راهنمای کامل تمیز کردن شوفاژ

3

شوفاژها، این ابزارهای گرم کننده منازل که زمستان‌ها یار و یاور ما در سرما هستند، اکثرا در هنگام تمیزکاری خانه مورد غفلت واقع می‌شوند. اما فراموش نکنید که این دستگاه نیز می‌تواند اسیر گرد و غبار شود و بهتر است هر ازگاهی دستی به سر و روی آن بکشید. با تمیز کردن شوفاژ می‌توانید گرمای بهینه‌تری در این زمستان سرد در منزل و محل کار خود داشته باشید.

راهنمای کامل تمیز کردن شوفاژ
راهنمای کامل تمیز کردن شوفاژ

اهمیت تمیز کردن شوفاژ

تمیز کردن شوفاژ علاوه بر این که ظاهری چشم نوازتر به منزل شما می‌دهد، می تواند با بهینه کردن عملکرد، هزینه های گرمایش شما را کاهش دهد. گرد و غبار موجود بین پره های رادیاتور سبب می‌شود که گرما به طور مستقیم نتواند از آن خارج شود؛ به این معنی که رادیاتور برای گرم کردن به فرآیند سختی احتیاج خواهد داشت.

گرد و غبار همیشه در هوا وجود دارد. حتی موهای حیوانات خانگی ( در صورت داشتن حیوان خانگی) و باقی مانده نیکوتین (در صورت سیگاری بودن) می‌تواند به گرد و غبار خانه و محیط شما اضافه کند. همه این مواد می‌توانند با هم ترکیب شوند و با جریان هوا روی همه اجسام و وسایل مانند شوفاژ بنشینند و در محفظه پشتی آن به تدریج جمع شود.

بنابراین نیاز است که حداقل سالی یک بار رادیاتور و شوفاژهای خود را تمیز کنید و آنها را از گرد و غبار و آلودگی پاک کنید. البته تمیز کردن هفتگی ایده بهتری است و اگر وقت ندارید حداقل یک دستمال روی آن بکشید تا گرد و خاکی که روی آن نشسته به تدریج به لوله‌های داخلی نفوذ نکند. بنابراین برای کاهش هزینه‌های گرمایش و افزایش طول عمر سیستم خود این کار را پشت گوش نیاندازید و در اولین گام ابزارهای آن را تهیه کنید.

بیشتر بدانید جلوگیری از سیاه شدن پشت شوفاژ

راهنمای کامل تمیز کردن شوفاژ
حداقل سالی یک بار شوفاژ های خود را گردگیری کنید.

ابزارها و لوازم مورد نیاز

قبل از اینکه اقدام به تمیز کردن شوفاژ کنید، نیاز است که ابزارها و لوازم انجام این کار را آماده کنید.

  • جارو برقی
  • گردگیر دستی
  • سطل آب و صابون
  • اسفنج و پارچه
  • حوله
  • چوب بلند

مراحل تمیز کردن شوفاژ

  • شوفاژ را خاموش کنید

پیش از اینکه رادیاتور خود را تمیز کنید، مطمئن شوید که آن را خاموش کرده اند. تمیز کردن شوفاژ در حال روشن نه تنها امن نیست، بلکه ممکن است آسیب به لوله‌ها موجب پاشیده شدن آب داغ به دست و صورت شما شود. بنابراین نیاز است که شوفاژ را خاموش کرده، بگذارید سرد شود. هنگام تمیز کردن از فشار و کشیدن شوفاژ به سمت جلو خودداری کنید.

راهنمای کامل تمیز کردن شوفاژ
در اولین گام شوفاژ را خاموش کرده و بگذارید سرد شود.
  • استفاده از جاروبرقی

اکنون زمان آن است که جاروبرقی را بیرون آورده و اطراف و درزهای شوفاژ را جارو بکشید. با کمک لوله بلند جاروبرقی پشت آن را نیز تا جای ممکن جارو بکشید. با کمک سری های مختلف جاروبرقی داخل پره‌ها را هم می توانید جارو کنید. اما اگه امکانات این کار را ندارید نگران نشوید و ادامه مراحل را دنبال کنید.

بیشتر بدانید محاسبه آنلاین تعداد پره رادیاتور

  • چوب گردگیری یا برس تمیزکننده

استفاده از برس تمیز کننده مخصوص رادیاتور می‌تواند در این مرحله مفید باشد. این ابزار با دارای بودن قسمت‌هایی پر شکل می تواند به راحتی داخل پره‌ها و قسمت های داخلی شوفاژ نفوذ کند و آن را از گردوغبار پاک کند. اما اگر این ابزار را ندارید از یک چوب دسته بلند که رویش دستمالی بسته اید استفاده کنید و تمام بدنه پشتی شوفاژ را گردگیری کنید.

راهنمای کامل تمیز کردن شوفاژ
برس تمیز کننده رادیاتور را امتحان کنید.
  • دمیدن هوا با سشوار

یکی دیگر از راه های زدودن گردو غبار راه برعکس جارو برقی و دمیدن هوای خروجی به شوفاژ با استفاده از سشوار است. نازل سشوار را به سمت بالای شیارهای شوفاژ ببرید و هوا را با شدت بالا به آن بدمید. این کار به شما کمک می‌کند که گرد و خاک درون شوفاژ نیز کنده شود. لازم به یادآوری است که بهتر است قبل از این کار یک حوله مرطوب زیر شوفاژ بیاندازید تا گرد و خاک را به خود جذب کند.

