برای انتخاب رنگ درب ورودی هم باید و نبایدی هست!

0

درب ورودی ساختمان و خانه یکی از قسمت‌هایی است که بعد از گذشت زمان و خصوصا تماس با شرایط مختلف آب و هوایی نیاز به بازسازی پیدا می‌کند. پس اگر به فکر بازسازی و تعمیر درب خانه یا ویلای خود هستید و دنبال بهترین رنگ درب ورودی می‌گردید، مطالعه این مطلب کمکتان می‌کند تا مانند یک متخصص وارد عمل شوید و انتخاب درستی داشته باشید.

چه نکاتی در انتخاب رنگ درب ورودی مهم است؟

رنگ درب ورودی ساختمان مسکونی یا حتی ویلا نباید به یک مسئله کم‌اهمیت برایتان تبدیل شود. چه بخواهید، چه نخواهید این عنصر اولین چیزی است که افراد مختلف هنگام بازدید از خانه‌تان با آن روبرو می‌شوند. ورودی خانه باید مانند عنصری دعوت‌کننده به استقبال مهمان‌ها بیاید و شروعی خوشایند برای آنها رقم بزند.

درست است که می‌توانید درب ورودی خانه خود را به هر رنگی که دوست داشته باشید در بیاورید، اما نکات ساده و مهمی وجود دارند که انتخاب تنالیته مورد نظر را برایتان ساده‌تر می‌کند تا در نهایت نتیجه بهتری برجای بماند. بعد از اطلاع از این موارد می‌توانید تصمیم بهتری برای انتخاب رنگ درب ورودی بگیرید، مطابق با اصول طراحی پیش بروید و قوانین لازم را رعایت کنید.

پس اگر فکر می‌کنید رنگ درب ورودی خانه یا ویلایتان قدیمی و کهنه شده و نیاز به نوسازی دارد، بعد از اطلاع از این باید و نبایدها، کافیست روزهای آخر هفته را به رنگ کردن در و پنجره اختصاص بدهید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش رنگ زدن پنجره چگونه انجام می‌شود؟

باید: به سبک کلاسیک فکر کنید

اگر رنگ‌های خنثی مثل قهوه‌ای‌، سیاه یا خاکستری را برای رنگ درب ورودی انتخاب کنید، خیالتان راحت است که به مرور زمان از مد نمی‌افتند و به‌روزرسانی نمی‌خواهند. حتی زرشکی و سرمه‌ای هم از رنگ‌های کلاسیک برای درب‌های ورودی محسوب می‌شوند که می‌توانند همین خاصیت را به همراه داشته باشند. پس اگر به فکر تغییر سبک دکوراسیون و طراحی خانه خود به سمت کلاسیک هستید، رنگ‌های خنثی و معرفی‌شده به راحتی با سبک جدیدتان سازگار می‌شوند.

حتی اگر نمی‌خواهید تمام درب را دوباره نقاشی کنید، از رنگ‌های کهنه‌کاری برای جلوه جدید به رنگ درب ورودی استفاده کنید تا رگه‌های طبیعی چوب بر قاب درب، چشم‌ها را به سمت خود جذب کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای پتینه‌کاری روی چوب و مبلمان به ساده‌ترین روش ممکن

انتخاب بهترین رنگ درب و پنجره شیک | رنگ كردن در و پنجره کلاسیک با رنگ‌های خنثی
رنگ خنثی برای درب ورودی خانه، از مد نمی‌افتد.

نباید: از رنگ بترسید

برخی افراد از به کار بردن رنگ‌های روشن و جدید در دکوراسیون خود هراس دارند، اما درب ورودی خانه فقط بخش کوچکی از فضای شما به شمار می‌رود و حتی اگر به چیزی که فکرش را می‌کردید، تبدیل نشد به‌راحتی قابل تغییر است. پس چرا رنگ‌های جدید را امتحان نکنید؟

اگر رنگی در نظر دارید که واقعا جذبتان کرده، همان را انتخاب کنید. در غیر این صورت رنگ‌هایی مثل نارنجی، زرد یا سبز لیمویی جلوه‌ای جسورانه در رنگ درب ورودی خانه‌تان ایجاد می‌کند. اگر احساس می‌کنید انتخاب تنالیته روشن این رنگ‌ها برایتان بسیار سخت است، از درجه‌ رنگی تیره‌تر آنها مانند قرمز تیره، یشمی و بادمجانی استفاده کنید تا ریسک کمتری داشته باشند.

انتخاب زرد به عنوان رنگ درب ورودی ساختمان مسکونی | رنگ درب آهنی منزل
اگر رنگ درب ورودی ساختمان مسکونی زرد باشد، جسورانه به نظر می‌رسد.

باید: رنگ مناسب بخرید

از آنجایی‌که درب ورودی در معرض عوامل خارجی قرار می‌گیرد، باید از رنگ مناسبی استفاده کنید که به لایه‌لایه شدن و رنگ‌پریدگی مقاوم باشد. رنگ‌های لاتکس مخصوص فضای خارجی، پوشش مقاومی برجای می‌گذارند که در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند. اگر درب خانه‌تان فلزی باشد، به دنبال مدل مخصوص رنگ درب آهنی منزل بگردید که ضد زنگ است.

در نهایت هر رنگی که خریداری کردید، بعد از رنگ‌آمیزی باید از یک لایه پرایمر مخصوص فضای خارجی برای پوشش‌دهی بهتر درب ورودی استفاده کنید. رنگ‌ درب ورودی ساختمان که مخصوص فضای خارجی باشد، در انواع مختلفی از جمله مات، نیمه‌براق و براق عرضه می‌شوند. سطح براق درب خانه جزئیات معماری را به خوبی به نمایش می‌گذارد، ولی به راحتی هم ضربه‌ها و لکه‌های روی درب را نشان می‌دهد. بهتر است در انتخاب رنگ درب ورودی ساختمان از نوع نیمه‌براق کمک بگیرید تا عیب‌ها و زدگی‌ها را کمتر به رخ بکشد.

بیشتر بخوانید: پرایمر و سیلر رنگ چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

رنگ كردن در و پنجره با پوشش‌های محافظ و رنگ‌های مقاوم در برابر آب و هوا
رنگ درب ورودی باید مقاوم به شرایط مختلف آب و هوایی باشد.

نباید: محافظ درب ورودی را نادیده بگیرید

این نکته بیشتر در مورد خانه‌های ویلایی صدق می‌کند که درب محافظ دومی بعد از درب اصلی ورودی‌شان نصب شده ‌است. این درب محافظ که معمولا از توری فلزی ساخته شده، نقش جلوگیری‌کننده از ورود گرد و غبار، حشرات و جانوران موذی به فضای داخلی خانه را ایفا می‌کند. خصوصا اگر عادت دارید در هوای گرم برای گردش هوا درب اصلی را باز بگذارید، این درب توری ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

ولی یادتان باشد که رنگ این درب محافظ هم در کنار درب ورودی اصلی اهمیت دارد. می‌توانید برای نقاشی قاب دوم ورودی به انتخاب نوع متضاد رنگ درب ورودی فکر کنید یا حتی اگر می‌خواهید با هم یکدست باشند، رنگ مشابه را به کار ببرید.

نصب انواع توری محافظ مناسب درب ورودی ساختمان مسکونی نارنجی
محافظ توری می‌تواند از ورود حشرات و گرد و غبار به فضای داخلی جلوگیری کند.

باید: برای رنگ درب ورودی، سبک خانه خود را پیدا کنید

سبک کلی خانه به انتخاب رنگ درب ورودی کمک می‌کند. اگر خانه‌تان در محلی سرسبز و پر گیاه ساخته شده است، می‌توانید در صورت سازگاری با سبک و طراحی بنا، از رنگ سبز برای درب ساختمان استفاده کنید. درجه رنگی انتخابی شما می‌تواند هماهنگی صحیحی با بنای کلی به وجود آورد. اگر رنگ جدیدی انتخاب کنید، با سبک مدرن هماهنگ‌تر خواهد بود. واقعیت این است که نباید از شکستن قوانین ترسید. استفاده از یک رنگ غیرمعمول هویت جدیدی به خانه‌تان می‌دهد و از کلیشه‌ها فاصله می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه رنگ آمیزی راه پله

باید: محیط اطراف را در نظر بگیرید

اگر برای انتخاب رنگ درب ورودی گیج شده‌اید، از محیط اطراف خانه الهام بگیرید. در طبیعت، باغچه و فضای سبز اغلب رنگ‌های سبز، آبی، قهوه ای و مانند آنها به چشم می‌خورند. پس می‌توانید همین موارد را برای درب خانه هم به کار ببرید تا هماهنگی خوبی با فضای خارجی ساختمان به وجود آید. استفاده از رنگ‌های طبیعی باعث می‌شود خانه شما شبیه به مناظر طبیعی به نظر برسد.

راهنمای انتخاب رنگ درب ورودی ساختمان مسکونی سبز با الهام از طبیعت
اگر می‌خواهید رنگ درب و پنجره شیک باشد، از طبیعت اطراف الهام بگیرید.

نباید: از رنگ فضای داخلی استفاده کنید

برای آنکه رنگ مورد نظر را برای عنصر خاصی تجسم کنید، باید در همان مکان تصویرسازی شود. ممکن است رنگ‌ها در شرایط نوری مختلف متفاوت به نظر برسند، پس نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همان رنگ به کار برده شده در فضای داخلی، برای رنگ درب ورودی هم مناسب باشد. برای این منظور باید رنگ را در نور روز ببینید. بنابراین برای آن‌که تصور بهتری از ظاهر رنگ مورد نظر داشته باشید، نمونه کوچکی از آن را مستقیما روی درب تست کنید و ببینید چقدر به آن‌چه در نظر داشتید، نزدیک است.

بیشتر بخوانید: مواد و ابزارآلات لازم برای رنگ آمیزی نمای ساختمان

باید: به سراغ طراحی تک‌رنگ یا مونوکروم بروید

اگر خانه کوچکی دارید، این ترفند مناسب شرایط شماست. با طراحی رنگ درب ورودی، تزیینات، قاب پنجره‌ها و نمای بیرونی از یک درجه و تناژ رنگی، از نظر بصری نمای بیرونی را بزرگتر از آن‌چه که هست، نشان می‌دهید. این ترفند علاوه بر نکته‌ای که گفته شد، به‌عنوان زمینه‌ای یکدست عمل می‌کند که می‌تواند اکسسوری و گلدان‌های ورودی خانه را به بهترین شکل به نمایش بگذارد. از طرفی دیگر با رنگ‌های مونوکروم جزییات معماری برجسته‌تر می‌شود.

ایده‌های جالب برای انتخاب رنگ درب و پنجره شیک مونوکروم
با انتخاب رنگ مونوکروم برای درب ورودی و تشکیلات، زمینه‌ای برای گیاهان به وجود آورید.

نباید: قاب درب را نادیده بگیرید

قاب درب هم از عناصری به شمار می‌رود که باید در رنگ درب ورودی در نظر گرفته شود. رنگ سفید انتخاب کلاسیکی برای قاب محسوب می‌شود، ولی اگر از رنگ متضاد با درب اصلی استفاده کنید، باعث برجسته‌تر و خاص‌تر شدن فضای ورودی می‌شود.

سخن آخر

تعویض درب ورودی خانه هزینه زیادی به همراه دارد. ولی همیشه برای نونوار کردن فضای ورودی و نمای ساختمان، نباید مجبور به صرف این هزینه گزاف شد. روش کم‌دردسرتر و البته ارزان‌تر نقاشی و رنگ‌آمیزی درب است. در این مطلب نکات و باید و نبایدهایی را متذکر شدیم که شما را به بهترین رنگ درب ورودی ساختمان مسکونی می‌‌رساند. در این بین هم نقاشی ساختمان استادکار با تیم حرفه‌ای و متخصص خود در خدمت شماست.

منبع: Better Homes & Gardens

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 20 =