اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

0

می‌گویند آشپزخانه قلب خانه است و ما باید باور داشته باشیم که این حرف درست است. آشپزخانه قطب اصلی خانه و همان جایی است که وعده‌های غذایی در آن درست می‌شوند، وعده‌هایی که بدن، ذهن و روح خانواده را تغذیه می‌کنند. در واقع زندگیِ خانواده، در آشپزخانه جریان دارد و چه بهتر که این زندگی، در بستری زیبا با طراحی و دکوراسیونی بی نقص بدون اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه در جریان باشد.

البته اجرای طراحی داخلی و دکوراسیون آشپزخانه کار راحتی نیست، اما ما قصد داریم این کار را تا حد ممکن برای شما ساده کنیم. برای این کار تصمیم گرفته‌ایم مهم‌ترین اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه و چیدمان دکور آن را در این مطلب جمع‌آوری کنیم. هدف ما این است که آشپزخانه‌ای داشته باشیم که نه تنها کاربردی بوده، بلکه طراحی داخلی آن طوری انجام شده باشد که به آن زیبایی ماندگاری بدهد.

در ادامه درباره اهمیت طراحی داخلی آشپزخانه و اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون آشپزخانه می‌خوانیم. با استادکار همراه باشید.

اهمیت طراحی دکوراسیون آشپزخانه

در گذشته آشپزخانه‌ها یا همان مطبخ‌های قدیمی ‌تنها برای پخت و پز استفاده می‌شدند. همه ما خاطراتی از مادران یا پدران خود داریم که بر سر اجاق گاز یا میز آشپزخانه بدون خستگی کار می‌کردند تا غذاهای خوشمزه و مغذی برای خانواده تهیه کنند. حتی گاهی به کودکان گفته می‌شد که از آشپزخانه که معمولا فضای کاری مادر بود، خارج شوند تا آن‌ها بتوانند به کارشان برسند.

در چند سال اخیر، مطبخ سابق یا آشپزخانه جدید از فضای کاری و جایی که تنها برای پخت‌وپز استفاده میشد، تبدیل به محلی برای گرد هم آمدن اعضای خانواده شده است. شاید بتوان گفت که آشپزخانه‌های جدید، نوعی اتاق نشیمن مدرن هستند.

در این مکان هم غذا طبخ می‌شود و هم حس و حال اعضای خانواده شکل می‌گیرد. طراحی و معماری آشپزخانه هم به مرور زمان فرق کرده است و از طراحی آشپزخانه بسته به مدل باز تبدیل شده که در بیشتر اوقات به سایر قسمت‌های خانه هم دید دارد. بنابراین اغراق نیست اگر بگوییم که طراحی داخلی مطبخ و نقشه چیدمان آشپزخانه به طور مستقیم و شدیدا در روحیات اعضای خانواده و زیبایی کلی خانه اثر دارد. به طور خلاصه، داشتن یک آشپزخانه زیبا با طراحی مناسب، به معنای سرمایه‌گذاری در سلامتی و خوشبختی خانواده شما است.

آشپزخانه‌ای که کاربردی و زیبا باشد، خانواده و میهمانان را به قلب خانه شما دعوت و آن‌ها را در گرمای خانه غرق می‌کند. در مطالب قبل، درباره اصول و سبک‌های محبوب طراحی انواع آشپزخانه صحبت کرده‌ایم و در ادامه به اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه می‌پردازیم.

بیشتر بدانید ۰ تا ۱۰۰ طراحی دکوراسیون و چیدمان اتاق کودک دختر

اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه
داشتن یک آشپزخانه زیبا با طراحی مناسب، به معنای سرمایه‌گذاری در سلامتی و خوشبختی خانواده شما است.

آشنایی با اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

حالا که به اهمیت طراحی داخلی آشپزخانه پی بردید، با هم چند مورد از کارهایی را که به هیچ عنوان نباید در طراحی داخلی مطبخ و انواع آشپزخانه انجام شوند مرور می‌کنیم.

