تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز چیست؟

0

روز خود را با قهوه شروع می‌کنید یا چای؟ قهوه را چگونه دم می‌کنید؟ تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز چیست؟ پاسخ به این سوالات مشخص خواهد کرد که شما کدام روش را برای درست کردن قهوه استفاده می‌کنید و تمایل به نوشیدن چه نوع قهوه‌ای دارید. دستگاه‌های قهوه‌ساز و اسپرسو‌ساز از دانه‌های خوش‌عطر قهوه در فرآیندهای مختلف، نوشیدنی‌های متفاوت تهیه می‌کنند. این دستگاه‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست، می‌توانند قهوه و اسپرسو بسازند. اما تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز فقط منحصر به نوشیدنی که تولید می‌کنند، نیست. آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی در مقایسه با یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی با این دو دستگاه رایج و محبوب بین مردم، به تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز نیز بپردازیم.

معرفی دستگاه اسپرسوساز

دستگاه‌های اسپرسو با عبور مقدار کمی آب تحت فشار و در دمای در حال جوش از میان دانه‌های قهوه آسیاب‌شده، قهوه را دم می‌کنند. این فرایند به قهوه اسپرسو ساختاری لایه‌ای با عطر و طعم بی‌نظیر می‌بخشد. دستگاه‌های اسپرسو خانگی نسخه کوچک‌تری از دستگاه‌های اسپرسو در کافی‌شاپ‌ها هستند. با کمک این دستگاه می‌توان در هر زمان قهوه‌ای لذیذ با کیفیت کافه‌های معروف تهیه کرد. دستگاه‌ اسپرسوساز فارغ از سایز و کارکرد خانگی یا کافی‌شاپ، به دو دسته اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک طبقه‌بندی می‌شوند.

بهترین اسپرسوساز خانگی
بهترین اسپرسوساز خانگی نیز نیاز به مهارت کافی باریستا جهت تهیه اسپرسو لایه‌لایه و خوش‌طعم دارد.

مزایا و ویژگی‌های دستگاه اسپرسو

تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز در نوع قهوه‌ تولیدی‌شان است و هر دو دستگاه می‌توانند کیفیت بالا یا ضعیفی ارائه دهند. اما در هرصورت دستگاه‌های اسپرسو دارای جوانب مثبت بسیار زیادی هستند که استفاده از آن‌ها را برای کاربران مبتدی و حرفه‌ای بسیار دل‌چسب می‌کند. مزایای دستگاه اسپرسوساز شامل موارد زیر است:

  • می‌توان با کمک دستگاه اسپرسوساز قهوه‌های متنوعی درست کرد.
  • اغلب دستگاه‌های اسپرسوساز دارای بازوی بخار برای گرم کردن و ساخت فوم شیر هستند.
  • اسپرسوساز در مدت 20 تا 30 ثانیه می‌تواند یک قهوه اسپرسو درجه‌یک آماده کند.
  • برخی از دستگاه‌های اسپرسو دانه‌های قهوه را نیز آسیاب می‌کنند.
  • می‌توان به کمک این دستگاه قهوه اسپرسو لایه‌لایه تهیه کرد.
با تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز بیشتر آشنا شوید
دستگاه‌های نسپرسو در رسته قهوه‌سازهای خانگی قرار می‌گیرند و جزء دستگاه‌های اسپرسو محسوب نمی‌شوند.

معایب دستگاه اسپرسو

هر دستگاهی با وجود مزایایی که دارد، دارای جوانب منفی نیز هست. بنابراین بهتر است قبل از خرید هر دستگاهی به‌خصوص آنهایی که احتمالا هر روز با آن‌ها سروکار خواهید داشت، تمام  ابعاد و جوانب آن را در نظر بگیرد. موارد زیر برخی از معایب اسپرسوساز را شامل می‌شود؛

  • استفاده از دستگاه‌های اسپرسو دستی اغلب کمی مشکل‌ساز است و نیاز به مهارت دارد.
  • دستگاه‌های اسپرسو تا حدودی گران‌قیمت هستند.
  • دستگاه‌های اسپرسو نیاز به کالیبراسیون مکرر، تمیز کردن و گاهی تعویض قطعات دارند.
  • از دیگر معایبی که تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز نیز محسوب می‌شود، لکه‌های این دو نوع قهوه روی سطح است. به‌طور‌کلی لکه‌های قهوه اسپرسو، سخت‌تر از قهوه درست‌شده با قهوه‌ساز پاک می‌شود. بنابرای برای تمیز کردن این لکه‌ها می‌توانید از خدمات آنلاین مبل شویی استادکار یا خدمات قالیشویی استادکار کمک بگیرید.
مهم‌ترین تفاوت‌های دستگاه اسپرسوساز و قهوه‌ساز کدامند؟
درست کردن قهوه با دستگاه اسپرسوساز نیمه‌اتوماتیک نیاز به صبر و حوصله و یادگیری دارد.

