راهنمای نصب و مراقبت از کفپوش سرامیک

0

کفپوش های سرامیکی بسیار محبوب هستند، این نوع کفپوش ها مقاوم، زیبا و متنوع هستند که انتخاب آن­ها می­تواند چهره کاملا متفاوت و جدیدی به خانه شما ببخشد. اگر تصمیم دارید در بازسازی خانه خود از کفپوش سرامیک استفاده کنید لازم است نکاتی را درباره مراحل نصب و محافظت از این نوع کفپوش بدانید. نصب کفپوش سرامیکی نیاز به دقت و حوصله بالایی دارد بنابراین اغلب پیشنهاد نمی­شود خودتان این کار را انجام دهید، چرا که این کار قطعا برای تیم­های حرفه ای ساده تر خواهد بود.

نکاتی که باید پیش از نصب کفپوش سرامیک بدانید

پیش از هر چیزی باید کف اتاق را آماده نصب کفپوش سرامیکی کنید. اینکه می­خواهید کفپوش سرامیک را روی چه سطحی نصب کنید بسیار مهم است. اگر سطح ناهموار باشد ممکن است منجر به شکسته شدن سرامیک ­ها شود. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید استفاده از چسب کاشی مناسب است، بخصوص در نقاطی همانند دستشویی و حمام که بیشتر در معرض آب و رطوبت قرار می­گیرد، باید کفپوش با مواد مقاومی نصب شود که به مشکل بر نخورید.

پیش از شروع کار حتما کف اتاقی که می­خواهید سرامیک کنید را اندازه بگیرید. معمولا پیشنهاد می­شود برای اینکه کفپوش سرامیک در فضای اتاق یکسان و یکدست به نظر برسد ابتدا نقطه­ ای در وسط اتاق بیابید و کار را از آنجا آغاز کنید، در این صورت اگر وقتی به کناره­های دیوار می­رسید مجبور باشید سرامیک­ها را تکه کنید در سرتاسر دیوار به طور یکسان و در یک سایز و یکسان خواهد بود.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

در بسیاری از خانه ­های قدیمی، اتاق­ها به شکل مربع نیستند و شکل مستطیلی آن­ها کار را کمی دشوار و پیچیده می­کند. در چنین شرایطی کار خود را از سمت دیواری که مشخص­تر و در دید است آغاز کنید. با این کار باعث می­شوید افراد با وارد شدن به اتاق اول آن نقطه را ببینند و کفپوش سرامیک اتاق به نظر یکدست بیاید.

مراحل نصب کفپوش سرامیکی

  • پس از اینکه اتاق را اندازه گیری کردید و مرکز آن را انتخاب کرده و با گچ مشخص کردید نوبت به قرار دادن سرامیک­ها روی زمین و کنار هم می­شود. بهتر است پیش از اینکه آن­ها را روی کف نصب کنید یکبار بدون استفاده از ملات کنار هم بچینید تا ببینید چه چشم اندازی خواهند داشت. در این صورت هر گونه مشکلی که به نظرتان بیاید امکان برطرف شدنش وجود دارد.
  • بعد از اینکه کاملا از ظاهر کف راضی بودید باید چسب یا ملات مخصوص نصب (چسب کاشی) کفپوش را ترکیب کرده و آماده کنید.
  • در نظر داشته باشید که هنگام چیدن سرامیک­ها آن­ها را به هم نچسبانید بلکه باید یک فضای خالی کم و یکسانی بین آنها وجود داشته باشد بنابراین از ابزاری که به آن­ها Spacer گفته می­شود و مخصوص ایجاد فاصله بین موزاییک ها و سرامیک ها طراحی شده اند استفاده کنید. این را نیز در نظر داشته باشید هر قدر سرامیک­ها بزرگ­تر باشند نیاز است فضای بیشتری بین آن­ها قرار دهید.
  • ابتدا باید از نقطه شروع چسب سرامیک بمالید. ملات­ها معمولا به شکل پودر عرضه می­شوند و باید با آب یا مواد دیگر ترکیب شوند. برخی مواقع می­توانید از چسب مخصوص کفپوش سرامیک نیز استفاده کنید. در هر دو حالت به ضد آب بودن مواد توجه داشته باشید.
  • برای یکدست شدن ملات روی کف باید از ابزاری به نام ماله استفاده کنید. این ابزار موجب می­شود ملات به یک اندازه و به طور یکسان روی کف پخش شود.
  • سرامیک را روی ملات قرار داده و به آرامی فشار دهید تا کاملا در ملات قرار بگیرد. اگر می­خواهید ببینید ملات شما به خوبی درست شده است یا خیر، پیش از اینکه سرامیک­ به کف بچسبد آن را بردارید و پشت آن را نگاه کنید. اگر کاملا به ملات آغشته شده بود یعنی مواد ملات را به درستی ترکیب کرده اید و مشکلی نیست اما اگر قسمت­هایی از آن به ملات آغشته نشده بود احتمالا مشکلی در ترکیب کردن مواد ملات وجود دارد. در این صورت ممکن است بعد از مدتی سرامیک­ها از جا کنده شده یا لق شوند. بنابراین بهتر است پیش از شروع این کار را امتحان کنید تا اگر لازم بود ملات دیگری تهیه کرده یا ترکیب ملات را تغییر دهید.
  • پس از اینکه سرامیک اول را در جایش قرار دادید و به خوبی روی کف نصب کردید باید از دو spacer در گوشه ای که می­خواهید سرامیک بعدی را قرار دهید استفاده کنید. اسپیسر به شما کمک می­کند فضای یکسانی بین سرامیک­هایتان ایجاد کنید.
  • سرامیک دوم را نیز به همین شکل روی کف قرار داده و نصب کنید. دقت داشته باشید که سطح سرامیک­هایی که کنار هم قرار می­دهید یکسان باشد. چرا که ممکن است در اثر بی توجهی، برخی از سرامیک­ها بالاتر از سرامیک­های دیگر قرار بگیرند.
  • به همین شکل سرامیک­ها را از وسط اتاق به سمت دیوارها بکشید و کف اتاق را کاملا با سرامیک ها بپوشانید. دقت داشته باشید که هر سرامیکی که کنار سرامیک دیگر قرار می­دهید مستحکم باشد. همچنین گاهی لازم است که بعد از نصب، سریع سرامیک ها را تمیز کنید تا یکدست و زیبا دیده شوند.
  • نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که هر بار فضایی که طی ۱۰ دقیقه می­توانید سرامیک کنید را ملات بکشید. اگر ملات خشک شود چسبندگیش را از دست می­دهد و ممکن است برای نصب سایر سرامیک­ها به مشکل بخورید.
  • بعد از نصب کلی سرامیک­ها باید صبر کنید تا ملات خشک شده و سرامیک­ها را به خوبی به کف بچسبانند. این زمان برای انواع ملات­ها متفاوت است اما اغلب آن­ها بعد از ۲۴ ساعت به حالت چسبندگی خود می­رسند. در این زمان بهتر است به سرامیک­ها دست نزنید و اگر امکان دارد روی آن­ها راه نروید تا کاملا مستحکم شوند.
  • در مرحله آخر، اسپیسرها را از بین سرامیک­ها بردارید و فضای خالی بین آن­ها را با ملات رقیق یا چسب مخصوص بپوشانید.
  • نکته مهمی که وجود دارد اینست که در تمام مراحل نصب کفپوش سرامیکی حتما دستکش و عینک بپوشید تا با هیچگونه حساسیتی روبرو نشوید.

چطور سرامیک لق را ترمیم کنیم؟

گاهی ممکن است به مرور زمان یکی از سرامیک­های کف شکسته یا لق شود. شما می­توانید به راحتی این مشکل را حل کرده و سرامیک لق شده را ترمیم کنید. ابزاری که برای این کار نیاز دارید یک اتو، چسب موزاییک، کاردک یا چاقو، چوب وردنه یا هر وسیله رولی دیگر.

  • ابتدا لازم است تا سرامیک لق کمی حرارت ببیند. برای این کار از اتوی داغ استفاده کنید. نیاز نیست خیلی اتو را به کف بچسبانید یا فشاری به آن وارد کنید چرا که ممکن است موجب شکسته شدن سرامیک شود. فقط کافیست سرامیک کمی حرارت ببیند تا چسب زیر آن استحکامش را از دست بدهد.

  • با یک کاردک به آرامی سرامیک لق شده را از کف جدا کنید. برای این کار خیلی به سرامیک فشار وارد نکنید چرا که ممکن است بشکند. فقط لازم است از جایی که شل­تر است شروع کنید تا به آرامی سایر نقاط آن نیز جدا شود.

  • از یک دستگیره تمیز و خشک و کمی الکل برای از بین بردن چسب زیر سرامیک استفاده کنید.

  • باقیمانده چسب را با کاردک از کف جدا کنید تا کاملا سطح زیر سرامیک یکدست و صاف شود. این کار را به آرامی انجام دهید تا کاردک از دستتان لیز نخورد و به سایر سرامیک­ها و خودتان آسیبی نرساند. اگر می­بینید باقیمانده چسب خیلی مستحکم است، یکبار دیگر از اتوی داغ کمک بگیرید تا کمی آن را شل کند.
  • چسب مخصوص سرامیک را به روی قسمتی که تمیز کرده اید بمالید. سپس سرامیکی که جدا کرده بودید را سر جایش روی چسب قرار دهید و به آرامی آن را فشار دهید. می­توانید از یک وردنه برای یکدست کردن سطح بین سرامیک با سطح سایر سرامیک­ها کمک بگیرید.

  • سطح روی سرامیک را با یک دستمال خشک کاملا تمیز کنید تا اگر چسب و موادی اطراف آن پخش شده است پاک شود.
  • برای اینکه زمان مورد نظر جهت چسبیدن سرامیک به کف بگذرد بهتر است روی سرامیک را با وسایلی نظیر کتاب بپوشانید. این وسایل را حداقل یک یا دو روز روی سرامیکی که ترمیم کرده اید قرار دهید.

چطور کفپوش سرامیکی را تمیز کنیم؟

پس از اینکه کفپوش سرامیکی را نصب کردید مراحل نگهداری، محافظت و تمیزکردن کفپوش بسیار مهم است. اگر روش صحیحی را پیش بگیرید می­توانید سالیان سال کفپوش سرامیکی زیبا و یکدست خود را داشته باشید و از شکسته شدن آن­ها و تغییر رنگشان جلوگیری کنید.

  • هنگام تمیزکردن اتاق­ها، جاروبرقی کشیدن کفپوش سرامیکی را فراموش نکنید. فکر نکنید جاروکشیدن مخصوص فرش یا موکت است، بلکه جاروبرقی می­تواند به خوبی آلودگی­های موجود روی کفپوش سرامیکی را از بین ببرد. بخصوص گرد و خاک که به مرور زمان حتی ممکن است به قدری روی سرامیک بماند که به خورد آن برود و رنگ سرامیک را کدر کند.

  • بعد از جاروبرقی کشیدن، نوبت به تی می­رسد. از آب گرم و مواد شوینده استفاده کنید. دستمال تمیز یا تی را به این محلول آغشته کرده و به روی کف بکشید. اگر می­خواهید یک شوینده خانگی با مواد طبیعی درست کنید، ترکیب لیمو، سرکه و آب می­تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. شما می­توانید با اسفنج این محلول را روی کف پخش کنید و با یک حوله آن را خشک کنید.
  • هنگام تمیزکردن کف سرامیکی به فاصله بین سرامیک­ها دقت داشته باشید. این نقاط شاید سخت­ترین جاهایی باشند که باید با دقت تمیز کنید. بهتر است از یک اسپری چندکاره یا جرم گیر و یک دستمال خشک استفاده کرده و فواصل بین سرامیک­ها را تمیز کنید.
  • اگر لکه چای، قهوه یا آبمیوه روی کف باقی مانده است به راحتی با مواد شوینده از بین می­روند اما لکه­های چربی شاید کمی دشوارتر باشند. برای اینکار می­توانید از جرم گیر یا شوینده­های مخصوص چربی کمک بگیرید.

وقتی کفپوش خانه را عوض می­کنید و تصمیم می­گیرید از میان انواع کفپوش­ها، کفپوش سرامیکی را انتخاب کنید، پس از طی کردن پروسه پرپیچ و خم نصب کفپوش سرامیکی، لازم است بدانید چطور می­توانید به خوبی از آن محافظت کنید. چرا که کفپوش سرامیکی می­تواند نسبت به سایر کفپوش­ها حساس­تر باشد و بشکند. بنابراین به خوبی این مساله را در نظر بگیرید که تا چه حد می­توانید از این کفپوش محافظت کنید و آن را تمیز و یکدست نگه دارید. هرچند در صورت بروز مشکل، همیشه می­توانید یک سرامیک را برداشته و سرامیک دیگری را جایگزین آن کنید.

کاشی کاری و سرامیک کاری

کاشی‌کاری و سرامیک‌کاری

  • اجرای انواع خدمات کاشی کاری، سرامیک کاری و موزائیک کاری
  • کاشی کاری کف و دیوار آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام
  • سرامیک کاری دیوار و کف ساختمان، استخر
  • کف سازی و موزائیک کاری کف ساختمان، حیاط، پارکینگ
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × یک =