رعایت نکردن قانون مثلت طلایی آشپزخانه

در نظر نگرفتن فضای کافی و مسیری آسان برای حرکت و انجام کارها از مهم‌ترین اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه است که می‌تواند باعث هرج‌ومرج در آشپزخانه شود. اجاق گاز، سینک ظرفشویی و یخچال باید نزدیک به هم و در دسترس شما باشند. ایجاد یک مثلث کاری بین این سه وسیله اصلی، اغلب به بهترین شکل در طراحی داخلی آشپزخانه اثر دارد.

تئوری مثلث کاری در اوایل قرن بیستم توسعه یافت و با نام‌های مثلث آشپزخانه و مثلث طلایی هم شناخته می‌شود. بر اساس این اصل، سه منطقه اصلی کار در انواع آشپزخانه باید یک مثلث را شکل دهند: سینک، یخچال و اجاق گاز. بر اساس این نظریه، هر ضلع مثلث تشکیل شده باید بین ۱٫۵ تا ۲٫۵ متر باشد و جمع اضلاع مثلث نباید از ۴ تا ۸ متر بیشتر باشد، یعنی نقاط کاری نه خیلی دور از هم و نه زیادی نزدیک هم قرار می‌گیرند.

رعایت نکردن قانون مثلت طلایی آشپزخانه
در آشپزخانه اجاق گاز، سینک ظرفشویی و یخچال باید نزدیک به هم و در دسترس شما باشند.

استفاده بیش از حد از قفسه‌های باز

طراحان دکوراسیون آشپزخانه معمولا روی این موضوع اتفاق نظر دارند که یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات طراحی دکوراسیون آشپزخانه مربوط به فضای نگهداری لوازم است. استفانی اشتاین، طراح داخلی، می‌گوید: “یک آشپزخانه عالی، باید به میزان مساوی، زیبا و کارآمد باشد.”

قفسه‌های باز و بدون در برای نشان دادن یک شی تزئینی با رنگ متضاد یا یادگاری‌های خانوادگی عالی هستند، اما فراموش نکنید که این بدان معنی است که همه چیز روی این قفسه‌ها در معرض نمایش است و اگر تمام فضای آشپزخانه را با قفسه‌های باز پر کنید، نه تنها جایی برای نگهداری لوازم و ظروفی مثل قابلمه‌ها نمی‌ماند، بلکه کار خود را نیز با گردگیری دائم قفسه‌ها سخت می‌کنید. ما ترکیبی از کابینت‌های دردار و قفسه‌های باز را برای داشتن آشپزخانه‌ای مرتب و البته زیبا توصیه می‌کنیم.

استفاده بیش از حد از قفسه‌های باز
ما ترکیبی از کابینت‌های دردار و قفسه‌های باز را برای داشتن آشپزخانه‌ای مرتب و البته زیبا توصیه می‌کنیم.

در نظر نگرفتن کابینت‌های کافی برای وسایل

از همه وسایلی که می‌خواهید در آشپزخانه خود نگهداری کنید – از ظروف مخصوص کارد و چنگال و تخته برش گرفته تا تستر نانی که حتی زیاد هم از آن استفاده نمی‌کنید- یک فهرست کامل تهیه کنید و مطمئن شوید که برای همه آن‌ها جای کافی دارید. زیرا یکی از اشتباهات رایج در طراحی داخلی آشپزخانه در نظر نگرفتن فضای کافی برای نگهداری وسایل است. در صورتی که کابینت و کمد کافی نداشته باشید، آشپزخانه شما به زودی تبدیل به یک انباری بی‌نظم و شلوغ پر از وسایل کوچک و بزرگ انبار شده کنار دیوار یا روی کانتر خواهد شد.

یکی از اشتباهات رایج در طراحی داخلی آشپزخانه در نظر نگرفتن فضای کافی برای نگهداری وسایل فعلی است.
یکی از اشتباهات رایج در طراحی داخلی آشپزخانه در نظر نگرفتن فضای کافی برای نگهداری وسایل فعلی است.

انتخاب اشتباه برای کانتر یا پیشخوان آشپزخانه

دومین نگرانی رایج در مورد طراحی داخلی آشپزخانه مربوط به کانتر یا پیشخوان آشپزخانه است. تالی راث، دکوراتور آشپزخانه، می‌گوید: “وقتی نوبت به انتخاب کانتر می‌رسد، مردم اغلب به سنگ طبیعی مرمر با رگه‌های زیبا علاقه دارند.” اما مرمر یکی از ظریف‌ترین موادی است که می‌توانید در آشپزخانه خود استفاده کنید. توصیه ما این است که در مورد نحوه استفاده از آشپزخانه خود واقع‌بین باشید.

اگر نمی‌خواهید هر روز یا هر بار که چیزی روی پیشخوان ریخته می‌شود، در مورد تمیز کردن آن استرس داشته باشید، پس جنس آن را از مرمر انتخاب نکنید. اما اگر برایتان مهم نیست که پس از هر بار مهمانی روی پیشخوان آشپزخانه رد یا خط و خشی بیفتد، می‌توانید مرمر را هم انتخاب کنید. ضمنا به یاد داشته باشید که اسیدهایی مثل آب مرکبات یا گوجه‌فرنگی می‌توانند باعث لک شدن مرمر شوند.

به جای مرمر می‌توانید از سنگ کوارتزیت استفاده کنید. این سنگ‌ها شبیه مرمر سفید هستند و دوام بیشتری هم دارند.

راستی ابعاد و ارتفاع پیشخوان آشپزخانه را هم فراموش نکنید. سعی کنید اندازه و ارتفاع پیشخوان را طوری انتخاب کنید که جای کافی برای انجام امور مختلف آشپزخانه روی آن باشد و موقع کار، نیازی به زیادی خم شدن روی سطح پیشخوان نداشته باشید.

وقتی نوبت به انتخاب کانتر می‌رسد، مردم اغلب به سنگ طبیعی مرمر با رگه‌های زیبا علاقه دارند.
وقتی نوبت به انتخاب کانتر می‌رسد، مردم اغلب به سنگ طبیعی مرمر با رگه‌های زیبا علاقه دارند.

نصب کابینت‌ها در ارتفاع کم

کابینت‌های کوتاه یا کابینت‌هایی که با سقف فاصله زیادی دارند، به خصوص در طراحی آشپزخانه بسته و نسبتا کوچک، باعث می‌شود هم سقف انواع آشپزخانه کوتاه‌تر به نظر برسد و هم فضایی برای جمع شدن گرد و غبار ایجاد شود. به جای این کار می‌توانید کابینت‌هایتان را تا سقف گسترش دهید؛ این طوری هم فضای بیشتری برای نگهداری لوازم و ظروف خواهید داشت و هم ارتفاع سقف آشپزخانه بلندتر و فضا بازتر دیده می‌شود.

اگر بودجه کافی برای اضافه کردن کابینت جدید ندارید، می‌توانید از تاج کابینت برای پوشاندن فضای خالی بالای آن استفاده کنید.

کابینت‌های کوتاه به خصوص در طراحی آشپزخانه بسته و نسبتا کوچک، باعث می‌شود سقف انواع آشپزخانه هم کوتاه‌تر به نظر برسد.
کابینت‌های کوتاه به خصوص در طراحی آشپزخانه بسته و نسبتا کوچک، باعث می‌شود سقف انواع آشپزخانه هم کوتاه‌تر به نظر برسد.

بی‌توجهی به محل قرارگیری وسایل برقی

طراحان داخلی به طور کلی به محل قرارگیری وسایل در آشپزخانه اهمیت زیادی می‌دهند. بسیار مهم است که درب کابینت‌ها، کشوها و لوازم برقی طوری قرار نگیرند که بیش از حد به هم نزدیک باشند و یا با هم برخورد کنند. وسایل برقی باید طوری قرار بگیرند که مانع دسترسی به کمدها و کابینت‌ها نشوند و در عین حال بتوان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد.

مثلا یکی از اشتباهات بزرگ طراحی دکوراسیون آشپزخانه که البته رایج هم هست، این است که افراد توجه زیادی به محل قرارگیری ماشین ظرفشویی نمی‌کنند و آن را تا حد امکان دور از سینک و دور از دید قرار می‌دهند. اما با این کار همیشه موقع انتقال ظروف آبکشی شده از سینک به ماشین، ردی از آب و چربی روی کف آشپزخانه به جا می‌ماند. این در حالی است که جاگذاری ظروف در ماشین ظرفشویی باید آسان باشد. بنابراین بهترین مکان برای ماشین ظرفشویی درست کنار سینک است.

درب کابینت‌ها، کشوها و لوازم برقی نباید طوری قرار بگیرند که بیش از حد به هم نزدیک باشند و یا با هم برخورد کنند.
درب کابینت‌ها، کشوها و لوازم برقی نباید طوری قرار بگیرند که بیش از حد به هم نزدیک باشند و یا با هم برخورد کنند.

نورپردازی نامناسب در آشپزخانه

یکی از اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه نورپردازی نامناسب است. نورپردازی خوب بیشتر از آنچه به نظر می‌رسد مهم است. مثلا آشپزخانه‌های مدل جزیره نباید نور معلق کمی‌ بالای خود داشته باشند. تعویض چراغ کوچک بالای جزیره آشپزخانه با چراغی بلند و باریک اما بزرگ، تاثیر بسیاری روی ظاهر آشپزخانه می‌گذارد. در آشپزخانه‌های سنتی هم بهتر است از چراغ‌ها یا لوسترهای بزرگ‌تر استفاده شود تا فضا بازتر دیده شود؛ به ویژه اگر آشپزخانه شما خودش پنجره‌ای ندارد و یا نور طبیعی کمی ‌دارد، تا جایی که می‌توانید آن را نورپردازی کنید.

نورپردازی مستقیم در آشپزخانه هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نور مستقیم یا متمرکز برای انجام کارهای معمول در آشپزخانه مثل آشپزی و یا خرد کردن مواد مهم است و باید حتما کافی باشد.

یک نوار ال ای دی زیر لبه بالایی کابینت‌های شما می‌تواند پیشخوان آشپزخانه را هم به خوبی روشن کند. همچنین می‌توانید با نورپردازی تزئینی در بالای کابینت‌ها یا به طور مشخص در بالای اشیای تزئینی، به زیبایی آشپزخانه بیفزایید. در صورت تمایل می‌توانید برای نورپردازی از مطلب اصول نورپردازی داخلی ساختمان کمک بگیرید.

نور مستقیم یا متمرکز برای انجام کارهای معمول در آشپزخانه مثل آشپزی و یا خرد کردن مواد مهم است و باید حتما کافی باشد.
نور مستقیم یا متمرکز برای انجام کارهای معمول در آشپزخانه مثل آشپزی و یا خرد کردن مواد مهم است و باید حتما کافی باشد.

رنگ آمیزی مناسب

رنگ‌آمیزی نقشی بسیار کلیدی در طراحی داخلی آشپزخانه دارد. بهتر است در انتخاب رنگ آشپزخانه به ابعاد فضا هم توجه کنید. رنگ‌های تیره برای آشپزخانه کوچک مناسب نیستند و بالعکس، رنگ‌های روشن می‌توانند یک آشپزخانه بزرگ را زیادی خالی جلوه دهند.

می‌توانید رنگ کلی آشپزخانه را خنثی انتخاب کنید و در عوض تنها در قسمت‌هایی کوچک، از رنگ‌های تند و شاد استفاده کنید، به این شکل هم می‌توانید به جلوه رنگی دلخواه برسید و در عین حال آشپزخانه‌تان زمان طولانی‌تری به‌روز به نظر برسد. همچنین می‌توانید با استفاده از اشیای تزئینی، قاب‌های رنگی پنجره، پرده‌های رنگی، گیاهان و یا یک قالیچه کوچک به آشپزخانه‌تان رنگ تزریق کنید.

رنگ‌های تیره برای آشپزخانه کوچک مناسب نیستند و بالعکس رنگ‌های روشن می‌توانند یک آشپزخانه بزرگ را زیادی خالی جلوه دهند.
رنگ‌های تیره برای آشپزخانه کوچک مناسب نیستند و بالعکس رنگ‌های روشن می‌توانند یک آشپزخانه بزرگ را زیادی خالی جلوه دهند.

بی‌توجهی به سبک معماری آشپزخانه

طراحی و دکوراسیون آشپزخانه باید با سبک معماری کل خانه مطابقت داشته باشد. آشپزخانه باید با بقیه خانه هماهنگی داشته باشد و جزوی از آن محسوب شود. در غیر این صورت هر قدر هم زیبا باشد، ممکن است مصنوعی به نظر برسد. البته این بدان معنا نیست که گزینه‌های طراحی شما باید محدود شوند – حتی ارتباطی کوچک با سبک اصلی معماری خانه کافی است.

برای مثال اگر سبک معماری خانه شما کلاسیک است، می‌توانید از کابینت‌های کلاسیک در آشپزخانه استفاده کنید و با استفاده از پرده‌های به‌روز، لوازم جانبی مدرن و موارد مشابه کاری کنید که آشپزخانه خیلی هم قدیمی‌ به نظر نرسد. اما تصور کنید که در میان یک طراحی آشپزخانه بسته و سنتی، با انبوهی از وسایل و دکوراسیون مدرن و یک جزیره آشپزخانه روبه‌رو شوید. احتمالا به عنوان یک مهمان در آن خانه احساس خواهید کرد که آشپزخانه متعلق به خانه دیگری است و هیچ سنخیتی با بقیه اتاق‌ها ندارد.

طراحی و دکوراسیون آشپزخانه باید با سبک معماری کل خانه مطابقت داشته باشد.
طراحی و دکوراسیون آشپزخانه باید با سبک معماری کل خانه مطابقت داشته باشد.

بی‌توجهی به لوازم جانبی

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه باید به لوازم جانبی بیشتر توجه شود. یکی از اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه این است که معمولا تا پایان بازسازی آشپزخانه، بیشتر بودجه مصرف شده است  و صاحب خانه تحمل هیچ هزینه دیگری را ندارد، بنابراین لوازم جانبی مثل استند کفگیر و ملاقه، جای ادویه‌ها و یا سبد ظرفشویی را فراموش می‌کند. بنابراین پیش از شروع بازسازی بهتر است بخشی از بودجه را برای لوازم جانبی کنار بگذارید. کیفیت را به کمیت برتری بدهید و لوازم جانبی را فرصتی برای تزریق رنگ، بافت یا هر چیز دیگری که ممکن است در فضا کم باشد، ببینید.

پیش از آغاز بازسازی بهتر است بخشی از بودجه را برای لوازم جانبی کنار بگذارید.
پیش از آغاز بازسازی بهتر است بخشی از بودجه را برای لوازم جانبی کنار بگذارید.

نادیده گرفتن تهویه

تهویه به ویژه در فضاهایی که بوی پخت‌وپز اگر بلافاصله از بین نرود ماندگار خواهد شد، بسیار مهم است. یکی از اشتباهات رایج افراد در طراحی داخلی آشپزخانه بی‌توجهی به نوع هودی است که انتخاب می‌کنند. یک آشپزخانه هرقدر هم زیبا باشد، اگر دائما بوی غذاهای قبلی در آن بماند، اصلا محیط دلچسب و خوشایندی نخواهد بود. از آنجایی که تهویه به طور مستقیم با سلامتی افراد خانواده هم در ارتباط است، بهتر است درباره خرید هود صرفه‌جویی نکنید و تا حد امکان با تحقیق و بررسی، بهترین هود ممکن را تهیه کنید.

یکی از اشتباهات رایج افراد در طراحی داخلی آشپزخانه بی‌توجهی به نوع هود است.
یکی از اشتباهات رایج افراد در طراحی داخلی آشپزخانه بی‌توجهی به نوع هود است.

استفاده از جزیره برای آشپزخانه کوچک

نصب جزیره در آشپزخانه معمولا وعده فضای اضافی برای آماده‌سازی و سرو غذا، فضای اضافی برای نگهداری وسایل و حس و حالی لوکس را می‌دهد، اما انتخاب جزیره اشتباه، قرار دادن آن در نقطه نامناسب و یا انتخاب جزیره برای آشپزخانه کوچک می‌تواند یک فاجعه باشد. به یاد داشته باشید که آشپزخانه محل کار است و هر چیزی مانع بهره‌وری در آن شود، اشتباه خواهد بود. جزیره‌ای که مانع رفت و آمد راحت به / از سینک، یخچال، اجاق گاز و ایستگاه‌های کاری اصلی شود، دردسرهای بزرگی ایجاد می‌کند.

یک راه حل این است که یک سینک یا اجاق گاز به جزیره اضافه کنید و آن را جزئی از مثلث کاربردی آشپزخانه کنید. راه دیگر این است که جزیره را به گونه‌ای قرار دهید که فضای زیادی در اطراف خود داشته باشد. ضمنا ما تا حد امکان جزیره را برای آشپزخانه کوچک توصیه نمی‌کنیم، زیرا باعث بسته‌تر شدن فضا خواهد شد و عملا جایی برای رفت و آمد نخواهد ماند.

یکی از اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون آشپزخانه، استفاده از مدل جزیره برای آشپزخانه کوچک است.
یکی از اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون آشپزخانه، استفاده از مدل جزیره برای آشپزخانه کوچک است.

کمک نگرفتن از افراد متخصص

آشپزخانه پیچیده‌ترین و گران‌قیمت‌ترین اتاق خانه در زمان طراحی است. یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون آشپزخانه کمک نگرفتن از افراد متخصص است. مثل هر کار دیگری، طراحان داخلی هم برای تمام پیچ‌وخم‌های طراحی و دکوراسیون آموزش کامل دیده‌اند؛ بنابراین صرف مقداری هزینه برای مشاوره با یک طراح داخلی درباره نقشه چیدمان آشپزخانه می‌تواند استرس شما در فرایند بازسازی آشپزخانه را کم کند و حتی در بلندمدت هزینه‌های شما را کاهش دهد. حتی اگر در مورد آنچه از آشپزخانه‌تان می‌خواهید ایده دقیقی داشته باشید، یک طراح حرفه‌ای می‌تواند ایده شما را به خوبی تنظیم و در جلوگیری از اشتباهات پرهزینه کمک کند.

یک طراح حرفه‌ای می‌تواند در جلوگیری از اشتباهات پرهزینه به شما کمک کند.
یک طراح حرفه‌ای می‌تواند در جلوگیری از اشتباهات پرهزینه به شما کمک کند.

سخن آخر

اشتباهات رایج در طراحی داخلی آشپزخانه بیشمارند و ممکن است در هر خانه‌ای چند مورد از آن‌ها را ببینید. اما سعی کردیم در این مطلب اصلی‌ترینِ آن‌ها را یاداوری کنیم. مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که اصولا طراحی داخلی آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است و به هیچ عنوان نباید دست کم گرفته شود. بنابراین خوب است طراحی و نقشه چیدمان آشپزخانه‌تان را بررسی کنید، اگر شما هم مرتکب اشتباهات رایج دکوراسیون آشپزخانه شده‌اید، از موارد کم‌هزینه و نسبتا آسان شروع کنید و به تدریج آشپزخانه‌تان را تبدیل به محیطی کاملا بی‌نقص و خاص نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × چهار =