روش های سیمانکاری نمای ساختمان چیست؟

0

استفاده از روش های سیمانکاری نمای ساختمان یکی از روش‌های مرسوم نماسازی ساختمان است که شاید خیلی از افراد اطلاعات زیادی در مورد آن نداشته باشند. مقاومت بالا، هزینه پایین و تنوعی که در استفاده از سیمان برای نماسازی وجود دارد، موجب شده تا بسیاری از افراد از سیمان برای نمای ساختمان خود استفاده کنند. اما چگونه می‌توان این کار را انجام داد و چه اقداماتی لازم است که نمای سیمانی ساختمان انجام شود؟ در این مقاله از استادکار همراه ما باشید تا پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها پیدا کنید.

چرا نمای سیمانی ساختمان؟

امروزه نماسازی ساختمان‌ها بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را در بردارد و با توجه به تنوع و مصالح متفاوتی که استفاده می‌شود، این هزینه‌ها همچنان در حال افزایش است. در این میان افرادی هستند که تنها با کمی خلاقیت و نوآوری با استفاده از سیمان نمای متفاوتی برای ساختمان خود طراحی می‌کنند. با این کار هم هزینه‌های مربوط به نمای ساختمان تا میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند و هم اینکه این ساختمان‌ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند و تنوع زیادی در ایجاد طرح نمای ساختمان دارند. مجموعه‌ای از طرح‎های سبک رومی، چکشی، کلنگی، سیمان شسته و نمای تگری تنها بخشی از این طرح‌ها است که به وسیله سیمان اجرا می‌شود.

معمولاً ساختمان‌هایی که در نمای آن‌ها از سیمان استفاده می‌شود، مقاومت بالایی در برابر نم و رطوبت دارند و از این رو در مناطق شرجی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمای ساختمان سیمانی در برابر زلزله مقاوم‌تر است و ایمنی بالاتری نسبت به زلزله دارد و نسبت به سایر انواع نماهای رایج، استحکام و طول عمر بیشتری دارد.

نمای سیمانی ساختمان شامل مجموعه‌ای متنوع از طرح‎های سبک رومی، چکشی، کلنگی، سیمان شسته و نمای تگری است.
نمای سیمانی ساختمان شامل مجموعه‌ای متنوع از طرح‎های سبک رومی، چکشی، کلنگی، سیمان شسته و نمای تگری است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد استفاده از سیمان برای نمای ساختمان بدانید، نداشتن انعطاف‌پذیری و ترک برداشتن آن است. از طرف دیگر معمولاً نمای سیمانی بعد از نشستن گرد و غبار بر روی آن زیبای و جلوه ظاهری خود را از دست می‌دهد. از این رو استفاده از سیمان رنگی با تنوع رنگ‌های متنوع و مقاومت بیشتر در برابر آفتاب و ترک خوردن، جایگزین خوبی برای سیمان‌های معمولی محسوب می‌شود. استفاده از نمای شسته سیمانکاری نیز یکی از رایج‌ترین نوع نماسازی با سیمان است که مقاومت این روش نیز نسبت به روش‌های معمول، بسیار بیشتر است و تنوع بالایی در رنگ و مدل دارد.

بیشتر بدانید طراحی نمای ساختمان اداری

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد استفاده از سیمان برای نمای ساختمان بدانید، نداشتن انعطاف‌پذیری و ترک برداشتن آن است.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد استفاده از سیمان برای نمای ساختمان بدانید، نداشتن انعطاف‌پذیری و ترک برداشتن آن است.

روش های سیمانکاری نمای ساختمان

اولین چیزی که باید در مورد روش های سیمانکاری نمای ساختمان بدانید این است که کیفیت مصالح و تجربه و حرفه‌ای بودن فردی که به طور کامل با نماسازی به وسیله سیمان آشنا باشد، در نتیجه کاری که حاصل می‌شود، اهمیت زیادی دارد. زمانی که طراحی نمای سیمانی ساختمان و همچنین اجرای آن به صورت حرفه‌ای انجام شود، می‌توان شاهد طرح‌های حیرت‌انگیزی بود که با کمترین هزینه انجام شده‌اند. توجه داشته باشید که نمای ساختمان سیمانی معمولاً به روش‎های متعددی انجام می‌شود و برای این کار می‌توان از سبک‌ها و طرح‌های متفاوتی کمک گرفت که همه این‌ها نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد.

  1. برای شروع سیمانکاری نمای ساختمان ابتدا باید سطح مورد نظر را آماده کرد. برای این کار به وسیله شاسی‌های فلزی و توری رابیتس سطح را می‌پوشانند.
  2. سپس ملاتی از سیمان و پودر سنگ تهیه می‌کنند و روی توری‌ها کشیده می‌شود تا بستر مناسبی برای چسباندن ملات ماسه روی نمای ساختمان ایجاد شود.
  3. بعد از این‌که طرح اولیه اجرا شد، باید برای ایجاد سطوح صاف، به صورت طولی کروم بندی‌ها را با دقت و به طوری کاملاً شاقولی اجرا نمود. توجه داشته باشید که در این مرحله استفاده از سیمان بی‌کیفیت و میزان نامناسب ملات به کل کار آسیب خواهد زد و حتی امکان ریزش ملات نیز وجود خواهد داشت.
  4. حال همه فواصل بین کروم‌ها نیز با ملات پر می‌شود و زیرسازی کار انجام میشود. بهتر است سطح زیرین را کمی مرطوب کرد تا چسبندگی بهتری داشته باشد. توجه داشته باشید که آشنایی با روش های سیمانکاری نمای ساختمان می‌تواند به شما کمک کند تا نتیجه بهتری حاصل کنید و ساختمان شما دیرتر با ترک و خراب شدن سطوح مواجه شود.
  5. بعد از اتمام این مرحله از ۴ تا ۷ روز باید روزی ۳ تا ۴ بار سطح را خیس نمود تا سیمان ترک نخورد و استحکامش بیشتر شود که به این مرحله، عمل آوردن سیمان گفته می‌شود.
  6. بعد از تکمیل این مرحله، حال نوبت به لایه رویه می‌رسد. این کار را می‌توان با استفاده از مصالح متفاوتی انجام داد که حتماً نیاز به آشنایی با روش های سیمانکاری نمای ساختمان دارد. معمولاً برای لایه رویه بیشتر از ملات خمیری پودر سنگ و سیمان سفید استفاده می‌شود. برای این کار بعد از ساخت ملات خمیری به وسیله ماله پلاستیکی، مواد به ضخامت ۵ تا ۱۰ میلی‌متر روی ساختمان کشیده می‌شود. قبل از خشک شدن ملات باید همان‌طور که روی آن کمی آب می‌پاشید، به وسیله ماله‌های نرم و یا اسفنج روی آن را به آرامی ماساژ دهید تا سطح کاملاً صاف شود.
  7. پس از اتمام این کار باید حداقل تا سه روز و روزی ۲ تا ۳ بار به سطح، آب بدهید تا سیمان مقاوم شده و ترک نخورد.

بیشتر بدانید نمای خشک ساختمان چیست؟

برای ساخت بسیاری از سبک‌های خیره‌کننده از روش های سیمانکاری نمای ساختمان استفاده می‎شود.
برای ساخت بسیاری از سبک‌های خیره‌کننده از روش های سیمانکاری نمای ساختمان استفاده می‎شود.

از دیگر روش های سیمانکاری نمای ساختمان، نمای سیمان شسته است. این کار معمولاً به چندین روش انجام می‌شود.

  1. در روش اول مراحل زیرسازی را انجام دهید.
  2. ملات خمیری به وسیله سیمان و پودر سنگ را به رنگ دلخواه و کمی رقیق تهیه می‌کنید و روی دیوار می‌زنید.
  3. سپس مقداری سنگ‌دانه‌های ریز رنگی روی آن بپاشید و کمی فشار دهید تا به ملات بچسبند.
  4. در انتها یک اسفنج آغشته به آب بردارید و روی سطح بکشید تا سنگ‌ها نمایان شوند.

در دیگر روش های سیمانکاری نمای ساختمان برای نمای سیمان شسته، این‌گونه عمل می‌کنید:

  1. ابتدا زیرسازی را انجام می‌دهید.
  2. ملاتی خمیری به وسیله سیمان، پودر سنگ و سنگ‌دانه‌های رنگی تهیه کنید و با ضخامتی حدود ۱ تا ۳ سانتی‌متر روی سطح بکشید.
  3. قبل از اینکه ملات خشک شود روی آن کمی آب بپاشید و سطح را با ماله صاف کنید.
  4. در نهایت یک اسفنج آغشته به آب بردارید و روی سطح بکشید تا سنگ‌دانه‌ها مشخص شوند.

بیشتر بدانید انواع نمای شیشه ای ساختمان

یکی از روش‌های رایج و زیبای نماسازی ساختمان استفاده از سیمان شسته است.
یکی از روش‌های رایج و زیبای نماسازی ساختمان استفاده از سیمان شسته است.

عکس نمای ساختمان با سیمان رنگی

همان‌طور که تا به اینجای مقاله مطالعه کردید، استفاده از روش های سیمانکاری نمای ساختمان تنوع و زیبایی بی‌نظیری به ظاهر ساختمان می‌بخشد. استفاده از سیمان در آفرینش یک نمای کلاسیک و خیره‌کننده نیاز به مهارت زیادی دارد و زمانی که طراحی حرفه‌ای و خلاقانه‌ای پشت اجرای نمای سیمانی ساختمان قرار بگیرد، شگفتی‌های چشم‌نوازی حاصل خواهد شد. در این میان استفاده از سیمان رنگی با توجه به مقاومت بیشتری که نسبت به سایر انواع سیمان‌های معمولی دارد، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه می‌توانید عکس نمای ساختمان با سیمان رنگی را مشاهده کنید و با سبک‌ها و طراحی‌های متفاوت این نوع سیمان در نماسازی بیشتر آشنا شوید.

استفاده از سیمان رنگی در نمای ساختمان جلوه بی‌نظیری به آن می‌بخشد.
استفاده از سیمان رنگی در نمای ساختمان جلوه بی‌نظیری به آن می‌بخشد.

کلام آخر

از آنجایی که نماسازی ساختمان‌ها بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت را شامل می‌شود، استفاده از نمای سیمانی ساختمان این امکان را فراهم کرده است که ضمن خلق ظاهری خلاقانه و زیبا هزینه‌های شما تا میزان زیادی کاهش پیدا کند. همان‌طور که پیش‌تر مطالعه کردید، روش های سیمانکاری نمای ساختمان از تنوع زیادی برخوردار است و اجرای همه این طرح‌ها نیاز به افرادی مجرب و باتجربه دارد. چنانچه برای این کار به تیمی متخصص نیاز دارید می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید.

بنایی ساختمان

بنایی ساختمان

  • خرده کاری بنایی
  • تعمیرات جزئی ساختمان
  • تخریب و بازسازی با کمترین گرد و خاک
  • گچ کاری، سیمان کاری، سفت کاری و نازک کاری
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =