راهنمای خرید و استفاده چسب کاشی سرامیک

3

امروزه استفاده از انواع چسب‌ کاشی و سرامیک موجب شده تا فرآیند نصب و چسباندن کاشی‌ها بسیار ساده‌تر گردد. به‌ علاوه روش آماده سازی چسب کاشی بسیار ساده‌تر از چسب‌هایی است که در قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت و از این رو حتی عده‌ای برای بازسازی کاشی‌ها و رنگ و جلایی نو بخشیدن به خانه، خودشان اقدام به تعویض کاشی و سرامیک اتاق‌ها می‌کنند. در این مقاله قصد داریم با استادکار روش آماده سازی چسب کاشی را یاد بگیریم و با انواع چسب کاشی سرامیک آشنا شویم.

انواع چسب‌ کاشی سرامیک

به‌ طور کلی چسبی که برای چسباندن کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، در دو نوع پودری و خمیری وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

چسب پودری

این نوع از انواع چسب کاشی سرامیک به صورت پودر خشک هستند و برای استفاده باید با آب مخلوط شوند. فرمول به‌ کار رفته در این نوع چسب‌ها موجب می‌شود تا بعد از خشک شدن آن به طور کامل، در برابر نفوذ آب به‌ شدت مقاوم باشند. این چسب‌های پودری بیشتر به‌ عنوان چسب سرامیک کف مورد استفاده قرار می‌گیرند و استحکام بالایی دارند.

چسب‌های پودری بیشتر به‌عنوان چسب سرامیک کف مورد استفاده قرار می‌گیرند
چسب‌های پودری بیشتر به‌عنوان چسب سرامیک کف مورد استفاده قرار می‌گیرند

چسب خمیری

این نوع از چسب‌ها به‌صورت خمیری و آماده هستند و برای استفاده لازم نیست آن را با ماده دیگری مخلوط کنید. به همین دلیل روش ساخت چسب کاشی خمیری از نوع پودری آن ساده‌تر است و افرادی که تجربه کمتری در این کار دارند، معمولاً از این نوع چسب استفاده می‌کنند. چسب خمیری برای چسباندن کاشی و سرامیک بر روی سطوح مختلف سیمانی و حتی روی کاشی‌های قدیمی، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و چسبندگی و مقاومت بالایی دارد.

چسب‌های خمیری به‌صورت آماده هستند و برای استفاده لازم نیست آن را با ماده دیگری مخلوط کنید.
چسب‌های خمیری به‌صورت آماده هستند و برای استفاده لازم نیست آن را با ماده دیگری مخلوط کنید.

چسباندن کاشی با چسب آکواریوم

یکی دیگر از روش‌ها چسباندن کاشی و سرامیک و همچنین درزگیری آن به‌ وسیله چسب آکواریوم است. چسبی مقاوم که مصارف مختلفی دارد و در برابر دما و فشار شدید از خود مقاومت نشان می‌دهد. در واقع مقاومت بالای این چسب‌ها موجب شده که از آن به‌ عنوان چسب سرامیک کف نیز استفاده کنند. چسباندن کاشی با چسب آکواریوم نیاز به حدود ۴۸ ساعت زمان برای خشک شدن دارد. بعد از کار می‌توان همه قسمت‌های اضافی و برجسته چسب را به‌ وسیله کاتر بریده و منظم نمود.

یکی دیگر از روش‌ها چسباندن کاشی و سرامیک و همچنین درزگیری آن به‌ وسیله چسب آکواریوم است.
یکی دیگر از روش‌ها چسباندن کاشی و سرامیک و همچنین درزگیری آن به‌ وسیله چسب آکواریوم است.

چسب کاشی سرامیک بهتر است یا سیمان

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که برای چسباندن کاشی و سرامیک، چسب کاشی بهتر است یا سیمان؟ در جواب این سوال باید بدانید که استفاده از چسب از بسیاری جوانب کار را برای افراد ساده‌تر ساخته است و به دلیل مقاومت بالایی که این چسب‌ها دارند، می‌توانند جایگزین خوبی برای روش‌ها قدیمی باشند.

  • در هنگام استفاده از چسب سرامیک کف شما نیاز ندارید که سرامیک‌ها و یا کاشی‌های دیوار را تخریب کنید و اقدام به چسباندن کنید.
  • زمان نصب کاشی و سرامیک به‌ وسیله چسب‌های آماده بسیار کوتاه‌تر می‌شود.
  • چسب‌های آماده قدرت و چسبندگی بالایی دارند.
  • روش آماده‌سازی چسب کاشی بسیار ساده‌تر از روش‌های سنتی است.
  • هزینه‌های نصب و اجرای کار نیز در زمان استفاده از چسب کاشی سرامیک بسیار کمتر است.
  • این چسب‌ها در برابر رطوبت و آب مقاوم هستند و در مناطق پر باران از نفوذ رطوبت جلوگیری می‌کنند.
  • این چسب‌ها مقاومت بالایی در برابر زلزله دارند و نسبت به ملات‌های قدیمی لرزش و ارتعاش کمتری در کاشی و سرامیک ایجاد می‌کنند
نصب کاشی به وسیله چسب‌ کاشی و سرامیک بسیار ساده‌ است.
نصب کاشی به وسیله چسب‌ کاشی و سرامیک بسیار ساده‌ است.

نحوه استفاده از چسب کاشی سرامیک

اولین نکته‌ای که باید برای چسباندن کاشی و سرامیک به آن توجه کنید، آماده‌سازی سطح زیرین کار است؛ زیرا آماده و مسطح نبودن سطح کار موجب کاهش استحکام و مقاومت چسب می‌شود و نصب کاشی و سرامیک را سخت می‌کند. معمولاً نصب کاشی و سرامیک روی دیوارهای گچی و کاه‌گلی مقاومت پایینی دارد و بهتر است قبل از کار آماده شوند.

برای آماده‌سازی سطوح گچی یا کاه‌گلی ابتدا باید کمی لایه‌های روی دیوار را بتراشید و سپس روی آن سیمان بزنید و اجازه دهید تا خشک شود و بعد عملیات چسباندن کاشی و سرامیک را آغاز کنید. برای این کار بهتر است از یک فرد کارشناس و باتجربه کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید برای چسباندن کاشی و سرامیک از چسب پودری استفاده کنید، باید طبق دستورالعمل ذکر شده بر روی بسته، مقداری آب به پودر اضافه کنید و به‌ خوبی با هم مخلوط نمایید و یا اگر آشنایی با این کار ندارید، از چسب آماده خمیری استفاده نمایید. استفاده از این چسب‌ها بسیار ساده است تنها کافی است مقدار معینی چسب بر روی سطح مورد نظر بمالید و کاشی یا سرامیک را بر روی محل نصب قرار دهید.

به یاد داشته باشید که میزان استفاده از چسب به زیرسازی کار شما بستگی دارد اما در یک سطح استاندارد برای نصب هر متر مربع کاشی و سرامیک باید تقریباً ۳ کیلوگرم چسب به کار ببرید.

آماده کردن سطح زیر کار

همان‌طور که گفته شد اینکه جنس دیوار و کف و سطح زیرین کار شما به چه صورت است، روی کیفیت کار شما تأثیر به سزایی دارد. به همین دلیل بهتر است که سطح کار را قبل از اجرا حتماً آماده نمایید. در ساختمان‌های نوساز که سطح کار از جنس آجر است، باید سطح دیوار را برای نصب کاشی، صاف و تمیز نمایید. برآمدگی‌ها و فرورفتگی را مسطح کنید و به‌ خوبی تمیز کنید. در صورت لزوم با ملات ماسه و سیمان زیرسازی کنید.

در مورد سطوح گچی توجه داشته باشید که سطح دارای ناهمواری و ترک نباشد. ابتدا سطوح را مرمت و یک دست کرده و اگر زیر کار هرگونه رنگ یا روغن به کار رفته است باید برای چسبندگی بیشتر کمی سطح را بخراشید و زبر نمایید.

اگر هم قصد دارید که روی کاشی‌ها و یا سرامیک قدیمی خود کاشی سرامیک جدید بچسبانید، ابتدا باید سطح را کمی بخراشید و زبر کنید تا برای مالیدن چسب آماده شوند.

برای نتیجه بهتر و افزایش مقاومت چسب بهتر است سطح کار را قبل از اجرا حتماً آماده نمایید.
برای نتیجه بهتر و افزایش مقاومت چسب بهتر است سطح کار را قبل از اجرا حتماً آماده نمایید.

راهنمای خرید و نگهداری از چسب کاشی سرامیک

یکی از اولین و مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد چسب کاشی سرامیک بدانید این است که در هنگام خرید به مرغوبیت و جنس چسب توجه ویژه‌ای داشته باشید. از آنجایی‌ که ممکن است کالاهای نامرغوب و غیر استاندارد با قیمت کمتری به فروش برسند، مراقب باشید تا به خاطر کمی ارزان‌تر خریدن، مجبور نشوید دوباره همه کاشی و سرامیک خانه را به‌ طور کامل تعویض کنید.

برای نگهداری از چسب، آن را در دمای مشخصی که روی بسته ذکر شده نگهداری کنید و از قرار دادن آن در دمای پایین‌تر و یا بسیار بالاتر اجتناب کنید تا کیفیت چسب در سطح مطلوبی باقی بماند و خاصیت خود را از دست ندهد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی انواع چسب کاشی و سرامیک و مزیت این چسب‌ها نسبت به روش‌ها قدیمی پرداختیم. یاد گرفتیم که در هنگام خرید چسب کاشی سرامیک به چه نکاتی توجه کنیم و چطور سطوح زیر کار را برای چسبندگی و مقاومت بیشتر چسب آمده کنیم. در کنار همه این‌ها فراموش نکنید که اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید حتماً از متخصصان استادکار در این زمینه کمک بگیرید و با خیال راحت کاشی و سرامیک‌های خانه‌تان را تغییر دهید.

کاشی کاری و سرامیک کاری

کاشی‌کاری و سرامیک‌کاری

  • اجرای انواع خدمات کاشی کاری، سرامیک کاری و موزائیک کاری
  • کاشی کاری کف و دیوار آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام
  • سرامیک کاری دیوار و کف ساختمان، استخر
  • کف سازی و موزائیک کاری کف ساختمان، حیاط، پارکینگ
دریافت این خدمت از استادکار
3 نظرات
  1. ندا می گوید

    سلام خسته نباشید من و داداشم میخواستیم روی موزاییک های خونه رو با سرامیک کار کنیم و بچسبونیمشون ایا شدنیه و میشه راهنماییمون کنید

    1. مژده عاشوری می گوید

      سلام ندای عزیز ممنون از شما برای مطالعه این مطلب. برای چسباندن سرامیک روی موزاییک های قدیمی می تونید از چسب های مخصوص استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید قبل از شروع کار سطح موزایک را سمباده بزنید تا کمی زبر بشه و چسب بهتر روی آن قرار بگیره. به شما پیشنهاد می کنم برای اینکه با مشکل مواجه نشید حتما با یک استادکار در مورد جنس موزایک های زیر کار و همچنین نوع چسبی که باید استفاده کنید، مشورت کنید.

  2. محمد می گوید

    با عرض سلام
    من به عنوان تولیدکننده محصولات شیمیایی ساختمانی وقتی میبینم یه سری از استادان گرامی کاشی کار برای چسباندن کاشی در سرویس بهداشتی فقط برای راحتی کارشون از چسب خمیری استفاده می‌کنند ناراحت میشم.
    خواهش میکنم این نکته را متذکر بشین
    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =