مشکلات رایجی که ممکن است برای آبگرم کن گازی شما پیش بیاید

29

مشکلات آبگرم کن ممکن است خیلی ساده باعث شوند تا از نعمت داشتن آب گرم در منزل بی بهره بمانید.آبگرم کن یکی از ارکان حیاتی منزل به ویژه در فصول سرد است.اگر دسترسی به آب گرم نداشته باشید، رسما بخش زیادی از فعالیت های مهم خانه مختل می شود.

به همین خاطر برای برطرف کردن مشکلات آبگرم کن، شاید قبل از صدا کردن تعمیرکار، خودتان بتوانید ریشه مشکل را پیدا کرده و حتی آن را برطرف کنید. از همین رو اگر آبگرم کن خانه شما به مشکل خورده، به شما توصیه می کنیم تا اول این گزارش را مطالعه کنید

مشکلات آبگرم کن که رایج هستند

چکه آب از بالای آبگرم کن

در آبگرم کن گازی مثل آبگرم کن برقی، در ابتدا باید ورودی آب سرد و لوله های خروجی آب گرم و همچنین ارتباطات و اتصالات را چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ اتصالی شل نشده باشد. شل شدن شیر دما و شیر کنترل فشار و یا شیر ورودی آب هم ممکن است باعث چکه آب شوند.

چکه آب از پائین آبگرم کن

اگر می بینید که از بخش پائینی آبگرم کن گازی شما آب چکه می کند، ممکن است این مشکل از بخش فشرده سازی یا چگالش آب گرم کن باشد. پس سعی کنید دمای ترموستات را بالا ببرید. ممکن هم هست که شیر آب گذر شل شده باشد یا چکه کند و یا شیر دما و کنترل فشار به خاطر وجود بیش از حد آب در لوله ها، بخشی از این آب را خارج کند که دلیل آن فشار بیش از حد در تانکر است.

اما اگر چکه آب از پائین آبگرم کن به خاطر زنگ زدگی باشد، باید آبگرم کن تان را عوض کنید.

آبگرم کن، آب گرم تحویلتان نمی دهد؟

اولین چیزی که باید بررسی کنید این است که آیا جریان گاز برقرار است و چراغ پیلوت روشن است یا نه. اگر اینها درست هستند، شاید مشکل در درست کار نکردن ترموکوپل است. یعنی ترموکوپل به درستی حس نمی کند که پیلوت روشن است و در نتیجه گاز را مشتعل نمی کند. در این صورت لازم است ترموکوپل را تمیز کرده یا آن را تعویض کنید.

اگر آبگرم کن شما مدل جدید است و از سیستم احتراق الکترونیکی بهره می برد، جعبه کنترل آن را چک کنید؛ شاید قطع کننده مدار قطع شده باشد.

بیشتر بدانید آموزش تعمیر آبگرمکن دیواری

ترموکوپل و پیلوت
ترموکوپل و پیلوت

آب گرم کافی ندارید؟

دلایل متعددی وجود دارد که آب گرم به مقدار کافی ندارید و یا آب گرم خیلی زود تمام می شود. ممکن است ترموستات آبگرم کن روی دمای بالایی تنظیم نشده باشد (به ویژه در ماه های سرد زمستان)؛

شاید ترموستات خراب شده باشد و یا لوله شیب دار آبگرم کن شکسته یا آسیب دیده باشد. این اتفاق باعث می شود که آب سرد ورودی، با آب گرم، مخلوط شود. گاهی وقتها نداشتن مقدار آب گرم کافی ممکن است به این خاطر باشد که تانکر آبگرم کن شما در مقایسه با میزان آب گرم مصرفی شما خیلی کوچکتر است. چرا که حتی اگر مخزن آبگرم کن شما گنجایش ۴۰ گالن آب گرم را داشته باشد، تنها ۲۸ تا ۳۰ گالن آن را می توانید در زمان واحد استفاده کنید. شاید باید آبگرم کن بزرگتری تهیه کنید و یا به سراغ آبگرم کن های بدون تانکر بروید.

آب بیش از حد داغ است

به احتمال خیلی زیاد، ترموستات شما روی دمای خیلی بالایی تنظیم شده است. این اصلی ترین دلیلی است که ممکن است باعث بیش از حد گرم شدن آب بشود. چرا که در بهار و تابستان باید دمای ترموستات را در مقایسه با فصل های سرد، کمی پائین بیاورید و شاید فراموش کرده باشید این کار را انجام دهید.

دلیل دیگر هم شاید خرابی ترموستات باشد که در این صورت باید ترموستات را تعویض کنید

گرم شدن آب زمان زیادی طول می کشد

اگر حس می کنید که آبگرم کن شما خیلی کند آب را گرم می کند، شاید دمای ترموستات خیلی پائین تنظیم شده است و یا سوراخ خروجی شعله کثیف و یا مسدود شده است و نیاز به تمیز کردن دارد. شاید فشار گاز خیلی پائین باشد و یا اینکه دریچه دودکش خیلی کثیف است و به تمیز کردن آن نیاز است.

شاید هم تانکر آبگرم کن شما درمقایسه با آب مصرفی خانواده تان خیلی کوچک است و تانکر هرگز این فرصت را نمی یابد که کامل پر شود

علت فشار کم اب گرم در ابگرمکن دیواری

اگر خانه تان قدیمی است، قطعا لوله کشی های آب خانه هم قدیمی هستند و از لوله های نیم اینچی گالوانیزه استفاده شده است. این لوله ها باعث می شوند تا حجم آب گرم کمتری جریان پیدا کند. متاسفانه تنها راه برای افزایش فشار آب گرم این است که لوله کشی های خانه را عوض کرده و از لوله های ۴/۳ اینچی که در خانه های نوساز استفاده می شود، بهره ببرید که قطعا تعویض لوله ها کار ساده ای نخواهد بود. شاید بتوانید با تمیز کردن سر شیرهای آب و دوش حمام و بازکردن گرفتگی های احتمالی، کمی جریان آب را بهتر کنید.

در عین حال باید مطمئن باشید که دریچه ورودی آب کاملا باز است و مسدود نشده است

بیشتر بدانید چرا آبگرمکن دیواری آب را گرم نمی‌کند؟

سر دوش حمام
سر دوش حمام

علت خاموش شدن آبگرمکن یا پیلوت آبگرم کن روشن نمی شود

شاید دریچه پیلوت و یا لوله متصل به آن گرفته است و یا نیاز به تعویض دارد. ممکن هم هست که ترموکوپل مشکل داشته باشد. شاید هم در گاز متصل به آبگرم کن، هوا وجود دارد و یا شیر گاز، ایراد پیدا کرده است

پیلوت آبگرم کن روشن نمی ماند

به احتمال خیلی زیاد لازم است تا ترموکوپل را عوض کنید. شاید هم شیر گاز مسدود شده و همین باعث خاموش شدن پیلوت بعد از چند دقیقه می شود.

صدای عجیب وغریب آبگرم کن

آبگرم کن های گازی هم دقیقا مثل آبگرم کن های الکترونیکی، ممکن است به سروصدا بیفتند. صداهای مثل هیس کردن، صدای انفجار، صدای ضربه و یا سروصداهای مختلف شاید به گوش شما برسد. در مدل های گازی آبگرم کن، این مشکل معمولا به رسوب های تشکیل شده در ته تانکر برمی گردد.

سرویس و تعمیر آبگرمکن

سرویس و تعمیر آبگرمکن

  • سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی
  • تعمیر آبگرمکن دیواری گازی
  • تعمیر آبگرمکن برقی دیواری
  • تعمیر آبگرمکن ایستاده و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

خروج آبی به رنگ زنگ زده  از لوله ها

این به دلیل زنگ زدگی میله آنُد یا داخل تانکر آب است. تعویض میله آند، کار سخت و یا گران قیمتی نیست. اما اگر تانکر شما دچار زنگ زدگی شده، کار سخت می شود. چرا که باید آبگرم کن تان را عوض کنید

آب گرم بو می دهد؟

این احتمالا به دلیل باکتری هایی است که در داخل تانکر به وجود آمده اند. وقتی دمای ترموستات را روی ۱۴۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، تمام این باکتری ها از بین می روند و تانکر شما تمیز خواهد شد. در عین حال شاید بهتر باشد تا تانکر را با سفیدکننده کلر بشوئید. اگر باز هم بو از بین نرفت، احتمالا میله آند آبگرم کن شما به پایان عمرش رسیده و باید تعویض شود.

سخن آخر:

اگر در خانه آب گرم ندارید ویا آب گرم خیلی زود تمام می شود، قبل از تماس با متخصص، خودتان دست به کار شوید. بسیاری از مشکلات آبگرم کن به سادگی و توسط خود شما قابل حل هستند. پس با کمی دقت و توجه، ریشه و عامل مشکل را پیدا کنید و سعی کنید برای برطرف کردنش، خودتان دست به کار شوید. اما اگر دراین کار ناکام ماندید، از کمک متخصصان این حوزه بهره ببرید تا هرچه سریعتر مشکلات آبگرم کن منزل را برطرف کرده و بتوانید از نعمت داشتن آب گرم برخوردار شوید.

سرویس و تعمیر آبگرمکن

سرویس و تعمیر آبگرمکن

  • سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی
  • تعمیر آبگرمکن دیواری گازی
  • تعمیر آبگرمکن برقی دیواری
  • تعمیر آبگرمکن ایستاده و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار
29 نظرات
  1. مرادی می گوید

    سلام .خسته نباشید.ما ی آبگرمکن زمینی داریم ک در طول زمانی ک روشن هستش خیلی خیلی صدای بلند و آزاردهنده ایی داره.میخواستم بدونم علتش چیه.وچطور مشکلش رو رفع کنیم.خیلی ممنون از کمکتون.

    1. مرتضی صادقیلر می گوید

      سلام.
      وقتتون بخیر. آبگرمکن های زمینی مخزن دار عموما در هنگام کار صدا تولید میکنند. این صدا از مخزن دستگاه و به وسیله فرایند گرم شدن بدنه و آب کنار آن ایجاد میشود و معمولا اجتناب ناپذیر است. این چدیده را معمولا در کتری های درحال جوش خانه مان نیز مشاهده میکنیم.

  2. حقیقی می گوید

    سلام
    آبگرمکن ما روی درجه ۵ تا ۴۵ درجه آب را گرم میکند. آیا جایی برای تنظیم حداکثر دما روی شیر کنترل وجود دارد؟ یا باید تعویض شود؟

  3. علی پاینده می گوید

    با سلام
    آبگرمکن دیواری داریم موقع حمام کردن اتومات خاموش میشود علتش چیه ؟

    1. رضا رحمتی می گوید

      سلام علی جان
      فشار آب رو چک کردید ؟
      اگر فشار آب کم باشه آبگرمکن خاموش میشه
      همچنین ممکنه لوله های آبگرمکن جرم گرفته باشه که می تونی از مقاله رسوب گیری و جرمگیری آبگرمکن بهره ببری

  4. سعید صفدری می گوید

    سلام وخسته نباشید ..چرا ابگرمکن زمینی ما پس از یکسال از بالای آن آب نشت می کند.

  5. امیر مکانیک ...ایرانی خارجی می گوید

    سلام خسته نباشید خدمت اساتید مجرب و محترم …ی مشکلی برایه ابگرم کن دیواری بوتان من پیش امده ک واقعا ذهنمو مشغول خودش کرده …زمانی ک ابگرم کن خاموش است و رویه حالت شمعک است ب صورت ناگهانی ی لحظه روشن میشه ی صدای لرزشی میده دوباره خاموش میشه ب دفعات این کارو میکنه شاید در ۲۴ ساعت ۱۰ بار این اتفاق بیوفته ممنون میشم راهنماییم کنید خیلی داره اذیتم میکنه
    در ضمن ابگرم کنم گازی هست و برقی نیست و اینکه بوتان تک پیچ هست

    1. امیر مکانیک...ایرانی خارجی می گوید

      ابگرم کن گازیه مدل بوتان B3115

    2. بهرام می گوید

      با سلام ابگرمکن ایستاده وقتی روشن میشه دوده تولید میکنه و مشعل ان هم بد میسوزه علت چیه…….ممنون

      1. علی لاهیجی می گوید

        سلام
        احتمال نشتی آب درمسیر آبگرم وجود دارد اگر لوله کشی از نوع فلزی باشد احتمالش بیشتر است شماره کنتور اب را در انتهای شب بردارید وقبل از استفاده از آب سردیا گرم بعد چند ساعت مجددا شماره را یادداشت کنید اگر تغییر کردنشتی داریدتماس بگیرید۹۱۵****۵۳۷

  6. رضا می گوید

    سلام
    ابگرمکن مخزنی و گازی من از بالاش آب چکه میکنه
    مال چیه؟

  7. علی اکبر می گوید

    سلام ابگرمکن زمینی دیشب خیلی داغ اومده بود یه شیر داره که ماهی ی بار باید بکشمش که رسوب نگیره!دیشب کشیدمش به سمت بالا و ولش کردم الان داره از اونجا اب میاد و قطع نمیشه چیکار کنم؟

    1. پایا می گوید

      دوست عزیز اگه آب شما سختی زیاد داشته باشه بعدازمدتی رسوب میگیره و شیراطمینان دیگه حساسیتشوازدست میده.حالا که شما اینکارو کردید که نباید رسوبی داشته باشه باید تعویضش کنید

  8. دری می گوید

    سلام
    ببخشید ما یک آبگرمکن برفاب داریم نو نو که آب را روی ۶۰ از شیر اطمینان چکه میکنه حدودا اندازه یک لیوان و بعد قطع میشه. شیر اطمینان را عوض کردم فایده ای نداشته. لوله ۱۰ س به قبل شیر اطمینان اضافه کردم فایده نداشته. دیوانه ام کرده

  9. میلاد اسماعیلی می گوید

    باسلام و عرض خسته نباشید
    یه سوال داشتم از حضورتون علت اینکه آبگرمن ایستاده یا به عبارتی مخزن دار که از گاز شهری برای شعله اش استفاده میشه بوی بد در خانه پخش میشود چیست؟
    بنده راه خروجی دودکش خانه و حتی لوله خروجی دود خود آبگرم کن رو چک کردم پاک و تمیز هست و چیزی راهش رو مسدود نکرده چی میتونه باشه؟
    علت از سوختن ناقص گاز هست؟
    یا از مسیر خروجی دودکش ؟
    بوی به وجود آمده فکر کنم مونوکسید کربن هست که باعث سوزش چشم و گلو میشه
    اگه میشه یه راهنمایی بکنین

  10. Khalegh می گوید

    سلام دو مشکل ابگرمکن مخزن دار ۹۰لیتری رو اگه میتونین راهنمایی کنید یکی وقتی اب کامل گرم شده وکامل اب گرم استفاده میشه و ابش سرد میشع در وسط ینی لوله ای ک مشعل زیرش روشنه اب چیکه میکنه ومیریزه روی مشعل تا زمانیکه اب گرم شد دیگه چیکه نمیکنه مشکل دوم هم بعد این مشکل بوجود میاد ک شعله مشعل ضعیف میشه ک گاهی با چندبار فشار دادن دکمه ورودی گاز همان ک فشار میدی تا روی شمعک بره بعد میره روی مشعل ینی همین زمانی ک از شمعک به مشعل میره رو چندین بار فشار بدی وبچرخونی تا مشعل دوباره قوی بشه این دو مشکل از روز اول بوده ممنون میشم راهنمایی کنید جیمیلم میذارم هرکی نظری داره لطف کنه جواب بده.khaleghm270@gmail.com
    باتشکر

  11. پایا می گوید

    سلام .استاد مشکل ترمستاتی که وقتی آب سرد یا ولرمه دیر عمل میکنه و باید دستی کمی اونو بالا ببریم تا باز کنه و یابرعکس آب خیلی داغه وباید دستی کمش کنیم تاببنده چی میتونه باشه و رفع عیبش چطوره؟

  12. سالار می گوید

    سلام ..ببخشید ..چرا آبگرمکن دیواری ما خود بخود اتومات میشه شیر آب هم باز نمیکنینم خودش چن دقیقه روشن خاموش میشه

  13. علی می گوید

    سلام آبگرمکن مخزنی دارم جدیدا اب را داغ نمی کنه حتی روی درجه ۹۰ چرا

  14. فریبا می گوید

    سلام
    آبگرمکن ایستاده ما هر بار پمپ خونه روشن و خاموش میشه شروع میکنه به تق و تق کردن. صداش بخصوص شبها خیلی اعصاب خورد کنه. یعنی هیچ جوری نمیشه این صدا رو قطع کرد؟

  15. علیرضا می گوید

    سلام ابگرم کن گازی دیواری بوتان شمعک برقی 3218روکش را برمی داریم کار مکند باروکش کارنمی کند

  16. نوید می گوید

    سلام خسته نباشید
    ابکرمکن ایستاده درجه حرارت به ۶۰ نرسیده از شیر اطمینان اب تخلیه میشه ایراد از چیست

  17. مهدی مهدوی می گوید

    سلام خسته نباشید،ابگرمکن نویی خریدم که شیر درجه حرارتش به میزان دمای مورد نظر ک برسه خاموش نمیشه،یسری تا دمای ۹۰درجه رفت بعد خاموشش کردم الان چند روزه که ازپایین ابگرمکن چیکه میکنه ،

  18. محمدکریمی می گوید

    سلام آبگرمکن مخزنی دارم خیلی داغ میکنه یعنی روزی سه یاچهار بار ترموستاتش آب بیرون میده وخاموش هم نمیشه منظورم اتوماته که اتومات نمیکنه باید چکار کنم

  19. احسان می گوید

    سلام
    آبگرمکن رو سرویس کردم.همه خروجی ها آب گرم خوبی بیرون می دن.الا شیر ظرف شویی.قبل از سرویس خوب بود تقریباً.فشارش حتی آبگرمکن رو روشن می کرد ولی الان نه.
    چه کنم؟
    تشکر

  20. عبدالله می گوید

    با سلام اب گرمکن مخزنی شیرورودی روبازمیکنی ازشیرتخلیه اب رومیتونی خالی کنی شیرورودی بسته میشه تخلیه اب نداره یعنی مخزن خالیه چرا؟اب گرم هم فشارنداره اولش چندثانیه فشارقویه بعدضعیف میشه شیرورودی بسته میشه یکی دولیترتخلیه میشه شیربازمیشه همون یکی دولیترواردمیشه

  21. زینب سلطانی می گوید

    سلام وقت بخیر. چرا وقتی آبگرمکن روشن می‌شود بوی سوختگی می‌دهد؟

  22. امين می گوید

    با سلام و عرض خسته نباشيد
    ابگرمىن مخزني داريم كه هم برقي و هم گازي هست. كه با برق درست كار ميكنه ولي با گاز شهري روي هر درجه كه ميزاريم از شير اطمينان اب جوش سرازير ميشه. حتي لگلاتور هم عوض كرديم باز هم همان مشكل رو داره. ممنون ميشم راهنمايي كنيد

  23. سعید زحمتکش می گوید

    با سلام یک دستگاه آبگرمکن ۳۲۱۵ بوتان دارم در سر صبح آب گرم نداره یعنی آب گرم قطع میشه مشکل چیه ممنون میشم راهنمایی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + هفده =