معرفی دستگاه قهوه‌ساز

قهوه‌سازها برای ساخت قهوه فرآیندی را پشت سر می‌گذارند که طی آن قهوه با آب جوش ترکیب شده و از فیلتر عبور می‌کند. آب جوش موجب نفوذ طعم و عصاره دانه‌های قهوه به داخل آب می‌شود. به‌علاوه قهوه‌سازها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

دستگاه‌های قهوه‌ساز کپسولی یا نسپرسو

دستگاه نسپرسو فارغ از تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز، دستگاه‌هایی بسیار کاربردی هستند. این دستگاه‌ها می‌توانند با کمک کپسول‌های آماده، قهوه‌ای استاندارد و لذیذ تولید کنند. دستگاه‌های کپسولی نسپرسو بسیار شبیه دستگاه‌های اسپرسو هستند، اما در دسته قهوه‌سازها قرار می‌گیرند. برای استفاده از نسپرسو کافی است مخزن آن‌ها را با آب پر کرده و کپسول مورد نظر خود را در دستگاه قرار دهید. بعد از فشار دادن یک دکمه، قهوه خود را در کمتر از یک دقیقه تحویل می‌گیرید.

نسپرسو برای افرادی که زمان کمتری برای تهیه قهوه دارند، بسیار مناسب خواهد بود. اگرچه این مدل بسیار کاربردی است، اما مصرف برق بالایی دارد. به‌علاوه هر کپسول قهوه یک‌بارمصرف است، بنابراین انتخاب یک دستگاه قهوه درست‌کن از این نوع، تولید زباله خانگی را افزایش می‌دهد. در این‌باره می‌توانید مقاله چگونه به سبک پسماند صفر زندگی کنیم؟ رامطالعه کنید.

دستگاه نسپرسو یا قهوه‌ساز کپسولی
کپسول‌های دستگاه نسپرسو یا همان قهوه ساز کپسولی انواع مختلفی مانند: وانیلی، تلخ، شیرین و موارد از این دست دارد.

قهوه‌سازهای اتوماتیک

قهوه‌سازهای اتوماتیک در واقع همان عملکرد ساخت قهوه به روش سنتی را در مدت زمانی حدود 10 الی 15 دقیقه انجام می‌دهند. تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز در این است که قهوه‌سازهای اتوماتیک می‌توانند حجم بیشتری قهوه درست کنند. در واقع پودر قهوه و آب با نسبت مناسب در دستگاه قرار می‌گیرند و سپس با فشردن یک دکمه، بعد از چند ثانیه نوشیدنی گرم و دلچسب آماده است. برخی از قهوه‌درست‌کن‌های برقی را به وسیله اپلیکیشن گوشی یا تبلت می‌توان کنترل کرد. همچنین برخی از این دستگاه‌ها را می‌توان با فرمان‌ صوتی راه‌اندازی یا خاموش کرد. بدیهی است قیمت قهوه‌ساز تمام اتوماتیک با چنین ویژگی‌هایی کمی گران‌تر از سایر مدل‌ها است.

قهوه‌ساز چی خوبه
می‌توانید با تنظیم کردن زمان قهوه‌ساز با ساعت بیدار شدن از خوابتان در ساعات اولیه صبح زمان بیشتری برای خود ذخیره کنید.

موکاپات

مزیت اصلی قهوه‌سازهای دستی آن است که ارزان، سبک و قابل‌حمل هستند. برخی از دوستداران قهوه فرانسوی، به دلیل طراحی کامل و ساده این دستگاه‌ها، آن‌ها را به دیگر انواع قهوه‌سازها ترجیح می‌دهند. این قهوه‌سازها عموما به شکل یک قوری کوچک هستند که از فشار بخار برای هدایت آب گرم به میان دانه‌های قهوه استفاده می‌کنند. البته این میزان فشار برای تهیه اسپرسو کافی نیست، اما قهوه تولید شده توسط این موکاپات کیفیت و غلظت مطلوب و دلپذیری دارد.

روش دم کردن قهوه با موکاپات یا قهوه‌ساز دستی
موکاپات به دلیل قیمت ارزان، کاربری آسان و در دسترس بودن بهترین گزینه برای تهیه قهوه است.

جوانب مثبت قهوه‌ساز

قهوه‌سازها یک فنجان قهوه سیاه کلاسیک به شما می‌دهند که در صورت انتخاب می‌توانید شیر، خامه یا شکر به آن اضافه کنید. تقریبا تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز در همین است. در مجموع قهوه‌ساز گزینه ایده‌آلی برای کسانی است که قهوه خود را ساده دوست دارند.

  • تایمر قهوه‌سازها می‌توانند قهوه اول صبح را هنگام بیدار شدن شما آماده کنند.
  •  می‌توان یک‌باره حجم زیادی قهوه آماده کرد که برای خانواده‌های پرجمعیت بسیار مناسب است.
  • می‌توان از لیوان قهوه‌ای که با قهوه‌ساز تهیه می‌شود، برای تهیه انواع موکا، کاپوچینو، لاته، آمریکانو و … استفاده کرد.
طرز استفاده از قهوه‌جوش یا قهوه‌درست‌کن
طرز استفاده از قهوه‌جوش بسیار ساده‌تر از اسپرسو ساز است.

معایب قهوه‌ساز

قهوه‌سازها علی‌رغم اینکه دستگاه الکتریکی محبوب هر خانه هستند، اما معایبی نیز دارند که باید آن‌ها را در نظر گرفت:

  • با قهوه‌ساز نمی‌توان نوشیدنی‌های اسپرسو با ساختار لایه‌ای آماده کرد.
  • قهوه‌سازها در فرایند دم‌آوری قهوه بسیار کند هستند.
  • اگر قهوه مدت زمان زیادی توسط دستگاه قهوه درست‌کن گرم بماند، ممکن است تلخ یا به اصطلاح جوشیده شود.
  • در قهوه‌ساز از فیلتر ثابت یا یکبار مصرف برای صاف کردن قهوه استفاده می‌شود تا روغن دانه‌های قهوه را جذب کند. بنابراین نوشیدنی نهایی بیش از حد رقیق به نظر می‌رسد و بخشی از خواص طبیعی خود را از دست می‌دهد.
فیلتر قهوه‌ساز چی خوبه
فیلترهای قهوه‌ساز اغلب در طعم قهوه موثرند؛ به خصوص اگر یکبارمصرف یا بی‌کیفیت باشند.

تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز

با معرفی هر دو دستگاه قهوه‌ساز و اسپرسوساز، به تفاوت این دستگاه‌ها با یکدیگر و همچنین قهوه تولیدی آن‌ها اشاره کردیم. در ادامه مقاله به اصلی‌ترین تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز خواهیم پرداخت.

تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز در عملکرد

در واقع محصولی که هردو دستگاه ارائه می‌دهند، از نامشان پیداست. هر دو نوشیدنی در عطر و طعم متفاوت هستند. به طورکلی اسپرسوساز نوشیدنی گرمی از پودر دانه‌درشت قهوه، با ساختار لایه‌لایه و با درصد قابل تنظیم فوم شیر و شکر می‌سازد. اما قهوه‌ساز نوشیدنی رقیقی از پودر قهوه چندبار آسیاب‌شده تولید می‌کند.

تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز در شیوه دم کردن

هرچه دانه‌های قهوه ریزتر باشد، مدت‌زمان لازم برای دم‌آوری آن کوتاه‌تر می‌شود. نوشیدنی تولید شده از اسپرسوساز در مدت زمانی حدود ۳۰ ثانیه‌ آماده و در فنجان ریخته می‌شود. اما قهوه‌ساز بسته به مدل دستگاه، دستی یا اتومات بودن آن و مقدار قهوه فرایند آماده شدن قهوه 10 الی 15 دقیقه‌ای دارد.

فشار آب

دستگاه‌های اسپرسو، آب را تحت فشار زیاد از دانه‌های قهوه عبور می‌دهند، اما در دستگاه قهوه درست‌کن برای عبور آب از میان دانه‌های قهوه، هیچ فشاری اعمال نمی‌کند. بی‌شک میزان فشار آب در طعم و عطر قهوه بسیار تاثیرگذار است.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

میزان کافئین موجود در قهوه

هر فنجان قهوه‌ شامل ۲۲۵ میلی‌لیتر است که از این میزان، کافئین قهوه‌ای که با قهوه‌ساز تهیه می‌شود، بین ۹۵ تا ۱۶۵ میلی‌گرم خواهد بود. درحالی‌که که همین مقدار قهوه که با دستگاه اسپرسوساز تهیه می‌شود، حاوی ۳۷۵ تا ۵۲۰ میلی‌گرم کافئین است. در این میان میزان کافئین موجود در قهوه تولیدشده توسط دستگاه‌های نسپرسو را می‌توانید خودتان انتخاب کنید، زیرا کپسول‌ها حاوی مقادیر متفاوتی از کافئین هستند. البته مقدار گفته‌شده به مدت‌زمان دم کشیدن و دیگر فاکتورها بستگی دارد.

لازم به ذکر است که از قهوه علاوه بر نوشیدنی نشاط‌‌ آور می‌توان به عنوان یک خوشبوکننده نیز استفاده کرد در این باره می‌توانید مقاله چگونه خانه را خوشبو کنیم؟ رامطالعه کنید.

تفاوت اسپرسوساز و قهوه ساز در قیمت

قیمت دستگاه قهوه‌ساز تمام اتوماتیک با توجه به نحوه کار در مقایسه با دستگاه‌های نسپرسو یا اسپرسو ساز ارزان‌تر است. در صورت خرابی نیز قیمت قطعات دستگاه اسپرسوساز نیز نسبت به قطعات قهوه ساز، بسیار بیشتر است.

تفاوت اسپرسوساز و قهوه ساز در نحوه استفاده

کار با دستگاه‌های قهوه‌ساز ساده است و احتیاج به مهارت چندانی ندارد. این در حالی است که برای تهیه یک فنجان قهوه با دستگاه اسپرسو، فرد باید مهارت کافی برای کار با دستگاه و تجهیزات آن را داشته باشد. چراکه این دستگاه‌ها دارای ساختار پیچیده‌ای هستند و برای شروع کار با آن‌ها باید اطلاعات لازم و کافی در اختیار داشته باشید. این بدان معناست که دستگاه‌های اسپرسوساز توسط همه افراد قابل‌ استفاده نیستند.

نحوه تمیز کردن دستگاه

به طور کلی طراحی و اجزای سازنده قهوه‌ساز، چه نوع دستی و چه اتوماتیک آن بسیار ساده‌تر از دستگاه اسپرسوساز است. بنابراین پاک‌سازی و جرم‌گیری داخل دستگاه نیز نسبت به پاک‌سازی و جرم‌گیری داخل اسپرسوساز ساده‌تر است.

با وجود تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز کدام را بخریم؟

در این مقاله به تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز پرداختیم. همچنین مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کردیم. بهترین انتخاب آن است که بر پایه نیاز و اولویت‌های شما باشد. اگر به طعم قهوه، مدت زمان آماده‌سازی و قیمت آن اهمیت می‌دهید و این عوامل را در اولویت قرار داده‌اید، قهوه درست‌کن‌های اتوماتیک گزینه مناسبی هستند.

اما اگر مایل به نوشیدن قهوه به همراه فوم شیر هستید، اسپرسوساز را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای تکمیل سفره صبحانه در کنار یک قهوه‌ساز به توستر نان احتیاج خواهید داشت. مقاله راهنمای خرید توستر نان برای یک صبحانه عالی و لذت‌بخش راهنمای جامعی در این‌باره در اختیارتان قرار می‌دهد.

با وجود تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز کدام را بخریم؟
اسپرسوسازها گران‌تر از دستگاه‌های قهوه‌ساز یا همان قهوه‌جوش هستند.

جمع‌بندی

قهوه را می‌توان یک نوشیدنی معجزه‌آسا برای شروع روز و یا رفع خستگی در میانه روز دانست. در این مطلب قصد داشتیم علاوه بر ذکر تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز، به نحوه دم‌آوری قهوه با دستگاه‌ها و همچنین مزایا و معایب آنها بپردازیم تا بتوانید بهترین گزینه را برای خانه خود خریداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 1 =