اندازه‌ گیری درب و بدنه کابینت چگونه انجام می‌شود؟

0

از کابینت‌های خانه خود خسته شده‌اید؟ پس حتما به دنبال عوض کردن آن‌ها هستید، اما آیا می‌دانید که اولین قدم اندازه‌ گیری کابینت است؟ اگر چیزی از اندازه‌گیری و محاسبه قیمت کابینت‌ها نمی‌دانید، متن پیش رو را از دست ندهید. ما به شما می‌گوییم که در تعویض کابینت‌های خانه خود به چه فاکتورهایی باید توجه داشته باشید.

ابعاد استاندارد در اندازه‌ گیری کابینت

یکی از فاکتورهایی که یک طراحی را در نظر شما جذاب می‌کند، نظم و هماهنگی میان المان‌های آن است. به همین منظور در بحث دکوراسیون داخلی استانداردهایی برای این المان‌ها در نظر گرفته‌ شده‌اند. رعایت این استانداردها سبب می‌شود تناسب و هماهنگی زیبایی در طراحی کابینت دیده شود و در نهایت جذابیت کابینت‌ها نیز زیاد خواهد شد. در نقشه‌کشی کابینت ام دی اف نیز شاهد رعایت این استانداردها هستید. اگر قصد تعویض کابینت‌های خانه خود را دارید، خوب است قبل از هر چیز از ابعاد و اندازه‌های استاندارد آن آگاه شوید.

زمانی‌که بحث ابعاد کابینت‌ها می‌شود، منظور اندازه استاندارد طول، عرض و عمق کابینت‌هاست. البته استانداردها تنها به این موارد محدود نمی‌شوند. برخی از قوانین استاندارد باید برای تامین ایمنی در آشپزخانه رعایت گردند. بیایید نگاهی به اندازه استاندارد کابینت‌های مختلف بیندازیم.

کابینت پایه

این کابینت‌ها روی زمین قرار می‌گیرند و ممکن است دارای یک یا دو در باشند. همچنین می‌توانند ترکیبی از درب و کشو باشند که با توجه به نوع کاربردش به شکل‌های مختلف طراحی می‌شود. اندازه‌های استاندارد این کابینت شامل موارد زیر است:

عمق

58 و با احتساب کانتر 63 سانتی‌متر
ارتفاع 83 و با احتساب کانتر 88 سانتی‌متر
ارتفاع پایه‌ها حداقل 3 سانتی‌متر از سطح زمین
ارتفاع درب‌ها 80 سانتی‌متر
ارتفاع کشوها 14 سانتی‌متر
عرض 30، 44، 58، 80، 88، 116 سانتی‌متر
فردی در حال اندازه‌گیری کانتر سنگی کابینت با متر در آشپزخانه
در اندازه‌ گیری کابینت پایه باید به ابعاد و اندازه‌های استاندارد آن توجه داشت.

کابینت دیواری

این دسته از کابینت‌ها معمولا با کمک پیچ و رول‌پلاک به دیوار متصل می‌شوند. اندازه‌های استاندارد این کابینت‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

عمق 30 تا 58 سانتی‌متر
عرض یک یا دو درب با اندازه‌های بین 30 تا 88 سانتی‌متر
ارتفاع 30، 88 و 116 سانتی‌متر

چگونه متراژ کابینت آشپزخانه را اندازه بگیریم؟

اولین قدم برای داشتن کابینت‌هایی با طراحی زیبا، اندازه‌گیری متراژ کابینت‌هاست. برخی از افراد اندازه‌ گیری کابینت را خود بر عهده می‌گیرند، این در حالی است که می‌توانید از افراد متخصص در این زمینه نیز کمک بگیرید. به هر حال چه خودتان بخواهید این کار را انجام دهید و چه فرد متخصص، باید اندازه‌گیری به‌صورت اصولی انجام شود. اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید، ما به شما قدم به قدم اندازه‌ گیری کابینت آشپزخانه را آموزش می‌دهیم.

اولین گام: نقشه کف آشپزخانه

برای پیاده کردن نتیجه اندازه‌ گیری کابینت روی کاغذ ابتدا باید نقشه کف آشپزخانه را بکشید. در این نقشه باید مکان‌های دقیق پنجره‌ها، درب‌ها، پریزها، کلیدهای برق، لوله آب، فاضلاب و حتی دریچه‌های هود یا تهویه هوا را نیز مشخص کنید. پیشنهاد می‌کنیم به این منظور از کاغذهای شطرنجی استفاده کنید.

دومین گام: اندازه‌گیری افقی

حالا باید دست به متر شوید و فضا را اندازه‌گیری کنید. به این منظور ابتدا باید دیوارها را یک به یک اندازه بگیرید و اندازه‌های دقیق آن‌ها را روی کاغذ یادداشت کنید.

حالا نوبت به فضاهای کوچکتر در آشپزخانه می‌رسد. در این مرحله باید هر بخش را به‌صورت جداگانه اندازه بگیرید. به‌عنوان مثال لبه‌های پنجره‌ها و اندازه درب‌ها باید در نقشه شما کاملا مشخص شده باشد.

یک نصاب کابینت در حال متر کردن دیوار برای مشخص کردن جای کابینت‌ها

سومین گام: اندازه‌گیری عمودی

حالا نوبت به اندازه‌های عمودی می‌رسد، در این مرحله باید ارتفاع دیوارها و پنجره‌ها مشخص شود. اگر خانه شما قدیمی است، در اندازه گرفتن ارتفاع سقف به هیچ‌عنوان سهل‌انگاری نکنید. زیرا ارتفاع سقف در خانه‌های مختلف متفاوت است ولی در خانه‌های جدید معمولا ارتفاع سقف با یک اندازه استاندارد ساخته می‌شود. نکته دیگری که در اندازه‌گیری ارتفاع سقف در خانه‌های مدرن باید در نظر بگیرید، سقف کاذب است. اگر در خانه شما سقف کاذب کار شده، باید ارتفاع و عمق این سقف‌ها را نیز در نقشه خود یادداشت کنید.

بعد از ارتفاع سقف نوبت ارتفاع پنجره‌هاست. در این اندازه‌گیری باید موارد زیر را در نقشه خود بنویسید:

  • اندازه کف تا آستانه پنجره
  • از آستانه پنجره تا بالای آن
  • بالای پنجره تا سقف

چهارمین گام: اندازه‌گیری موانع

منظور از موانع، مواردی هستند که معمولا در آشپزخانه‌ها وجود دارند و نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد مثل رادیاتور، لوله، دریچه، حفره و ستون. هرکدام از این موارد که در آشپزخانه شما وجود داشت، باید روی نقشه همراه با اندازه‌ها و ابعاد آن مشخص شوند. این موانع اندازه‌های کابینت شما را تغییر می‌دهند و از این جهت در اندازه‌ گیری کابینت بسیار اهمیت دارند.

پنجمین گام: محل قرارگیری و ابعاد لوازم آشپزخانه

در نقشه باید محل قرارگیری لوازم آشپزخانه مشخص شود مثل محل قرارگیری یخچال، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، سینک ظرفشویی، هود و گاز. معمولا این لوازم در مکان‌هایی قرار می‌گیرند که لوله آب و گاز وجود داشته باشد. بنابراین با توجه به محل قرارگیری لوله آب و گاز باید مکان این لوازم را روی نقشه مشخص کنید.

در قدم بعدی باید ابعاد لوازم را نیز در نظر بگیرید. معمولا این لوازم ابعاد استانداردی دارند که در اندازه‌ گیری کابینت در نظر گرفته می‌شوند. اما اگر لوازم خانگی شما از مدل‌های خاصی هستند که ابعاد متفاوتی دارند، باید حتما آن‌ها را در نقشه خود لحاظ کنید.

طرح ترسیم شده از کابینت آشپزخانه روی کاغذ در کنار مداد، تراش، پاک‌کن، متر و چند سنجاق
در اندازه‌ گیری کابینت باید به ابعاد و اندازه‌های لوازم آشپزخانه نیز توجه داشته باشید.

گام آخر: چیدمان کابینت‌ها

تا به اینجای متن اندازه‌های آشپزخانه و فضای مناسب برای قرارگیری کابینت‌ها را اندازه گرفته‌اید. حالا می‌دانید چه مقدار فضا برای طراحی کابینت در اختیار دارید. اکنون می‌توانید دکوراسیون آشپزخانه خود را انتخاب کنید. با توجه به نقشه‌ای که در دست دارید، می‌توانید انتخاب کنید آشپزخانه خطی یا U شکل باشد. همچنین می‌توانید بسنجید که آیا جزیره برای این فضا مناسب است یا خیر.

پس از انتخاب شکل کلی کابینت‌های آشپزخانه، باید کمی ریزتر شوید. می‌خواهید در کدام قسمت از آشپزخانه کشو داشته باشید و کدام بخش را به کابینت‌های دیواری و بلند اختصاص می‌دهید. تمامی این موارد نقشه کامل کابینت‌های آشپزخانه شما را مشخص خواهد کرد. البته برای این مرحله نیاز به آموزش نقشه‌کشی کابینت آشپزخانه دارید، اما می‌توانید این موارد را روی کاغذ مشخص کرده و در این رابطه با طراح کابینت مورد نظر خود مشورت کنید.

نحوه محاسبه قیمت

بدون شک در تغییر دکوراسیون آشپزخانه و تعویض کابینت‌ها، قیمت تمام‌شده کابینت‌ها برای شما اهمیت خواهد داشت. بسیاری از افراد با پرسش از کابینت‌ساز به دنبال محاسبه قیمت هستند. از طرفی دیگر کابینت‌ساز نیز قیمت را به صورت متری به شما اعلام می‌کند. اما باید بدانید که این روش درستی برای پیش‌بینی قیمت کابینت‌ها نیست.

جزئیات زیادی در محاسبه قیمت کابینت‌ها دخیل هستند که هرکدام به نوعی قیمت نهایی را تغییر می‌دهند. درست است که با اندازه‌ گیری کابینت‌ خود گام بزرگی به سوی محاسبه قیمت کابینت‌ها برداشته‌اید، اما ماجرا به همین سادگی که فکر می‌کنید نیست. علاوه بر متراژ کابینت‌ها، طول، عرض و حتی عمق آن‌ها نیز در قیمت تاثیر می‌گذارند. علاوه بر این موارد نوع متریالی که برای کابینت‌های خود انتخاب می‌کنید نیز در قیمت تمام‌شده کابینت‌های شما تاثیر می‌گذارند.

البته نباید هزینه طراحی کابینت‌ها را نیز فراموش کرد. شاید شما بتوانید متراژ کابینت‌ها را روی کاغذ بیاورید، اما اندازه‌ گیری کابینت قناس به همین سادگی‌ها که فکر می‌کنید نیست. البته نرم‌افزار اندازه‌ گیری کابینت می‌تواند در این مورد به شما کمک کند، اما همچنان به کارشناس و طراح برای طراحی کابینت‌های آشپزخانه خود نیاز دارید. بنابراین هزینه‌ای را نیز برای طراحی کابینت‌های خود کنار بگذارید. طراحی که قرار است دکوراسیون آشپزخانه شما را روی کاغذ بیاورد، وظیفه اندازه‌ گیری کابینت‌ را نیز از روی دوش شما برمی‌دارد.

یک نجار در حال اندازه‌گیری کابینت‌ها با متر پیش از نصب در آشپزخانه
با اندازه‌ گیری کابینت مشخص می‌شود، برای تعویض کابینت‌های خود باید چقدر هزینه کنید.

همین حالا اپلیکیشن استادکار را نصب کنید و با ثبت سفارش مورد نظر خود، منتظر ارتباط با کارشناسان ما بمانید. 

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

قیمت حدودی کابینت متری در متریال مختلف

همان‌طور که گفتیم یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت کابینت‌های آشپزخانه، نوع متریالی است که به کار گرفته می‌شود. اطلاع از جنس کابینت‌های آشپزخانه در قیمت تمام‌شده آن تاثیر دارند. در ادامه متریال به کار رفته در کابینت‌های آشپزخانه و قیمت حدودی آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

کابینت‌های چوبی

چوب همیشه جزو گران‌ترین متریال‌ها بوده و هست. اگر به دنبال اجرای کابینت‌های کلاسیک در خانه خود هستید، چوب انتخاب ایده‌آلی برای شما محسوب می‌شود. کابینت تمام چوب در آشپزخانه حدود 5 الی 10 میلیون برای شما هزینه خواهد داشت.

البته شما می‌توانید کابینت‌های با روکش چوبی را انتخاب کنید که در این صورت هزینه شما بین 3 الی 5 میلیون تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: با کابینت بامبو آشنا شوید

یک نجار در حال اندازه‌گیری طبقات کابینت چوبی با متر در آشپزخانه
از آن جایی که چوب همیشه در لیست گران‌ترین متریال‌ها قرار می‌گیرد، نصب و اندازه‌ گیری کابینت چوبی نیز هزینه زیادی برای شما خواهد داشت.

کابینت‌های PVC

کابینت‌های PVC نوعی پلاستیک هستند که به دلیل ضدآب بودن، معمولا در اطراف سینک ظرفشویی استفاده می‌شوند. هزینه کابینت با این جنس بین 3 الی 5 میلیون تومان است.

کابینت‌های ام دی اف

ام دی اف متریالی رایج و البته کاربردی برای اجرای کابینت‌ها است. اگر از ام دی اف‌های ایرانی در اجرای کابینت‌های خود استفاده کنید، طبیعتا هزینه کمتری باید پرداخت کنید.

هر متر مربع ام دی اف ایرانی حدود 2 میلیون تومان قیمت دارد. اما به طور کلی هزینه کبینت ام دی اف از حدود 3 میلیون تومان به بالا است. این هزینه با توجه به اندازه‌ گیری درب کابینت ام دی اف و نوع متریال به کار رفته در درب آن متفاوت خواهد بود.

کابینت‌های ممبران

کابینت‌های ممبران را با نام وکیوم نیز می‌شناسند. این درسته از کابینت‌ها مغزی‌های مختلف از جنس ام دی اف، چوب یا نئوپان با روکش PVC دارند. با توجه به این که مغزی این کابینت‌ها از چه جنسی است، قیمت آن ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

اما معمولا در اجرای کابینت‌های آشپزخانه، ام دی اف‌های با روکش ممبران به کار می‌روند. هزینه کابینت ‌های ممبران از 3 میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به جنس آن بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید: چند مدل کابینت ممبران یا وکیوم

لوازم نجاری در آشپزخانه برای نصب کابینت ممبران طرح چوب
با اندازه‌ گیری کابینت ممبران و نصب آن زیبایی‌های آشپزخانه خود را دوچندان خواهید کرد.

کابینت‌های هایگلاس

کابینت‌های هایگلاس به کابینت‌هایی می‌گویند که بدنه آن‌ها از ام دی اف است که با نوعی پلاستیک شفاف روکش شده‌اند. روکش این کابینت‌ها به شفافیت شیشه است که ظاهر این کابینت‌ها را بسیار زیبا می‌کند. این روکش را با نام پلکسی گلاس می‌شناسند و از این رو این دسته از کابینت‌ها را هایگلاس می‌نامند.

اگر قصد دارید آشپزخانه خود را با این کابینت‌های براق زیبا کنید، باید از نحوه محاسبه کابینت های گلاس اطلاع داشته باشید. برای هر متر از این کابینت‌ها حدود 3 الی 5 تومان هزینه باید کرد. این هزینه با توجه به ایرانی یا خارجی بودن متریال و البته طرح‌های آن‌ها تفاوت خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: کابینت هایگلاس چیست و 7 مزیت که آشپزخانه شما را شیک می‌کند

هزینه و دستمزد اندازه‌ گیری کابینت، ساخت مدل سه‌بعدی و نصب

معمولا هزینه اندازه‌ گیری کابینت، کابینت‌سازی و نصب آن در آشپزخانه شما همراه با یکدیگر است. پیش از آن که از هر کابینت‌سازی در مورد هزینه‌های هر کدام از این موارد بپرسید، باید بدانید که به صورت کلی هزینه ساخت و نصب کابینت در اتحادیه کابینت‌سازان تعیین می‌شود.

اما این بدان معنا نیست که هزینه تمامی کابینت‌سازان مشابه با یکدیگر باشد. به عنوان مثال، ممکن است که شما محدودیت زمانی برای پروژه کابینت‌سازی خود تعیین کرده باشید که طبیعتا در این صورت هزینه شما زیادتر خواهد شد. در این موارد فاکتورهای بسیاری تاثیر می‌گذارند که در ادامه آن‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.

طراحی کابینت‌ها

پس از محاسبه آنلاین متراژ کابینت یا اندازه‌گیری متراژ کابینت‌های شما در محل، طراحان شروع به کار می‌کنند. اما هزینه طراحی‌ها مقداری ثابت نیست. به طور کلی می‌توان گفت که کابینت‌ها به دو سبک مدرن و کلاسیک طراحی می‌شوند.

از آن جایی که طراحی کابینت‌های کلاسیک به ظرافت بیشتری نیاز دارد، دستمزد نصب و البته طراحی آن نیز در مقایسه با کابینت‌های مدرن بیشتر خواهد بود.

یادتان باشد که طراحی کابینت‌ها کاری نیست که از عهده هر فردی برآید؛ از این رو شما می‌توانید که مدل‌های مورد نظر خود را به کابینت‌ساز نشان دهید، اما در نهایت این کابینت‌ساز است که طرح پایانی را مشخص می‌کند.

کابینت‌سازان با توجه به اصولی که در آموزش نقشه‌کشی کابینت آشپزخانه یاد گرفته‌اند، طرحی نزدیک به مدلی که شما دوست دارید، طراحی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: کابینت سفید آشپزخانه 2021 را در این مدل‌ها پیدا کنید

یک طراح در حال طراحی سه‌بعدی کابینت و دکوراسیون آشپزخانه با لپتاپ
پس از اندازه‌ گیری کابینت با طراحی سه بعدی می‌توانید مدل آشپزخانه خود را تصور کنید.

متراژ کابینت‌ها

بدون شک هرچه متراژ کابینت‌های شما بیشتر باشد، قیمت ساخت و نصب کابینت‌ها نیز بالاتر می‌رود. اگر کمی دقیق شوید، کاملا منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا نه تنها ساخت این کابینت‌ها نیاز به متریال و یراق‌های بیشتری دارد، بلکه اندازه‌گیری و طراحی آن نیز زمان بیشتری از کابینت‌سازان خواهد گرفت.

تغییرات در هنگام نصب

حتی در نرخ‌های تعیین شده از سوی اتحادیه کابینت‌سازان نیز مبلغی را به منظور اجرت و دستمزد نصب کابینت در نظر گرفته‌اند. این هزینه با توجه به تعداد روزهای کاری یا به صورت پروژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

حال اگر در حین نصب کابینت‌ها نظر شما تغییر کند و از کابینت‌ساز بخواهید که تغییراتی در برخی از قسمت‌ها برای شما ایجاد کند، بدون شک باید هزینه بیشتری نسبت به هزینه توافقی روز اول پرداخت کنید. این هزینه شامل هزینه‌های طراحی و نصب مجدد خواهد شد.

فردی در حال اندازه‌گیری کشوی کابینت آشپزخانه ام دی اف با متر
علاوه بر اندازه‌ گیری کابینت، تغییرات در هنگام نصب نیز در قیمت تمام شده کابینت‌های شما تاثیر دارد.

طراحی مدل سه بعدی

بسیاری از مشتریان به دنبال راهی برای تصور آنچه کابینت‌ساز روی کاغذ پیاده کرده، در آشپزخانه خود هستند. این روزها نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند که این کار را برای شما ممکن می‌کنند. تنها کافی است از کابینت‌ساز خود بخواهید که نقشه‌کشی کابینت ام دی اف یا هر متریال مورد نظر شما را در اختیارتان بگذارد. البته باید بدانید که طراحی‌های سه بعدی هزینه جداگانه دارد.

آیا اندازه گیری کابینت را خودم انجام دهم؟

اگر به دنبال تعویض کابینت‌های آشپزخانه خود هستید، حالا دیگر با آنچه مطالعه کرده‌اید، می‌دانید باید چه کنید. اصول اولیه اندازه‌ گیری کابینت را می‌دانید و آگاه هستید که هزینه‌های کابینت‌سازی به چه صورت محاسبه می‌شود. ولی اگر همچنان تردید دارید و می‌خواهید همه‌چیز دقیق و بدون نقص باشد، از کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

اکنون وقت آن است که به متخصصان حرفه‌ای و باتجربه استادکار اعتماد کنید.

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + ده =