علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری چیست؟

15

خاموش شدن آبگرمکن دیواری یکی از رایج‌ترین و بدترین اتفاقاتی است که افراد با آن روبرو می‌شوند. این مشکل به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد؛ آشنایی با علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری می‌تواند به افراد کمک کند تا هرچه سریع‌تر اقدام به برطرف کردن آن نمایند. اگر شما هم با خود فکر می‌کنید که چرا آبگرمکن دیواری خاموش میشود و علت بروز این مشکل چیست، بهتر است در این مقاله از استادکار همراه ما باشید تا با هم دلایل خاموش شدن آبگرمکن دیواری را بررسی کنیم.

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری چیست؟

آبگرمکن دیواری شما از اجزا و قطعات متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام وظایف خاص خود را انجام می‌دهند و در عملکرد درست این دستگاه نقش مهمی دارند. زمانی که یکی از اجزا به درستی کار کند، ارتباط اجزا با هم دچار اختلال خواهد شد و این موضوع می‌تواند موجب درست کار نکردن و یا حتی خاموش شدن آبگرمکن دیواری شود. معمولا پاسخ به این سوال که چرا آبگرمکن دیواری خاموش میشود، نیاز به بررسی عوامل و شواهدی دارد که دستگاه از خود بروز می‌دهد. در ادامه به چند مورد اشاره می‌شود.

شمعک آبگرمکن خاموش میشود

در بسیاری موارد شمعک آبگرمکن خاموش میشود که این موضوع معمولا ناشی از خرابی ترموکوپل و شیر مغناطیسی است. علت خاموش شدن شمعک آبگرمکن هنگام باز کردن آب گرم نیز ممکن است قطع گاز ساختمان، بسته بودن شیر پروانه‌ای، کار نکردن دیافراگم و وجود گرفتگی در لوله مبدل و شیر احتراق باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است متوجه شوید بعد از بستن شیر آب گرم، مشعل به سرعت خاموش نمی‌شود. در این مواقع حتما مشکلی در لوله دیافراگرم و شیپوره، شیر احتراق آهسته و اورینگ سوپاپ رخ داده است.

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری چیست؟
عوامل متعددی در خاموش شدن شمعک آبگرمکن نقش دارند.

مشکلی در ترموکوپل وجود دارد

پیدا کردن علت خاموش شدن شمعک آبگرمکن معمولا نیاز به بررسی دقیق دارد. به طور معمول زمانی که آب گرم باز شود، شمعک آبگرمکن باید به سرعت روشن شود. در صورتی که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، ممکن است سیم مربوط به ترموکوپل قطع شده و نیاز به تعویض داشته باشد. گاهی عدم نصب درست ترموکوپل و یا نصب ترموکوپل نامناسب نیز می‌تواند پاسخی به این پرسش باشد که چرا آبگرمکن خاموش میشود.

تست ترموکوپل

برای اطمینان از سالم بودن ترموکوپل و فهمیدن اینکه چرا آبگرمکن خاموش میشه بهتر است آن را به روش‌های متعددی آزمایش کنید. برای مثال، می‌توانید انتهای ترموکوپل را به یک بویین متصل نمایید و بعد از حرارت دادن سر ترموکوپل هسته بویین را برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه به سمت داخل فشار دهید. اگر بعد از رها کردن آن هسته به جای اولیه خودش باز نگردد، ترموکوپل شما سالم است؛ در غیر این صورت بهتر است به فکر تعویض آن باشید.

در واقع با پیدا کردن علت خاموش شدن شمعک آبگرمکن و رفع آن به سادگی می‌توانید مشکل آبگرمکن دیواری خود را برطرف کنید. زمانی که سنسورهای دستگاه متوجه این شرایط می‌شوند، کلید حرارتی آبگرمکن موجب قطع اتصال ترموکوپل و بویین می‌گردد و با بستن مسیر اصلی گاز دستگاه خاموش شده و شروع به تخلیه فشار می‌کند. توجه داشته باشید که در این مواقع خاموش شدن آبگرمکن دیواری یک عملکرد مناسب است و اگر دستگاه به خوبی عمل نکند و خاموش نشود، این افزایش فشار می‌تواند منجر به اتفاقات خطرناکی شود.

برای اطمینان از سالم بودن ترموکوپل‌ها بهتر است که آنها را تست کنید.
برای اطمینان از سالم بودن ترموکوپل‌ها بهتر است که آنها را تست کنید.

در بسیاری موارد برای اینکه بدانیم چرا آبگرمکن دیواری خاموش میشود، علاوه بر خاموش شدن شمعک باید به نشانه‌های دیگری نیز توجه کنیم. اگر در زمان خاموش شدن مشعل بعد از بستن آب گرم متوجه صدای آب نیز شوید، این نشان می‌دهد که مشعل احتمالا کمی بعدتر از بستن آب گرم خاموش شده است. هر زمان که مشعل همزمان با شیر خاموش نشود، این مشکل موجب افزایش دمای مبدل حرارتی و زیاد شدن فشار داخل آن خواهد شد. در این زمان معمولا فشار بار بیشتر از ۳ خواهد شد و دما به حدود ۱۰۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

اختلالی در واشر دیافراگم رخ داده است

از دیگر مشکلات مربوط به شمعک آّبگرمکن که منجر به خاموش شدن آبگرمکن دیواری می‌شود، بروز اختلال در واشر دیافراگم آبگرمکن است. زمانی که فشار بار درون آبگرمکن به شدت کاهش پیدا کند، شمعک نمی‌تواند روشن شود و این موضوع نیز می‌تواند علت خاموش شدن شمعک آبگرمکن باشد.

در الکترود رسوب جمع شده است

گاهی نیز علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری مربوط به ایجاد رسوب در سر الکترود و یا خراب شدن آن است که موجب اختلال در جریان گاز خواهد شد.

گاهی نیز علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری مربوط به ایجاد رسوب در سر الکترود است.
گاهی نیز علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری مربوط به ایجاد رسوب در سر الکترود است.

شیر آب گرم و سرد اشتباه نصب شده است

جالب است بدانید که گاهی اوقات دلیل اینکه آبگرمکن خاموش میشود مرتبط با لوله‌کشی ساختمان است. ممکن است شیر آب گرم و سرد اشتباه نصب شده باشند و نیاز به بررسی داشته باشند.

فیلترها و لوله‌ها دچار رسوب شده‌اند

ممکن است فیلترهای آبگرمکن دیواری دچار گرفتگی گشته و یا سر شیرها و درون لوله‌ها رسوب ایجاد شده باشد؛ این موضوع نشان می‌دهد که چرا آبگرمکن خاموش میشود. برای رفع این مشکل باید هر قسمتی را که دچار رسوب شده است، بررسی و رسوب‌گیری نمایید.

وجود رسوب درون لوله‌ها می‌تواند موجب خاموش شدن آبگرمکن شود.
وجود رسوب درون لوله‌ها می‌تواند موجب خاموش شدن آبگرمکن شود.

مشکلی در سنسور دودکش وجود دارد

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری گاهی ناشی از اختلال در سنسور مربوط به دودکش است. در این حالت معمولا آبگرمکن بعد از مدت زمانی طولانی که روشن است، ناگهان خاموش می‌شود؛ علت بروز این مشکل نیز معمولا مربوط به دودکش است. قبل از اینکه بررسی کنیم چرا آبگرمکن خاموش میشود، باید بدانیم که نصب دودکش استاندارد برای عملکرد درست آبگرمکن دیواری اهمیت زیادی دارد.

برای مثال در آبگرمکن بوتان و مدل‌های ۳۱۱۲، ۳۱۱۵،۳۲۱۵ و ۳۲۱۸ قطر دودکش باید ۱۵ ساتی‌متر باشد و رعایت نکردن این موضوع احتمالا به خاموش شدن آبگرمکن دیواری بوتان شما ختم خواهد شد. به طور کلی برای اینکه بدانید چرا آبگرمکن دیواری خاموش میشود باید از درست نصب شدن دودکش‌ها نیز مطمئن شوید و در صورت وجود مشکل اقدام به رفع آن نمایید.

آب کافی در لوله‌ها وجود ندارد

برخی اوقات علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری می‌تواند نبود آب کافی در لوله‌ها باشد؛ زیرا زمانی که آب از حد مشخصی در لوله‌ها کمتر باشد، آبگرمکن خاموش میشود و توانایی روشن شدن نخواهد داشت. در این مواقع بهتر است که وجود نشتی، خرابی منبع انبساط و قطع نبودن آب را حتما بررسی کنید.

برخی اوقات علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری می‌تواند نبود آب کافی در لوله‌ها باشد.
برخی اوقات علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری می‌تواند نبود آب کافی در لوله‌ها باشد.

شیر گاز بسته است

اگر متوجه شدید بعد از بررسی این مواد باز هم آبگرمکن خاموش میشود، بهتر است حتما از باز بودن شیر گاز نیز مطمئن شوید؛ زیرا گاهی پیدا کردن علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

در صورت روشن نشدن آبگرمکن بهتر است از باز بودن شیر گاز مطمئن شوید.
در صورت روشن نشدن آبگرمکن بهتر است از باز بودن شیر گاز مطمئن شوید.

علت خاموش شدن آبگرمکن مخزنی چیست؟

پیدا کردن علت خاموش شدن آبگرمکن مخزنی نیز نیاز به بررسی شواهد و در نظر گرفتن نشانه‌های دستگاه دارد. اگر در هنگام روشن کردن آبگرمکن مخزنی متوجه شدید که شمعک آن روشن نمی‌شود، ممکن است مشکل از ترموکوپل‌ بوده و لازم باشد تا آن را تعویض کنید.

پیدا کردن علت خاموش شدن آبگرمکن مخزنی نیز نیاز به بررسی شواهد و در نظر گرفتن نشانه‌های دستگاه دارد.
پیدا کردن علت خاموش شدن آبگرمکن مخزنی نیز نیاز به بررسی شواهد و در نظر گرفتن نشانه‌های دستگاه دارد.

اگر ترموکوپل علت خاموش شدن آبگرمکن مخزنی شما نبود، بهتر است از سالم بودن بویین و رگلاتور آبگرمکن نیز مطمئن شوید. برای تعویض بویین باید بدانید که داخل رگلاتور و جایی که پیچ انتهای ترموکوپل بسته می‌شود، قرار گرفته است و برای برداشتن آن باید ترموکوپل را بردارید. به یاد داشته باشید که این کار بسیار تخصصی است و باید حتما توسط فردی باتجربه انجام شود. گاهی اوقات نیز گرفتگی پیلوت می‌تواند علت خاموش شدن آبگرمکن مخزنی باشد. در این مواقع معمولا ابتدا حجم شعله کم می‌شود و زمانی که گرفتگی شدید باشد، آبگرمکن خاموش میشود.

دانستن اینکه چرا آبگرمکن خاموش میشه، می‌تواند به شما کمک کند تا زودتر اقدام به رفع آن کنید. به همین دلیل اگر علت خاموش شدن آبگرمکن مخزنی شما دلایلی به جز موارد ذکر شده بود، حتما از فردی متخصص برای بررسی مشکل آن کمک بگیرید تا متوجه شوید که چرا آبگرمکن خاموش میشه و علت آن چیست.

کلام آخر

در این مقاله شما را با علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری آشنا کردیم و متوجه شدید که این مشکل می‌تواند به دلایل متفاوتی اتفاق بیفتد. توجه داشته باشید که در بسیاری موارد پیدا کردن عوامل موثر بر روشن نشدن آبگرمکن نیاز به بررسی دقیق دارد و پیشنهاد می‌شود برای این کار حتما از همکاران متخصص ما در استادکار کمک بگیرید.

سرویس و تعمیر آبگرمکن

سرویس و تعمیر آبگرمکن

  • سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی
  • تعمیر آبگرمکن دیواری گازی
  • تعمیر آبگرمکن برقی دیواری
  • تعمیر آبگرمکن ایستاده و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

15 نظرات
  1. کاوه یوسف زاده می گوید

    سلام چرا فقط آب گرم کن دیواری بوتان مدل 3115 خانگی مان فقط در زمان استفاده از حمام بطور ناگهانی خاموش می شود؟اما در حالت نرمال ودرصورت عدم استفاده از حمام خاموش نمی شود.ممنون

  2. مجتبی رضایی می گوید

    سلام آبگرمکن ما وقتی آب را باز کنیم روشن میشد اما کمتر از بیست ثانیه دوباره خاموش میشود علت آن چیست. آبگرمکن دیوار بوتان

  3. محمد می گوید

    مفید بود

  4. حسینی می گوید

    آب گرم کن ما بوتان روشن میشود ولی چند ثانیه بعد خاموش میشود دلیلش چیه

  5. حسینی می گوید

    آب گرم کن ما بوتان روشن میشود ولی چند ثانیه بعد خاموش میشود دلیلش چیه

    1. مژده عاشوری می گوید

      سلام وقتتون بخیر. خاموش شدن شمعک آبگرمکن معمولا علت‌های مختلفی داره و می‌تونه به دلیل خرابی توموکوبل، بویین و یا سنسورهای دستگاه باشه. بهتون پیشنهاد میکنم حتما برای برطرف کردن این موضوع از همکاران تعمیرکار ما در استادکار کمک بگیرید.

  6. فواد می گوید

    با سلام. همه موارد را فرمودین اینکه گاهی در بالکن باد ممکن است شمعک را خاموش کنه، آیا اهمیت ندارد؟

  7. سینا می گوید

    با عرض سلام وخسته نباشی خدمت استادان عزیز
    آبگرمکن دیواری بوتان دارم که شمعک نداره و با جرقه زن کار میکنه، وقتی آب گرم باز میکنم یک لحظه روشن میشه و بعد خاموش! جاهای که تست کردم سنسورها و همچنین الکترود هم رسوب برداشتم اما موثر واقع نشد! دیگه کجاشو باید چک کنم!!!؟ آیا ممکنه جعبه فرمان اصلی که به رنگ بنفشه و همه سیمها سیمها بهش وصله خراب شده باشه!!!؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین با تشکر فراوان!

  8. آرش می گوید

    باسلام و خسته نباشید.
    ما یک آبگرمکن دیواری بوتان ۳۲۱۸ داریم که چند روز پیش دیافراگمش رو عوض کردم و رسوب زدایی هم از لوله و قطعات کردم ولی الان که شیر آب گرم رو باز میکنم تا حدود ۱۵ ثانیه مشعل روشن نمیشه . بعد از روشن شدن مشعل هم آب گرم تا حدود ۱.۵ یا ۲ دقیقه بافشار کم میاد و بعد یهو فشار آب گرم زیاد میشه،طوریکه آب دیگه خیلی داغ شده و گاهی بخار میاد بیرون.حتی اگه آداپتور هم خاموش باشه و فقط آب رو باز کنیم بازهم بعد از دو دقیقه آب با فشار از لوله میاد.
    حتی وقتی آب فشار گرفته،اگر کمش کنیم و شیر رو نبندیم بازم دو دقیقه طول میکشه تا آب فشار بگیره.
    ممنون میشم اساتید راهنمایی بفرمایند

  9. 123 می گوید

    فقط برای همه این مسائل یک راه حل هست و آن این است بوتان نخرید تمام مشکلات برای همین آبگرمکن بوتان همه مینالن از خرابی آبگرمکن من تو زمستون فقط 3 بار تعمیر کردم باز هم خرابه

  10. نعمت می گوید

    بسیارمفیدمفیدمفیدبودیاعلی

  11. حسین عظیمی می گوید

    من نمی دانم چرا اونایی که بوتان دارن خراب شده مارک های دیگه خراب نمیشه من از نظرات برداشت کردم بوتان گرفتن یعنی سالی هزار بار خراب شدن پولمونر را دور نریزیم

  12. امید می گوید

    با سلام . دیروز ی ابگرمن بوتان خریدم . نصب کردن . وقتی چند دقیقه روشن میمونه خود به خود خاموش میشه . در صورتی که همه چی رو چک کردم . درست بوده. جای همین ابگرمکن قبلا ایران شرق بود چون دیافراگمش پوسیده بود و پیدا نکردم به اجبار بوتات خردین . کسی میدونه علت این خاموش شدنا چیه ؟؟

  13. mohamad می گوید

    omid jan shoma sensore dod abgarm kon ro chik kon har chi nhast hamone

  14. مسعود می گوید

    سلام
    من یک ابگرمکن بوتان ۳۱۱۸ نو خریدم.بعد از داستانهای زیاد الان روی شمع ک هست بعضی مواقع بدون اینکه متوجه بشیم خاموش میشه دلیلش چی هست.ممنون میشم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − شش =