برای نگهداری کاکتوس به چه نکته‌هایی توجه کنیم؟

0

زیاد اهل گل و گیاه نیستم ولی همیشه نگهداری کاکتوس در منزل را دوست داشتم. احتمالا بخاطر اینکه به نظر گیاه جان سختی می‌آید و نیاز به مراقبت زیادی ندارد. ولی از وقتی که تعداد گلدان‌های کاکتوسم را بیشتر کردم و به آن‌ها دل بسته‌تر شدم، دغدغه‌های زیادی برای مراقبت درست از آن‌ها به سراغم آمد. در این پست استادکار تعدادی از روش‌های ساده و آسانی که به من برای زنده و سرحال نگه داشتن گلدان‌های کاکتوسم کمک کرده را  با شما به اشتراک می‌گذارم. 

دانستنی‌های نگهداری انواع کاکتوس در منزل

انواع کاکتوس در دو دسته کاکتوس‌های بیابانی و جنگلی جای می‌گیرند. کاکتوس جنگلی در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری رشد می‌کند. یکی از شناخته شده‌ترین انواع کاکتوس جنگلی «کاکتوس کریسمس» بومی برزیل است که گل‌هایی به رنگ قرمز، صورتی، بنفش و گاهی زرد دارد. البته کاکتوس‌های بیابانی هم دارای شکوفه های زیبایی هستند ولی عادات متفاوتی برای گل دادن دارند.

کاکتوس اپونتیا میکروداسیس (کاکتوس خرگوشی یا زبان مادرشوهر) یکی از گونه‌های شناخته شده کاکتوس بیابانی است.
کاکتوس کریسمس (کاکتوس عید پاک) یکی از گونه‌های رایج کاکتوس جنگلی است.

از فواید نگهداری کاکتوس در دستشویی و نواحی مختلف خانه می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • کاکتوس‌ها هوای محیط را تازه نگه می‌دارند و به تنفس بهتر ما کمک می‌کنند. این گیاه هوای آلوده را به کربوهیدرات گیاهی تبدیل کرده و برای رشد خودش استفاده می‌کند در عوض اکسیژن خالص و پاک تحویل می‌دهد.
  • رنگ و بافت گیاهی کاکتوس آن را به یکی از گیاهان تزیینی مناسب برای طراحی دکوراسیون و فنگ شویی تبدیل کرده است. اگر به سبک‌های دکوراسیون الهام گرفته از طبیعت علاقه‌مندید، کاکتوس می‌تواند روح خانه و محیط کار شما را با صلح پیوند بزند.
  • برخی از کاکتوس‌ها دارای خواص درمانی هستند. مانند آلوئه‌ورا و آگاو. ژل گیاه  آلوئه‌ورا مرطوب کننده طبیعی است و برای درمان آفتاب سوختگی و کاهش جای کبودی بدن موثر است. از آگاو به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی برای درمان زخم‌ها و سوختگی استفاده می‌شود.
  • کاکتوس نیاز به مراقب زیادی ندارد و تنها با دانستن چند نکته ساده در مورد پرورش و رشد این گیاه می‌توانید از وجودش بهره‌مند شوید.
نگهداری کاکتوس در خانه
نگهداری کاکتوس در خانه بسیار ساده است، در عین حال می‌تواند زیبایی بیشتری به دکوراسیون خانه شما ببخشد.

راهنمای مراقبت و نگهداری کاکتوس بیابانی و جنگلی

کاکتوس بیابانی یکی از همان جان سخت‌هایی است که حتی با وجود باغبانی ناوارد هم در محیط خانه و آپارتمان دوام می‌آورد، ولی به نظرم چطور دوام آوردن همیشه مهم است. اگر سری به بازار بزنید حتما تعداد زیادی از این کاکتوس‌ها را می‌بینید که شرایط رشد یکسانی هم دارند ولی نکته اصلی این است که اگر روش درست نگهداری کاکتوس در منزل را ندانید، نمی‌توانید هیچ وقت شاهد گل دادن این گیاه مقاوم باشید. برای اینکه یک باغبان کاکتوسی موفق باشید قواعد ساده زیر را دنبال کنید.

نور مورد نیاز

  • کاکتوس بیابانی: نور زیاد برای سلامت کاکتوس ضروری است. به خصوص اگر قصد نگهداری کاکتوس در زمستان را دارید حتما گلدان‌تان را در محلی قرار دهید، که دارای نور کافی باشد. البته اگر گیاه ضعیف است، در فصل تابستان، آفتاب مستقیم برای کاکتوس می‌تواند همراه با آفتاب سوختگی سطحی باشد.
  • کاکتوس جنگلی: کاکتوس جنگلی را در معرض نور قرار دهید ولی نه نور مستقیم خورشید. بهتر است آن را در فصل تابستان به داخل خانه منتقل کنید.
نگهداری از کاکتوس در خانه، انواع کاکتوس خانگی
کاکتوس‌ها به نور احتیاج دارند، هرچند قرار نیست در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند اما نباید آن‌ها را دور از نور خورشید نیز قرار داد.

درجه حرارت

  • کاکتوس بیابانی: کاکتوس‌ها محیط گرم و خشک با درجه حرارت بین ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتی گراد را ترجیح می‌دهند. برای نگهداری کاکتوس در زمستان درجه حرارت ۱۲ درجه سانتی گراد مناسب است. به طور طبیعی کاکتوس‌ها به شب‌‌های خنک بیابانی عادت دارند. فقط باید در برابر زمستان‌های خیلی سرد از آن‌ها محافظت کنید.
  • کاکتوس جنگلی: در فصل رشد دمای بین ۱۲ تا ۲۱ درجه سانتی گراد برای کاکتوس جنگلی مناسب است. ولی در فصل زمستان به دمایی سردتر از ۱۰ درجه سانتی گراد نیاز دارند.
نگهداری از انواع کاکتوس در خانه
کاکتوس‌ها دمای گرم را می‌پسندند، بنابراین لازم است برای نگهداری از کاکتوس در فصل زمستان به دمای اتاق دقت داشته باشید.

نحوه آبیاری کاکتوس

  • کاکتوس بیابانی: در فصل بهار و تابستان که گیاه در دوره رشد است هر زمان که خاکش خشک شد، باید به آن آب بدهید. در این زمان گیاه را سیراب کنید. ولی در فصل زمستان که زمان استراحت کاکتوس است، آبیاری را متوقف کنید و تنها در صورت چروک شدن کاکتوس به آن آب بدهید.
  • کاکتوس جنگلی: به طور کلی در حین گل دادن و در طول فصل تابستان مانند یک گیاه گلدانی معمولی به آن آب بدهید. ولی در فصل زمستان تنها زمانی که خاکش خشک شده نیاز به آب دارد.
نگهداری از انواع کاکتوس در خانه
کاکتوس‌ها به آبیاری زیاد و مداوم نیازی ندارند، فقط کافیست هربار خاک آن‌ها خشک شد آن‌ها را آبیاری کنید. دقت داشته باشید که آب نباید در ظرف زیر گلدان باقی بماند چرا که می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه گیاه شود.

خاک کاکتوس چگونه باید باشد؟

  • کاکتوس بیابانی: بسته‌های خاک مخصوص کاکتوس را می‌توانید از گلخانه‌ها خریداری کنید. این خاک با ماسه ترکیب شده است. برای کوددهی کاکتوس، در فصل رشد گیاه (بهار و تابستان) از کودهای مخصوص کاکتوس برای تقویت آن استفاده کنید.

گل دادن کاکتوس: کاکتوس برای گل دادن باید یک دوره استراحت کامل داشته باشد. در این بازه آبیاری و کوددهی کاکتوس را متوقف کنید و آن را در دمای بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی گراد نگه دارید. پس از دو ماه به محل گرم‌تری منتقل کرده و دوباره آبیاری کنید تا شکوفه بدهد.

  • کاکتوس جنگلی: خاک‌های مخلوطی برای نگهداری کاکتوس مناسب است. برای کوددهی از کودهای استاندارد استفاده کنید. همچنین در طول  فصل رشد کوددهی را کمتر کنید.
نگهداری از انواع کاکتوس در خانه
به خاکی که برای کاشتن کاکتوس استفاده می‌کنید دقت داشته باشید، بهتر است برای تعویض گلدان کاکتوس حتما خاک مخصوص کاکتوس تهیه کنید.
نگهداری کاکتوس
برای مراقبت از این گیاه مراقب آفات هم باشید. شته سفید کاکتوس و کرم در خاک کاکتوس دو مورد از مهم‌ترین آفت‌های این گیاه هستند.

سخن آخر

برای مراقبت و نگهداری کاکتوس در خانه مانند هر گیاه گلدانی دیگری باید به نکاتی مثل میزان دما، نوع خاک و کوددهی، روش‌های دفع آفات و آبیاری آن توجه کنید. با کمک راهنمایی‌های این پست از کاکتوس‌های بیابانی و جنگلی‌تان نگهداری کنید و از گل دادن‌شان لذت ببرید.

شما هم می‌توانید تجربه‌های موفق باغبانی کاکتوسی‌تان را در بخش نظرات سایت استادکار با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Thespruce | Hunker

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − دو =