چطور شوفاژهای خانه را هواگیری کنیم

4

سیستم گرمایشی هم مانند سایر تجهیزات نیاز به مراقبت، نگهداری و تنظیمات دارد که یکی از این مراقبت‌ها هواگیری شوفاژ است. در فصل‌های سردِ پاییز و زمستان ‌طبیعتا برای گرم کردن فضای مورد نظر مانند خانه و محل کار باید شوفاژها را روشن کرد. اما برای اینکه بتوانید از حداکثر توان سیستم گرمایشی بهره ببرید، باید هواگیری شوفاژ را انجام دهید تا در زمانی که نیاز است دمای هوای محیط گرم شود، بتوانید این تغییر دما را در محیط ایجاد کرده و فضای مورد نظر دمای مطلوبی داشته باشد. اگر کمی دست به آچار باشید، هواگیری رادیاتور برایتان کار بسیار راحتی خواهد بود.

با استادکار همراه باشید تا مراحل هواگیری شوفاژ را با تصویر و ویدئو ببینیم.

چرا باید حتما هواگیری شوفاژ را انجام دهید؟

دلیل اصلی هواگیری شوفاژ این است که چون از اواسط بهار تا ابتدای فصل پاییز از سیستم گرمایشی استفاده نمی‌شود، در رادیاتورها حباب‌های هوا ایجاد ‌می‌شود. هنگامی که ‌می‌خواهید در فصل سرد از شوفاژ استفاده کنید، این حباب‌ها باعث به وجود آمدن فضای خالی در رادیاتور ‌می‌شوند. در نتیجه، آب داغ به شکل یکنواخت به همه جای رادیاتور نمی‌رسد و شوفاژ گرم نمی‌شود یا اگر هم گرم بشود، دمای کمی دارد. در این حالت باید هواگیری رادیاتور را انجام دهید تا این مشکل برطرف بشود.

اگر شوفاژها را هواگیری نکنید، سیستم گرمایشی نمی‌تواند دمای مناسب را تأمین کند و حتی با بالا بردن دمای ترموستات هم این اتفاق رخ نخواهد داد. همین زیاد شدنِ فشار روی سیستم گرمایشی، موجب فرسودگی زودتر، مصرف سوخت بیشتر، هزینه نگهداری بیشتر و تولید دی‌اکسید کربن بیشتر ‌می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ چیست؟

زمان مناسب برای هواگیری رادیاتور چه زمانی است؟

از آنجایی که هواگیری رادیاتور یکی از مراحل اصلی راه‌اندازی مجدد سیستم گرمایشی است، باید حداقل یک بار در ابتدای راه‌اندازی مجدد سیستم گرمایشی در هر سال انجام بشود. در ایران سیستم‌های گرمایشی معمولا از اواسط پاییز راه‌اندازی می‌شوند.

به دلایل مختلف امکان دارد هواگیری شوفاژ در هنگام استفاده تکرار بشود. از مهم‌ترین این دلایل‌ می‌توان به خراب شدن موتورخانه، خراب شدن پکیج، از کار افتادن پمپ گردش آب گرم و قطع شدن آب اشاره کرد.

متخصص‌ها توصیه‌ می‌کنند برای بهره‌مندی از دمای مطلوب‌تر، فرآیند هواگیری شوفاژها را 2 بار در فاصله‌های زمانی مختلف انجام بدهید.

هر زمان که روی شوفاژهای روشن، قسمت کوچک سردی را به ویژه در بخش بالایی شوفاژ حس کردید، زمان هواگیری شوفاژ فرا رسیده است. البته هواگیری را در هر زمانی از سال می‌توان انجام داد، ولی فصل سرد سال بهترین زمان برای هواگیری شوفاژ است؛ چون در این موقع‌ شوفاژها روشن هستند و می‌توان مشکلات شوفاژ را تشخیص داد.

وسایل لازم برای هواگیری شوفاژ چیست؟

قبل از اینکه برای هواگیری رادیاتور دست به کار شوید، مطمئن شوید که این وسایل را در خانه دارید یا می‌توانید آن‌‌ها را از دیگران قرض کنید:

آچار مخصوص هواگیری شوفاژ

در قسمت بالا سمت راست یا چپ شوفاژ و در راستای شیر قطع و وصل آب گرم رادیاتور، زائده کوچکی کار گذاشته شده است. در این زائده یک پیچ و یک مجرای خروجی آب وجود دارد و به ‌وسیله این قطعه، عمل هواگیری شوفاژ انجام ‌می‌شود. بسته به اینکه پیچ قسمت هواگیری شوفاژ چه شکلی باشد،‌ می‌توان از آچار مناسب استفاده کرد.

پیچ هواگیری در شوفاژهای قدیمی یک سوراخ است که یک مربع کوچک در‌ میان آن قرارگرفته است. در شوفاژهای جدید در قسمت هواگیری شوفاژ یک شیار وجود دارد که به وسیله پیچ‌گوشتی باز و بسته ‌می‌شود.

