راهنمای خرید و مقایسه چیلر و کولر گازی

0

در مقاله قبلی با راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ همراه شما بودیم ، در این مقاله به مقایسه چیلر و کولر گازی خواهیم پرداخت. با وارد شدن به فصل تابستان و تجربه هوای گرم و روزهای آفتابی یکی از چالش‌های بسیار برگ داشتن هوایی خنک و مطبوع در داخل خانه است. از همان روش‌ها و وسایل قدیمی مانند سرداب‌ها گرفته تا بادیگیرها که به عنوان یک وسیله سرمایشی اختراع شدند تا نوع پیشرفته و امروزی مانند سیستم کولر گازی، چبلر و بسیاری دیگر از وسایل به روز که هر کدام به نوعی عملکرد متفاوتی دارند. تحقیقات نشان داده است که در میان سیستم‌های سرمایشی، کولر گازی و چیلر بسیار محبوب هستند از این رو تصمیم گرفتیم تا شما را با راهنمای خرید چیلر و کولر گازی آشنا کنیم پس در این مطلب نیز با استادکار همراه شوید.

کولر گازی چیست؟

کولر گازی که بسیاری آن را به نام اسپیلت می‌شناسند، یکی از سیستم‌های سرمایشی بسیار محبوب است که عملکرد آن بر اساس گازهای فریونی است و از برق به عنوان انرژی مصرفی استفاده می‌کند. بسیاری معتقدند که میزان مصرف برق در این مدل دستگاه بسیار زیاد است اما تکنولوژی نوین توانسته با استفاده از کمپرسورهای کم مصرف در کولر گازی رده A انرژی را کسب کند. کولر گازی یک انتخاب بسیار مناسب برای محیط‌های کوچکی مانند اتاق خواب یا اتاق کار است و به خوبی می‌تواند هوا را خنک کند. علاوه بر خنک سازی برخی از مدل‌های پیشرفته کولر گازی دارای سیستم فیلتراسیون پیشرفته‌ای نیز است که گرد و غبار را از محیط دور می‌سازد. کولرهای گازی انواع مختلفی مانند مدل دیواری، پنجره‌ای، ایستاده و سقفی دارد.

کولر گازی چیست؟
کولر گازی یکی از سیستم‌های سرمایشی بسیار محبوب است که عملکرد آن بر اساس گازهای فریونی است و از برق به عنوان انرژی مصرفی استفاده می‌کند

چیلر چیست؟

و اما چیلر نوع دیگری از سیستم‌های سرمایشی است که بر خلاف کولر گازی ظاهر نسبتا بزرگی دارد و البته برای فضاهای بسیار بزرگ مناسب است. نحوه عملکرد چیلر بدین صورت است که با استفاده از یک سیال در مدار بسته بر اساس سیکل تبرید میزان تراکم بخار و یا تراکم جذبی سیال را خنک کرده و به کمک مبدل حرارتی، برودت هوا را کنترل می‌کند. راندمان کار چیلرها بسته به شرایط آب و هوایی محیط و میزان افت برودت هوا متفاوت است. دستگاه چیلر برای یک ساختمان بزرگ با تعداد واحدهای زیاد یک گزینه بسیار مناسب است زیرا می‌توانید به صورت مرکزی از روی بام تمام واحدها را مجهز به کولر کنید.

چیلر چیست و چه مزایای دارد
چیلر نوع دیگری از سیستم‌های سرمایشی است که بر خلاف کولر گازی ظاهر نسبتا بزرگی دارد و البته برای فضاهای بسیار بزرگ مناسب است.

مقایسه چیلر و کولر گازی

چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ شاید این یکی از سوالات رایج هنگام خرید وسیله سرمایشی باشد که ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است. حال شاید با مقیسه این دو دستگاه و آشنایی با تفاوت‌های این دو بهتر بتوانیم در خرید خود تصمیم گیری کنیم .

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

مقایسه ظرفیت در چیلر و کولر گازی

یکی از راه‌های قیاس چیلر و کولر گازی در درجه اول میزان ظرفیت است. قطعا یکی از مهم‌ترین نیازهای شما برای خرید وسیله سرمایشی این است که تمام ابعاد مورد نظر از خانه یا محل کارتان سرد شود. به طور مثال از کولر گازی می‌توان در ساختمان‌های کوچک که کمتر از ۱۵۰ متر مساحت دارند استفاده کرد زیرا ظرفیت آن برای مکان‌های کوچک تعریف شده است البته فراموش نکنید که یک  کولر گازی نمی‌تواند برای خانه شما کافی باشد بلکه بایستی در هر اتاق یک دستگاه قرار داده شود.

اما اگر خانه بزرگتری دارید و می‌خواهید باز هم از سیستم سرمایشی کولر گازی استفاده کنید هیچ ایرادی ندارد زیرا شما می‌توانید با نصب مجموعه‌ای از کولر گازی در مکان مورد نظر یک سیستم مینی چیلر به وجود آورید و فضا را با آن سرد کنید. و اما در مقایسه با ظرفیت کم کولر گازی، چیلر ظرفیت بسیار بلایی دارد از این رو می‌توان از این دستگاه سرمایشی در خانه‌های مسکونی بزرگ، سالن‌های اجتماعات، امکان اداری، تجاری سوله، مراکز صنعتی، ورزشی، آموزشی، اقامتی و هر مکان دیگری استفاده کرد.

مقایسه ظرفیت در چیلر و کولر گازی

مقایسه فرم و زیبایی چیلر و کولر گازی

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که کولر گازی و چیلر با یکدیگر دارند در فرم آن و نحوه نصب آن است. به طور مثال اگر شما در یک ساختمان چندین طبقه قصد استفاده از چیلر یا مینی چیلر مرکزی داشته باشید می‌توانید بر روی بام آن را نصب کرده و با استفاده از لوله کشی به فن کویل و هواسازی داخل ساختمان امکان دسترسی به چیلر را به تمام طبقات برسانید که در این مورد ظاهر زیبا نمای ساختمان شما حفظ می‌شود و هیچ دیدی ندارد. اما در ساختمان‌هایی که از کولر گازی استفاده می‌شود حتما کندانسور و یا یونیت پشت پنجره کولر گازی در نمای ساختمان قرار می‌گیرد که ممکن است تاثیر منفی بر روی زیبایی ساختمان بگذارد. همچنین می توانید مقاله مزایای کولر آبی نسبت به کولر گازی را نیز مطالعه فرمایید .

کولر گازی

مقایسه میزان رطوبت در چیلر و کولر گازی

قابلیت تنظیم رطوبت هوا در دستگاه‌های سرمایشی مانند چیلر و کولر گازی بسیار مهم است. همانطور که می‌دانید هر دو این دستگاه‌ها بر مبنای سیکل تبرید تراکمی کار می‌کنند و وجود مبرد یا آب سرد موجود در کویل‌های پنل‌های داخل ساختمان قابلیت کاهش میزان رطوبت هوا را ارند اما گاهی اوقات ممکن است فردی بخواهد به میزان دلخواه خود میزان رطوبت بالا یا پایین را تنظیم کند. در چنین مواقعی سیستم عملکرد کولر گازی پاسخگو نیست و تنها می‌توان برای تنظیم رطوبت به میزان دلخواه از مینی چیلر یا چیل متصل به هوا ساز استفاده کرد. نحوه عملکرد این سیستم نیز بدین گونه است که هواساز تمام تجهیزات مربوط به تنظیم رطوبت به میزان دلخواه را دارا است در نتیجه در امکانی که نیاز به تنظیم دقیق رطوبت است پیشنهاد می‌کنیم از چیلر و هواساز استفاده کنید.

کولر گازی

مقایسه فیلتراسیون هوا در چیلر و کولر گازی

مقایسه چیلر و کولر گازی در ابعاد مختلف می‌تواند به عنوان یک راهنمای خرید بسیار خوب نیز باشد در نتیجه آشنایی با تفاوت‌های این دو دستگاه امر مهمی است. یکی دیگر از تفاوت‌های میان این دو دستگاه سرمایشی نوع فیلتراسیون به کار رفته در سیستم آن‌ها جهت فیلتر نمودن هوای ورودی به داخل ساختمان است. نحوه عملکرد کولر گازی در این مورد بدین صورت است که به ازای هر یونیت یک فیلتر در سیستم قرار دارد که تنها قابلیت فیلتراسیون هوای داخل ساختمان را دارد در نتیجه قادر به فیلتر کردن هوای ورودی تازه به درون ساختمان نیست اما در مقابل چون در سیستم چیلر هواساز قرار دارد و سیستم هواساز خود مجهز به انواع فیلترهای مختلف قابل شستشو و هپا است می‌توان تا ۹۹ درصد جریان هوای داخل ساختمان و یا هوا وارد شده را فیلتر کند و هر گونه آلودگی و یا میکرو ارگانیسم موجود در ذرات هوا را تصفیه کند.

کولر گازی

مقایسه نوع مصرف انرژی در چیلر و کولر گازی

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توان جز مهم‌ترین موارد در راهنمای خرید کولر گازی و چیلر قرار داد، نوع و میزان مصرف انرژی این دو دستگاه سرمایشی است. همانطور که می‌دانید هم چیلر و هم کولر گازی و یا حتی مینی چیلر با انرژی الکتریسی فعال هستند و در واقع کمپرسور این دستگاه‌ها با انرژی محرک موتور الکتریکی می‌توانند کار کنند. البته در این میان نوعی چیلر تحوت عنوان چیلر گازی (GHP) نیز روانه بازار شده است که با انرژی سوخت گاز طبیعی کار می‌کند که قطعا نسبت به قیمت برق ارزان‌تر است و می‌توان در مصرف برق نیز صرفه جویی کرد. نوع عملکرد این مدل چیلر بسیار مشابه با دیگر چیلرهای برقی است و تنها تفاوتی که می‌توان قائل شد این است که به جای استفاده از موتور الکتری برای گردش کمپرسور از موتور احتراق داخلی که شبیه به موتور خودرو است استفاده می‌شود. علاوه بر این چون این سیستم از گرمای موتور در سیکل تبرید استفاده می‌کند علاوه بر استفاده از آن به عنوان دستگاه سرمایشی می‌توان به عنوان یک هیتر برای تولید گرمای بهینه نیز استفاده کرد.

کولر گازی

نتیجه گیری

به طور کلی استفاده از دستگاه سرمایشی مانند چیلر برای محیط‌های وسیعی که نیاز به خنک شدن تا فواصل طولانی دارد می‌تواند گزینه معقول‌تر و بهتری باشد اما کولر گازی می‌تواند جوابگو فضاهای کوچک مسکونی و اداری باشد. با این حال اضافه شدن مدل مینی چیلر از نسل کولر چیلر سبب شده تا برخی افراد به دنبال جایگزینی کولر گازی مینی چیلر به جای نوع معمولی باشند که آن نیز باید با توجه به شرایط محل مورد نظر و دیگر موارد لازم باشد.

اپلیکیشن کارهای ساختمانی

تعمیر چیلر و هواساز

  • نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع، چیلر و هواساز
  • تعمیر هواساز خانگی و آپارتمانی
  • نصب چیلر و هواساز خانگی، آپارتمانی، ساختمانی و ...
  • نصب و تعمیر چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + یک =