آموزش ساده و گام به گام نصب و سیم‌کشی لوستر

1

اگر به تازگی لوستری برای خانه خریده‌اید و می‌خواهید خودتان نصب لوستر را به عهده بگیرید اما نمی‌دانید چگونه آن را نصب کنید، این مطلب برای شما است. معمولا هنگام نصب لوستر ممکن است با سوالات مختلفی مثل نحوه سیم کشی لوستر، سیم کشی برق لامپ، طریقه نصب لوستر سه سیم و یا طریقه نصب لوستر سه شاخه و …. رو‌به‌رو شوید اما جای هیچ نگرانی نیست. افراد بسیار زیادی هستند که معمولا تمایل دارند کار نصب و سیم کشی لوستر را خودشان انجام دهند پس قطعا کار چندان دشواری نیست. فقط کافی است با آموزش نصب و سیم کشی لوستر در این مقاله مانند آموزش برق کشی ساختمان از صفر تا صد  همراه استادکار شوید.

مراحل نصب و سیم کشی لوستر

  1. قطع کردن فیوز

قبل از این که دست به هر کاری بزنید حتما سری به جعبه فیوز خانه بزنید و اتصال برق را قطع کنید و مطمئن شوید که جریان برق اصلی کاملا قطع است. چون نصب و سیم کشی لوستر با برق سر و کار دارد و حفظ نکات ایمنی قبل از چنین کاری لازم است و حتی برای اطمینان بیشتر باید جریان برق را با فازمتر بررسی کنید. بعد از اطمینان از قطعی برق، اگر از قبل لوستری روی سقف است، سعی کنید آن را جدا کنید.

  1. اندازه کردن زنجیر لوستر

نصب کردن لوستر سقفی کار چندان دشواری نیست و با کمی تمرکز و حوصله می‌توانید به راحتی آن را نصب کنید، اما قبل از نصب لوستر حتما طول زنجیر آن را اندازه بگیرید تا اگر ارتفاع لوستر برای فضای شما زیاد باشد از تعداد حلقه‌های زنجیر کم کنید. برای کم کردن حلقه‌ها نیز کافی است با یک انبردست حلقه‌ها را کمی تاب دهید تا به راحتی از لوستر جدا شود.

هنگام جدا کردن حلقه‌های زنجیر لوستر حتما دقت داشته باشید سیم برق لوستر را به اشتباه قطع نکنید.
هنگام جدا کردن حلقه‌های زنجیر لوستر حتما دقت داشته باشید سیم برق لوستر را به اشتباه قطع نکنید.
  1. آویزان کردن لوستر از قلاب سقف

پس از اندازه کردن زنجیر، نوبت به آویزان کردن لوستر می‌رسد. لوستر را با ید به قلاب روی سقف آویزان کنید حال اگر قلاب از قبل روی سقف نصب نشده باشد می‌توانید خودتان یک قلاب را به کمک دریل روی سقف رولپلاک کنید. البته هنگام کار با دریل مطمئن شوید که مسیر سیم کشی برق را سوراخ نکنید.

بیشتر بدانید نقشه سیم کشی آیفون تصویری

برای لوستر بایستی از قلاب مخصوص که دارای چنگک است استفاده کنید تا به خوبی روی سقف محکم شود.
برای لوستر بایستی از قلاب مخصوص که دارای چنگک است استفاده کنید تا به خوبی روی سقف محکم شود.
  1. نحوه سیم کشی لوستر

مرحله بعدی سیم کشی لوستر است که نیاز به دقت بسیار زیادی دارد. البته ناگفته نماند که نحوه سیم کشی لوستر و نقشه سیم کشی لوستر دو پل با نصب لوستر یک پل تفاوتی جزئی دارد.

روش نصب و سیم کشی لوستر دو پل

اگر کلیدهای لوستر دو پل است، برای نصب لوستر به یک ترمینال سه تایی نیاز دارید. سه سیم برق روی سقف وجود دارد که یکی سیم نول و دو سیم دیگر فاز است. سیم‌های فاز، قرمز رنگ و دارای برق هستند. حال شما باید هر سیم فاز لوستر را به سیم فاز سقف و سیم نول را نیز متقابلا به سیم نول سقف وصل کنید. مراحل مربوط به طریقه نصب لوستر سه شاخه یا لوستر با شاخه‌های بیشتر نیز به همین شکل انجام می‌شود.