ظرف بزرگ و پارچه

وقتی که پیچ هواگیری باز شود، به دلیل وجود جریان آب گرم پرفشار در شوفاژ، آب گرم موجود در رادیاتور با فشار از قسمت هواگیری خارج ‌می‌شود. همچنین در ابتدای هواگیری به دلیل وجود هوا در رادیاتور، هوای موجود تخلیه‌ می‌شود و بعد از تخلیه هوا آب داغ از همان مجرا خارج ‌می‌شود. ولی امکان دارد هوا در پره‌های میانی رادیاتور باقی‌مانده باشد؛ به همین خاطر باید مقدار قابل‌توجهی از آب رادیاتور تخلیه شود تا هواگیری کامل انجام بشود.

در این زمان به یک ظرف که گرمای آب را انتقال ندهد یا دارای دستگیره باشد و مقداری پارچه نیاز است. از ظرف برای جمع ‌کردن آب گرمی که از مجرای خروجی خارج می‌شود و از پارچه برای جمع‌کردن آبی که احتمال دارد روی زمین یا دیوار بریزد، استفاده ‌کنید.

مراحل هواگیری شوفاژ

در ادامه نحوه هواگیری رادیاتور را مرحله‌به‌مرحله و با تصویر می‌بینیم.

۱– شوفاژ را روشن کنید

ابتدا موتورخانه یا پکیج را فعال کنید. سپس ورودی و خروجی آب گرم را باز کنید تا آب داغ در شوفاژها جریان پیدا کند. بعد از گذشتن حدود 20 دقیقه شوفاژها باید گرم شده باشند. پس از گرم شدن رادیاتورها، پکیج یا پمپ آب گرم موتورخانه را خاموش کنید؛ حالا شوفاژها آماده هواگیری شده‌اند.

ترفندهای آسان و ارزان برای داشتن خانه‌ای گرم‌تر در زمستان
مرحله یک: شوفاژ را روشن کنید.

۲- رادیاتورهای سرد را پیدا کنید

ابتدا چک کنید که کدام رادیاتورها گرم شده‌اند و کدام رادیاتورها هنوز سرد هستند. بعد از مشخص شدن رادیاتورهایی که نیاز به هواگیری دارند، شروع به هواگیری کنید. در واقع ممکن است نیاز به هواگیری تمام شوفاژها نباشد.

علت هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ چیست؟
مرحله دو: رادیاتورهای سرد را پیدا کنید.

۳- زیر و اطراف شوفاژ را با پارچه آبگیر بپوشانید

این کار برای آن است که از کثیف شدن و آسیب دیدن احتمالی محوطه اطراف شوفاژ توسط آب و هوای داغ جلوگیری کنید.

چگونه رادیاتور را هواگیری کنیم؟
مرحله سه: برای جلوگیری از آسیب دیدن کفپوش و رنگ دیوار به دلیل احتمال جاری شدن آب داغ باید اطراف شوفاژ را با حوله یا پارچه بپوشانید.

۴- پیچ هواگیری را باز کنید

آچار هواگیری یا پیچ‌گوشتی دوسو را در پیچ هواگیری وارد کرده و با دست دیگر ظرف را زیر قسمت خروجی آب بگیرید. آچار را برخلاف عقربه‌های ساعت نیم دور بچرخانید تا صدای هیس خروج هوا از قسمت خروجی آب گرم شنیده بشود.

آموزش مراحل هواگیری شوفاژ در منزل
مرحله چهار: پیچ هواگیری شوفاژ را باز کنید.

۵- منتظر خروج آب بمانید

وقتی آب از مجرای خروجی هواگیری شوفاژ خارج شود، به این معناست که تمام هوای محبوس در داخل رادیاتور تخلیه شده است؛ ولی برای احتیاط باید مقداری از آب رادیاتور را تخلیه کنید. حالا آچار هواگیری یا پیچ‌گوشتی را نیم دور در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا پیچ را ببندید. دقت کنید که پیچ را بیش ‌از حد سفت نکنید، زیرا این کار ممکن است به شوفاژ آسیب برساند.

نحوه هواگیری شوفاژ در خانه
مرحله پنج: تا زمان خروج آب از رادیاتور منتظر بمانید.

۶– شوفاژ و اطراف آن را خشک و تمیز کنید

اگر قطرات آب روی شوفاژ و محوطه اطراف آن پاشیده شد، آن‌ها را با کهنه خشک و تمیز کنید. حالا مراحل ۳ تا ۶ را برای تمام شوفاژهای خانه که گرم نشده‌اند، تکرار کنید. به همین سادگی کار هواگیری شوفاژها انجام شده و می‌توانید از گرمای مطلوب خانه لذت ببرید.

فیلم آموزش نحوه هواگیری رادیاتور (مراحل هواگیری شوفاژ)

اشتباهات رایج در زمان هواگیری شوفاژ

  • هنگام هواگیری شوفاژ به محض اینکه مشاهده کردید آب به جای هوا از مجرای خروجی خارج شد، نباید هواگیری را متوقف کنید؛ چون امکان دارد هنوز هوا داخل رادیاتور باقی مانده باشد. بنابراین هواگیری را کمی ادامه دهید تا از تخلیه کامل هوا اطمینان پیدا کنید.
  • اشتباه بعدی درست تنظیم نکردن بار یا فشار پکیج بعد از هواگیری است. وقتی که رادیاتور را هواگیری ‌می‌کنید، شاهد افت بار خواهید بود. در صورتی که بار دستگاه را به درستی تنظیم نکنید، هم به پکیج فشار وارد ‌می‌شود و هم گرمای مطلوبی از رادیاتورها به دست نمی‌آورید. برای تنظیم فشار مورد نیاز پکیج باید با استفاده از شیر فشار (شیر پرکن) پکیج فشار مورد نیاز را به پکیج تزریق کنید.

فراموش نکنید که اگر خودتان در زمینه تاسیسات خانه تجربه‌ای ندارید، می‌توانید از خدمات متخصصین استادکار کمک بگیرید.

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

  • سرویس رادیاتور شوفاژ
  • سرویس رادیاتور پکیج
  • هواگیری رادیاتور
  • اضافه کردن پره به رادیاتور
دریافت این خدمت از استادکار

سوالات متداول درباره هواگیری شوفاژ

چرا شوفاژ پس از هواگیری گرم نمی‌شود؟

گرم نشدن شوفاژ بعد از هواگیری‌ می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، ازجمله:

  • تنظیم نبودن فشار پکیج (اگر فشار از بار کمتر باشد، رادیاتورها گرم نمی‌شوند.)
  • گرفتگی لوله‌ها به دلیل سنگینی آب و جمع شدن رسوب در لوله‌ها
  • خراب بودن مشعل که باعث گرم نشدن آب ‌می‌شود
  • خراب شدن پمپ آب و کم بودن فشار آب ساختمان
  • کامل نشدن فرآیند هواگیری رادیاتور (رادیاتور هنوز نیاز به هواگیری دارد.)

اگر هواگیری رادیاتور انجام نشود، چه‌ می‌شود؟

اگر هواگیری رادیاتور انجام نشود، امکان دارد دو حالت رخ بدهد: در حالت اول، هوا در رادیاتور نیست و سیستم گرمایشی به شکل صحیح کار کرده و در نتیجه رادیاتور گرم ‌می‌شود؛ در حالت دیگر، در رادیاتور هوا وجود دارد و گرم نمی‌شود و در نتیجه هوای مطلوبی که نیاز است، فراهم نمی‌شود.

قیمت هواگیری رادیاتور چقدر است؟

برای هواگیری رادیاتور و هزینه آن ‌می‌توانید با ما در تماس باشید تا متخصصان ما در کمترین زمان و بهترین قیمت این خدمت را به شما ارائه کنند. البته هزینه حدودی هواگیری رادیاتور حدودا 25.000 تومان است. برای اطلاع از قیمت خدمات رادیاتور و شوفاژ می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

سخن آخر

هواگیری شوفاژ (رادیاتور) باید با دقت انجام بشود تا هیچ هوایی در پره‌های رادیاتور باقی نماند؛ چون در این صورت نمی‌توان از رادیاتورها بهره کامل برد. در صورت اطمینان از هواگیری درست شوفاژها و همچنان سرد بودن آن‌ها باید از یک متخصص کمک بگیرید، چون در این صورت امکان دارد موتورخانه، پکیج یا لوله‌کشی دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر داشته باشد.

خدمات تعمیر و سرویس پکیج در تهران

تعمیر و سرویس پکیج

  • تعمیر پکیج دیواری و زمینی
  • نصب و راه اندازی پکیج
  • سرویس کامل پکیج
  • لوله کشی و تعویض قطعات پکیج
دریافت این خدمت از استادکار

4 نظرات
  1. مهراب می گوید

    شوفاژ اتاق هواگیری کردم و از زمانی که پیچ هواگیری رو بستم هرچقدر محکم میکنم بازم داره قطرهقطره آب میده

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      احتمال دارد پیچ هواگیری را درست نبسته باشید، آن را باز کنید و مجدد ببندید اگر مشکل برطرف نشد باید از متخصص برای برطرف کردن نشتی کمک بگیرید.
      تعمیر رادیاتور شوفاژ

  2. منیر می گوید

    وقت میخوام هواگیری کنم از شوفاژ آب سیاه بیرون میاد شوفاژ خراب شده؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      خیر، خراب نیست اگر به شکل مداوم آب خارج می‌شود به این معنی است که شوفاژ هواگیری شده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج − پنج =