  • استفاده از آب و صابون

سطلی آماده کرده و آن را با آب گرم پر کنید. داخل آن مقداری شوینده یا پودر صابون بریزید. اسفنج را داخل مایع زده، آب اضافی آن را بگیرید تا حدی که تنها مرطوب شود. بدنه بیرونی شوفاژ را با اسفنج پاک کنید و مراقب باشید محلول زمین نریزد( می توانید حوله یا دستمال حوله ای زیر شوفاژ بیاندازید). پس از اسفنج زدن، با یک دستمال خشک شوفاژ را خشک کنید تا از زنگ زدن آن جلوگیری کند. لازم است دیوار اطراف شوفاژ و بالای آن را نیز دستمال بکشید. گاهی اوقات گرما می‌تواند گرد و غبار را به سمت بالا و دیوارهای بالایی شوفاژ منتقل کند. البته بهتر است با توجه به نوع کاغذ دیواری و دیوارها این کار را انجام دهید.

راهنمای کامل تمیز کردن شوفاژ
اگر لکه ای روی شوفاژ شما وجود دارد، از سابیدن آن با مواد خراش دهنده خودداری کنید.

نکات تمیز کردن شوفاژ که باید بدانید

  • اگر لکه ای روی شوفاژ شما وجود دارد، از ساییدن آن با مواد خراش دهنده خودداری کنید و آن را با مواد پاک کننده تمیز کنید.
  • می توانید از یک محلول اسپری قوی برای تمیز کردن استفاده کنید. مقداری اسپری روی شوفاژ پاشیده و بگذارید چند دقیقه ای بماند. سپس اقدام به پاک کردن کنید.
  • سعی نکنید که برای تمیز کردن شوفاژ، پانل های شوفاژ را جدا کنید. این کار می تواند به دستگاه آسیب برساند.
  • برای تمیز کردن خوردگی داخل رادیاتور که به علت املاح آب به وجود می آید باید از متخصص این کار کمک بگیرید و استادکار می تواند علاوه بر سرویس و هواگیری شوفاژ ، در تمیزکردن رسوبات آن کمک حال شما باشد.

از بین بردن لکه لباس از روی شوفاژ

برای بسیاری از افراد پیش می آید که به دلیل عجله ای که در خشک شدن لباس دارند، آن را به صورت خیس یا نم دار روی شوفاژ می اندازند. اما با این کار ممکن است لکه رنگ لباس روی شوفاژ باقی بماند. اما در چنین شرایطی چه باید کرد؟

پاک کردن رنگ لباس از روی شوفاژ

اگر لکه رنگ لباس روی شوفاژ شما باقی مانده است، ابتدا با حفظ خونسردی سعی کنید که به روش های شیمیایی روی بیاورید. به هیچ عنوان از لوازمی مانند اسکاچ و سیم برای پاک کردن لکه استفاده نکنید. چرا که این کار تنها می تواند روی شوفاژ شما را خش بیاندازد.

  • ابتدا شوفاژ را خاموش کنید.
  • سطلی حاوی آب و وایتکس و مقداری شوینده آماده کنید.
  • با کمک یک ابر یا اسفنج نرم قسمتی که لک و رد لباس روی آن باقی مانده را بکشید.
  • این کار را به دفعات انجام دهید تا لکه کمرنگ شود.
  • می توانید از شوینده های شیمیایی موجود در بازار مانند پاک کننده های شیرآلات و پاک کننده های چند منظوره نیز روی لکه اسپری کنید و بگذارید اندکی بماند.
  • با روش های بالا تا حدود زیادی لکه کمرنگ و محو می شود.
  • اما اگر باز هم اثری از لکه باقی ماند می توانید به روش هایی چون رنگ کردن شوفاژ روی بیاورید و تغییری نیز به دکوراسیون خانه خود بدهید.
  • همچنین می توانید برای از بین بردن لکه روی شوفاژ راهنمای رنگ کردن رادیاتور شوفاژ را بخوانید .

جمع بندی

اکنون که با نکات و ترفندهای پاک کردن شوفاژ آشنا شدید، همین امروز دست به کار شوید و به این دستگاه گرمازای منزل که همیشه بی تفاوت بوده اید، با تمیز کردن و بهینه کردن مصرف انرژی توجه نشان دهید.

منبع: bestheating

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

  • سرویس رادیاتور شوفاژ
  • سرویس رادیاتور پکیج
  • هواگیری رادیاتور
  • اضافه کردن پره به رادیاتور
دریافت این خدمت از استادکار
3 نظرات
  1. علی می گوید

    خیلی مفید بود استااااد! ممنون از زمانی که تلف کردید.
    برای اینکار باید لیسانسِ گردگیری داشت؟
    میشه متخصصاتونو برای گردگیری رادیاتورهامون بفرستید????

  2. منتقد علي می گوید

    چقدر باید نفهم باشی علی که این کامنتو بزاری
    تو که کاری نمیکنی فقط میشینی تو خونه ای که نمیدونی چطور و با چه سختی تمیز شده
    حق نداره حرف مفت بزنی

  3. حسن پیشکار می گوید

    من هم نمیدونستم اوقات فراغتمو چطور پر کنم تا اینکه با پیج شما آشنا شدم .البته حوصلشو نداشتم یه کارگر گرفتم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 17 =