راهنمای انتخاب رانر یا موکت پله

0

رانر راه پله که به موکت پله هم شهرت دارد، تکه‌ای موکت است که پله‌ها را می‌پوشاند. این موکت معمولاً روی پله‌های سنگی، چوبی، موزاییکی یا سرامیکی نصب می‌شود. اما تمام عرض راه پله را نمی‌پوشاند. به‌خصوص اگر پلکان با پارکت کار شده است، توصیه می‌گردد از یک محصول باریک‌تر استفاده گردد تا زیبایی پارکت نیز دیده شود.

انواع موکت پله تقریباً در همه رنگ‌ها و طرح‌ها موجود هستند. همچنین رانر در بازار در عرض‌های مختلف عرضه می‌گردد. راه پله با یک رانر مناسب و زیبا، نقطه کانونی جذابی در خانه شما ایجاد می‌کند و به راه پله شما سبک می‌دهد. گاهی یک فضای خالی مثل پله‌ها، فقط نیاز به افزودن رنگ و بافت دارد تا دکوراسیونش کامل شود.

دو گزینه برای انتخاب یک رانر وجود دارد. اولی رانر آماده که در فروشگاه‌های فرش موجود بوده و به‌طور معمول دارای طرح است. دوم هم یک رانر سفارشی که اغلب به سلیقه شما بافته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با موکت پله، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از استادکار را از دست ندهید.

دلیل استفاده از موکت پله چیست؟

دلایل مختلفی برای بهره گرفتن از رانر راه پله وجود دارد. یکی از رایج‌ترین دلایل استفاده از موکت پله، افزایش ایمنی است. پله‌های چوبی یا سرامیکی می‌توانند لغزنده باشند. بنابراین ممکن است بالا رفتن یا پایین آمدن از آن‌ها، برای افراد خطرآفرین شود. به‌ویژه زمانی‌که افراد مسن، کودکان، حیوانات خانگی یا افرادی با مشکلات حرکتی در خانه هستند، باید مراقبت بیشتری کرد.

پوشاندن پله‌ها با رانر، امنیت راه رفتن روی پله‌ها را بیشتر می‌کند. علاوه بر این، همانند یک عایق صوتی عمل کرده و صدای پای افراد را از بین می‌برد. بنابراین استفاده از موکت پله باعث می‌شود بالا و پایین رفتن از پله‌ها به صورت کاملا بی‌صدا انجام شود.

بیشتر بخوانید: با شناخت انواع مدل موکت اتاق خواب، فضای آرام‌تری داشته باشید

راهنمای انتخاب رانر و موکت پله سنگی و پارکت مناسب سالمندان و کودکان
راه رفتن روی پارکت و سنگ برای سالمندان و کودکان خطرناک است. از آنجا که پله‌ها تیزی هم دارند، می‌توانند بیش از سطوح صاف خطرآفرین باشند. پس استفاده از رانر راه پله برای این سطوح، ضروری به نظر می‌رسد.

موکت رانر چیست؟

موکت رانر را با نام موکت کناره نیز می‌شناسند. این محصول نوعی موکت با پرز کوتاه تا متوسط است که به صورت رولی تولید می‌شود. از موکت رانر در مکان‌های عمومی مثل هتل‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، سالن‌های کنفرانس و ورودی ساختمان‌های لاکچری، بیش از خانه‌ها استفاده می‌شود. طرح و رنگ موکت‌های رانر بسیار متنوع است. از مشخصه‌های بارز این محصول، می‌توان به حاشیه‌های کناری آن اشاره کرد. اگر موکت رانر با کاغذ دیواری یا دکوراسیون راه پله هماهنگی داشته باشد، جلوه خاصی به فضا می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: ۵ ایده منحصر به فرد جهت ترکیب کاغذ دیواری و رنگ در طراحی دکوراسیون

محصولات رانر به صورت موکت رولی تولید می‌شوند. عرض این موکت حداقل یک متر و طول آن متغیر است. طرح روی موکت هرچه که باشد، توسط حاشیه‌های کناری آن احاطه شده است. حاشیه‌ها در طول موکت ادامه دارند و بر زیبایی و جذابیت آن می‌افزایند. موکت تشریفاتی قرمز با حاشیه‌های سفید یا مشکی، در فضاهای عمومی کاربرد بیشتری دارند. اما خریداران موکت خانگی، طرح‌های متنوع‌تری می‌پسندند و دنبال این مدل موکت پله نیستند.

خرید انواع رانر راه پله و موکت راهرو مناسب فضای اداری و محل کار
از دیگر کاربردهای موکت رانر این است که برای متصل کردن یا پیوند دادن دو مکان مختلف به کار می‌رود. با بهره گرفتن از موکت رانر، می‌توانیم دو محیط کاملا مجزا مثل دو بخش اداری را به هم وصل کنیم.
موکت‌کاری و نصب موکت

موکت‌کاری و نصب موکت

  • موکت کاری و نصب انواع موکت در تهران
  • نصب موکت خانگی، اداری، هتلی و...
  • نصب موکت تایل و یک تکه
  • نصب موکت روی راه پله، موزائیک، سرامیک، دیوار
دریافت این خدمت از استادکار

عرض رانر راه پله چقدر باید باشد؟

یک سوال رایج هنگام خرید موکت پله این است که عرض آن چقدر باید باشد. پاسخ به این سوال بستگی به عرض راه پله شما دارد. ما برای پله‌هایی با عرض کمتر از یک متر، رانری با عرض ۷۰ سانتی‌متر را پیشنهاد می‌کنیم. این عرض پوشش خوبی روی پله‌ها ایجاد می‌کند، به طوری‌که احساس نمی‌کنید روی یک نوار باریک راه می‌روید.

برای پله‌هایی با عرض حدودی ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر، رانر با عرض ۸۵ تا ۹۰ سانتی‌متر گزینه خوبی است. زیرا سطح مناسبی از هر دو طرف را به نمایش می‌گذارد. اگر راه پله شما خارج از اندازه‌های استاندارد ذکر شده در بالا باشد، بهترین کار این است که یک موکت پله سفارشی تهیه نمایید.

نکات مهم نصب موکت پله و رانر راه‌پله با توجه به ابعاد پلکان و راهرو
موکت پله باید با عرضی انتخاب شود که در راه پله‌های باریک، ۱۵ سانتی‌متر از هر طرف پله خالی بماند. اما برای راه پله‌های عریض، این عدد تا ۳۰ سانتی‌متر هم قابل قبول خواهد بود.

بهترین الگوها برای رانر راه پله

انواع موکت پله طرح‌دار و زیبا موجود هستند و تنوع زیادی هم دارند. اما ابتدا باید مطمئن شد که آن طرح یا الگوی خاص، روی پله‌ها چشم‌نواز خواهد بود. برخی از الگوها روی سطوح صاف مانند راهروها، جذاب هستند. اما زمانی‌که روی پله‌ها کار می‌شوند و تا می‌خورند، طرح آن‌ها به خوبی دیده نمی‌شود. در نتیجه این طرح‌ها جلوه خود را روی راه پله، از دست می‌دهند. اگر پلکان منحنی یا پیچ در پیچ دارید، این موضوع حتی نگران‌کننده‌تر خواهد بود.

حتی در راه پله‌های مستقیم، تطبیق یک الگوی خطی یا هندسی، می‌تواند کار دشواری باشد. اگر الگوی رانر در زمان تا شدن، حتی به مقدار کم مخفی گردد، جلوه آن به کلی خراب می‌شود. طرح‌های غیرهندسی، مانند طرح‌های انتزاعی یا طرح‌های گل‌دار که معمولاً در فرش‌های شرقی یافت می‌شوند، انتخاب مناسب‌تری برای رانر پله‌ها هستند. این طرح‌ها به تطابق دقیق هندسی نیازی ندارند. بنابراین ظاهر جذابی ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ایده‌های کاربردی برای دکوراسیون راهرو و فضاهای باریک

اندازه مناسب طرح و الگو در موکت پله

الگوهای مناسب برای موکت پله، الگوهایی با اندازه‌های کوچک هستند. چون الگوهای درشت با تا کردن و خم شدن رانر روی هر پله، شکسته و گم می‌شوند و از نظر بیننده، ناقص به چشم می‌آید. بنابراین طرح آن گنگ و نامفهوم می‌گردد. ولی الگوهای کوچک‌تر، راحت‌تر به چشم می‌آیند. چون در اثر تا شدن، نقش این رانرها زیاد ناقص یا گم نمی‌گردد. در نتیجه به‌طور کلی، موکت پله به صورت یک اثر هنری مدرن خودنمایی خواهد کرد.

زیباترین طرح‌ها و مدل‌های موکت پله و رانر راه‌پله باریک و کم‌عرض
در راه پله‌های باریک، به کارگیری یک رانر با الگوی ریز باعث می‌شود عرض پله‌ها بیشتر به نظر برسند. زیرا تکرار الگوهای متعدد، ذهن را فریب می‌دهد تا فضا را عریض‌تر ببیند.

رانر سفارشی

شاید شما یک رانر بدون الگو یا با طراحی ظریف را بیشتر بپسندید. در این موارد خرید یک رانر سفارشی، بهترین گزینه برای شما خواهد بود. گاهی ممکن است تهیه یک رانر سفارشی، ارزان‌تر از یک رانر آماده تمام شود. شاید عجیب به نظر برسد، اما از آنجایی‌که برای پوشاندن یک راه پله، نیازی به مساحت زیادی از یک رانر نیست، امکان خرید تکه‌های رانر و اتصال آن‌ها به‌صورت طولی، وجود خواهد داشت. بنابراین حتی می‌توانید بقایای رانرهای فروخته شده را با تخفیف بخرید و آن‌ها را به اندازه مورد نیاز خود در آورید.

نباید دنبال بقایایی بگردید که اندازه‌های بلند و باریکی دارند، چراکه رانرها به صورت یک تکه روی پله‌ها نصب نمی‌شوند. باید بدانید رانرهای آماده نیز در زمان نصب، به قطعات کوچک‌تری بریده می‌شوند. این ترفند به منظور فراهم شدن امکان اتصال مناسب روی پله‌ها انجام می‌شود. این تکه‌ها به شیوه‌ای نصب می‌شوند که ظاهر رانر، بدون درز و یک‌سره به نظر می‌آید.

بیشتر بخوانید: استاندارد ارتفاع نرده راه پله چقدر است؟

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

نصب رانر روی کف پله

یکی از گزینه‌های موکت پله این است که فقط کف پله (قسمتی از پله که روی آن قدم می‌گذارید) پوشیده شود. یعنی بخش رایزر، پیشانی یا قسمت عمودی پله بدون پوشش باقی می‌ماند. این راهکار یک جلوه متفاوت از کل پله ایجاد می‌کند و می‌تواند انتخاب خوبی در دکورهای مینیمالیستی یا مدرن باشد. به‌طور خاص این سبک برای راه پله‌هایی که از متریال خاصی هستند و جلوه بصری ویژه‌ای دارند، کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل تعمیر پله های قدیمی خانه

ایده‌های تزیین راه‌پله با موکت و فرش یا رانر روپله‌ای
موکت راه پله با سبک اشاره شده، به رانر رو‌پله‌ای نیز معروف است. این مدل رانر راه پله، سبک و استایل منحصر‌به‌فردی ایجاد می‌کند.

استفاده از میله‌های تزئینی روی رانر راه پله

میله‌ها یک لوازم جانبی اختیاری برای رانرها هستند. یک میله فلزی در جایی‌که پیشانی با کف پله برخورد می کند، نصب می‌شود. اکثر افراد فکر می‌کنند میله‌ها رانر راه پله را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. اما رانر توسط منگنه، چسب یا ماده‌ای که توسط نصاب مناسب تشخیص داده می‌شود، در محل خود محکم می‌شود. استفاده از میله صرفا تزئینی است و کاملا جنبه اختیاری دارد.

نحوه نصب رانر راه پله با میله‌های تزیینی دکوراتیو
به طور معمول میله‌ها دارای انتهای زینتی هستند تا ظاهر کلی رانر راه پله را برجسته نشان دهند.

سخن پایانی

موکت پله می‌تواند مکان مناسبی برای تزریق اندکی رنگ به راه پله منزل شما باشد. از آنجایی‌که راه پله‌ها مسیرهایی برای تردد هستند، وجود رنگ در آن‌ها باعث می‌شود خسته نشوید. دوم اینکه راه پله‌ها معمولا فضاهایی بی‌روح هستند. بنابراین مفروش کردن آن‌ها با بهره‌گیری از رنگ‌ها یا الگوهای برجسته، می‌تواند به فضای شما شخصیت و سبک دهد.

کسانی که فضاهای آرام‌تری را می‌پسندند، باید از رنگ‌های طبیعی الهام بگیرند. به‌عنوان مثال رنگ خاکی، رنگی شیک و دل‌نشین است که ترکیب آن با چوب فوق‌العاده خواهد شد. در کل فرش‌هایی با رنگ‌های کلاسیک، برای انواع فضا مناسب‌تر بوده و هرگز از مد نمی‌افتند. بنابراین اگر از این دسته افراد هستید، به جای پیروی از مد روز، به دنبال رنگ‌های اصیل و باوقار باشید.

در نظر داشته باشید که رانر به دلیل رفت و آمد زیاد، خیلی زود مستهلک می‌شود. بنابراین استفاده از یک طرح و الگوی ظریف در بافت آن، می‌تواند این استهلاک را مخفی نگه دارد. پس سعی کنید در انتخاب طرح رانر راه پله، دقت کافی به خرج دهید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و با خواندن آن، انتخاب موکت پله، برای شما آسان‌تر گردد.

منبع: Thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − پنج =