چگونه از هدر رفتن آب در حیاط جلوگیری کنیم؟

0

محققان دانشگاه کلرادو پیش‌بینی کرده‌اند که تا 25 سال آینده نیمی از جمعیت جهان با مشکل کمبود آب شیرین مواجه خواهند بود. وحشتناک است، نه؟ به همین دلیل است که این روزها توصیه‌های زیادی در جهت جلوگیری از هدر رفتن آب به گوشتان می‌خورد. شما نیز به عنوان یک موجود زنده در تمام شدن ذخیره آب شیرین جهان نقش دارید. بنابراین تا زمانی‌که برای کاهش مصرف آب قدمی بر ندارید، روزانه مقدار زیادی از آن را هدر خواهید داد. اما وظیفه ما برای جلوگیری از هدر رفتن آب چیست؟

نکات بسیاری برای صرفه‌جویی در مصرف آب وجود دارد. تنها کافیست از خانه خود شروع کنید. ما نکاتی را برای کاهش مصرف آب در حیاط منزل به شما می‌گوییم. در انتهای این متن نکته‌های مهمی در این مورد یاد خواهید گرفت.

نکاتی برای جلوگیری از هدر رفتن آب در حیاط

آب برای زندگی موجودات زنده ضروری است. تمام موجودات زنده نه‌تنها برای تغذیه خود، بلکه برای تمیزی نیز به آن نیاز دارند. حتی برای حفظ اکوسیستم نیز به آب نیاز خواهیم داشت. با این حال باید بدانید که این منبع طبیعی نامحدود نیست و مصرف بیش از اندازه انسان از مقدار آن کاسته است.

وظیفه ما برای جلوگیری از هدر رفتن آب چیست
آب مایه حیات است و باید از هدر رفتن آب جلوگیری کرد.

بسیاری از مشکلات نظیر خشک‌سالی، کمبود غذا و حتی مرگ بسیاری از گونه‌های جانوری با آب برطرف می‌شود. اگر به درستی از این مایه حیات مصرف کنید، دوام مناطق طبیعی نیز دور از انتظار نخواهد بود. از آن‌جایی‌که فقدان منابع آب چیزی جز تخریب محیط زیست، فقر و بیماری به دنبال ندارد، باید به دنبال راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب بود. از این‌رو نیاز است هنگام مصرف آب چه در انجام کارهای باغبانی، چه در کارهای دیگر عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. در ادامه 10 نکته مفید را که در این مسیر کمک‌کننده هستند، آموزش می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: روش‌های کاهش مصرف آب در سرویس بهداشتی

1. آبیاری در شب

به‌عنوان اولین نکته به شما توصیه می‌کنیم که گیاهان خود را در هنگام شب آبیاری کنید. این توصیه تنها یک دلیل دارد و آن خنک بودن هوای شب است. همین امر سبب می‌شود آب به سرعت تبخیر نشود. به این ترتیب دیگر نیاز به آبیاری مجدد در همان روز نخواهید داشت. به این ترتیب به همین سادگی در مصرف آب صرفه‌جویی کرده‌اید.

آبیاری گیاهان در شب برای جلوگیری از هدر رفتن آب در خانه
آبیاری گیاهان در شب یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از هدر رفتن آب است.

2. از شلنگ سواستفاده نکنید

آیا می‌خواهید از هدر رفتن آب جلوگیری کنید؟ پس برای تمیز کردن کف حیاط از بقایای خاک، برگ‌های افتاده و گرد و غبار نیازی به شلنگ نخواهید داشت. تنها کافی است به کمک جارو، تمام حیاط منزل خود را کاملا نظافت کنید. اگر در مسیر کاهش مصرف آب قدم گذاشته‌اید، پس باید آگاهانه رفتار کنید. از این‌رو در انجام کارهایی که مربوط به آبیاری نمی‌شود، شلنگ آب را باز نگذارید.

چگونه آب را هدر ندهیم؟ راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب
در اولین قدم برای جلوگیری از هدر رفتن آب از آب برای حذف برگ‌های ریخته شده در حیاط استفاده نکنید.

3. چمن‌های باغچه را کوتاه کنید

اگر حیاط خانه‌تان چمن‌کاری دارد، باید زمان دقیق چمن‌زنی را از قبل مشخص کرده باشید. زیرا اگر فاصله بین دو چمن‌زنی زیاد شود، نیاز چمن‌ها به آبیاری نیز بیشتر خواهد بود. جالب است بدانید چمن‌هایی که رشد کرده‌اند، آب را سریع‌تر جذب می‌کنند. پس نیاز به آبیاری گسترده‌تری خواهید داشت.

