علت زرد شدن فرش بعد از شستن و روش از بین بردن آن

0

ممکن است شما هم این موضوع را تجربه کرده باشید که بعد از شستن فرش روی آن لکه‌های زردی ظاهر می‌شود و ظاهری زشت و نامناسب به آن می‌بخشد. ممکن است با دیدن این صحنه برای همیشه از استفاده کردن از این فرش روی برگردانید و یا تصمیم بگیرید که دیگر هیچ‌وقت اقدام به شستن فرش‌هایتان نکنید؛ شاید هم به فک راه‌حلی هوشمندانه‌تر برای از بین بردن زردی فرش بعد از شستن هستید. بهتر است بدانید که از بین بردن زرداب فرش آنقدرها هم که به نظر می‌رسد کار سختی نیست. در این مقاله از استادکار با ما همراه باشید تا با هم یاد بگیریم چگونه زردی فرش را از بین ببریم و دوباره فرش‌هایی تمیز و زیبا داشته باشیم.

چرا فرش بعد از شستن زرد می‌شود؟

زرد شدن تکه‌هایی از فرش و ریشه‌های آن در بسیاری از موارد به دلیل عدم شستشوی کافی و باقی ماندن آب چرک در این قسمت از فرش ایجاد می‌شود. در واقع زمانی که شما خودتان در خانه اقدام به شستن فرش‌ها می‌کنید، ممکن است نتوانید به درستی همه بخش‌های فرش را بشویید و سپس آبکشی کنید و این موجب می‌شود که بعد از خشک شدن فرش لکه‌های زرد رنگی روی فرشتان پیدا شود. این مشکل معمولاً در روش‌های شستشوی فرش به روش سنتی، بیشتر اتفاق می‌افتد.

بیشتر بدانید ساخت قویترین محلول لوله بازکن خانگی

باقی ماندن آب چرک بعد از شستشوی فرش می‌تواند موجب زرد شدن ریشه‌های آن شود.
باقی ماندن آب چرک بعد از شستشوی فرش می‌تواند موجب زرد شدن ریشه‌های آن شود.

گاهی نیز ممکن است زردی فرش به دلیل استفاده از شوینده‌های نامناسب اتفاق بیفتد. این شوینده‌ها که معمولاً حالتی اسیدی دارند به بافت فرش آسیب می‌زنند و لکه‌هایی زرد رنگ روی آن ایجاد می‌کنند.

استفاده از شوینده نامناسب می‌تواند به بافت فرش شما آسیب بزند.
استفاده از شوینده نامناسب می‌تواند به بافت فرش شما آسیب بزند.

عامل دیگری که موجب زرد شدن فرش می‌شود، عدم جارو کردم فرش قبل از شستشو است؛ به همین دلیل زمانی که فرش را می‌شویید، خاک روی فرش به بافت آن رسوخ می‌کند و لکه‌هایی بر روی آن باقی می‌گذارد.

همیشه باید قبل از شستن فرش آن را به خوبی جارو کنید.
همیشه باید قبل از شستن فرش آن را به خوبی جارو کنید.

این مورد را نیز به خاطر بسپارید که قبل از آویزان کردن فرش برای خشک شدن همیشه اجازه دهید آب آن خارج شود و بعد این کار را انجام دهید. زمانی که فرش‌های خیس را آویزان می‌کنید، آب و رطوبت در قسمت ریشه‌ها انباشته می‌شود و موجب زرد شدن آن می‌گردد.

بهتر است قبل از آویزان کردن فرش اجازه دهید تا کمی خشک شود.
بهتر است قبل از آویزان کردن فرش اجازه دهید تا کمی خشک شود.

از بین بردن زردی فرش بعد از شستن

اما اینکه چگونه زردی فرش را از بین ببریم سوالی است که ذهن خیلی از ما را به خودش مشغول کرده است. اگر بعد از شستن فرش متوجه شدید که لکه‌های زردی روی آن ایجاد شده، بهتر است در این قسمت با روش‌هایی برای از بین بردن زردی فرش بعد از شستن آشنا شوید.

بار دیگر فرش را به روشی مناسب بشویید

اگر متوجه شدید که در شستشوی فرش از روش نادرست و شوینده نامناسبی استفاده کرده‌اید و زمان کافی برای شستشوی دوباره آن دارید، بهتر است که یک بار دیگر فرش را با روش صحیح و اصولی بشویید تا لکه‌های آن از بین برود.

از محلول سرکه و آب نمک استفاده کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای از بین بردن زرداب فرش استفاده از محلول آب نمک و سرکه است. برای درست کردن آن کافی است که به اندازه یک لیوان و نیم آب را با ۲ قاشق چای‌خوری نمک و ۲ قاشق سرکه مخلوط کنید. سپس یک توری یا پارچه مناسب بردارید و آن را به محلول آغشته نموده و خوب فشار دهید تا آب اضافی از آن خارج شود. حال شروع به دستمال کشی بر روی فرش کنید. اگر لکه روی قسمت‌های ریشه فرش است، تنها کافی است این قسمت را دستمال بکشید و اگر روی بخش‌هایی از فرش است، بهتر است این کار را برای همه قسمت‌های فرش انجام دهید تا یک‌دست شود.

بیشتر بدانید خانه تکانی آشپزخانه ، از کجا شروع کنیم؟

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای از بین بردن زرداب فرش استفاده از محلول آب نمک و سرکه است
یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای از بین بردن زرداب فرش استفاده از محلول آب نمک و سرکه است

از محلول قوی‌تر آب، جوش شیرین و سرکه استفاده کنید

اگر موفق نشدید لکه‌ها را به وسیله محلول آب نمک و سرکه از بین ببرید، بهتر است این بار از محلول قوی‌تر استفاده کنید. برای تهیه آن کافی است که یک لیوان و نیم آب را با ۲ قاشق مربا خوری جوش شیرین و ۲ قاشق غذاخوری سرکه مخلوط نمایید و سپس با یک پارچه مناسب روی فرش بکشید. با این محلول معجزه‌گر می‌توانید به راحتی اقدام به از بین بردن زردی فرش بعد از شستن کنید.

بیشتر بدانید برق انداختن فرش بدون شستن و هزینه اضافی

استفاده از محلول آب، جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن ریشه‌های فرش بسیار مؤثر است.
استفاده از محلول آب، جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن ریشه‌های فرش بسیار مؤثر است.

چگونه فرش بشوییم تا زرد نشود

همان طور که پیش‌تر مطالعه کردید، زمانی که شستشوی فرش با روشی اصولی و درست انجام شود و از شوینده مناسبی برای شستن فرش‌ها استفاده کنید، بعد از شستشو نیز به هیچ مشکلی برخورد نخواهید کرد. در واقع پاسخ به این سوال که چگونه فرش بشوییم تا زرد نشود، در یادگیری اصولی شستشوی فرش نهفته است و اینکه بعد از شستشو نیز اجازه دهید فرش کمی خشک شود و سپس آن را برای خشک شدن آویزان کنید. از طرفی بهتر است همه ما یاد بگیریم چگونه زردی فرش را از بین ببریم تا در صورت بروز این مشکل هر چه زودتر اقدام به برطرف کردن آن نماییم.

بیشتر بدانید آموزش نحوه تمیز کردن کفپوش چوبی

چگونه فرش بشوییم تا زرد نشود
برای اینکه در فرش‌ها بعد از شستشو لکه ایجاد نشود باید آن را به روش اصولی بشویید.

از بین بردن زردی فرش در اثر سوختگی

اگر در اثر بی‌توجهی فرشتان دچار سوختگی شده و لکه زردی روی آن ایجاد شده است، ابتدا باید یک سنباده بردارید و بخش سوخته و زبر فرش را کمی بسابید. سپس روی این قسمت از فرش را جارو بکشید و بعد از تمیز شدن مقداری محلول آب اکسیژنه و آب را مخلوط نموده و با دستمال روی آن بکشید. بعد قسمت زرد شده را با آب بشویید و اجازه دهید تا خشک شود.

برای از بین بردن زردی فرش در اثر سوختگی‌های خفیف نیز می‌توانید یک پیاز نصفه بردارید و روی قیمت مورد نظر بکشید، سپس محل مورد نظر را با آب تمیز کنید.

روش دیگر برای از بین بردن زردی فرش در اثر سوختگی‌های خفیف استفاده از یک تکه یخ است. برای این کار باید یخ را روی محل سوخته شده بمالید تا لکه از بین برود.

کلام آخر

هیچ‌کدام از ما دوست نداریم که فرش‌های منزلمان پر از لکه‌های زرد شود و کثیف و نامرتب به نظر برسد، به همین منظور رعایت کردن نکاتی در هنگام شستشوی فرش می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه خوبی از شستن فرش در خانه داشته باشید. در انتها نیز اگر برای شستن فرش‌ها نیاز به افرادی ماهر داشتید، می‌توانید این کار را به همکاران ما در استادکار بسپارید.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + پانزده =