انواع کمپرسور کولر گازی و تفاوت آنها

4

کولر گازی به عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل در ساختمان، کم کم جای کولرهای آبی را اشغال می‌کند. این کولرها سرما و گرما را در یک دستگاه ایجاد می‌کنند و در واقع به نوعی هم کولر و هم هیتر هستند. در نتیجه برای بسیاری از خانواده‌ها به صرفه‌تر است تا از این وسیله برای گرمایش و سرمایش منزل یا بخشی از آن استفاده کنند. در برخی از شهرهای ایران نیز که بدون استفاده از کولر گازی، زندگی کردن سخت و دشوار و گاهی غیرممکن است. در بین قسمت‌های مختلف تشکیل دهنده این وسیله مهم، کمپرسور کولر گازی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چرا باید انواع کمپرسور کولر گازی را بشناسیم؟

کمپرسور کولر گازی به ویژه نوع و قدرت آن یکی از مهمترین پارامترهایی است که باید در هنگام خرید این وسیله مورد توجه قرار گیرد. نوع کمپرسور هم در قیمت آن تاثیرگذار است و هم در هنگامی که نیاز به تعمیر پیدا کند، در نوع تعمیرات! در نتیجه آشنایی با انواع کمپرسور کولر گازی کمک بزرگی به خریداران این محصول خواهد بود.

علاوه بر این، تمامی تعمیرکاران حرفه ای کولر گازی باید اطلاعات جامعی در مورد انواع کمپرسور کولر گازی داشته باشند. در هنگام غربال متخصصان تعمیر کولرگازی برای ورود به اپلیکیشن استادکار، نداشتن آگاهی در مورد انواع کولر گازی و نحوه کارکرد و تعمیرات آن‌ها، باعث رد شدن متخصص خواهد شد.

در ادامه سعی می‌کنیم به انواع کمپرسور کولر گازی اشاره کنیم تا هم خریداران و هم تعمیرکاران بتوانند از اطلاعات کسب شده استفاده لازم را ببرند

انواع کمپرسور کولر گازی

کولر گازی به صورت کلی ۳ نوع کمپرسور دارد. همانطور که اشاره شد، هر کدام از این کمپرسورها ویژگی‌های خاص خود را داشته و قیمت و نحوه تعمیر آن‌ها نیز متفاوت است. بسیاری از برندهای مطرح تنها از یک نوع کمپرسور برای ساخت کولرگازی استفاده می‌کنند. برخی از برندها نیز انواع کمپرسور کولر گازی را مورد استفاده قرار می‌دهند و قیمت‌های مختلفی بر روی آن می‌گذارند.

این ۳ مدل کمپرسور گازی عبارتند از:

  1. کمپرسور پیستونی
  2. کمپرسور روتاری
  3. کمپرسور مارپیچی (اسکرال)

تفاوت‌ها و نحوه عملکرد هر کدام از این کمپرسورها باعث شده برخی در مناطق گرمسیر و برخی دیگر در مناطق سردسیر مورد توجه قرار گیرند که به این موارد نیز اشاره خواهیم کرد.

کمپرسور کولر گازی مدل پیستونی

انواع کمپرسور کولر گازی مدل پیستونی

همانطورکه از اسم این نوع کمپرسور نیز مشخص است، عملیات لازم جهت کمپرس کردن گاز در کولر گازی توسط یک پیستون و سیلندر انجام می‌شود. کمپرسور کولر گازی مدل پیستونی عملیاتی مشابه سیستم احتراق خودرو دارد. البته در اینجا احتراقی ایجا نمی شود. عملیات تراکم و انتقال مبرد یا گاز به این گونه است که مبرد موجود در محفظه کمپرسور توسط یک سیستم مکنده به داخل سیلندر هدایت می‌شود. پیستون به پایین حرکت کرده مبرد را متراکم می‌کند و با فشار زیاد به داخل سیستم کولر گازی می‌فرستد.

این نوع کمپرسور کولر گازی یکی از قدیمی ترین سیستم‌های کمپرسوری است که در کولر مورد استفاده قرار گرفته است و هنوز نیز کاربردهای خاص خود را دارد. کاربرد این نوع کمپرسور بیشتر در مناطق گرمسیر است. در قسمت‌هایی مثل جنوب یا قسمت‌های مرکزی ایران، کمپرسور پیستونی کولر گازی کاربرد زیادی دارد.

مصرف پایین و عمر بالای این نوع از کمپرسور کولر گازی از مزایای آن است. عیب خاصی که می‌توان برای این نوع کولر گازی نام برد، صدای آن است. کولر گازی که کمپرسور پیستونی داشته باشد صدای زیادی تولید می‌کند و گاهی ممکن است این صدا اذیت کننده نیز باشد. البته سرویس کردن آن به طور دوره ای، از صدای آن می‌کاهد.

مزایای کمپرسور پیستونی کولر گازی

  • قیمت مناسب تر
  • رایج بودن
  • وجود تعداد بالای تعمیرکار متخصص این نوع کمپرسور

معایب کمپرسور پیستونی کولر گازی

  • صدای زیاد
  • مصرف بالا
  • راندمان پایین

کمپرسور کولر گازی مدل روتاری

انواع کمپرسور کولر گازی مدل روتاری

کمپرسورهای روتاری، دستگاه‌هایی هستند که تمامی عملیات مکش مبرد و فشرده سازی آن را با استفاده از تیغه‌هایی انجام می‌دهند که به صورت دایره وار و در شیارهای خاص خود چرخش پیدا می‌کنند. نحوه کار این نوع از کمپرسور کولر گازی به این صورت است که گاز یا مبرد از سریق یک دریچه به داخل کمپرسور مکش می‌شود.

زمانی که مبرد وارد فضای کمپرسور روتاری می‌شود، توسط تیغه‌هایی که با سرعت در حال چرخش هستند به سمت قسمت خروجی فرستاده شده و کمپرس می‌شوند. در واقع فشار ایجاد شده توسط هدایت پره یا تیغه‌ها، باعث فشرده شدن مبرد و انتقال با فشار بالا به سیستم می‌شود.

با توجه به نوع ساختار کمپرسور روتاری کولر گازی، عملکرد آن در مناطق سردسیر و مرطوب بهتر است. در نتیجه بیشتر این نوع کولر گازی را در غرب و شمال ایران می‌یابیم.

مزایا کمپرسور روتاری کولر گازی

  • صدای کمتر نسبت به کمپرسور پیستونی
  • مصرف بهینه نسبت به کمپرسور پیستونی
  • راندمان بالاتر نسبت به کمپرسور پیستونی

معایب کمپرسور روتاری کولر گازی

  • هزینه تعمیرات بیشتر نسبت به کمپرسور پیستونی

کمپرسور کولر گازی مدل مارپیچی

انواع کمپرسور کولر گازی مدل اسکرال

جدیدترین، به روز ترین و شاید بهترین کمپرسور کولر گازی، نوع مارپیچی است. این نوع از کمپرسور را اسکرال نیز نام گذاری می‌کنند. دو مارپیچ درون این نوع کمپرسور وجود دارد که بر خلاف یکدیگر حرکت می‌کنند. در واقع یکی از کمپرسورها ثابت و دیگری حرکت می‌کند؛ اما نحوه قرارگیری به گونه ای است که یکی برخلاف دیگری حرکت می‌کند. این حرکت به گونه ای تعبیه شده است که هم مبرد را فشرده می‌کند و هم آن را به سمت خروجی هدایت می‌نماید. این مارپیچ حلزونی کمترین سر و صدا را ایجاد می‌کند، مصرف برق پایینی دارد و به صورت کلی راندمان بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. از کمپرسور اسکرال بیشتر برای کولرهای گازی بزرگ و ظرفیت زیاد استفاده می‌شود.

مزایا کمپرسور اسکرال کولر گازی

  • راندمان بالاتر
    عمر بالاتر
    صدای کمتر
    مصرف کمتر و بهینه

معایب کمپرسور اسکرال کولر گازی

  • قیمت بالا
  • نصب تنها روی کولر گازی با ظرفیت بالا

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

کولر گازی با کدام نوع کمپرسور انتخاب کنیم؟

برای انتخاب نوع کولر گازی، باید به منطقه محل زندگی خود توجه کنید. اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید، کمپرسور کولر گازی مدل پیستونی بیشتر کاربرد دارد. در نتیجه تعمیرکار بیشتری نیز در این مناطق وجود دارد و بهتر است شما نیز از مدل پیستونی استفاده کنید. در مناطق سردسیر نیز استفاده از کولر گازی با کمپرسور روتاری توصیه می‌شود. البته اگر با هزینه بیشتر مشکلی ندارید و برای فضاهای بزرگ نیاز به کولر گازی داشته باشید، کولر گازی با کمپرسور اسکرال نیز گزینه مناسبی است.

توجه داشته باشید که تعمیر هر کدام از این کولرهای گازی نیاز به تعمیرکار و سرویس کار حرفه ای مخصوص خود را دارد. در نتیجه بهتر است قبل از خرید حتما بررسی کنید که در محل زندگی شما تعداد تعمیرکاران حرفه ای کولر گازی کدام نوع کمپرسور بیشتر است. اگر سرویس‌کار مخصوص کولر گازی که قصد خرید آن را دارید در محل زندگی شما نیست، بهتر است بیخیال خرید آن مدل کمپرسور شوید.

راستی تا قبل از این تفاوت بین کمپرسور کولر گازی را می‌دانستید؟ اگر تجربه ای در مورد خرید کولر گازی یا تعمیر آن دارید، با همه خوانندگان بلاگ استادکار در میان بگذارید

4 نظرات
  1. دنیای صنعت برق می گوید

    سلام
    یک سوال داشتم اگر لطف کنید و جواب بدید ممنون میشم .
    چگونه محتوای تولید شده را می تونیم در فضای مجازی بفروشیم؟
    بازار مقصد را کجا باید جستجو کرد؟
    متشکرم

  2. امید می گوید

    عالی بود
    خیلی ممنون

  3. رضا می گوید

    توضیحات بسیار مختصر ولی مفید و کامل بود.باتشکر

  4. کرامت کریمی می گوید

    سلام من بامشاوره نصاب وتعمیرکارمثلاباسوادوحرفه ای وباتجربه یه اسپیلت 30000گری پاورپیستونی برای منطقه گرم وحاره ای خریدم ونصب کردم اصلاازکیفیتش راضی نبودیم تااینکه بعدازیکی دوسال دیگه آف نمی‌کرد، همون نصاب اومدسرویسش کردکه آف کنه بازهم نکردوبعدازمدتی دوباره اومدگازاضافه کردوچک کردگفت عالی شدولی بازهم آف نکردتااینکه بعدازمدتی کمپرسورش سوخت الان هم توسرمیزنم برای کولر دلم میخواموتوراسکرول بخرم لطفاراهنمایی بفرمایید متشکرم کریمی هستم ازکازرون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =