اصول نگهداری از فرش و موکت و راهنمای کامل آن

3

حتما تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که فرش های خوش نقش و نگاری که زیرپای ماست و به خانه‌مان رنگ و لعاب داده نیز به نگهداری احتیاج دارد. نگهداری از فرش و داشتن فرش تمیز و سالم علاوه بر ظاهر خانه، برای سلامت افرادی که در آن خانه زندگی می‌کنند نیز مهم است. اگر می‌خواهید با راه‌های نگهداری و تمیز کردن فرش و موکت آشنا شوید با ما همراه باشید.

مراقبت از فرش
در هنگام استفاده از مبلمان و اجسام نوک تیز، از زیرپایه استفاده کنید

نکات مراقبت و نگهداری از فرش

فرشی که زیر پای شماست نیاز به مراقبت دارد و بهتر است نکاتی را در این خصوص در ذهن داشته باشید:

  • اگر می‌خواهید مبلمان و پایه های چوبی نوک تیز روی فرش قرار دهید بهتر است از زیرپایه‌های پلاستیکی یا چوبی موجود در بازار استفاده کنید تا روی فرش جا نیاندازد.
  • در صورت ریختن نوشیدنی یا مواد دیگر روی فرش بلافاصله آن را تمیز کنید تا لکه‌های آن ثابت نشود.
  • اگر گلدان کنار فرش یا رویش قرار می دهید، حتما از زیرگلدانی استفاده کنید تا هنگام آبیاری فرش دستبافت یا ماشینی شما خیس و پوسیده نشود.
  • بسیاری از مادران از روفرشی برای تمیز ماندن فرش‌هایشان استفاده می‌کنند. در صورت استفاده از روفرشی انواع مرغوب آن را استفاده کنید تا به فرش پرز نداده و آسیب نزند.
  • سطحی که فرش را روی آن پهن می‌کنید، خشک و تمیز باشد و در صورت خاکی و گچی بودن، پیش از پهن کردن فرش، سطح زمین یا سرامیک را تمیز کنید.
  • بهتر است هرزگاهی جهت فرش برعکس و سر و ته شود تا تمام سطح فرش یکنواخت ساییده شود.
  • اگر نورگیر اتاق شما زیاد بوده و پنجره دارید، حتما از پرده استفاده کنید تا تابش مستقیم نور خورشید رنگ و بافت فرش را از بین نبرد.
مراقبت و نگهداری از فرش
اصول جارو زدن فرش

اصول جارو زدن

جارو زدن فرش و موکت امری مهم در مراقبت و نگهداری از فرش است، زیرا هنگامی که گردو خاک و لکه ها را پاک می‌کنید موجب حفظ بافت اصلی فرش شده و طول عمر آن را افزایش می‌دهید. در هنگام تمیزکاری فرش باید اصولی را در هنگام جاروکشی رعایت کنید:

  • هنگام جارو زدن، گاهی مسیر حرکت جارو را عوض کرده و از جهت مخالف جارو بزنید تا پرزها و گردوخاک هایی که در سمت مخالف مانده نیز خارج شود.
  • نقاطی از فرش که رفت و آمد بیشتری دارد را بیشتر جارو بکشید. لازم است هر هفته این برنامه جارو زدن را تکرار کنید تا آلودگی و گردوغبار از روی آن رخت بربندد.
  • گاهی لازم است زیر فرش و ریشه های آن را نیز جارو بزنید تا از آلودگی به دور بماند.
نگهداری از فرش
شما برای نگهداری ریشه های فرش از چه روشی استفاده میکنید؟

نگهداری از ریشه‌ها

ریشه‌های فرش یکی از قسمت‌های  فرش هستند که باید در هنگام نگهداری از فرش به آن توجه کافی نشان داد، چرا که در صورت نگهداری نادرست، پوسیدگی و پارگی در انتظارشان است و این مسئله روی ارزش فرش نیز تاثیر می‌گذارد. ریشه‌های فرش معمولا سفید هستند و در اثر پا خوردن زیاد سریع تیره و کثیف می شوند و این تیرگی بسیار به چشم می آید. بسیاری از افراد از چسب زدن برای یکجا نگهداشتن و تمیز ماندن ریشه ها استفاده می کنند. اما بهتر است ابتدا ریشه ها را گره زده و سپس از کاور ریشه فش که در مغازه‌های فرش فروش وجود دارد استفاده کنید تا امر نگهداری از ریشه‌های فرش را به درستی انجام داده باشید. مزیت استفاده از کاور این است که هم به راحتی نصب می‌شود و هم به دلیل نازکی موجب عبور هوا از ریشه ها و جلوگیری از پوسیدگی می شود. ضمن اینکه در صورت کثیف شدن می توان آن را شست و دوباره مورد استفاده قرار داد.

شست‌و‌شوی فرش

فرش و قالیچه و موکت از آن جهت که همیشه زیر پا و در معرض رفت و آمد هستند، زود به زود کثیف شده و نیاز به شست و شو دارند. با توجه به میزان آلودگی می‌توانید این کار را در منزل انجام داده یا به قالیشویی بسپارید. اما پیش از شست و شو، در صورت وجود لکه روی فرش بهتر است که این لکه ها را پاک کرد.

شستن فرش و موکت
پاک کردن لکه های فرش

پاک کردن لکه‌ها

بسیاری از لکه‌ها با ترکیبی جادویی از سرکه و شامپو فرش و آب ولرم پاک می‌شوند. با این حال بهتر است برخی لکه‌ها مانند لکه آدامس را با یک تکه یخ، لکه خون را با آب و صابون، لکه شمع را با اتو، لکه های چای و نسکافه را با ماست و لکه کاکائو و بستنی را با مایع ظرفشویی بلافاصله پس از لک شدن پاک کنید.

نگهداری از فرش
شست و شو با شامپو فرش

شست و شو با شامپو فرش در منزل

اگر فرش شما آلودگی زیادی ندارد و یا فضای کافی برای شستن آن را ندارید، با استفاده از شامپو فرش می‌توانید به راحتی آن را برق بیاندازید. در یک لگن مقداری آب ولرم و شامپو فرش بریزید و با یک اسفنج روی فرش بکشید. سپس با یک دستمال سفید نم آن را گرفته و اجازه دهید کامل خشک شود. اما اگر فضای شست و شوی کامل را دارید، می‌توانید با مایع شوینده و اسفنج کل فرش را شسته و با آب تمام کف را از آن بزدایید. دقت کنید که فرش را باید از مکانی شیب دار آویزانی کنید تا تمام آب آن خارج شده و علاوه بر خشک شدن چروک نشود.

تحویل به قالیشویی

اگر میزان آلودگی فرش شما زیاد است بهتر است آن را به نزدیک‌ترین قالیشویی بسپارید. بسیاری از قالیشویی ها علاوه بر شست و شو امر رفو و تعمیر قالی و فرش را انجام می دهند. بنابراین اگر فرش شما نیاز به تعمیر و شست و شوی بهینه دارد، حتما از خدمات قالیشویی کمک بخواهید. استادکار نیز می تواند راهنمای شما در این زمینه باشد.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار
نگهداری از فرش
اصول نگهداری از فرش و موکت

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید حفظ و نگهداری فرش و موکت نیاز به رعایت مواردی دارد که در صورت اجرای درست آنها فرش شما هیچ‌گاه پوسیده نشده و همیشه زیبایی و تمیزی خود را حفظ خواهد کرد. شما از کدامیک از روش‌های شرح داده شده برای نگهداری و مراقبت از فرش‌تان استفاده کرده‌اید؟

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

3 نظرات
  1. هومن می گوید

    سلام…. خسته نباشید… توی یکی از اتاق های ما یه فرش قدیمی است که پهن شده… متاسفانه بدلایلی توی فرش جانور داره… نمیدونن چی هستند ولی زمانی که گاز میگیرند و یا نمیدونم نیش میزنند!، جای آن به شدت زخم میشه… زیر فرش تنباکو گذاشتم… قبلا هم دادیم شستند…. ولی فایده نداره… یعنی به سختی جرات میکنیم روی زمین بشینم… آیا میشه راهی پیدا کنیم ازین جانورا خلاص شیم؟!… آیا فرش شویی ها داروی کشنده ه ای چیزی دارند که ببرند پاکش کنند و بیارند…..

    1. مرتضی صادقیلر می گوید

      هومن جان سلام.
      ممنون بابت توجهت و اینکه مساله‌ات رو باهامون در میون گذاشتی. چیزی که به نظر من میرسه این هست که به احتمال زیاد این موجودات موذی (یا شاید قارچ و باکتری‌ها) در ناحیه ای غیر از فرش شما سکونت دارند!
      من به شما پیشنهاد میکنم تا از راهنمایی یک سمپاش استفاده کنید. قطعا استادکاران سمپاش موارد مشابه بسیاری همچون مورد شما را دیده و تجربه کرده اند و به همین دلیل توصیه دقیق تری به شما میکنند.
      شما میتونید از طریق لینک روبرو با ثبت سفارش رایگان سمپاشی استادکار این خدمات رو دریافت کنید.
      موفق باشی
      مرتضی صادقیلر – مدیر محتوای استادکار

  2. مینا می گوید

    سلام خسته نباشید بابت مقاله خوبتون
    در بین روفرشی ‌هایی که هستن من شنیدم روفرشی کش دار و روفرشی ترک دوام بیشتری داره حالا انکه روفرشی کش دار ترک بشه تهییه کرد یا نه خودش ی مسئله جداس و همه جا روفرش کش دار اونم با جنس ترک رو ندارم خواستم بگم کسی جایی رو میشناسه که داشته باشه؟ من خود ی جا رو پیدا کردم به اسم رویان خواب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 19 =