نمونه نصب و سیم کشی لوستر دو پل
نمونه نصب و سیم کشی لوستر دو پل

نصب و سیم کشی لوستر یک پل

نصب لوسترهایی که کلید یک پل دارند به مراتب ساده‌تر است. شما برای نصب این مدل لوستر به ترمینال دوتایی نیاز دارید. قطعا روی سقف دو سیم وجود دارد که یک سیم فاز است و سیم دیگری که با رنگ آبی مشخص شده است و فاقد برق است، سیم نول است. برای سیم کشی لوستر کافیست سیم نول لوستر را به سیم نول سقف و سیم فاز لوستر را به سیم فاز سقف متصل کنید.

نمونه نصب و سیم کشی لوستر یک پل
نمونه نصب و سیم کشی لوستر یک پل
  1. زیباسازی محل اتصال

در این مرحله برای دیده نشدن اتصال سیم‌ها و زیباسازی ظاهری، باید زنبق لوستر را کاملا بالا بکشید تا سیم‌ها اضافی درون آن پنهان شود و بعد به وسیله پیچ یا یک قطعه پلاستیکی زنبق را به سمت بالا ثابت کنید. با این کار ظاهر و جلوه زیبای لوستر حفظ می‌شود.

قطعه زنبق شکل لوستر، در انتهای زنجیر آن قرار دارد و برای پنهان کردن سیم‌های برق، عالی است.
قطعه زنبق شکل لوستر، در انتهای زنجیر آن قرار دارد و برای پنهان کردن سیم‌های برق، عالی است.
  1. نصب حباب، شید و لامپ‌ها

کار اساسی و اصلی نسب لوستر تا به اینجا تقریبا تمام شده است حال باید ابتدا لامپ‌ها را نصب کرده و سپس اگر لوستر حباب یا شیدی دارد روی آن قرار دهید.

  1. وصل فیوز و تست روشنایی لوستر

همانطور که مشاهده کردید، نصب و سیم کشی لوستر کار چندان دشواری نبود و بعد از اتمام تمام مراحل بالا نوبت به اتصال فیوز و تست روشنایی لوستر می‌رسد.

اگر تمام مراحل را درست انجام داده باشید با زدن کلید، لامپ‌ها روشن می‌شوند در غیر این صورت بایستی مراحل سیم کشی لوستر را دوباره مرور کنید. البته گاهی اوقات مشکل از سوختگی لامپ‌ها است پس مطمئن شوید از لامپ سالم استفاده می‌کنید.

نحوه نصب لوستر سقفی در سقف یونیلیتی

نصب لوستر بر روی سقف یونولیتی کمی وقت‌گیر و دشوارتر از نصب لوستر بر روی سایر انواع سقف کاذب است. برای نصب لوستر سقفی در سقف یونولیتی ابتدا باید به وسیله گردبر بر روی سقف، سوراخی به قطر حدودا ۱۲ سانتی‌متر ایجاد کنید تا به پوشش سقف اصلی برسید. حال با یک پیچ‌گوشتی شروع به ساییدن یونولیت‌ها کنید تا به سقف بتنی برسید.

از این مرحله به بعد درست مانند روش گفته شده درباره نصب و سیم کشی لوستر عمل می‌کنید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بعد از رسیدن به سقف بتنی و نصب رول بولت یا پیچ رول پلاک به وسیله رابیتس، مرکز قسمت فلزی و شکل لوسترها را با انبردست به رول بولت وصل کنید.

سپس سیم رابینس را چند دور بچرخانید تا محکم شود. چهار عدد پیچ ام دی اف هم به آن بزنید تا حرکت نکند و در آخر لوستر را به قسمت فلزی وصل کنید.

بیشتر بدانید سیم ارت چیست؟

چون سقف یونولیتی قابلیت نگهداری لوستر را به اندازه کافی ندارد بایستی نصب لوستر بر روی سقف اصلی انجام شود.
چون سقف یونولیتی قابلیت نگهداری لوستر را به اندازه کافی ندارد بایستی نصب لوستر بر روی سقف اصلی انجام شود.

جمع‌بندی

همانطور که می‌دانید برای نصب وسایلی مانند لوستر که با برق سر و کار دارد اول از همه رعایت نکات ایمنی مربوط به آن و سپس داشتن تمرکز و حوصله مهم است. پس اگر قصد دارید کار نصب و سیم‌کشی لوستر خانه‌تان را خودتان انجام دهید حتما از این آموزش استفاده کنید و اگر فکر می‌کنید نصب لوستر روی سقف کاذب برایتان دشوار است و ممکن است ظاهر سقف را خراب کنید حتما از افراد متخصص و استادکار در این زمینه کمک بخواهید.

1 نظر
  1. محمدی می گوید

    یک مطلب خود دیگر از سایتی که همیشه مطالب کامل و جامعی منتشر می کنه. از برقکاران شرکت استادکار تشکر می کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 15 =