۲۵ تا از زیباترین گیاهان آپارتمانی گلدار که خوب است داشته باشید

4

پرورش و نگهداری از گل‌ها و گیاهان و لذت بردن از جلوه‌های طبیعت لزوما مستلزم داشتن یک حیاط یا باغ بزرگ نیست. به همین دلیل، در این نوشتار قصد داریم شما را با ۲۵ مورد از زیباترین گیاهان آپارتمانی گلدار آشنا کنیم. این گونه‌های گیاهی را می‌توانید درون گلدان و در محیط داخل ساختمان پرورش دهید و بدین ترتیب، تکه‌ای از زیبایی‌های طبیعت را حتی در زمستان در گوشه‌ای از خانه خود داشته باشید.

گیاهان آپارتمانی گلدار

گیاهان آپارتمانی گلدار که برای پرورش در محیط خانه به شما پیشنهاد می‌کنیم عبارتند از:

  1. ارکیده شاپرکی (فالانوپسیس)
  2. شمعدانی
  3. یاسمن
  4. ایکسورا
  5. بنفشه آفریقایی
  6. بگونیا
  7. سیکلامن
  8. آنتوریوم
  9. بنت قنسول (پوینستیا)
  10. اسپاتی فیلوم (سوسن صلح)
  11. کالانکوئه
  12. ختمی چینی
  13. گلوکسینیا
  14. گل خورشیدی
  15. استرپتوکارپوس
  16. پرتقال زینتی
  17. کاکتوس کریسمس
  18. مرجان مینیاتوری
  19. فانوس چینی (آبوتیلون)
  20. نماتانتوس
  21. گازمانیا
  22. ناوک (گل میگو)
  23. آشینانتوس
  24. آماریلیس
  25. اکسالیس
گیاهان آپارتمانی گلدار
گیاهان آپارتمانی گلدار برای پرورش و نگهداری در محیط خانه

۱- ارکیده شاپرکی (فالانوپسیس)

ارکیده‌ها با حدود ۳۰۰۰۰ گونه شناخته شده و ده‌ها هزار گونه ترکیبی بزرگترین گروه گیاهان بر روی کره زمین هستند. ارکیده فالانوپسیس که با نام‌های ارکیده شاپرکی، ارکیده پروانه‌ای و ارکیده شبپره‌ای نیز شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین گونه‌های ارکیده در جهان به شمار می‌رود. اگر شرایط مناسب برای این گیاه فراهم باشد، نگهداری از آن کار سختی نیست. ارکیده شاپرکی فقط یک بار در سال گل می‌دهد. اما خبر خوب این است که اگر آن را زنده و سالم نگاه دارید، سال آینده نیز شاهد گل دادن آن خواهید بود. ارکیده شاپرکی محیط‌های پرنور (نور فیلتر شده)، مرطوب و نسبتا گرم را دوست دارد و نباید در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرد. ریشه‌های این گیاه به هوا نیاز دارند، بنابراین باید از خاک با قابلیت زهکشی بالا استفاده نمایید. دقت کنید که خاک آن بین نوبت‌های آبیاری خشک شده باشد. بهتر است این گیاه را کنار پنجره بگذارید تا هم از نور کافی و هم از گردش هوای طبیعی برخوردار باشد.

  • نام انگلیسی: Phalaenopsis orchids / Moth orchids
  • شرایط نگهداری: نور زیاد (فیلتر شده)، دمای ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتیگراد در شب و ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در روز، خاک نسبتا خشک
  • روش تکثیر: خوابانیدن ساقه جانبی ریشه‌دار، کاشت بذر، یاخته (روش تخصصی و حرفه‌ای)
ارکیده پروانه‌ای یا شبپره‌ای
ارکیده شاپرکی (فالانوپسیس)

۲- شمعدانی

شمعدانی‌ها از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار و خاطره‌انگیز هستند که به خاطر شرایط نگهداری و پرورش آسان همیشه محبوب و مورد توجه بوده‌اند. گونه‌هایی از شمعدانی برای پرورش در محیط درون خانه مناسب هستند، مانند شمعدانی اژدر یا آلمانی، شمعدانی پیچ یا برگ عشقه‌ای و شمعدانی عطری. شمعدانی‌ها گیاهانی چندساله هستند که برای گلدهی بهتر معمولا به نور مستقیم آفتاب نیاز دارند و محیط‌های سرد و خشک را می‌پسندند. بنابراین بهتر است اجازه دهید خاک بین نوبت‌های آبیاری خشک گردد.

  • نام انگلیسی: Pelargonium spp. / Geranium
  • شرایط نگهداری: نور بسیار زیاد، دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، خاک نسبتا خشک
  • روش تکثیر: قلمه ساقه
شمعدانی‌ها از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار و خاطره‌انگیز هستند
شمعدانی

۳- یاسمن

یاسمن معمولا از بهار تا پاییز گل می‌دهد، اما گل‌های یاسمن را می‌توان در ماه‌های زمستانی نیز در گلفروشی‌ها پیدا کرد؛ زیرا یاسمن می‌تواند در زمستان هم گل بدهد. البته این گیاه برای گلدهی در زمستان به یک دوره استراحت در پاییز نیاز دارد. یاسمن‌ها باید بلافاصله پس از گلدهی هرس شوند، در غیر این صورت گیاه رشد زیاد و نامنظمی خواهد داشت. یاسمن مانند برخی از گیاهان آپارتمانی گلدار دارای گونه‌های متنوعی است و با نام‌های یاسمین، یاس و سمن نیز شناخته می‌شود. گل‌های یاسمن طیف رنگ‌های سپید تا صورتی را دربرمی‌گیرند و بسیار خوشبو هستند. یاسمن گیاهی رونده محسوب می‌شود و بسته به اندازه آن ممکن است برای رشد به قیم احتیاج داشته باشد.

  • نام انگلیسی: Jasminum spp. / Jasmine
  • شرایط نگهداری: نور زیاد، دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در تابستان و ۵ تا ۱۵ درجه سانتیگراد در زمستان، خاک با رطوبت یکنواخت
  • روش تکثیر: خوابانیدن شاخه، کاشت پاجوش
یاسمین یا سمن
یاسمن

۴- ایکسورا

ایکسورا یا یاس وحشی به دلیل گل‌های خوشه‌ای نارنجی، سرخ و زرد رنگش شعله جنگل نامیده می‌شود. برگ‌های چرمی این گیاه در ابتدای رشد برنزی رنگ هستند و سپس به رنگ سبز درمی‌آیند. ایکسورا بومی نواحی گرمسیری است؛ در نتیجه، به محیطی با رطوبت، گرما و نور فراوان نیاز دارد. گرچه کاشت ایکسورا در گلدان امکانپذیر است و می‌توان آن را در گروه گیاهان آپارتمانی گلدار به شمار آورد، اما کاشت آن به صورت انبوه جلوه زیبا و پر زرق و برقی به باغچه‌ها می‌بخشد. برای مرتب نگاه داشتن این گیاه و جلوگیری از رشد پراکنده باید آن را هرس نمود.

  • نام انگلیسی: Ixora / Ixora cocciuea
  • شرایط نگهداری: نور زیاد، دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، خاک نسبتا خشک
  • روش تکثیر: قلمه ساقه
یاس وحشی یا شعله جنگل
ایکسورا

۵- بنفشه آفریقایی

بنفشه‌های آفریقایی از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار هستند که از محبوبیت بسیاری برخوردارند. این گیاهان به دوره استراحت نیاز ندارند، در رنگ‌ها و شکل‌های گوناگون در دسترس هستند و می‌توانند در تمام طول سال گل بدهند. بنفشه‌های آفریقایی محیط‌های گرم را دوست دارند و به نور زیاد اما غیر مستقیم (فیلتر شده) نیاز دارند. بنابراین، اگر در خانه پنجره‌های بزرگ و نورگیر دارید، بهترین جا برای پرورش بنفشه‌های آفریقایی مهیا است. برای آبیاری این گیاهان بهتر است از یک زیرگلدانی بهره بگیرید که خاک را از زیر به طور یکنواخت مرطوب نگاه دارد. از پاشیدن آب بر روی برگ‌های پرزدار بنفشه آفریقایی بپرهیزید، چرا که سبب بروز لکه‌های قهوه‌ای بر روی آنها می‌شود.

  • نام انگلیسی: African violets / Saintpaulia ionantha
  • شرایط نگهداری: نور متوسط تا زیاد، دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، خاک با رطوبت یکنواخت
  • روش تکثیر: قلمه برگ
بنفشه‌های آفریقایی از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار هستند که از محبوبیت بسیاری برخوردارند
بنفشه آفریقایی

۶- بگونیا

بگونیاها از تنوع گسترده و بی‌نظیری برخوردارند، چرا که امروزه بیش از ۱۸۰۰ گونه بگونیا شناخته شده است. این گیاه بومی نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است، اما علاوه بر محیط بیرون می‌توان آن را در اقلیم‌های سردتر و در خانه نیز پرورش داد. گونه‌های بگونیا عمدتا به نور زیاد و غیر مستقیم و دمای گرم‌تر نیاز دارند. برای پرورش این نوع گیاهان آپارتمانی گلدار به خاکی نیاز دارید که قابلیت زهکشی مناسبی داشته باشد؛ به عبارت دیگر، خاک آن نباید همیشه خیس یا کاملا خشک باشد. از جمله گونه‌های مشهور بگونیا می‌توان به بگونیا هیمالیس یا ریگر (هلندی)، بگونیا عروس (واکسی)، بگونیا ببری (تیگر)، بگونیا برگی (رکس) و بگونیا دکمه‌ای (غده‌ای) اشاره کرد.

  • نام انگلیسی: Begonias
  • شرایط نگهداری: نور متوسط تا زیاد، دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد، خاک با رطوبت یکنواخت
  • روش تکثیر: تقسیم بوته، قلمه ساقه و برگ

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
بگونیاها از تنوع گسترده و بی‌نظیری برخوردارند، چرا که امروزه بیش از 1800 گونه بگونیا شناخته شده است.
بگونیا

۷- سیکلامن

سیکلامن بومی نواحی مدیترانه است و معمولا از اواخر پاییز تا اوایل بهار گل می‌دهد. این گیاه با گل‌های سپید، صورتی، گلبهی، اناری، یاسی و بنفش به نام‌های نگون‌سار و پنجه مریم نیز شناخته می‌شود. سیکلامن از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار است که پس از دوره گلدهی به خواب فرو می‌رود. در این هنگام، گیاه را دور نیندازید و آبیاری را متوقف نکنید تا گیاه دوباره در پاییز آینده گل بدهد. گل‌های سیکلامن دو تا سه ماه دوام می‌آورند و محیط‌های مرطوب و روشن با نور غیر مستقیم برای رشد این گیاه مناسب هستند. گرچه سیکلامن محیط‌های گرم و خشک را نمی‌پسندد، اما در برابر یخبندان نیز مقاوم نیست.

  • نام انگلیسی: Cyclamen
  • شرایط نگهداری: نور متوسط تا زیاد، دمای ۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد، خاک با رطوبت یکنواخت
  • روش تکثیر: کاشت بذر، تقسیم غده
نگون‌سار یا پنجه مریم
سیکلامن

۸- آنتوریوم

گل آنتوریوم را می‌توانید در رنگ‌های صورتی، قرمز، بنفش کمرنگ و سپید بیابید که برای دو یا چند ماه دوام دارند. این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره و گل‌هایی با گلبرگ‌های قلبی شکل است که به انتهای سنبله سپید رنگی اتصال دارند. خاک آنتوریوم باید همواره خیس نگاه داشته شود، اما در پاییز و زمستان آب کمتری مورد نیاز است. رویهم رفته آنتوریوم گیاه همیشه سبزی است که محیط‌های گرم و مرطوب را دوست دارد و به سرما حساس است. نکته آخر اینکه آنتوریوم سمی است و خوردن یا جویدن گیاه می‌تواند سبب مسمویت در کودکان و حیوانات خانگی شود.

  • نام انگلیسی: Anthurium andraeanum
  • شرایط نگهداری: نور متوسط تا زیاد، دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد، خاک همواره مرطوب
  • روش تکثیر: کاشت پاجوش، تقسیم بوته، کاشت بذر
گل آنتوریوم را می‌توانید در رنگ‌های صورتی، قرمز، بنفش کمرنگ و سپید بیابید که برای دو یا چند ماه دوام دارند.
آنتوریوم

۹- بنت‌قنسول (پوینستیا)

بنت‌قنسول از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی گلدار است که با نام گل کریسمس هم شناخته می‌شود، زیرا در بسیاری از کشورها هدیه دادن این گل در کریسمس مرسوم است. گل‌های بنت‌قنسول جوانه‌هایی سپید یا زرد هستند که در بالا و مرکز گیاه قرار دارند، اما برگ‌های اصلاح شده یا براکته‌های سرخ، سپید یا صورتی آن بیشتر از خود گل‌ها جلب توجه می‌کنند. بنت‌قنسول‌ها بومی نواحی گرمسیری هستند و آفتاب مستقیم و محیط‌های گرم را دوست دارند. بنابراین، پنجره‌های آفتابگیر بهترین مکان برای قرارگیری گلدان‌های پوینستیا هستند. بین نوبت‌های آبیاری باید اجازه دهید خاک پوینستیا خشک شود. بسیاری بر این باورند که این گیاه سمی است، گرچه این موضوع از لحاظ علمی اثبات نشده است. اما بهتر است هنگام قلمه گرفتن مواظب شیره این گیاه باشید، زیرا ممکن است سبب حساسیت پوستی و خارش گردد.

  • نام انگلیسی: Poinsettia / Euphoria pulcherrima
  • شرایط نگهداری: نور زیاد، دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، خاک با رطوبت متوسط
  • روش تکثیر: قلمه ساقه
گل کریسمس
بنت‌قنسول (پوینستیا)

۱۰- اسپاتی فیلوم (سوسن صلح)

اسپاتی فیلوم یک گیاه همیشه سبز و بومی نواحی گرمسیری است که با نام‌های برگ قاشقی، گل چمچمه‌ای و سوسن صلح نیز شناخته می‌شود. این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره و گل‌هایی با گلبرگ‌های قاشقی شکل سپید رنگ است که به دور سنبله‌های لوله‌ای شکل کرم رنگ پیچیده شده‌اند. برای این گیاه از خاکی غنی با زهکشی بالا استفاده کنید و همواره آن را خیس نگه دارید. همانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی گلدار، نگهداری از اسپاتی فیلوم در خانه کار آسانی است؛ زیرا نور کم و رطوبت پایین را نیز تاب می‌آورد. اسپاتی فیلوم معمولا در تابستان گل می‌دهد. نکته دیگر آنکه این گیاه سمی است و خوردن یا جویدن گیاه می‌تواند سبب مسمویت در کودکان و حیوانات خانگی شود.

  • نام انگلیسی: Peace lily / Spathiphyllum wallisii
  • شرایط نگهداری: نور کم تا متوسط، دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد، خاک همواره مرطوب
  • روش تکثیر: کاشت پاجوش
برگ قاشقی، گل چمچمه‌ای یا سوسن صلح
اسپاتی فیلوم (سوسن صلح)

۱۱- کالانکوئه

کالانکوئه یا کالانکوآ یکی از گیاهان آپارتمانی گلدار و محبوب است که معمولا در پاییز و زمستان وارد بازار می‌شود. این گیاه زیبا را می‌توانید با گل‌های خوشه‌ای فریبنده به رنگ‌های سرخ، زرد، صورتی، نارنجی و سپید بیابید. کالانکوئه گیاهی روز کوتاه است و گلدهی آن به طول روز بستگی دارد. این گیاه بومی نواحی خشک است و محیط‌های پرنور و گرم با رطوبت کم را دوست دارد. مراقبت از این گیاه دشوار نیست اما در آبیاری آن دقت بیشتری به خرج دهید. بیان دیگر، بین نوبت‌های آبیاری اجازه دهید خاک آن خشک شود؛ زیرا رطوبت زیاد خاک موجب پوسیدگی ریشه آن می‌شود. برای اینکه کالانکوئه شاداب‌تری داشته باشید باید گل‌های خشک و پژمرده آن را هرس کنید تا انرژی گیاه صرف بخش‌های مرده آن نشود.

  • نام انگلیسی: Kalanchoe / Kalanchoe blossfeldiana
  • شرایط نگهداری: نور زیاد، دمای ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، خاک نسبتا خشک
  • روش تکثیر: قلمه برگ و ساقه
کالانکوآ
کالانکوئه

۱۲- ختمی چینی

این گیاه بومی نواحی گرم و معتدل، گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است. ختمی چینی به صورت بوته و درختچه پرورش داده می‌شود و می‌تواند از اواخر بهار تا پاییز گل دهد. گل‌های ختمی چینی درشت و بسیار چشم‌نواز هستند و از تنوع رنگی بالایی برخوردارند: از سرخ و صورتی گرفته تا نارنجی، زرد، سپید و آبی. محیط گرم، نور زیاد و خاک مرطوب از جمله نیازهای اساسی این گیاه هستند. نکته دیگر اینکه بر خلاف بسیاری از گیاهان آپاتمانی گلدار، پرورش این گیاه شاید برای مبتدی‌ها دشوار به نظر برسد.

  • نام انگلیسی: Hibiscus rosa-sinensis / Rose mallow
  • شرایط نگهداری: نور زیاد، دمای ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتیگراد، خاک مرطوب
  • روش تکثیر: قلمه ساقه، کاشت بذر
گل‌های ختمی چینی درشت و بسیار چشم‌نواز هستند و از تنوع رنگی بالایی برخوردارند.
ختمی چینی

۱۳- گلوکسینیا

گلوکسینیا یکی از گیاهان آپارتمانی گلدار است که معمولا در اواخر زمستان یا اوایل بهار گل می‌دهد. گل‌های آن شبیه زنگوله‌هایی پررنگ و جذاب با نوارها یا نقطه‌های سپید یا رنگی می‌باشند. گلوکسینیا شباهت بسیاری به بنفشه آفریقایی دارد و محیط‌های گرم و مرطوب را می‌پسندد. برای جلوگیری از بروز لکه بهتر است آب را بر روی برگ‌های آن نپاشید. پس از پایان دوره گلدهی به گلوکسینیا آب ندهید تا به خواب فرو رود. هنگامی که گیاه دوباره شروع به رشد کرد، می‌توانید آبیاری را از سر بگیرید. آبیاری بیش از حد و غرقاب نمودن خاک این گیاه موجب پوسیدگی ریشه آن می‌گردد.

  • نام انگلیسی: Gloxinia / Sinningia speciosa
  • شرایط نگهداری: نور متوسط تا زیاد، دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در حالت معمول و ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در دوره خواب، خاک دارای رطوبت یکنواخت به جز زمانی که گیاه خواب است
  • روش تکثیر: قلمه برگ، کاشت بذر، تقسیم غده
گلوکسینیا یکی از گیاهان آپارتمانی گلدار است که معمولا در اواخر زمستان یا اوایل بهار گل می‌دهد.
گلوکسینیا

۱۴- گل خورشیدی

گل خورشیدی یک گیاه مناسب برای پرورش خانگی است که معمولا در زمستان گل می‌دهد. هر ساقه آن می‌تواند حداکثر ۲۰ گل نارنجی متمایل به سرخ یا زرد داشته باشد. گل‌های خورشیدی زمانی می‌شکفند که در شرایط سرد و خشک نگاه داشته شوند. این گیاه برگ‌هایی کشیده به رنگ سبز پررنگ دارد که به آن جلوه زیبایی می‌بخشند، حتی زمانی که گیاه گل ندارد. پرورش و مراقبت از این گیاه آسان است و گل‌های آن از اوایل زمستان می‌شکفند. اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، نگهداری این گیاه به شما توصیه نمی‌شود؛ زیرا خوردن یا جویدن گیاه می‌تواند موجب مسمویت آنها شود.

  • نام انگلیسی: Kaffir lily / Clivia miniata / Bush lily
  • شرایط نگهداری: نور متوسط، دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در تابستان و ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد در زمستان، خاک نسبتا خشک
  • روش تکثیر: کاشت پیاز، کاشت پاجوش
هر ساقه گل خورشیدی می‌تواند حداکثر 20 گل نارنجی متمایل به سرخ یا زرد داشته باشد.
گل خورشیدی

۱۵- استرپتوکارپوس

استرپتوکارپوس یکی گیاهان آپارتمانی گلدار با امکان پرورش و نگهداری آسان است که در صورت فراهم کردن شرایط مناسب می‌تواند پیوسته در طول سال گل بدهد. گونه‌های این گیاه را می‌توانید با گل‌های صورتی، سپید، بنفش و سرخ بیابید. این گیاه در ایران با نام پامچال دماغه‌ای نیز شناخته می‌شود و شرایط نگهداری آن شبیه بنفشه آفریقایی است، به جز زمستان‌ها که به محیط خنک‌تری نیاز دارد.

  • نام انگلیسی: Streptocarpus / Cape primrose
  • شرایط نگهداری: نور متوسط تا زیاد، دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در تابستان و ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد در زمستان، خاک نسبتا خشک
  • روش تکثیر: قلمه برگ، تقسیم بوته
پامچال دماغه‌ای
استرپتوکارپوس

۱۶- پرتقال زینتی

این گیاه درختچه‌ای همیشه سبز از گونه مرکبات است که از پیوند نارنگی و کامکوات بدست می‌آید. پرتقال زینتی را با نام‌های نارنگی کالاموندین و نارنج مینیاتوری چینی نیز می‌شناسند و خاستگاه آن احتمالا به شرق آسیا برمی‌گردد. شکوفه‌های خوشبوی این گیاه در اواخر زمستان و بهار باز می‌شوند و سپس به پرتقال‌هایی کوچک و بامزه تبدیل می‌گردند. این میوه‌ها تا هفته‌ها می‌توانند روی درختچه باقی بمانند. همچنین می‌توانید این پرتقال‌های تزیینی را بچینید و همانند کامکوات یا لیمو در تهیه مربا و مارمالاد به مصرف برسانید. تکثیر این گیاه آسان نیست، چرا که رشد آن مستلزم کنترل محیطی دقیق است.

  • نام انگلیسی: Calamondin orange
  • شرایط نگهداری: نور بسیار زیاد، دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در تابستان و ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتیگراد در زمستان، خاک با رطوبت یکنواخت
  • روش تکثیر: قلمه ساقه، کاشت بذر
نارنگی کالاموندین یا نارنج مینیاتوری چینی
پرتقال زینتی

۱۷- کاکتوس کریسمس

علت نامگذاری این کاکتوس به زمان گلدهی آن برمی‌گردد؛ یعنی در دی ماه که همزمان با فرا رسیدن عید کریسمس است. برخی هم آن را کاکتوس عید پاک می‌نامند. این گیاه یک گونه روز کوتاه است که محیط سرد را دوست دارد. برای شکفتن گل‌های صورتی این گیاه باید در پاییز آن را در محیطی آفتابگیر، خنک و دور از یخ‌زدگی نگاه دارید.

  • نام انگلیسی: Christmas cactus / Schlumbergera x buckleyi
  • شرایط نگهداری: نور زیاد، دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در تابستان و ۱۰ درجه سانتیگراد در پاییز، خاک نسبتا خشک
  • روش تکثیر: قلمه، کاشت بذر
کاکتوس عید پاک
کاکتوس کریسمس

۱۸- مرجان مینیاتوری

مرجان مینیاتوری از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار است که مراقبت از آن آسان می‌باشد؛ کافی است این گیاه مقاوم را در محیطی نسبتا خشک و پرنور (آفتاب مستقیم) قرار دهید. ساقه‌های مرجان مینیاتوری ضخیم، تیغ‌دار، خاکستری یا قهوه‌ای رنگ و دارای شاخه‌های پراکنده هستند. گل‌های این گیاه دارای گلبرگ‌های رنگارنگ و زیبایی هستند که تا هفته‌ها دوام می‌آورند. شیره این گیاه سمی است و می‌تواند سبب خارش پوستی یا مسمومیت گردد. ضمنا مواظب تیغ‌های آن باشید.

  • نام انگلیسی: Crown of thorns / Euphorbia milii
  • شرایط نگهداری: نور بسیار زیاد، دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، خاک نسبتا خشک
  • روش تکثیر: قلمه ساقه
مرجان مینیاتوری از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار است که مراقبت از آن آسان می‌باشد.
مرجان مینیاتوری

۱۹- فانوس چینی (آبوتیلون)

فانوس چینی با نام‌های قندیل چینی، شجره‌الملوک، گل زنگوله‌ای و آبوتیلون نیز شناخته می‌شود. این گیاه به صورت بوته، درختچه و درخت هم پرورش داده می‌شود. گل‌های زنگوله مانند آن به رنگ‌های سرخ، صورتی، نارنجی یا زرد یادآور فانوس‌های آویخته در جشن‌ها و فستیوال‌های چینی است. این گیاه رشد سریعی دارد و تقریبا همیشه گل می‌دهد. سهل‌انگاری در آبیاری این گیاه می‌تواند منجر به پژمردن گل‌های آن شود.

  • نام انگلیسی: Flowering maple / Abutilon x hybridum
  • شرایط نگهداری: نور زیاد، دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، خاک مرطوب
  • روش تکثیر: قلمه ساقه، کاشت بذر
قندیل چینی، شجره‌الملوک، گل زنگوله‌ای یا آبوتیلون
فانوس چینی (آبوتیلون)

۲۰- نماتانتوس

نماتانتوس یکی از گیاهان آپارتمانی گلدار و هم‌خانواده بنفشه آفریقایی است. این گیاه اغلب در تابستان گل می‌دهد، اما در صورت وجود نور کافی می‌تواند در تمام طول سال گل داشته باشد. گل‌های زیبای این گیاه شبیه ماهی گلی (ماهی قرمز) هستند. نماتانتوس به دلیل برخورداری از ساقه‌های خمیده و گل‌های آویزان گزینه مناسبی برای گلدان‌های آویز می‌باشد. این گیاه محیط‌های خنک و پرنور را دوست دارد و به سبب داشتن برگ‌های گوشتی، براق و چرمی در برابر کم‌آبی مقاوم است.

  • نام انگلیسی: Nematanthus spp. / Guppy plant
  • شرایط نگهداری: نور متوسط تا زیاد، دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در تابستان و ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد در زمستان، خاک نسبتا خشک
  • روش تکثیر: قلمه برگ، ساقه و ریشه
نماتانتوس یکی از گیاهان آپارتمانی گلدار و هم‌خانواده بنفشه آفریقایی است.
نماتانتوس

۲۱- گازمانیا

گازمانیا دارای برگ‌هایی نوک‌تیز، براق، کشیده و متراکم است که از ساقه مرکزی منشعب می‌شوند. گل این گیاه در انتهای این ساقه مرکزی قرار دارد که معمولا به رنگ زرد، نارنجی، صورتی، بنفش و سرخ آتشین است. برای دیدن گل‌های گازمانیا باید صبور باشید، زیرا این گیاه پس از ۳ تا ۵ سال بالغ گشته و سپس گل می‌دهد. نکته دیگر آنکه این گیاه در طول عمرش فقط یک بار گل می‌دهد و گل‌های آن تا چندین ماه دوام می‌آورند.

  • نام انگلیسی: Guzmania / Guzmania lingulata
  • شرایط نگهداری: نور زیاد، دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در تابستان و ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد در زمستان، خاک نسبتا خشک
  • روش تکثیر: کاشت پاجوش
گازمانیا در طول عمرش فقط یک بار گل می‌دهد و گل‌های آن تا چندین ماه دوام می‌آورند.
گازمانیا

۲۲- ناوک (گل میگو)

گیاه ناوک با نام‌های گل میگو، گل میگو طلایی یا بلوپرون هم شناخته می‌شود. بوته این گیاه رشد سریعی دارد و باید آن را مرتب هرس کنید. ناوک از جمله گیاهان آپاتمانی گلدار است که می‌تواند در تمام طول سال گل بدهد. سنبله‌های این گیاه دارای برگ‌های صورتی رنگ و گل‌های لوله‌ای شکل سپید در انتها هستند. گونه‌های دیگری از این گیاه را می‌توان با گل‌های زرد رنگ نیز پیدا کرد. این گیاه به خاطر فرم جذاب گل‌هایش انتخاب مناسبی برای کاشت در گلدان‌های خانگی به شمار می‌رود.

  • نام انگلیسی: Shrimp plant / Justicia brandegeeana
  • شرایط نگهداری: نور بسیار زیاد، دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، خاک با رطوبت یکنواخت
  • روش تکثیر: قلمه
گل میگو، گل میگو طلایی یا بلوپرون
ناوک (گل میگو)

۲۳- آشینانتوس

آشینانتوس گونه‌ای از گیاهان آپارتمانی گلدار است که به دلیل داشتن ساقه‌های خمیده و شاخه‌های رونده برای گلدان‌های آویز بسیار مناسب می‌باشد. این گیاه دارای کاسه‌گل‌هایی به رنگ بنفش تیره است که گل‌های لوله‌ای سرخ رنگ را دربرمی‌گیرند. در واقع، این گیاه به خاطر فرم و رنگ جالب گل‌هایش با نام پیچ رژ لب یا پیچ ماتیکی نیز شناخته می‌شود. این گیاه می‌تواند در طول سال به طور پراکنده گل داشته باشد، اما بیشترین گلدهی را در پاییز خواهد داشت. رویهم رفته مراقبت از این گیاه زیبا آسان می‌باشد و بهتر است در تابستان در محیط بسته نگاه داشته شود.

  • نام انگلیسی: Lipstick plant / Aeschynanthus radicans
  • شرایط نگهداری: نور متوسط، دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، خاک با رطوبت یکنواخت
  • روش تکثیر: ریشه دار کردن قلمه
پیچ رژ لب یا پیچ ماتیکی
آشینانتوس

۲۴- آماریلیس

آماریلیس یکی از گیاهان آپارتمانی گلدار است که در ایران آن را با نام گل نسرین هم می‌شناسند. آماریلیس دارای گل‌هایی درشت با رنگ‌هایی دلربا است که بر روی ساقه‌هایی بلند و کشیده قرار گرفته‌اند. آماریلیس را می‌توانید به صورت پیاز، گیاه زینتی گلدانی یا شاخه گل‌های سرخ، صورتی، نارنجی یا رنگارنگ بخرید. این گیاه بسته به زمان کاشت پیاز می‌تواند از اوایل زمستان تا اوایل تابستان گل بدهد. پس از پایان چرخه گلدهی گیاه می‌توانید پیاز آن را از خاک درآورده و به مدت شش هفته در محیطی خشک و خنک نگاه دارید. سپس این پیاز را در خاک بکارید تا دوباره گل دهد.

  • نام انگلیسی: Amaryllis / Hippeartrum hybrida
  • شرایط نگهداری: نور متوسط تا زیاد، دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد، خاک با رطوبت متوسط
  • روش تکثیر: کاشت پیاز، کاشت بذر
گل نسرین
آماریلیس

۲۵- اکسالیس

اکسالیس با نام‌های اگزالیس، شبدر زینتی، شبدر بنفش ایرلندی، ترشک و گل عشق نیز شناخته می‌شود؛ البته این گیاه از خانواده شبدرها نیست. اکسالیس دارای گل‌های صورتی و سپید و برگ‌های سه‌گوش شبدر مانند به رنگ بنفش می‌باشد. گونه‌های دیگری از آن هم وجود دارند که دارای برگ‌های سبز ساده همراه با سایه‌های نقره‌ای هستند. این گیاه مقاومت بالایی در برابر آفت‌ها و بیماری‌های گوناگون دارد، کم‌توقع و بی‌دردسر است و به آسانی می‌توان آن را در خانه نگهداری نمود.

  • نام انگلیسی: Oxalis triangularis
  • شرایط نگهداری: نور متوسط تا زیاد، دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، خاک مرطوب
  • روش تکثیر: کاشت پیاز
اگزالیس، شبدر زینتی، شبدر بنفش ایرلندی، ترشک یا گل عشق
اکسالیس

سخن پایانی

مزیت‌ها و فواید گیاهان آپارتمانی گلدار فقط شامل زیباسازی محیط زندگی و آشتی با طبیعت نمی‌شود؛ برای مثال، از برخی گیاهان می‌توان برای تصفیه و تلطیف هوای خانه و دفع حشرات هم بهره گرفت. از طرفی، برخی گونه‌های سمی و حساسیت‌زا نیز می‌توانند مشکلاتی را برای اهالی خانه ایجاد نمایند. قطعا گونه‌های گیاهی مناسب خانه و آپارتمان به موارد نامبرده محدود نمی‌شوند. با شناخت گیاهان و آگاهی از شرایط نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی و همچنین مشورت با متخصصان باغبانی و فضای سبز استادکار می‌توانید گزینه‌های مناسب محل زندگی خود را پیدا کنید. اگر تجربه‌ای در خصوص نگهداری از گیاهان آپارتمانی دارید یا به اطلاعات بیشتری درباره خدمات استادکار نیاز دارید، لطفا و حتما با ما در میان بگذارید.

منبع: www.bhg.com | www.thespruce.com | homesteadbrooklyn.com

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار
4 نظرات
  1. اکبر کوچنانی می گوید

    باسلام و درود
    بسیار عالی و مفید بود
    باتشکر از زحمات شما

    1. غزل کوچنانی می گوید

      درود بر شما. خوشحالیم که این مطلب براتون مفید واقع شده و ممنون از توجهتون.

  2. S می گوید

    سلام
    مطالبتون عالی بود
    توخونه افتاب نداریم بالکن هم نداریم گیاه گل دار میخوام کدوم رو تهیه کنم؟

    1. غزل کوچنانی می گوید

      سلام و روزتون بخیر دوست عزیز. اسپاتی فیلوم یک گیاه کم‌توقع، سایه‌دوست و زیباست که برای خونه‌هایی که نورگیری کمی دارند گزینه مناسبی می‌تونه باشه؛ البته اگر در خونه حیوان خونگی یا کودک ندارید. در همین مقاله نکاتی درباره نگهداری از این گیاه گفته شده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + شانزده =