بهترین چوب مبل کدام است؟

2

مرغوب‌ترین چوب برای مبل کدام است؟ آیا کیفیت چوب، عمر مفید مبل را افزایش می‌دهد؟ آیا جنس چوب مبل در زیبایی آن تاثیر دارد؟ مبلمان یکی از عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون خانه یا محل کار است که در واقع گویای سبک دکوراسیون فضا محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید مبلمان کاربرد بسیار زیادی در فضا دارد، به همین دلیل دست‌خوش آسیب‌های جدی از جمله کثیف شدن روکش، شکستن فنر نشیمن و ایجاد صدای ناهنجار کلاف است. بنابراین هنگام خرید مبلمان تازه علاوه بر زیبایی و سبک آن باید به کیفیت و کارایی چوب و مقاومت روکش مبل آن توجه کنید. عدم شناخت درباره انواع چوب منجر به انتخاب اشتباه و در نتیجه خرید و استفاده از مبلمان بی‌کیفیت می‌شود. بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با انواع چوب مبل و کاربرد آن‌ها در مبلمان آشنا کنیم.

در کدام قسمت از مبل از چوب استفاده کنید؟

مبلمان از اجزای مختلفی مانند کلاف، روکش، فنر، فوم و… ساخته می‌شود. کلاف، بدنه اصلی مبل بوده و جنس آن اغلب از چوب است. کلاف مبل‌های چوبی با توجه به نوع و سبکشان شکل و شمایل متفاوتی دارند که شامل دسته مبل، نشیمن، تکیه‌گاه، پایه‌های نگهدارنده  و در مبل استیل شامل تاج مبل می‌شود.

کلاف مبل یا مانند مبل کلاسیک و استیل با توجه به سبک طراحی آن در معرض دید قرار می‌گیرد، یا مانند مبل راحتی توسط روکش پوشیده می‌شود. در هر دو صورت استحکام و زیبایی مبل به کلاف آن بستگی دارد. بنابراین باید چوبی برای ساخت کلاف انتخاب شود که در برابر ضربه مقاوم و شکل‌پذیری آن آسان باشد تا هنرمند به‌راحتی بتواند نقش منبت‌کاری یا خاتم‌کاری را روی آن خلق کند.

معرفی انواع چوب مبل

مبلمان محل امنی برای رفع خستگی روزانه، خواب، تماشای تلویزیون، معاشرت و مواردی از این‌ دست بوده و به همین دلیل همیشه مستعد فرسودگی، پاره شدن و شکستن است. بنابراین برای جلوگیری از این قبیل مشکلات می‌بایست بهترین و باکیفیت‌ترین مبلمان از هر جهت را انتخاب کنید.

مرغوب‌ترین چوب برای مبل، چوبی است که آفات و حشرات بر آن اثر نگذاشته باشد، دچار پوکی نباشد، رطوبت یا آتش قبلا بر آن اثر گذاشته باشد و به‌طورکلی از استحکام مقاومت کافی برخوردار باشد. علاوه بر مواردی که گفته شد چوب باید بستر مناسبی برای معرفی منبت و خاتم‌کاری باشد و سازنده بتواند با توجه به نیاز مشتری آن را تزیین کند. همچنین مطالعه مقاله چه راهکارهایی برای تشخیص کیفیت پارچه مبل وجود دارد؟ را در این مورد پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه مقاله به معرفی انواع چوب مرغوب، نحوه تشخیص آن ها و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

چوب راش

راش، چوبی سخت، محکم، سنگین، دارای بافت مواج و بسیار خوش‌تراش است. مبلمان ساخته‌شده با این چوب سنگین‌تر از موارد مشابه هستند. این نوع چوب به دلیل بافت همگن و درجه سختی مناسب خود، یک انتخاب محبوب برای انواع مبلمان، میز و صندلی و سایر وسایل داخلی و خارجی است. تشخیص چوب راش از طریق پوست نازک،خاکستری و رگه‌های افقی جزئی انجام می‌شود.

روش تشخیص چوب راش در مبل
چوب راش رایج‌ترین چوب در ساخت مبلمان است.

چوب گردو

چوب درخت گردو بهترین و گران‌ترین چوب برای مبلمان محسوب می شود. این چوب بسیار مستحکم، باکیفیت بالا و بسیار صیقل‌پذیر است. طرح و نقش طبیعی بافت این چوب به قدری زیباست که نیازی به تزیینات منبت‌کاری فراوان ندارد. طیف رنگی چوب گردو قهوه‌ای است که رنگ آن به‌ مرور زمان تیره می‌شود.

کاربرد چوب گردو در مبلمان
چوب گردو گزینه مناسبی برای مبلمان است، زیرا در کنار استحکام بالا به راحتی تراش می‌خورد و عمل حکاکی بر روی آن انجام می‌گیرد.

چوب روس

چوبی که از کاج‌های روسی تهیه‌ شده و از روسیه به ایران وارد می‌شود، به چوب سفید یا چوب روسی معروف است. این چوب از استحکام بالایی برخوردار بوده و در طولانی‌مدت ترک برنمی‌دارد. اما با این‌ وجود انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به‌راحتی نقوش مختلف را می‌توان روی آن حکاکی کرد.

کاربرد انواع چوب روس برای مبل
بافت نرم‌ چوب روس در برابر آسیب و ضربه حساسیت بالایی دارد و ممکن است دچار خراشیدگی و فرورفتگی شود.

چوب توسکا

این چوب کرم‌ رنگ، چوبی سبک و نرم با رگه‌های صاف است. این نوع چوب بسیار رنگ‌پذیر، شکل‌پذیر و خوش‌کار بوده و در برابر رطوبت مقاوم است. چوب توسکا خاصیت تورق‌پذیری دارد، یعنی به‌راحتی به صفحات بزرگ تزیینی تبدیل می‌شود. اما با تمام ویژگی‌های گفته ‌شده این چوب از مقاومت بالایی برخوردار نیست و عمر کوتاهی دارد.

آشنایی با انواع چوب مصرفی در صنعت مبلمان
کار مداوم با چوب توسکا برای تکنسین آلرژی ایجاد می‌کند.

چوب چنار

چوب درخت چنار چوبی با دسترسی آسان، شکل‌پذیر، با رگه‌های صاف، کیفیت و مقاومت بالا است. این چوب در دسته چوب‌های سنگین قرار می‌گیرد و طیف رنگی گسترده‌ای از کرم روشن تا قهوه‌ای تیره را شامل می‌شود.

معرفی چوب‌های پرمصرف در صنعت مبلمان
چوب درخت چنار در اغلب صنایع چوبی استفاده می‌شود.

چوب ماهون

چوب سنتی ماهون از جمله زیباترین و تقریبا گران‌ترین چوب برای مبلمان است. ماهون نیز در دسته چوب‌های سنگین قرار می‌گیرد و از مقاومت بالایی برخوردار است. ماهون را در طیف رنگی کرم تا رنگ منحصربه‌فرد قهوه‌ای مایل به قرمز می‌توان یافت. دسترسی به این چوب آسان نیست زیرا جزء چوب‌های وارداتی محسوب می‌شود.

گرانترین چوب برای مبلمان کدام است؟
ماهون در دسته گران‌ترین چوب برای مبلمان محسوب می‌شود.

چوب بلوط

بلوط، چوبی بسیار بادوام است که به‌طور معمول برای کف‌پوش و مبلمان استفاده می‌شود. این چوب بسیار زیباست، اما با گذشت زمان کمی رنگ آن تغییر می‌کند. برای تشخیص چوب درخت بلوط می‌توانید به رگ‌های آن دقت کنید. زیرا چوب درخت بلوط دارای رگ‌های مواج و ضخیم است که بافتی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد به مبل می‌دهد.

روش تشخیص بهترین چوب مبلی
چوب درخت بلوط تراکم بالایی دارد و سنگین است؛ درنتیجه مبلی که با این چوب ساخته‌ شود، کمی سنگین‌تر از سایر مبل‌ها است.

چوب ممرز

درخت ممرز در ارتفاعات بالا رشد می‌کند و در ایران به‌وفور یافت می‌شود. چوب ممرز دارای پوسته‌ای شیاردار است و طیف رنگی سفید مایل به کرم را شامل می‌شود. این چوب در برابر ساییدگی بسیار مقاوم است و در دسته چوب‌های سنگین‌وزن قرار می‌گیرد.

معرفی چوب‌هایی که در دکوراسیون داخلی به کار می‌روند
چوب ممرز به دلیل مقاومت زیاد در برابر فشار پرکاربرترین چوب در صنایع چوبی است.

بهترین چوب برای مبل کدام است؟

برای اینکه بتوانید بهترین گزینه برای چوب مبلمان را انتخاب کنید، در وهله اول سبک مبلمان و تمام توقعات خود را مشخص کنید. فاکتورهایی مانند مدت‌ زمانی که می‌خواهید از مبلمان استفاده کنید، میزان حکاکی چوب، قیمت تخته چوب، سبک مبل همه و همه در انتخاب چوب مناسب مبلمان دخیل هستند.

یکی از خصوصیات مهم در کیفیت مبل‌ با هر طرحی، استفاده از چوب به‌کاررفته در قسمت‌های مختلف آن است. هر چه این کیفیت بالاتر باشد، دوام و ماندگاری کل مبلمان بالا خواهد رفت. چوب گردو و راش هر دو گران‌ترین و مرغوب‌ترین چوب برای مبلمان محسوب می‌شوند. در صورتی که مبلمان منزل شما دچار ترک یا آسیب شد، می‌توانید از خدمات آنلاین تعمیرات و ساخت مبلمان استادکار کمک بگیرید.

گردو یا راش؟ کدام را انتخاب می‌کنید؟
چوب گردو و راش هر دو گران‌ترین و مرغوب‌ترین چوب برای مبلمان محسوب می‌شوند.

آیا نوع چوب مبل با توجه به سبک آن متفاوت است؟

به‌طورکلی با توجه به نوع طراحی مبل، نحوه کارکرد آن و همچنین قیمت تمام‌شده برای سازنده و مصرف‌کننده از انواع مختلف چوب در ساخت مبل بهره گرفته می‌شود. اما مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب نوع چوب برای مبلمان، سبک آن است. سبک کلاسیک و سلطنتی مانند مبل استیل با مبلی که به سبک مینیمال و راحتی ساخته می‌شود، بسیار متفاوت است. بنابراین چوب به‌کار رفته در هر یک از آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

مبلمان استیل

چوب استفاده شده در مبل استیل بستری برای کنده‌کاری، منبت‌کاری و خاتم‌کاری است که سازنده هنرمندانه روی آن حکاکی می‌کند. بنابراین چوب‌های انعطاف‌پذیر از جمله گردو و راش بهترین گزینه برای این سبک هستند. قبل از خرید مقاله راهنمای خرید انواع مبل استیل به همراه تصاویر را مطالعه نمایید.

دکوراسیون داخلی کلاسیک و نئوکلاسیک
مبل استیل برای دکوراسیون داخلی خانه‌هایی به سبک کلاسیک، نئوکلاسیک استفاده می‌شود.

مبلمان راحتی

با توجه به طراحی و قیمت، چوب روس کاربرد زیادی در ساخت مبلمان راحتی دارد. کلاف مبلمان راحتی اغلب به‌صورت توکار است. در چنین مبل‌هایی استقامت اهمیت بیشتری نسبت به زیبایی و لوکس شدن مبل دارد. چنار، توسکا یا چوب راش گرجستانی گزینه‌های خوبی برای مبلمان راحتی هستند. همچنین اخیرا از رزین‌های مصنوعی هم استفاده می‌شود که هرگز جای ظرافت و زیبایی چوب را نمی‌توانند بگیرند. مقاله آشنایی با انواع مبل راحتی را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

دکوراسیون پذیرایی و نشیمن مدرن
مبل راحتی معمولاً در اتاق نشیمن و روبه روی تلویزیون قرار می‌گیرد.

روش نگهداری صحیح از چوب مبل

مراقبت و نگهداری از مبل، عمر آن‌ها را طولانی و بهینه می‌کند. بنابراین سعی کنید نکات طلایی زیر را تا حد امکان با دقت بیشتری رعایت کنید:

  • مبلمان را هرگز روی زمین نکشید، زیرا منجر به ترک برداشتن و شکستن پایه‌ها می‌شود.
  • ترک‌های ریز روی مبل‌ها را جدی بگیرید.
  • از خیس کردن چوب مبلمان به‌خصوص قسمت‌هایی که رنگ آن از بین رفته بپرهیزید. چون آب در داخل بافت چوب یا مصنوعات چوبی نفوذ کرده و باعث باد کردن آن می‌شود.
  • در صورت ایجاد لکه روی مبلمانتان، آن را با آب نشویید و از واکس‌های مربوط به این کار استفاده نمایید تا آسیبی به رنگ مبل نزند.
  • در صورت کثیف شدن مبل بهتر است از تکنسین کمک بگیرید تا با دستگاه مخصوص مبل‌شویی مبلمان را تمیز کند. برای این منظور می‌توانید از خدمات آنلاین مبل شویی استادکار کمک بگیرید.
  • از گذاشتن وسایل تیز بر روی مبلمان خودداری کنید، چون امکان کنده شدن رنگ چوب به‌وسیله شی‌ تیز وجود دارد.
  • مشاهده خرده چوب یا گرده چوب در زیر مبل نشانه حمله موریانه به مبل است. بنابراین بهتر است با تکنسین مبل‌ساز جهت رفع آن مشورت کنید.

سخن آخر

همان‌طور که در این مقاله اشاره شد انواع چوب مبل در زیبایی و کارایی آن تاثیر به سزایی دارند ولی لزوما گران‌ترین چوب‌ها مناسب مبلمان نیستند. در این مقاله قصد داشتیم علاوه بر معرفی انواع چوب برای مبلمان، روش‌های انتخاب و نگهداری از مبلمان را به شما آموزش دهیم. تا به کمک این مقاله بتوانید انتخاب هوشمندانه‌ای را هنگام خرید مبل داشته باشید.

تعمیرات مبلمان و سرویس خواب

تعمیرات مبلمان و سرویس‌خواب

  • تعمیر مبلمان اداری، راحتی، استیل، چرمی، پارچه ای و...
  • ساخت سرویس خواب، کمد، ویترین و تمامی منسوجات چوبی
  • تعمیر و تغییر مدل رویه مبلمان
  • رنگ کاری مبلمان و منسوجات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

2 نظرات
  1. سلمی می گوید

    ممنون از اطلاعاتتون

    1. فاطمه می گوید

      خوش حالم که جواب سوالاتتون رو گرفتید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =