بعد از کووید طراحی و معماری چه تغییراتی می‌کند؟

4

از همان ابتدای روزهایی که شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا یا همان کووید-19 شروع به ویرانی در زندگی افراد کرد، مشخص بود که بازگشت به زندگی عادی و قبلی تقریباً غیرممکن خواهد شد. به همین دلیل نیز طبیعتاً سایر جنبه‌های زندگی افراد بعد از این اتفاق، دستخوش تغییرات بزرگی می‌شود. این موضوع حتی به محیط زندگی و طراحی فضاهای مسکونی نیز انتقال پیدا کرده است. در واقع بعد از کووید، طراحی داخلی منزل نیز دستخوش تغییرات بسیاری شده و با خواسته‌های مربوط به این دوران، همراه و هماهنگ خواهد شد. در این مطلب از وب‌سایت استادکار با شما هستیم تا به طور مفصل به بررسی همین موضوع بپردازیم و ببینیم که طراحی داخلی منزل بعد از کرونا به چه شکلی در خواهد آمد.

دكوراسيون منزل بعد از کرونا

برخی از معماران و طراحان داخلی با توجه به اینکه ماهیت طراحی داخلی چیست، بر این باور هستند که از آنجایی‌که بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، بیشتر افراد زمان زیادی را در خانه و در کنار خانواده‌شان سپری می‌کنند و چه بسا، کار و شغل خود را نیز به صورت دورکار و در خانه‌شان انجام می‌دهند، طبیعتاً میزان توجه به دکوراسیون خانه نیز نسبت به گذشته افزایش پیدا خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌توان در این رابطه مورد بررسی قرار داد، افزایش فضاهای مشترک بین اعضای خانواده در خانه است. طبیعتا در چنین شرایطی، افراد، مدت زمان بیشتری را در کنار هم و به صورت مشترک زندگی می‌کنند و این موضوع نیز می‌تواند لطمه‌های بسیاری به حریم خصوصی و زندگی شخصی آن‌ها وارد کند. بنابراین لازم است با در نظر گرفتن فضاهایی مجزا و شخصی در کنار فضاهای مشترک، حریم شخصی و زندگی خصوصی اعضای خانواده نیز مورد احترام و توجه قرار بگیرد.

برخی دیگر از معماران و طراحان داخلی معتقدند که جهان بعد از کرونا فضایی را در خانه شکل می‌دهد که نسل‌های متفاوتی از اعضای خانواده در آن زندگی می‌کنند. بنابراین لازم است چیدمان منزل و انتخاب وسایل به گونه‌ای انجام شود که به سلایق و نیازهای تمامی اعضای خانواده به طور نسبی، توجه شود. در چنین شرایطی است که افراد می‌توانند مدت زمان زیادی را با احساس راحتی و آسایش در خانه بمانند.

چیدمان دکوراسیون نشیمن و پذیرایی | تغییرات طراحی داخلی بعد از کووید
در طراحی داخلی بعد از کووید لازم است که حریم خصوصی افراد حفظ شده و از بین نرود.

ایده برای طراحی داخلی منزل

طبیعتاً برای آنکه بتوانید در دوران کرونا، کاربری فضای خانه خود را بهبود بخشیده و با وجود صرف زمان بسیار زیادی در محیط خانه، احساس راحتی داشته باشید، لازم است با برخی از بهترین ایده‌ها برای طراحی داخلی منزل آشنا شوید. در ادامه شما را با بعضی از این ایده‌ها آشنا می‌کنیم:

استفاده از عایق‌های صوتی

بسیاری از طراحان باور دارند از آنجایی‌که در این دوران افراد ساعات زیادی را در خانه سپری می‌کنند، لازم است فضای خانه خود را از نظر صوتی، عایق سازند. به‌طور کلی کاهش انتقال صدا از دیوارهای خانه، مسئله بسیار مهمی است که برای این منظور استفاده از دیوارهای چوب‌پنبه‌ای و عایق و همین‌طور پنجره‌های دوجداره، انتخاب‌های خوبی خواهند بود.

بیشتر بدانید: سقف کاذب آکوستیک چیست و چه کاربردی دارد؟

صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهبود آسایش محیطی با انواع پروفیل پنجره دوجداره
بهتر است که در دوران کرونایی برای افزایش راحتی خودتان از عایق‌های صوتی کمک بگیرید و آسایش خود را با این کار افرایش دهید.

ایجاد فضای راحت برای کار

از آنجایی‌که افراد در دوران شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های شغلی خود را غالباً به صورت دورکاری انجام می‌دهند، لازم است محیط کاری مناسبی را در خانه، طراحی و اجرا نمایند. این یعنی داشتن اتاق کار یا حداقل، طراحی یک فضای مناسب برای قرار دادن میز کار، مسئله‌ای است که باید در طراحی داخلی منزل بعد از کرونا مورد توجه قرار بگیرد.

ایده‌های طراحی داخلی منزل برای داشتن دفتر کار خانگی برای دورکاری در روزهای قرنطینه
داشتن یک محیط راحت برای کار در روزهای دورکاری به شما این امکان را می‌دهد که با تمرکز و دقت بالایی کارهای شغلی خود را ادامه دهید.

تهویه هوا و نور

به طور کلی معماران و طراحان داخلی خانه باید در این دوران، نوع‌شناسی خانه را ابداع کرده و تلاش کنند تا جوامعی مختلف از افراد با وجود تمامی تفاوت‌هایی که دارند، بتوانند در یک فضای مشترک قرار گرفته و در صورت نیاز با توجه به اولویت‌های خود آنجا را تغییر دهند. طبیعتاً استراتژی‌های مربوط به آب و هوای خانه نیز بخش مهمی از این ماجرا را شامل خواهد شد.

به همین دلیل هم توصیه می‌شود برای آسایش هرکدام از اعضای خانه، استراتژی‌های دقیق و کاربردی برای تهویه هوا، کنترل نورپردازی خانه و… مورد توجه قرار بگیرد. از آنجایی‌که بررسی‌ها حاکی از وجود ویروس کرونا در هوا هستند، باید از سیستم تهویه هوای قوی در خانه استفاده شود تا کیفیت هوای داخل ساختمان، مورد کنترل قرار گرفته و از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

بیشتر بدانید: برای بهبود کیفیت هوای خانه این 12 راهکار را پیش بگیرید

طراحی داخلی منزل با استفاده از راهکارهای بهبود نور و تهویه اتاق خواب
لازم است که در روزهای کرونایی، توجه ویژه‌ای به تهویه هوای خانه خود داشته باشید تا احتمال انتقال ویروس را به حداقل برسانید و خطر ابتلا را کاهش دهید.

دكوراسيون منزل و فضای کار

همان‌طور که پیش از این در رابطه با لزوم طراحی فضای مناسب برای کار گفتیم، باید این موضوع را از منظر دیگری نیز بررسی کنیم. شاید بتوان به جرات گفت که تغییرات لازم در اتاق کار، مهم‌ترین بخش طراحی خانه‌ها بعد از شیوع کووید-19 است.

در دوران پساکرونایی دیگر خبری از اتاق کار مشترک برای شریکان و همکاران نخواهد بود، بلکه حالا اعضای خانواده که دیگر کار خود را به خانه انتقال داده‌اند و به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند، فضای مشترکی را به کار خود اختصاص می‌دهند. به همین دلیل نیز حفظ کاربری متناسب و متعادل برای هرکدام از اعضای خانواده در اتاق و فضای کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد شد. این موضوع می‌تواند متناسب با شغل و نیازهای کاری افراد، متغیر باشد.

بیشتر بدانید: نکات مهم در نورپردازی دفتر کار خانگی

طراحی داخلی چیست؟ ایده‌های جالب برای دکوراسیون دفتر کار خانگی و چیدمان منزل
اتاق کار شما در روزهای بعد از کرونا با سایر اعضای خانواده به اشتراک گذاشته خواهد شد و در نتیجه بهتر است که طراحی آن را با رعایت تناسب و قوانین مشترک با آن‌ها به انجام برسانید.

اهمیت طراحی فضای استراحت

با توجه به شیوع ویروس کرونا و کشف این ویروس در تمامی فضاهای عمومی، امکان مراجعه به محیط‌های سرگرمی و اوقات فراغت خارج از خانه به مراتب کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل نیز لازم است این موضوع را در محیط خانه مدنظر قرار داده و بخش‌هایی را برای استراحت و سرگرمی اعضای خانواده تدارک ببینید. این موضوع باید با توجه به گروه‌های سنی اعضای خانواده و همین‌طور نیازهای آن‌ها صورت بگیرد.

بهترین ایده برای طراحی داخلی منزل در دوران پساکرونا | فضای بازی و استراحت در خانه
یادتان باشد که کرونا نباید جنبه سرگرمی و استراحت شما را از خانه‌تان نیز بگیرد، بنابراین بهتر است که فضایی را برای استراحت خود در نظر بگیرید.

طراحی فضاهای ورزشی در روزهای کرونایی

تا پیش از این بسیاری از افراد، اوقات مرفه و سلامت روزانه خود را در محیط‌های ورزشی همچون باشگاه‌ها، استخرهای عمومی و… سپری می‌کردند. با وجود شیوع ویروس کرونا، همه ما به مراتب بیش از قبل به اهمیت سلامتی بدن خود پی برده‌ایم و به همین دلیل نیز نباید در زمان خانه‌نشینی آن را از خاطر ببریم. در نتیجه یکی‌دیگر از پیشنهادهایی که برای طراحی داخلی منزل در دوران شیوع ویروس کووید-19 داریم، این است که بخش‌هایی از خانه‌تان را با کمک وسایل ورزشی مورد نیازتان تجهیز کنید. در کنار این نیز داشتن سونای شخصی، حمام آب سرد و… از دیگر پیشنهاد‌های ما به حساب می‌آیند.

بیشتر بدانید:

جذاب‌ترین ایده‌های دکوراسیون داخلی مدرن برای ورزش در دوران کرونا
در روزهای کرونایی بهتر است که توجه ویژه‌ای به سلامتی خود داشته باشید، در نتیجه طراحی اتاق ورزش را از یاد نبرید.

سازگاری بیشتر با محیط‌ زیست

از آنجایی‌که تأثیرات شیوع ویروس کووید-19 در زندگی ما دائمی خواهد بود، باید به این نکته توجه داشته باشیم که سازگاری با محیط‌ زیست، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. به همین دلیل نیز در معماری و طراحی ساختمان‌ها لازم است سازگاری با محیط‌ زیست به‌عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار بگیرد.

در واقع لزوم استفاده از مصالح ساختمانی قابل بازیافت، به حداقل رساندن میزان مصرف یا بهتر است بگوییم هدررفت انرژی، کنترل منابع سرمایشی و گرمایشی، تولید زباله‌های کمتر و نزدیک شدن به سبک زندگی سازگار به محیط‌ زیست، به خوبی احساس می‌شود.

بیشتر بدانید: چگونه به سبک پسماند صفر زندگی کنیم؟

راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساختمان و سازگاری با محبط زیست
با شیوع ویروس کووید-19 اهمیت سازگاری با محیط زیست در منازل و ساختمان‌ها به مراتب افزایش پیدا کرده است.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه

یکی از معدود بخش‌هایی از خانه که بعد از کووید-19 دستخوش تغییرات زیادی نمی‌شود، دکوراسیون آشپزخانه است. این فضا همچنان با کاربری قبلی خود ادامه پیدا خواهد کرد، با این تفاوت که ممکن است این‌بار حجم غذاهایی که در این فضا پخته می‌شود، بیشتر از قبل باشد، چراکه حالا تعداد افراد بیشتری در خانه و در کنار هم خواهند ماند.

بیشتر بدانید:

طراحی داخلی چیست؟ اصول چیدمان منزل و دکوراسیون آشپزخانه در عصر پس از کرونا
فضای آشپزخانه شما از معدود قسمت‌هایی است که در عصر کرونا تغییرات زیادی پیدا نخواهد کرد.

توجه به طراحی فضای سبز بعد از کووید

طبیعتاً به دلیل آنکه در این دوران افراد، فرصت کمتری پیدا می‌کنند تا به دل طبیعت رفته و از فضای سبز و هوای آزاد استفاده کنند، بهتر است بخشی از طراحی داخلی منزل به این فضا‌ها اختصاص پیدا کند. در واقع توصیه می‌کنیم که فضای سبزی را در خانه‌تان تدارک ببینید و از آن لذت ببرید. این فضای سبز می‌تواند از یک تراس کوچک گرفته تا یک حیاط یا باغچه را شامل شود.

ایده برای طراحی داخلی منزل و دکوراسیون تراس، حیاط و فضای سبز خانه در عصر پساکرونا
سعی کنید با طراحی یک فضای سبز هر چند کوچک و جمع‌وجور، ارتباط خود را با طبیعت از بین نبرید.

جمع‌بندی

طبیعی است که تمامی تغییرات ناشی از شیوع ویروس کرونا در طراحی داخلی منزل به خوبی قابل‌ مشاهده خواهد بود. به همین دلیل عدم رعایت موارد گفته‌شده در هر خانه‌ای، محدودیت‌هایی را برای اعضای خانواده به وجود می‌آورد. رعایت موارد لازم در نهایت افراد را از بابت سپری کردن مدت زیادی در خانه پشیمان و کلافه نخواهد کرد!

منبع: elledecor

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

4 نظرات
  1. fateeme می گوید

    جدا کردن فضاها کار سخت و پرهزینه ایه! به همین راحتی نمیشه که…

    1. طلوع حقیقت می گوید

      فاطمه عزیز، بسیاری از این روش ها نیازی به هزینه و کار زیادی ندارند، گاهی کافی است یک میز تحریر جداگانه برای خود تهیه کنید و حریم شخصی خود و اعضای خانواده تان را در روزهای کرونایی حفظ کنید.

  2. محمد می گوید

    این مدل طراحی تا کی باقی می مونه؟

    1. طلوع حقیقت می گوید

      قطعا چنین سبکی از طراحی، تا مدت ها همراه ما خواهد بود، چرا که حتی اگر این ویروس از بین برود، تغییرات موجود در معماری که تاثیر مستقیمی از تغییرات سبک زندگی افراد دارند به همین راحتی ها ایجاد نمی شوند و جایگزینی پیدا نمی کنند، مگر با گذشت سال ها و مدتی طولانی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + پنج =