در نتیجه چمن‌های حیاط یکی از عوامل هدر رفتن آب در خانه به شمار می‌آید. وجود چمن کمتر در حیاط یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب خواهد بود. گاهی حتی گلدان‌ها روی خاک‌های بتنی بهتر عمل می‌کنند. بنابراین چه لزومی به کاشت چمن در حیاط خانه‌تان وجود دارد؟

4. از کودهای باکیفیت استفاده کنید

از آن‌جایی‌که کودها مواد غذایی لازم را برای گیاهان فراهم می‌کنند، عنصر اساسی در رشد آن‌ها به شمار می‌آیند. اما مزیت استفاده از کود تنها به این مورد محدود نمی‌شود. کودها متشکل از مواد آلی هستند که باعث می‌شوند خاک برای مدت بیشتری مرطوب بماند. از این‌رو با کوددهی به گیاهان از نیاز مکرر آن‌ها به آب جلوگیری خواهید کرد.

5. گیاهانی پرورش دهید که به آب کمی نیاز دارند

برخی از گیاهان برای زنده ماندن به مراقبت و آب کمتری نیاز دارند. اگر به دنبال کاهش مصرف آب هستید، بهترین راه این است که گیاهان کم آب آپارتمانی را برای پرورش انتخاب کنید. این گیاهان نه‌تنها جلوه زیبایی به حیاط خانه شما می‌بخشند، بلکه از هدر رفتن آب به مقدار زیادی نیز جلوگیری می‌کنند.

کاشت گیاهان کم‌آب و آبیاری باغچه با آبپاش برای کاهش مصرف آب
برخی از گیاهان برای رشد خود به آب زیادی نیاز ندارند؛ با انتخاب این گیاهان از هدر رفتن آب به مقدار زیادی جلوگیری خواهید کرد.

6. گیاهان را بر اساس ویژگی‌های آن‌ها گروه‌بندی کنید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تمام گیاهان به مقدار یکسانی آب نیاز دارند. اما زمان آن رسیده که این تصور اشتباه را دور بیندازید. برای برخی از گیاهان تنها مرطوب ماندن خاک کافی خواهد بود و این نیاز آبی با یک اسپری نیز رفع می‌شود. این در حالی است که برای مراقبت از برخی گیاهان، باید آن‌ها را به صورت کامل آبیاری کرد.

از این‌رو بهترین راه این است که گیاهان خود را براساس نیاز آبی‌شان به چند گروه تقسیم کرده و آن‌ها را در زمان‌های مشخص آبیاری کنید. همین راهکار ساده تا حدود زیادی در جلوگیری از هدر رفتن آب کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اصول آبیاری گل و گیاهان آپارتمانی و نکات ویژه آن

7. سیستم جمع‌آوری آب باران نصب کنید

یکی از راهکارهای جنجالی در کاهش مصرف آب، ذخیره آن است. اگرچه شما با مصرف بهینه نقش تاثیرگذاری در ذخیره آب ایفا می‌کنید، اما می‌توانید به صورت مستقیم نیز در ذخیره آب نقش داشته باشید. اما چگونه؟ کافیست بشکه‌ها و فیلترهایی را که مخصوص سیستم جمع‌آوری آب باران هستند، در حیاط خود نصب کنید. این سیستم آب را تصفیه می‌کند. به این ترتیب به آسانی می‌توان از آن آب مجدد برای آبیاری گیاهان استفاده کرد.

8. محافظت از گیاهان در برابر بادهای شدید، یکی از راه‌های جلوگیری از هدر رفتن آب

جالب است بدانید که بادهای شدید نیاز گیاهان به آب را بیشتر می‌کنند. از این‌رو می‌توانید با استفاده از سازه‌های خاص یا حتی نرده، از گیاهان خود در برابر شرایط آب‌وهوایی نامساعد محافظت کنید. با این اقدام ساده جلوی یکی از عوامل هدر رفت آب در خانه قد علم کرده‌اید.

9. از عدم وجود هر نقصی در سیستم آبیاری خود مطمئن شوید

یکی از عوامل هدر رفتن آب در خانه، چکه کردن آن از ابزارهای آبیاری است. پس یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که باید برای کاهش مصرف آب انجام دهید، چک کردن مداوم سیستم آبیاری است. به این ترتیب در صورتی‌که هرکدام از بخش‌های این سیستم دچار نقص فنی شده باشد، در اولین فرصت آن را تعمیر خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه باید برای تعویض واشر شیر آب دست به کار شد؟

چه عواملی باعث هدر رفتن اب می شود | تعمیر سیستم آبیاری باغ و باغچه
با تعمیر به موقع سیستم آبیاری خود از هدر رفتن آب جلوگیری کنید.

10. برای جلوگیری از هدر رفتن آب، سنسورهای باران نصب کنید

یکی‌دیگر از عناصر مدرن که به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کند، استفاده از سنسور باران است. این سنسور با تشخیص زمان بارندگی، آبیاری غیر ضروری را متوقف می‌کند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

سه سیستم آبیاری توصیه شده

حالا که می‌دانید چه عواملی باعث هدر رفتن آب می‌شوند، پیدا کردن راه حل برای کاهش مصرف آب بسیار آسان خواهد بود. سیستم‌های آبیاری بهترین گزینه در این مسیر محسوب می‌شوند. این سیستم‌ها مجموعه‌ای از ماشین‌آلاتی هستند که وظیفه آبیاری گیاهان حیاط شما را بر عهده می‌گیرند.

اساس کار این سیستم‌ها به گونه‌ای است که آب مورد نیاز گیاهان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. مزیت دیگر آن‌ها این است که زمان مراقبت دستی را کاهش می‌دهند. انتخاب سیستم آبیاری مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. در روند انتخاب خود باید به نیازهای گیاهان توجه کنید. اگر انتخاب درستی داشته باشید، از سلامت گیاهان خود مطمئن خواهید شد. در ادامه سه مورد از بهترین سیستم‌های آبیاری را به شما معرفی می‌کنیم.

1. سیستم آبیاری بارانی

این سیستم آبیاری برای باغ‌ها و حیاط‌های بزرگ گزینه بسیار ایده‌آلی به شمار می‌آید. در این سیستم چندین آبپاش به صورت هم‌زمان فعال می‌شوند. سپس آب تحت فشار از این آبپاش‌ها به شکل باران روی گیاهان می‌ریزد. اگرچه این سیستم در کاهش مصرف آب نقش زیادی دارد، اما بزرگترین مزیت استفاده از آن، توزیع آب به صورت مساوی میان گیاهان است. یکی دیگر از ویژگی‌های این سیستم قابلیت کنترل قدرت این سیستم است.

2. سیستم آبیاری قطره‌ای

این سیستم شامل یک مخزن آب است که توسط یک شیر آب فعال می‌شود. با فعال شدن سیستم، آب از طریق لوله‌ها منتقل می‌شوند. در آبیاری قطره‌ای، ریشه گیاهان به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شوند. این سیستم یکی از بهترین سیستم‌های آبیاری به شمار می‌آید که بسیار هم توصیه می‌شود. مهمترین دلیل آن نیز صرفه‌جویی در مصرف آب به مقدار زیاد است. همچنین با استفاده از این سیستم تنها قسمت‌هایی از گیاه که به آبیاری نیاز دارند، آبیاری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: هر آن چیزی که باید در مورد آبیاری قطره‌ای بدانید

اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای برای جلوگیری از هدر رفتن آب در خانه و حیاط
با سیستم آبیاری قطره‌ای مانع از هدر رفتن آب در هنگام آبیاری گیاهان خود شوید.

3. سیستم آبیاری اسپری- افشان

در این سیستم، آب در لوله‌ها ذخیره می‌شود. این لوله‌ها منافذی دارند که اجازه می‌دهند آب به صورت مداوم به بیرون جریان یابد. اگرچه این سیستم به روشی ایده‌آل نیاز آبی گیاهان را برطرف می‌کند، اما باید از شرایط مساعد خاک‌ها نیز اطمینان حاصل کنید. خاک گیاهان باید رطوبت مورد نیاز گیاه را حفظ کند.

لازم به ذکر است که این سیستم خاک گیاهان را غرقاب نکرده و تنها آب مورد نیازشان را تامین می‌کند. از این‌رو برای جلوگیری از هدر رفتن آب گزینه ایده‌آلی به شمار می‌آید.

با حذف علف‌های هرز از هدر دادن آب در حیاط جلوگیری کنید

علف‌های هرز همان گیاهانی هستند که دقیقا در مکان‌هایی که نباید، رشد می‌کنند. این علف‌ها در رشد گیاهان شما اختلال ایجاد می‌کنند. زمانی که این علف‌ها با جذب مقدار زیادی آب به اندازه کافی رشد می‌کنند، در باغچه شما به چشم می‌آیند.

با تشخیص به موقع علف‌های هرز به رطوبت خاک باغچه کمک زیادی خواهید کرد. زیرا علف‌های هرز میزان رطوبت خاک را کاهش می‌دهند. از این‌رو آب در خاک دوام لازم را نخواهد داشت. در این صورت باید با آبیاری مجدد رطوبت لازم را تهیه کنید. بنابراین اگر می‌خواهید از هدر رفتن آب در حیاط خود جلوگیری کنید، باید زمان کافی برای حذف علف‌‌های هرز در میان گیاهان خود بگذارید.

عوامل هدر رفتن اب در خانه کدامند؟ حذف علف‌های هرز راهکاری موثر برای صرفه‌جویی در مصرف آب
حذف علف‌های هرز یکی از راهکارهای موثر جهت جلوگیری از هدر رفتن آب به حساب می‌آید.

کلام آخر

اگر به کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی در آن توجه نکنید، خیانت بزرگی به نسل‌های بعدی خود کرده‌اید. در این متن نکات بسیار ساده‌ای را با شما در میان گذاشته‌ایم تا با توجه به آن‌ها،به مقدار زیادی از هدر رفتن آب جلوگیری کنید. پیشنهاد ما این است که نکات گفته‌شده در این مطلب استادکار را به کار بگیرید و از نتیجه آن لذت ببرید. اگر روش دیگری برای صرفه‌جویی در مصرف آب به ذهن شما می‌رسد، با ما به اشتراک بگذارید و سهمی در نجات زمین داشته باشید.

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: Steptohealth

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + پانزده =