این گیاهان بالارونده پیچکی، سرسبزی بیشتری به خانه می‌دهند

0

هیچ فعالیتی به اندازه پرورش گل و گیاه لذت‌بخش و نشاط‌آور نیست. گل‌ها و گیاهان به خانه جان می‌بخشند و حس طراوت و تازگی به همراه دارند. نگهداری از هر نوع گل و گیاه، نمایی زیبا، سرسبز و چشمگیر به وجود می‌آورد. اما گیاهان بالارونده پیچکی آپارتمانی که از سقف یا کنار پنجره آویزان می‌شوند، جلوه‌ای به مراتب زیباتر و دلپذیرتر دارند.

گیاهان بالارونده پیچکی از آن دسته گیاهانی هستند که طرفداران بسیاری دارند. با پرورش این گیاهان، می‌توان جلوه‌ای زیبا به فضای داخلی، تراس، حیاط یا باغ خود بخشید. این گیاهان، علاوه بر زیبایی همانند یک حایل عمل می‌کنند، به همین دلیل برای نگهداری در بالکن بسیار مناسب هستند.

البته اگر گیاهان بالارونده پیچکی را به حال خود رها کنید تا به صورت طبیعی رشد کنند، باعث زیبایی محیط نمی‌شوند. حتی ممکن است رشد انبوه آنها آشفتگی به وجود آورده و مشکلاتی برای شما ایجاد کند. پس لازم است سمت و سوی رشد آنها را هدایت کنید و در زمان مناسب هرسشان نمایید. برای آشنایی با این نوع گیاهان، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

گیاهان بالارونده پیچکی چه ویژگی‌هایی دارند؟

در طبیعت گیاهان مختلفی وجود دارند که هر یک بر اساس مشخصات ظاهری یا ویژگی‌های منحصربه‌فردشان، دسته‌بندی می‌شوند. گیاهان رونده هم با تکیه کردن به میله، نرده یا چوب، به طرف بالا صعود می‌کنند، به قاب، چارچوب یا نرده تکیه می‌دهند و به تدریج تمام آن را می‌پوشانند. در واقع گیاهان بالارونده پیچکی، با تکیه به سایر اشیا می‌توانند به سمت بالا رشد کنند.

این گونه‌ها تمایل دارند خود را به نور آفتاب برسانند، رشد سریعی دارند و در مدت زمان کوتاهی، رشد طولی نسبتا زیادی می‌کنند. علاوه بر این به راحتی تکثیر می‌شوند. با قلمه زدن فقط یک برگ از این گیاهان، در مدت زمان نه چندان زیادی گلدان زیبایی به وجود خواهد آمد.

لازم به ذکر است که نگهداری از بیشتر گیاهان بالارونده پیچکی آسان است و نیاز به تخصص و اطلاعات زیادی ندارد. به همین دلیل هر فردی که به نگهداری از گیاهان علاقمند باشد، امکان نگهداری از آنها را خواهد داشت. فقط لازم است آنها را در بازه‌های زمانی منظم هرس کنید و رشدشان را با کمک میخ و نخ هدایت نمایید تا نمای جالبی به فضای شما بدهند.

در این زمینه بیشتر بدانید: نجات گیاهان آپارتمانی مرده با این 20 روش‌ ممکن است!

گیاهان بالارونده پیچکی همیشه سبز در فضای باز حیاط
از میان گیاهان بالارونده پیچکی، گیاهان همیشه سبز در چهار فصل زیبا و سرسبز هستند. به همین دلیل طرفداران زیادی هم دارند.

معرفی انواع گیاهان بالارونده پیچکی

گیاهان بالارونده پیچکی، انواع مختلفی دارند. اما در این بخش، این گیاهان را به دو دسته کلی تقسیم خواهیم کرد. دسته اول گیاهان رونده مقاوم و دسته دوم گیاهان با نیاز به نور کم هستند.

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

  • گیاهان بالارونده پیچکی مقاوم

این گیاهان رونده از نظر فیزیکی مقاوم‌تر هستند و خود را با شرایط محیط سازگار می‌نمایند. به همین دلیل نگهداری از این گیاهان بالارونده پیچکی راحت است. در ضمن نیاز به مراقبت زیادی هم ندارند. در ادامه تعدادی از این گیاهان و نیازهایشان را به شما معرفی خواهیم نمود.

  • هدرا، پاپیتال یا پیچک

این گونه از جمله گیاهان بالارونده پیچکی است که در جنگل‌ها، تنه درختان عظیم را می‌پوشاند. این گیاهان رونده فضای باز، رنگ سبز براقی دارند. در ضمن رشد آنها هم سریع است. اگر رشدش را هدایت کنید، به هر سمت و شکلی که شما بخواهید می‌رود.

نگهداری از پاپیتال مشکل نیست. بهتر است در زمستان در محل پرنور نگهداری شود و در تابستان از تابش نور آفتاب محفوظ بماند. در بهار و تابستان باید سطح گلدان رطوبت نسبی مناسبی داشته باشد. ولی در زمستان به حداقل آبیاری احتیاج دارد. اگر این گیاه را در گلدان نگه می‌دارید، توصیه می‌کنیم هر دو سال یک‌بار گلدان این گیاه را عوض کنید. سپس آن را به گلدان بزرگتری منتقل نمایید. فراموش نکنید این مرحله باید در فصل بهار انجام شود تا گیاه آسیب نبیند.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه هرس ریشه گیاهان آپارتمانی

یک گیاه رونده آپارتمانی از نوع هدراپاپیتال سبز در گلدان
تکثیر گیاهان رونده از نوع هدراپاپیتال پیچک، بسیار آسان است. با بریدن شاخه‌های اضافی در فصل بهار و کاشتن آنها در محل گرم در بستر ماسه شسته، گیاه به راحتی تکثیر می‌شود.
  • پوتوس 

پوتوس از انواع گل پیچک آپارتمانی و بدون شک از نظر نگهداری، یکی از راحت‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه برای کسانی که تجربه نگهداری از گیاهان را ندارند یا فراموش می‌کنند به گیاهان آب بدهند هم مناسب است. به همین دلیل در بیشتر خانه‌ها دیده می‌شود.

این گیاه دارای برگ‌های قلبی‌شکل و نوک تیز است. رنگ برگ‌ها از سبز تند تا سبز کم‌رنگ و ابلق مخلوط با رنگ‌های زرد متغیر است. این گیاهان بالارونده پیچکی، در مناطق پرنور ساختمان که آفتاب مستقیم ندارند، خوب رشد می‌کنند. در محل کم‌نور پس از مدتی رنگ سبز آن بی‌رنگ شده و ساقه‌ها باریک و فاصله برگ‌ها زیاد می‌شود، اما باز هم زنده می‌ماند.

در فصول گرم سال باید به گلدان پوتوس سه بار در هفته آب داد. البته در زمستان یک‌ بار آبیاری در هفته هم کافیست. خاک مناسب پوتوس مخلوط خاک باغچه، خاک‌برگ و ماسه شسته شده است که باید به نسبت مساوی ترکیب شوند. زمانی باید گلدان گیاه را تعویض کنید که به علت تراکم ریشه، گیاه دیگر رشد نکند. تعویض گلدان بهتر است در بهار انجام شود. برای تکثیر گیاهان رونده، کافیست قلمه گیاه را در آب یا ماسه قرار دهید. پس از ۲۰ تا ۲۵ روز، این گیاه ریشه خواهد داد. بعد از ریشه ‌دادن باید گیاه را در گلدان مناسبی بکارید.

یک گیاه بالارونده پیچکی پوتوس در گلدان روی میز
این تصویر، عکس گل رونده با نام پوتوس است که از جمله گیاهان رونده به حساب می‌آید. این گیاه اگر در جای مناسبی قرار گیرد و آبیاری آن منظم باشد، به سرعت رشد خواهد کرد.
  • پیچ امینالدوله 

از دیگر گیاهان رونده فضای باز، پیچ امین‌الدوله است که اغلب آن را با نام گل یاس یا یاس پیچ می‌شناسیم. پیچ امین‌الدوله از گیاهان بالارونده پیچکی گلدار بوده که زمان گل‌دهی آن از اردیبهشت تا مهر ماه است.

آبیاری منظم، کوددهی به موقع، جریان هوای مناسب و نور آفتاب، از نیازهای مراقبتی این گیاهان رونده فضای باز به شمار می‌رود. همچنین این گیاه برای رشد خود به یک تکیه‌گاه هم احتیاج دارد. البته بیشتر گونه‌های گل یاس، آفتاب ملایم را دوست دارند و ترجیح می‌دهند ریشه آنها در سایه قرار بگیرد.

کاشت این گیاهان بالارونده پیچکی در باغچه‌های کوچک مناسب نیست. زیرا از سریعترین گیاه رونده بوده و قدرت پوششی زیادی دارد. پیچ امین‌الدوله از گیاهان بالارونده همیشه سبزی است که نگهداری آن به‌عنوان گیاه رونده آپارتمانی چندان ساده نیست، چراکه به راحتی با محیط اتاق سازگار نمی‌شود.

خواندن این مطلب نیز مفید است: بهترین زمان کود‌دهی به گیاهان آپارتمانی چه فصلی است؟

پیچ امین‌الدوله گیاه رونده فضای باز که با نام یاس شناخته می‌شود
در این عکس گل پیچک رونده با نام گل یاس را ملاحظه می‌نمایید. این گیاه از جمله گیاهان رونده فضای باز است.
  • گیاهان بالارونده پیچکی بدون نیاز به نور

همه گیاهان برای انجام فرآیند فتوسنتز، به نور نیاز دارند. اما برخی از گیاهان، با نور کم هم می‌توانند فتوسنتز نمایند. به همین دلیل به این گیاهان، گیاهان بی‌نیاز به نور می‌گویند. اما نباید فراموش کرد که هیچ گیاهی، در تاریکی دوام نخواهد آورد و از بین خواهد رفت. بنابراین حتی این گیاهان هم به کمی نور احتیاج دارند. در این بخش قصد داریم تعدادی از این گیاهان و نیازهای آنها را به شما معرفی نماییم.

خوب است این مطلب را هم مرور کنید: ۲۵ تا از زیباترین گیاهان آپارتمانی گلدار که خوب است داشته باشید

  • پاپیتال یا پیچک انگلیسی

پاپیتال از انواع گل پیچک آپارتمانی است. این گیاه به راحتی با هر مقدار نور سازگار می‌شود و رشد بسیار سریعی دارد. برگ‌های آن همیشه (حتی در فصل زمستان) به رنگ سبز است. توصیه می‌شود آن را در گلدانی پهن و کم‌عمق بکارید و در جایی قرار دهید که نور غیرمستقیم به آن بتابد. در ضمن مکان ایده‌آل برای قرار دادن گلدان حاوی این گیاهان بالارونده پیچکی، مکانی خنک است. گیاه خود را در تابستان هفته‌ای دوبار و در زمستان هفته‌ای یک‌بار آبیاری کنید.

استفاده از خاک رس منبسط شده برای این گیاه، ایده خوبی است. چون خاک رس، آب را در خود ذخیره می‌کند. در نتیجه گیاه می‌تواند در دوران خشکی از آن استفاده نماید.

در این مورد بیشتر بخوانید: گیاهان کم آب آپارتمانی برای تنبل ها!

گیاه آپارتمانی پیچک انگلیسی با برگ‌هایی به رنگ سبز تیره یا ابلق با لبه‌های سفید رنگ
تصویر فوق، عکس گل پیچک رونده انگلیسی را نشان می‌دهد. این گیاهان بالارونده پیچکی، برگ‌هایی به رنگ‌های سبز تیره یا ابلق با لبه‌های سفید رنگ دارد.
  • فیلودندرون برگ قلبی 

یکی از زیباترین گیاهان بالارونده پیچکی مناسب برای نگهداری در آپارتمان، گیاه فیلودندرون است. گیاه فیلودندرون برگ قلبی، اغلب با گیاه پوتوس اشتباه گرفته می‌شود، چراکه مراقبت و عادات رشد مشابهی دارند. فیلودندرون برگ قلبی، گیاه فوق‌العاده مناسبی برای تازه‌کاران در نگهداری گیاه محسوب می‌شود، چون نگهداری‌اش بسیار آسان است. این گیاه برای رشد به نور متوسط و غیرمستقیم نیاز دارد.

در تابستان گیاه خود را هفته‌ای دوبار آبیاری کنید. ولی در زمستان هر ده روز یک‌بار آن را آبیاری نمایید. تکثیر گیاهان رونده فیلودندرون هم مشابه پوتوس بوده و بدون هیچ زحمتی قابل تکثیر است.

بیشتر بدانید: این 13 گیاه آویزی زیبایی بیشتری به خانه‌تان می‌دهند

یک گیاه رونده آپارتمانی فیلودندرون برگ قلبی روی میز کار
خاک این گیاهان بالارونده پیچکی، مخلوط خاک باغچه، خاک برگ و ماسه شسته است. البته فراموش نکنید که باید از هر خاک، به نسبت مساوی در گلدان بریزید.
  • پیچک انگور 

بدون شک زیبایی برگ‌های پیچک انگور، نظر هرکسی را به خود جلب می‌کند. این گیاه از گیاهان رونده فضای باز به شمار می‌رود و برای زینت بخشیدن به حیاط، تراس، روف گاردن و آلاچیق مناسب است. این گیاه زیبا در شرایط معتدل به خوبی رشد می‌کند. در صورت وجود یک میله یا چارچوب، شاخه‌های گیاه می‌توانند از قیم بالا بروند و منظره زیبایی برای شما به وجود آورند. نور مورد نیاز این گیاهان بالارونده پیچکی، متوسط و نیم‌سایه است. آبیاری آن هم در فصول گرم هفته‌ای دوبار و در فصول سرد هفته‌ای یک‌بار خواهد بود.

یک گیاه رونده پیچک انگور کاشته شده در گلدان در اتاق نشیمن
این گیاهان رونده فضای باز، به خاکی با مواد مغذی کافی نیاز دارند. استفاده از خاک‌های حاصلخیز و کود دهی به موقع، سبب تولید برگ‌های بیشتر با رنگ‌های بهتر و جذاب‌تر خواهد شد.
  • گیاه رونده پیلهآ 

گیاه پیله‌آ، یک گیاه بومی چین و ویتنام است. این گیاهان بالارونده پیچکی، ظاهر بسیار زیبا و رشد سریعی دارند. برگ‌های منسجم آنها، رگه‌های نقره‌ای رنگی دارند. به همین دلیل به گیاه آلومینیوم هم معروف است. به دلیل حساسیت این گیاه، نگهداری از آن به تازه‌کارها توصیه نمی‌شود. جالب است بدانید که هر قسمت از ساقه این گیاه که با خاک در تماس باشد، ریشه می‌دهد. پس برای تکثیر گیاهان رونده پیله‌آ، هیچ مشکلی نخواهید داشت.

گیاه پیله‌آ باید در تابستان هفته‌ای دو الی سه‌بار آبیاری شود. اما در زمستان، آبیاری یک‌بار در هفته هم کافیست. این گیاه در سایه و نور کم هم به خوبی رشد می‌کند. اما لازم است شرایط محیطی معتدل باشد.

بیشتر بدانید: چطور با قلمه زدن گیاهان را تکثیر کنیم؟

گل رونده پیله‌آ کاشته شده در گلدان سفید
این تصویر، عکس گل رونده پیله‌آ را نشان می‌دهد. اگر دقت کنید، خواهید دید که الگوهای نقره‌ای روی هر برگ منحصربه‌فرد هستند و طرح هر برگ با برگ دیگر متفاوت است.

قیمت گیاهان بالارونده پیچکی

انواع گیاهان بالارونده پیچکی در بازار، قیمت‌های متفاوتی دارند. بسته به نوع و میزان بزرگی گیاه در گلدان، قیمت فروش بالا می‌رود. در ضمن زحمتی که برای پرورش گل کشیده می‌شود هم نقش موثری در قیمت‌گذاری آن خواهد داشت.

  • به طور مثال، قیمت یک گلدان متوسط پوتوس، از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. گلدان‌های پرپشت این گیاهان بالارونده پیچکی هم تا ۳۰۰ هزار تومان قابل خریداری هستند.
  • قیمت یک گلدان پاپیتال کوچک حدود ۷۵ هزار تومان است. هرچه تراکم و اندازه گل بیشتر شود، قیمت آن هم بالا می‌رود.
  • قیمت فروش گیاهان رونده مانند فیلودندرون برگ قلبی در بازار از حدود ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است.
  • پیچک انگور هم بیشتر به صورت بذر فروخته می‌شود و قیمت هر بسته آن، حدود ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان است.
نمایی از یک گل پیچک رونده ابلق کاشته شده در گلدان
اگر در ناحیه معتدل یا سردسیر زندگی می‌کنید، برای خرید انواع پیچک گرمسیری هزینه نکنید. چون این گیاهان نمی‌توانند به راحتی خود را با شرایط وفق دهند و زود از بین خواهند رفت.

چه مراکز و فروشگاه‌هایی برای خرید قابل اعتماد هستند؟

مراکز معتبر فروش گل در شهرهای مختلف وجود دارند. این مراکز فروش گیاهان رونده را هم در کنار بقیه گیاهان، انجام می‌دهند. اگر ساکن تهران هستید، این مراکز برای خرید انواع گل پیچک آپارتمانی معتبر هستند:

  • بازار گل محلاتی
  • بازار گل خاوران
  • بازار گل شهید فکوری
  • بازار گل بابایی
  • باغ رضوان
  • بازار گل لشکری

البته فروش گیاهان رونده به صورت آنلاین هم انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید آنلاین گیاهان بالارونده پیچکی، اعتبار سایت فروشنده را بررسی نمایید. چون بعضی از فروشندگان آنلاین گلدانی را ارسال می‌نمایند که به پرپشتی و سرحالی عکس موجود در فضای مجازی نیست.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

سخن آخر

اگر دوستدار گل و گیاه هستید، حتما با خواندن این مقاله وسوسه شده‌اید که گیاهان بالارونده پیچکی را به خانه خود بیاورید. اما اگر فضای باز دارید، بهترین گزینه گیاهان رونده فضای باز هستند. این گیاهان با هدایت شدن، جلوه ویژه‌ای به فضای باز شما خواهند داد. همچنین، می‌توان از آنها در درازمدت به‌عنوان حصاری استفاده کرد که دید را به داخل محیط خصوصی شما محدود می‌کنند. چنانچه فضای باز ندارید، می‌توانید از انواع گل پیچک آپارتمانی بهره بگیرید. این گیاهان به فضای شما روح می‌بخشند و لطافت را به محیط هدیه خواهند داد. امیدواریم همیشه گل‌ها و گیاهانتان پرطراوت و سرحال باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =