راهنمای خرید پکیج دیواری : نکاتی مفید برای انتخاب پکیج

1

این نوشتار بر روی چیستی پکیج و همچنین راهنمای خرید پکیج تمرکز دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت که پکیج دقیقاً چیست و هم‌چنین برای خرید آن باید به چه نکات و موارد و معیارهایی توجه کنید. فقط به خاطر داشته باشید که پکیج صرفاً برای فصل زمستان نیست، بلکه به واسطه‌ی آن می‌توانید آب گرم منزل را در تمامی فصول سال تأمین کنید. نکته‌ای دیگر که وجود دارد این است که تمرکز ما در این نوشتار بر روی پکیج از نوع دیواری است. پس در واقع آن چه که در ادامه می‌آید راهنمای خرید پکیج دیواری است.

پکیج چیست و چه مزایایی دارد؟

پکیج یا در واقع همان پکیج دیواری جایگزینی برای موتورخانه‌های شوفاژ است که حجم زیادی را دربرمی‌گرفتند. به واسطه‌ی پکیج می‌توان آب گرم مورد نیاز جهت گرم شدن رادیاتورها و هم‌چنین آب گرم مورد نیاز جهت استفاده‌ی منزل را تأمین کرد. مهم‌ترین مزیت پکیج این است که دیگر نیازی به موتورخانه نیست و هر یک از واحدهای ساختمان می‌توانند به صورت مستقل از آن برخوردار باشند.

اما پکیج یا همان پکیج دیواری مزایای بیش‌تری هم دارد. مثلاً آن که نیازی به حجم زیاد برای موتورخانه نیست، بلکه می‌توان پکیج را آشپزخانه و به اندازه‌ی یک آبگرمکن دیواری نصب کرد. سایر مزایا عبارت اند از:

  • بازدهی بیش‌تر و صرفه جویی در مصرف انرژی
  • امنیت زیاد
  • کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیرات
  • وجود آب گرم فوری و دائم
  • عملکرد آرام و بدون صدا
  • مفید برای حفاظت از محیط زیست

حال که توضیحی در مورد چیستی پکیج داده شد و مزایای آن نیز معرفی شدند، نوبت به آن رسیده که به معرفی نکاتی که می‌توانند جهت خرید پکیج به کار آیند پرداخته شود.

راهنمای خرید پکیج

اگر بتوان پیش از خرید هر محصول، معیارها و توقعات و شرایط را فهرست کرد و بر طبق همان معیارها و توقعات و شرایط اقدام به خرید محصول نمود، در آن صورت مناسب‌ترین محصول خریداری خواهد شد. این قاعده برای خرید پکیج دیواری نیز صادق است. اگر قصد خرید پکیج دیواری دارید، پیش از خرید معیارها و شرایط‎‌تان را فهرست کنید و سپس با در نظر داشتن این موارد، پکیجی را خریداری کنید که بیش‌ترین سازگاری را با این معیارها داشته باشد.

اما بایستی چه معیارهایی را برای خرید پکیج دیواری فهرست کنید؟ در ادامه تک تک این معیارها ذکر خواهند شد:

۱- ظرفیت:

پکیج‌های دیواری موجود از ظرفیت‌های مختلفی برخوردار هستند که البته هر ظرفیتی مناسب استفاده در منزل شما نیست. البت منظور از ظرفیت، قدرت حرارتی دستگاه است. باید به هنگام خرید پکیج، مساحت محیط منزل خود را در نظر داشته باشید و سپس با تطابق ظرفیت پکیج با مساحت محیط منزل اقدام به خرید آن کنید.

اعداد و ارقام زیر می‌توانند در این راه کمک کننده باشند:

  • تا سقف ۱۲۰ متر مربع: ظرفیت ۲۴ هزار کیلوکالری
  • از ۱۲۰ متر مربع تا ۱۸۰ متر مربع: ظرفیت ۲۸ هزار کیلوکالری
  • از ۱۸۰ متر مربع تا ۲۲۰ متر مربع: ظرفیت ۳۲ هزار کیلوکالری
  • از ۲۲۰ متر مربع تا ۲۷۰ متر مربع: ظرفیت ۳۵ هزار متر کیلوکالری

البته توجه داشته باشید که این مقادیر، مقادیری نسبی هستند و به طور مطلق نمی‌توان گفت که مثلاً اگر مساحت منزل شما ۱۵۰ متر مربه است باید حتماً به دنبال خرید پکیجی با ظرفیت ۲۸ کیلوکالری باشید. چند مورد وجود دارند که می‌توانند در انتخاب ظرفیت پکیج تأثیر داشته باشند از جمله:

  • طبقه چندم بودن آپارتمان
  • تعداد سرویس‌های بهداشتی
  • فاصله تا آخرین رادیاتور
  • خالی یا پر بودن اطراف آپارتمان
  • و …

بنابراین، صرفاً با گفتن متراژ آپارتمان نمی‌توان دقیقاً گفت که کدام پکیج و با چه ظرفیتی می‌تواند برای خرید مفید باشد. در واقع در مقاله‌ی راهنمای خرید پکیج دقیقاً نمی‌توان ظرفیت مورد نیاز را تعیین کرد. برای این کار بهتر است پیش از خرید با یک متخصص مشورت شود.

راهنمای خرید پکیج دیواری

۲- وجود فن:

احتراق داخل پکیج‌ها گازهایی تولید می‌کند که این گازها باید به نحوی خارج شوند. از لحاظ خارج شدن نیز پکیج‌ها به چند نوع تقسیم می‌شوند:

پکیج‌های فن دار از یک محفظه‌ی احتراق بسته برخوردار هستند و امکان آن که آن‌ها را خارج از منزل نصب کرد فراهم است. مزیت این دستگاه‌ها این است که در صورت نصب آن‌ها در خارج از منزل و کلاً خارج از ساختمان مشکلی از باب تأثیر باد بر روی فعالیت پکیج وجود ندارد. ضمناً برای این دستگاه‌ها امکان استفاده از دودکش دوجداره وجود دارد. دودکش‌های دوجداره این خوبی را دارند که موجب می‌شوند پکیج از اکسیژن محیط استفاده نکند و ضمناً از رطوبت محیط نیز کاسته نمی‌شود.

اما پکیج‌های بدون فن حتماً باید داخل آپارتمان نصب شوند و امکان استفاده از آن‌ها در خارج از واحد وجود ندارد. افزون بر این، برای استفاده از آن‌ها حتماً بر طبق مقررات باید متراژ آپارتمان کمتر از ۷۰ متر نباشد.

در کل اگر قصد خرید پکیج دارید، بهتر است بیش‌تر به خرید پکیج‌های فن دار تمایل داشته باشید.

۳- تک مبدل و دو مبدل:

توصیه می‌شود که پکیج‌های دو مبدل را برای خرید انتخاب کنید، زیرا پکیج‌های تک مبدل ممکن است پس از مدتی رسوب بگیرند و در نتیجه از میان بازدهی آن‌ها کاسته شود. در واقع در پکیج‌های تک مبدل صرفاً یک مبدل جهت تأمین آب گرم وجود دارد که این مبدل در واقع یک مبدل دو منظوره است: یکی برای تأمین آب گرم مصرفی و دیگری برای تأمین آب گرم رادیاتور.

اما در پکیج‌های دو مبدل، یک مبدل برای تأمین آب گرم مصرفی وجود دارد و یکی برای تأمین آب گرم مورد نیاز رادیاتور. در این نوع پکیج‌ها، یعنی در پکیج‌های دو مبدل، نوسانات دما زیاد نیست و افزون بر این امکان تنظیم میزان دمای آب خروجی نیز فراهم است.

همان طور که در بالا نیز گفته شد، توصیه می‌شود به دنبال خرید پکیج‌های دو مبدل باشید.

راهنمای خرید پکیج دیواری

چند نکته

سه معیار بالا، مهم‌ترین معیارها جهت خرید پکیج هستند. اما برای تکمیل این مطلب به عنوان راهنمای خرید پکیج بهتر است چند نکته‌ی دیگر نیز ذکر شوند از جمله:

  1. در طبقات آخر ساختمان، حتماً باید از پکیج‌های فن دار استفاده شود. البته، چنان که در بالا نیز گفته شد، بهتر است کلاً از پکیج‌های فن دار در کلیه‌ی طبقات استفاده شود، زیرا این پکیج‌ها در صورتی که از دودکش دوجداره برخوردار شوند امنیت و ایمنی بیش‌تری نسبت به پکیج‌های بدون فن دارند.
  2. البته ممکن است به هر دلیلی نتوانید از پکیج‌های فن دار استفاده کنید، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در صورتی که اقدام به خرید پکیج بدون فن کردید، بایستی حتماً به دنبال پکیجی باشید که از سنسور حرارتی دودکش برخوردار باشد. چنین پکیج‌هایی می‌توانند در صورت گرفتگی دودکش و احساس خطر فوراً خاموش شوند و از بروز هر گونه خطر جلوگیری به عمل آورند.
  3. گفتنی است که یک نوع از پکیج‌ها با نام پکیج‌های مخزن دار شناخته می‌شوند. این پکیج‌ها برای خانه‌هایی مناسب اند که میزان آب گرم مصرفی آن‌ها به هر دلیلی زیاد است. مثلاً اگر منزل شما از دو سرویس حمام برخوردار است و گاه این دو سرویس به طور همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرند بهتر است که از پکیج‌های مخزن دار استفاده کنید.

امید است که این مطلب با عنوان راهنمای خرید پکیج به کارتان آمده باشد.

1 نظر
  1. سید حسن می گوید

    سلام یک سوال دارم و یک تقاضا
    1. آیا این روش روی آبگرمکن های با مخازن بزرگ هم جوابگو هست؟
    2. اجازه هست از بعضی مطالب سایت، استفاده کنم.

    سپاس از مطالب خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 20 =