چه عواملی باعث ایجاد ترک در کناف می شود؟

0

چند سالی است که نسل جدیدی از گچ به صورت صفحات روکش‌دار به اسم کناف با مزایای بیشتر نسبت به گچ در طراحی داخلی ساختمان برای پوشش سقف و دیوار استفاده می‌شود. اما در کنار تمام مزایا کناف ممکن است ترک بردارد. آیا می‌دانید علت ترک خوردن کناف چیست؟ اگر به دنبال پاسخ چنین سوالی هستید با استادکار همراه شوید تا با عوامل ایجاد ترک در کناف آشنا شوید.

کناف چیست؟

کناف نوعی صفحه روکش‌دار گچی است که در طراحی داخلی ساختمان با ضخامت‌های مختلف برای پوشش دیوار و سقف استفاده می‌شود. کناف طرح و رنگ بسیار متنوعی دارد از این رو می‌توان به کمک پنل‌های کنافی طرح‌های دکوراتیو بر روی دیوار و سقف نیز ایجاد کرد.

امروزه از پنل‌های کناف برای ساخت باکس‌های نور مخفی در سقف، پوشش دیوار و ایجاد وسایل دکوراتیو مختلف استفاده می‌شود.
امروزه از پنل‌های کناف برای ساخت باکس‌های نور مخفی در سقف، پوشش دیوار و ایجاد وسایل دکوراتیو مختلف استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از کناف چیست؟

ممکن است برای خیلی از شما این سوال پیش آید که چرا به جای گچ از کناف استفاده کنیم؟ گچ و کناف چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟! پاسخ به این سوال بسیار واضح است، در واقع درست است که کاربرد هر دو یکی است اما کناف نسبت به گچ مزایای بیشتری دارد به طور مثال:

  • پنل‌های کناف از پیش ساخته هستند و بسیار سریع‌تر از گچ اجرا می‌شوند.
  • پنل‌های کناف ضخامت‌های متنوعی دارند که بسته به کاربرد در محیط معمولی، رطوبتی، حرارتی، نما، طراحی داخلی و … عرضه می‌شود.
  • تنوع بسیار زیاد کناف در طرح و رنگ سبب شده تا بیشتر مورد استقبال طراحان داخلی قرار گیرد.
  • از همه مهم‌تر مراقبت کمتری نسبت به گچ نیاز دارد.

بیشتر بدانید طراحی ستون داخل منزل با کناف

انعطاف‌پذیری بسیار بالای کناف سبب شده تا در هر فرمی و شکلی بر روی سقف و دیوار بتوان از آن استفاده کرد.
انعطاف‌پذیری بسیار بالای کناف سبب شده تا در هر فرمی و شکلی بر روی سقف و دیوار بتوان از آن استفاده کرد.

آیا کناف ترک می‌خورد؟

با وجود آنکه کناف به عنوان یکی از جدیدترین و پرکاربردترین مصالح خشک در ساختمان استفاده می‌شود و طبق استانداردهای روز عرضه می‌شود، ممکن است گاهی شاهد ترک خوردن کناف باشیم، اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا باید کناف با این کیفیت ترک بردارد؟! در ادامه بیشتر درباره عوامل ایجاد ترک در کناف آشنا می‌شویم:

عوامل ایجاد ترک در کناف

  • بی‌کیفیت بودن مصالح به کار رفته در دیوار و سقف یکی از دلایل عمده ترک خوردن کناف است. معمولا اگر فردی مهارت کافی در نصب کناف نداشته باشد و از کیفیت مصالح زیر ساخت آن مطلع نباشد، مشکلاتی از قبیل ترک خوردن کناف رخ می‌دهد. پس همین ابتدا می‌گوییم اگر می‌خواهید شاهد چنین مشکلاتی نباشید حتما از فردی که تسلط و مهارت کافی در نصب و اجرا کناف دارد کمک بگیرید.
نمونه کناف ترک خورده بر روی سقف یا دیوار
نمونه کناف ترک خورده بر روی سقف یا دیوار
  • یکی دیگر از عوامل ایجاد ترک در کناف، در نوع اجرای آن است. به طور مثال اگر نصاب کناف فاصله مناسب آویزها را هنگام اجرای کناف رعایت نکند، کناف ترک می‌خورد.
  • عدم استفاده از درزگیر یکی دیگر از مواردی است که در اثر سهل انگاری هنگام مرحله بتونه‌کاری موجب ایجاد شکاف و ترک در کناف می‌شود. استفاده از درزگیر برای بتونه‌کاری درست شبیه به استفاده از کاه برای کاهگل است که از ایجاد درز و ترک جلوگیری می‌کند. اگر به خوبی دقت کنید، مشاهده خواهید کرد که در محل برخورد دو پنل کناف، موجب بر هم کنش‌های کوچک می‌شود به همین خاطر در مقاطع مشترک کناف از نوار درزگیر استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید انتخاب سقف کاذب سرویس بهداشتی و حمام

نمونه درزگیر قابل استفاده در کناف
نمونه درزگیر قابل استفاده در کناف
  • وقتی می‌خواهید با کناف، باکس نور مخفی اجرا کنید بایستی حتما از سازه F در بین پنل‌های کناف ستفاده شود در غیر این صورت حتما شاهد ترک خوردن کناف سقف خواهید شد.
  • یکی دیگر از عوامل ایجاد ترک در کناف نیز می‌تواند لرزش ساختمان باشد. به طور کلی لرزش ساختمان ضربه‌های زیادی به اتصالات بین پنل‌ها وارد می‌کند البته این یک مشکل طبیعی است و مقصر را نمی‌توان نصاب کناف دانست.

برای جلوگیری از ترک خوردن کناف چه باید کرد؟

تا به اینجا با عوامل تاثیرگذار بر روی ترک خوردن کناف آشنا شدیم و یقینا متوجه شده‌اید که تا چه حد کمک گرفتن از یک فرد متخصص و استادکار در زمینه نصب و اجرا کناف می‌تواند مانع بروز مشکلاتی مانند ترک خوردن کناف شود پس همینجا به شما توصیه می‌کنیم که حتما از یک فرد ماهر و کاربلد در این زمینه کمک بگیرید.

سخن آخر

اگر از فردی با تجربه و استادکار برای اجرا و نصب کناف در ساختمان، کمک بگیرید خواهید دید که کار کناف‌کاری ساختمان با نهایت دقت و بر اساس دستورالعمل‌های لازم انجام خواهد شد و دیگر جای هیچ نگرانی برای مشاهده ترک‌های ریز و درشت بر روی کناف نخواهید بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − شش =