفظ منابع آبی، همیشه شماره تماس سازمان آب را در دسترس داشته باشید. در صورت مشاهده ترکیدگی لوله در خیابان، به آن‌ها اطلاع دهید و از هدر رفتن آب جلوگیری کنید.
خدمات لوله کشی آب و فاضلاب

لوله‌کشی آب و فاضلاب

  • لوله کشی آب سرد و گرم
  • لوله کشی فاضلاب و سرویس بهداشتی
  • نشت یابی لوله فاضلاب و رفع ترکیدگی فاضلاب
  • لوله کشی فاضلاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و توالت
دریافت این خدمت از استادکار
  1. به انحصارطلبان آب، کمک مالی نکنید

برخی شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که زمین خریداری می‌کنند، به کمبود و آلودگی آب دامن می‌زنند. آن‌ها گاهی مردم محلی را از دسترسی به آب شرب، محروم می‌کنند. این موضوع می‌تواند بر توانایی جوامع محلی برای کشاورزی و دسترسی به آب آشامیدنی سالم تأثیر بگذارد.

اگر شما هم می‌خواهید در یکی از این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنید، ابتدا مطمئن شوید که آن شرکت در صدد انحصاری کردن منابع آب نیست. بررسی کنید که چگونه با منابع محلی آب رفتار می‌کند. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که از هدر رفتن و آلودگی آب حمایت نمی‌کنید.

صرفه‌جویی در مصرف آب با بهره‌برداری درست از منابع طبیعی و توسعه پایدار
سعی کنید قبل از همکاری با نهادها و سازمان‌ها، از رفتار صحیح آن‌ها با آب مطمئن شوید.

سخن پایانی

این روزها به دلیل تغییر شرایط آب و هوا، بحران آب جدی است. به همین دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب می‌تواند کمک موثری به حساب آید. صرفه‌جویی در مصرف آب به معنای کم مصرف کردن نیست. بلکه به معنای مصرف درست و جلوگیری از هدر دادن منابع آب است.

به همین منظور باید به فرزندان خود آموزش دهیم که با چه روش‌های ساده‌ای می‌توانند در این مورد موثر عمل کنند. به آن‌ها یاد دهیم که صرفه‌جویی در مصرف آب هر چقدر هم کم باشد، در طول زمان مهم است. یادمان باشد که همیشه کودکان از رفتار ما می‌آموزند تا از گفتارمان. بنابراین باید طوری رفتار کنیم که مسئله صرفه‌جویی در مصرف آب، برای آن‌ها باورپذیر باشد نه شعاری.

منبع: Friendsoftheearth

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =