با شناخت انواع قلمو نقاشی ساختمان، بهترین را بخرید

0

فرض کنید به فروشگاه رنگ و ابزارفروشی محل خود مراجعه کرده‌اید، اما با مجموعه‌های مختلفی از قلمو و رنگ‌ها مواجه و سردرگم شده‌اید، نگران نباشید. چنانچه به فکر رنگ کردن دیوارهای منزل خود در فصل جدید هستید، لازم است ابتدا لوازم انجام این کار را خریداری کنید که یکی از مهم‌ترین آنها قلمو نقاشی است. قلموها در انواع و اندازه‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام با توجه به نوع رنگ و سطح دیوار می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال قلموهایی که برای رنگ‌های روغنی استفاده می‌شوند، نباید برای رنگ‌های پلاستیک هم استفاده شود یا نقاشی با قلمو روی سطوح چوبی نیاز به قلموی خاص خود است. با استادکار همراه باشید تا در مورد انواع قلم‌مو نقاشی ساختمان و تفاوت آنها با هم بیشتر بدانید.

ویژگی‌های یک قلمو نقاشی خوب

برای نقاشی با قلمو بهتر است روی یک قلموی با کیفیت بالا هزینه کنید. می‌دانیم که خرید یک قلمو نقاشی ارزان‌قیمت وسوسه‌انگیز است اما هنگامی که قصد رنگ‌آمیزی دقیق و تمیزتر خصوصا با رنگ‌های روغنی را دارید که پاک کردن آنها نیاز به حلال دارد، کیفیت قلمو بیشتر در این شرایط خود را نشان می‌دهد.

یک قلموی با کیفیت، رنگ را بهتر در خود نگه‌ می‌دارد و پرداخت نرم‌تر و ماندگاری بیشتری دارد و تمیز کردن آن نیز راحت‌تر است. قلموی خوب موهای پری دارد که این موها تا حدودی حالت ارتجاعی دارند و به راحتی از قلم جدا نمی‌شوند. همچنین قلمو‌های با کیفیت حالت مخروطی دارند و موهای آن‌ها در نزدیکی دسته ضخیم‌تر از نوک قلم است.

خرید بهترین مارک قلم‌مو نقاشی ساختمان
سعی کنید اندکی بیشتر هزینه کرده و قلموی با کیفیت که موهایی ارتجاعی و حالت مخروطی دارد تهیه کنید.

انواع قلمو نقاشی ساختمان

قلموها از نظر اندازه، شکل و جنس مو به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برای رنگ‌آمیزی سطوح مختلف از لحاظ اندازه، فرم، ضخامت و جنس موهای قلمو، انتخاب مناسب‌ترین نوع قلمو، به نوع رنگ مورد مصرف و همچنین میزان وسعت سطح بستگی کامل دارد. پس قبل از خرید قلمو به موارد زیر توجه کنید و بهترین نوع قلمو را از میان مدل‌های مختلف زیر با توجه به کاربردش انتخاب کنید. همچنین خواندن مطلب راهنمای کامل رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان به زبان ساده نیز خالی از لطف نیست.

انطباق نوع موی قلمو با جنس رنگ

قلموهای نقاشی معمولا از موی مصنوعی یا موی طبیعی حیوانات ساخته می‌شوند. بستری که مو‌ها داخل آن قرار می‌گیرند، از جنس فلز و دسته‌ها معمولا از چوب یا پلاستیک هستند. اگر از رنگ یا وارنیشی که به سادگی با آب تمیز می‌شود استفاده می‌کنید، قلمو با موی مصنوعی انتخاب مناسب‌تری است. هر چه جنس این مو بهتر باشد، رنگ بیشتری نگه می‌دارد و رنگ را نرم‌تر پخش می‌کند که باعث می‌شود اثر رد قلمو روی دیوار باقی نماند.

اگر رنگ روغنی را برای سطح خود انتخاب کردید، یک قلمو با موی طبیعی می‌تواند انتخاب بهتری باشد. البته می‌توانید از قلمو با موی مصنوعی برای رنگ روغن هم استفاده کنید، اما در بیشتر موارد موهای طبیعی، یکدستی و یکنواختی بهتری روی رنگ ایجاد می‌کنند. از قلموی ساخته شده با موی سر خودداری کنید چرا که موها رطوبت را جذب کرده، نرم شده و همچنین مانع پاشیده شدن رنگ می‌شوند.

انواع مختلف قلمو نقاشی با جنس‌های نایلونی، پلی استر و … در دسترس هستند. توصیه ما انتخاب قلموی ترکیبی از نایلون / پلی استر است. این قلمو کنترل بهتری در دست دارد و برای رنگ‌آمیزی صاف و یکنواخت سازگاری خوبی میان جنس بدنه و نرمی مو برای نقاش دارد. می‌توانید قلموی نقاشی با موی طبیعی حیوانات هم بخرید. به طور کلی صرف هزینه بیشتر، قلموی با کیفیت بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

ترفندهای از بین بردن رد قلم‌مو
قلمو با موی مصنوعی رنگ بیشتری نگه می‌دارد، رنگ را نرم‌تر پخش می‌کند تا مشکل باقی ماندن رد قلمو روی دیوار را به حداقل برساند.

انتخاب اندازه مناسب قلمو

اگر می‌خواهید سطح کوچک چوبی را رنگ کنید، یک قلموی کوچک برای کنترل دقیق سطح مناسب است. قلموی با عرض ۲.۵ – ۳ سانتی‌متری در این حالت مناسب است. اما اگر سطح‌تان گسترده‌تر است، قلموی ۵-۵.۵ سانتی‌متری مناسب‌تر است. اگر قصد رنگ‌آمیزی دیوار را دارید، خوب است اندازه قلمو از این عدد بیشتر و حدود ۷.۵ تا ۱۰ سانتی‌متر باشد.

تنها زمانی باید اندازه قلمو را بیشتر از این در نظر بگیرید که در نمای بیرونی، نرده، پنل یا سایر سطوح پهن و مسطح قصد نقاشی دارید. به طور کلی برس‌های عریض‌تر برای سطوح بزرگ و کم جزئیات (مثل نقاشی یک دیوار معمولی) استفاده می‌شود و در مقابل برس‌های کوچک برای سطوح کم‌عرض و اجرای طرح‌های ظریف کاربرد دارند.

انتخاب شکل مناسب

اکنون که با انتخاب یک قلمو با موی مصنوعی یا طبیعی و اندازه درست آن انتخاب خود را محدود کرده‌اید، لازم است شکل مناسب آن را هم در نظر بگیرید. موهای برخی از قلموها زاویه‌دار بریده شده‌اند و انتهای برخی دیگر مربعی شکل است. اگر می‌خواهید بدون تراشیدن رنگ قبلی از قلمو برای رنگ‌آمیزی دیوار استفاده کنید، قلمو با نوک زاویه‌دار انتخاب بهتری خواهد بود.

نوک زاویه‌دار موجب کنترل خط رنگ و دقیق‌تر رنگ‌آمیزی کردن می‌شود. مدل‌هایی که موهای زاویه‌دار دارند برای گوشه‌ها و زوایا و رنگ کردن فضاهایی مثل چارچوب‌ها و گوشه‌های دیوار مناسب‌اند. این مدل‌ها معمولا رشته موهای کمتری نسبت به نوع دیگر دارند. اما در صورت رنگ‌آمیزی سطوح گسترده و صاف، یک قلمو با نوک مربعی انتخاب کنید.

قلمو سرکج

یکی از انواع قلمو نقاشی برای نقاطی مانند پشت لامپ مهتابی و … که دسترسی به آن فضا سخت است، قلمو سرکج است که امکان رنگ زدن فضاهایی با دسترسی دشوار را ممکن می‌کند.

نقاشی یا قلمو سرکج
برای رنگ‌آمیزی فضاهایی مانند پشت لوله آب و گاز یا پشت مهتابی از قلمو سرکج استفاده کنید.

قلمو دسته کوتاه

یکی دیگر از قلم‌های نقاشی ساختمان قلم دسته‌کوتاه است که باریک بودن عرض آن به شما امکان نقاشی در فضاهای بسته و تنگ را می‌دهد.

غلطک رنگ

غلطک رنگ را نیز می‌توان نوعی قلمو و جایگزین قلموهای سنتی دانست که اتفاقا امروزه بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. غلطک‌ها برای رنگ کردن دیوارها و سقف کاربرد دارند و نوع دسته بلند آنها برای قسمت بالایی دیوارها که دسترسی به آن دشوار است، بسیار مناسب‌اند. غلطک‌ها یا تماما از جنس الیاف هستند و یا از جنس فوم اورتان ساخته شده‌اند و رنگ را از درون سطل رنگ به خود می‌کشند و بعد با غلطاندن روی سطوح، رنگ را پس می‌دهند. در مورد آموزش گام به گام نقاشی ساختمان با غلطک بیشتر بخوانید.

 غلطک طرح‌دار

اگر می‌خواهید رنگی که به دیوار می‌زنید طرح و نقش داشته و جایگزین کاغذ دیواری طرح‌دار باشد، می‌توانید از غلطک طرح‌دار استفاده کنید. روی این غلطک‌ها طرح‌هایی برجسته وجود دارد که کاری مشابه نقاشی با شابلون روی دیوار منزل انجام می‌دهد. برخی از آنها نیز دارای بافت هستند و ردی مشابه پتینه روی دیوار باقی می‌گذارند. کار با این غلط حساس بوده و اگر برای اولین بار است که از غلطک طرح‌دار استفاده می کنید، پیشنهاد می‌شود قبل از اجرا بر روی سطوح اصلی، چندین بار کار با غلطک طرح‌دار را امتحان کنید چون اگر در حین کار ناگهان غلطک سر بخورد، رنگ روی دیوار پخش و متاسفانه کارتان خراب می‌شود. به خدمات استادکار نیز می‌توانید در این زمینه اعتماد کنید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
نحوه رنگ‌آمیزی با غلطک طرح‌دار
کار کردن با غلطک طرح‌دار نیاز به ظرافت دارد و بهتر است ابتدا روی یک سطح دیگر آن را امتحان کنید.

از بین بردن رد قلم مو

به جز سر خوردن غلطک، مشکل دیگری که حین نقاشی با قلمو در رنگ‌آمیزی ساختمان ممکن است پیش آید، باقی ماندن رد قلم مو روی دیوار است. این مشکل به یکی از دلایل زیر ایجاد می‌شود که می‌توانید نسبت به پیشگیری از آن اقدام کنید:

  • غلظت بالای رنگ
  • پایین بودن کیفیت قلم به‌کار رفته در نقاشی با قلمو
  • هم‌دما نبودن رنگ، محیط کار و سطح مورد نظر برای رنگ‌‌آمیزی

اما برای اینکه رد قلمو را از بین ببرید، می‌توانید از سمباده استفاده کنید. برای انجام این کار سمباد‌ه‌ مخصوص تهیه کنید و این کار را کاملا آرام و با دقت انجام دهید، زیرا در غیر این صورت امکان دارد رنگ روی سطوح دچار صدمه و آسیب شود.

روش دیگری که برای این کار انجام می‌شود، تکنیک درای وال است. این تکنیک پوشش سریع می‌تواند اثرات قلمو را رفع کند. در این روش نگران خرابی دیوار نباشید. برای اینکه در دیوارهای بعدی که قصد رنگ کردن آنها را دارید این اتفاق نیفتد، نیاز است استفاده صحیح از قلمو هنگام رنگ کردن ساختمان را بلد باشید. در ادامه در این مورد توضیحاتی خواهیم داد.

روش صحیح رنگ زدن دیوار با قلمو

  • برای اینکه رد قلمو نقاشی روی دیوار نیفتد، باید آن را پرداخت کنید. در واقع باید قلموی نو را محکم به سطحی خشک و تمیز بکشید و سپس تکان دهید. با این کار گردوغبار و موهای سست از آن جدا می‌شود.
  • همچنین پس از فرو بردن نیمی از قلمو داخل سطل رنگ، آن را به لبه ظرف بکشید تا اضافه رنگ گرفته شده و تمام موها به رنگ آغشته شود.
  • بهتر است رنگ‌آمیزی با قلمو برای هر قسمت را از بالا به پایین شروع کنید و از بالا به پایین نیز به پایان برسانید. با این کار احتمال شره کردن رنگ در نقاشی با قلمو بسیار کمتر می‌شود.
  • هنگام رنگ کردن دیوار، قلمو را به صورت M حرکت داده و سپس همین حرکت را به صورت افقی انجام دهید و باز به صورت عمودی خط قلمو را از بین ببرید.
  • همچنین پرداخت آخر شما باید افقی یا عمودی و در یک راستا باشد. به فرض مثال برای رنگ دیوار یک بار پرداخت اصلی از بالا به پایین باشد و پس از خشک شدن رنگ و اتمام کار دیوار، این بار که می‌خواهید رنگ‌آمیزی را شروع کنید کافیست پرداخت اصلی را به صورت افقی انجام دهید.
  • اگر باز هم جای قلمو باقی ماند، ابتدا همانطور که در بالا گفته شد سمباده بکشید و در صورت لزوم رنگ‌آمیزی را یک بار دیگر تکرار کنید. رنگ دست دوم و رنگ رویه باید ملایم‌تر زده شود؛ زیرا پوشش یکدست و دادن نمای زیبا به سطح در رنگ‌آمیزی با قلم‌مو به عهده این لایه‌ است.
روش صحیح رنگ زدن دیوار با قلمو
روی دیوار قلمو را به صورت حرف M انگلیسی حرکت داده و سپس حرکات افقی و عمودی خط قلمو را محو کنید.

بهترین مارک قلم مو نقاشی ساختمان

اگر سری به سایت‌های فروش آنلاین مانند دیجی کالا بزنید و عبارت قلموی نقاشی ساختمان را سرچ کنید، انتخاب‌های زیادی مانند قلمو نقاشی آریا یا قلموی رزا به چشم می‌خورد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود مانند جنس بدنه، اندازه و … را دارند.

می‌توانید پیش از خرید حتما نظرات کاربران و افرادی که این قلموها را خریده‌اند، بخوانید تا بهترین مارک قلم مو نقاشی ساختمان را انتخاب کنید. به طور کلی نیاز است به مواردی که در بالا گفته شد توجه کنید تا قلمو با بهترین کیفیت را انتخاب کنید و از نقاشی یکدست دیوارها پس از خشک شدن لذت ببرید.

جمع‌بندی

در این مقاله با انواع قلموی نقاشی ساختمان آشنا شدید. اگر شما نیز به دنبال خرید قلمویی مناسب برای نقاشی دیوارهای منزل خود می‌گردید، می‌توانید با توجه به نیازتان از انواع مختلف جنس‌های نایلونی و … با موی مصنوعی یا طبیعی و در ابعاد و شکل‌های مختلف استفاده کنید.

منبع: Readersdigest

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 3 =