اساسی ترین اصول مقدماتی طراحی دکوراسیون داخلی که باید بدانید

0

دکوراسیون داخلی یکی از فاکتورهای اصلی تاثیرگذار در محیط داخلی (با هر نوع کاربری) است. قبل از اینکه به ارائه توضیحات درباره اصول طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم، ابتدا باید بدانیم که دکوراسیون داخلی چیست، چه مفهومی دارد و تاثیر استفاده از آن چقدر است.

دکوراسیون داخلی زمانی مفهوم پیدا می‌کند که از هنر، خلاقیت و هوش خود برای ایجاد سازگاری، هارمونی و هماهنگی طرح‌ها و رنگ‌ها و اثاثیه استفاده کنیم. این که طرح و رنگ اجزای خانه و همچنین چیدمان آن‌ها در هماهنگی و تناسب با یکدیگر قرار بگیرند؛ یعنی ما از اصل دکوراسیون داخلی بهره گرفته‌ایم.

در ایجاد دکوراسیون داخلی علاوه بر زیبایی بخشیدن به فضای موجود، به واسطه ایجاد هماهنگی‌های یاد شده، باید میزان کارایی و کیفیت را نیز در نظر بگیریم. در زمینه دکوراسیون داخلی علاوه بر تاثیر نوع معماری و ساخت اجزای خانه، به طراحی فضای داخل خانه و نحوه بهره‌گیری از سازگاری‌ها و هارمونی ها نیز توجه فراوانی می‌شود. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

راهنمای کاربردی طراحی داخلی
استفاده از اصول طراحی دکوراسیون داخلی برای زیبا ساختن فضا و بهبود شرایط کاربری و همچنین افزایش سطح کیفیت زندگی کارایی دارد.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی

قبل از بررسی اصول طراحی دکوراسیون داخلی، بد نیست ابتدا به تفاوتی که میان دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی وجود دارد بپردازیم و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

تفاوت میان دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی چیست؟

از آنجا که در اکثر موارد مردم تفاوتی میان دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی قائل نیستند و برای این دو اصل نسبت به هم تمایزی در نظر نمی‌گیرند، لذا در اینجا لازم است این استنباط را نقض کرده و خاطر نشان کنیم که میان دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی تفاوت وجود دارد.

  • دکوراسیون داخلی، اصلی است که برای بهره‌گیری از آن به علم و دانش تخصصی و آکادمیک احتیاج نیست و تنها با در نظر گرفتن نکات مقدماتی و البته ذوق هنری و سلیقه‌ای که مقبول واقع شود، می‌توان اصول دکوراسیون داخلی را در فضای مورد نظر منعکس کرد. در حالی که در خصوص طراحی داخلی، شرایط کاملا متفاوت است.
  • افرادی که در زمینه دکوراسیون داخلی فعالیت دارند، مسئول برنامه ریزی برای تغییراتی پایه‌ای و اساسی در شکل فضا هستند؛ البته ایجاد این تغییرات به ساختار و مبنا مربوط نمی‌شود و تنها ظواهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با بازسازی و ساخت مجدد اجزا و ابعاد سر و کار ندارد. در مقاله تفاوت طراح داخلی و دکوراتور از دیدگاه دیگری تفاوت های طراح داخلی را بررسی کردیم پیشنهاد میکنیم آن را نیز مطالعه فرمایید.

بیشتر بدانید آشنایی با طراحی دکوراسیون داخلی با چوب طبیعی

تفاوت میان دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی چیست؟
در دکوراسیون داخلی نیاز به ذوق شخصی و روحی نوآور است که بتواند با تکیه بر خلاقیت خود از اجزاء فضا، برای زیباسازی و بالا بردن کاربری استفاده نمایید.
  • در دکوراسیون داخلی ارائه نظرات اصولی برای ایجاد تزئینات و نوع چیدمان، اساس کار به شمار می‌رود و در نتیجه دکوراتورها با بررسی دقیق مکان مورد نظر و در نظر گرفتن هماهنگی و هارمونی‌ها لازم، وسایل مختلف اعم از مبلمان، پرده‌ها، فرش‌ها و دیگر اثاثیه لازم برای این محیط را انتخاب می‌کنند.

انتخاب این دکوراتورها در زمینه رنگ و طرح مبلمان، پارچه‌ها، لوسترها، نقش و نگار فرش‌ها و به طور کلی رنگ‌ها و طرح‌های هر یک از اشیاء و چیدمان این وسایل در کنار یکدیگر به بهترین شکل ممکن، دکوراسیون خانه را تشکیل می‌دهد.

آموزش اصول طراحی دکوراسیون داخلی

برای انجام طراحی داخلی دانش و علم تخصصی نیاز است؛. این علم، علمی است که در آکادمی‌های مختلفی مثل فضای دانشگاه‌ها به صورت تخصصی و حرفه‌ای تدریس می‌شود. ایجاد دگرگونی‌ها و تغییرات اساسی هم در ظاهر و هم در کارایی و عوامل پایه ای، اساس و بنیان کار یک طراح داخلی تلقی می‌شود.
طراحی‌های پایه‌ای و نوسازی فضا با در نظر گرفتن مولفه‌ها و فاکتورهای فنی، که سبب تغییرات کلیدی هم در زمینه ظاهر و هم در کارایی و ساختار فضا شود، توضیحات درباره کار طراحی داخلی را تکمیل می‌کند.

حالا نوبت آن است که درباره اصول طراحی دکوراسیون داخلی، توضیحاتی بیشتر را ارائه دهیم.

بیشنر بدانید راهنمای جامع دکوراسیون داخلی مغازه

اصول مقدماتی طراحی دکوراسیون داخلی
یک دکوراتور داخلی، از مولفه های و فاکتورهای فضای داخلی برای ایجاد تغییرات مثبت و بهینه سازی و البته زیباتر شدن فضا، استفاده می کند.

اصول مقدماتی طراحی دکوراسیون داخلی

ابتکار عمل در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی

خلاقیت و ابتکار عمل، می‌توانند یک پل ارتباطی استوار میان تخصص و هنر در زمینه طراحی دکوراسیون باشند. اگر از این اصل بهره بگیریم و به طراحی ایده‌های نو در این زمینه بپردازیم و این نقطه نظرهای خلاقانه را در طراحی خود اعمال کنیم، نتیجه‌ای مطلوب و تاثیرگذار را اخذ خواهیم کرد و این نوآوری در اساس کار طراحی دکوراسیون ما بسیار موثر و حائز اهمیت خواهد بود.

اصول دکوراسیون داخلی چیست
خلاقیت و ابتکار عمل، دو اصل بسیار مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل و هر فضای دیگری هستند که با تکیه بر آن ها می توان به طراحی ایده های نوآورانه پرداخت.

بهره مندی از علم و سواد مقدماتی

این که چگونه با در نظر گرفتن ابعاد مختلف معماری و همچنین توجه به هماهنگی و سازگاری رنگ‌ها و طرح‌ها و ویژگی‌های اجزای مختلفی مثل مبلمان، پرده‌ها، فرش‌ها، اشیای چوبی و دیگر وسایل تزئینات منزل به طراحی دکوراسیون داخلی، آن هم به بهترین نحو ممکن بپردازیم، علاوه بر اتکا به سلیقه و هنرهای فردی مستلزم بهره‌مندی از سواد و علم مقدماتی به میزان کافی است.

شناخت کافی نسبت به چگونگی زیباسازی فضا

همه اصول در نظر گرفته شده برای طراحی دکوراسیون داخلی، اعم از اصول مقدماتی و حرفه‌ای آن، برای این است که پس از اعمال این اصول و انجام طراحی دکوراسیون داخلی، فضا به زیباترین شکل ممکن جلوه کند، لذا درک و معرفت نسبت به چگونگی زیبا کردن محیط نیز جزء اصولی به شمار می‌آید که باید به آن توجه داشت.

آموزش دکوراسیون داخلی اصول طراحی دکوراسیون داخلی
با استفاده از اصول زیباسازی و شناخت فاکتورهای تکمیل کننده طراحی دکوراسیون داخلی، می توان محیط داخلی را به مراتب شکیل تر و زیباتر نشان داد.

اصول حرفه ای طراحی دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ مناسب در اصول طراحی دکوراسیون داخلی

گزینش رنگ‌های مناسب هم برای خرید اشیا و وسایل لازم به منظور چیدمان و هم برای رنگ آمیزی محیط و اجزای خانه اعم از دیوارها، درها و پنجره‌ها، سقف‌ها و کف خانه و همچنین ایجاد هماهنگی مناسب همه آن‌ها با یکدیگر، به تناسب فضاسازی و ابعاد خانه و البته جایگاه محیط بسیار ضروری است.

بیشتر بدانید دکوراسیون ایتالیایی به سبک تاریخی و قدیمی

برای انتخاب رنگ‌ها باید در نظر داشته باشیم که طراحی دکوراسیون به کدام یک از بخش‌های خانه مربوط می‌شود، چرا که مسلما شیوه انتخاب رنگ برای هر یک از محیط‌های پذیرایی، اتاق‌های خواب، آشپزخانه و دیگر فضاهای موجود، با هم متمایز است. همچنین اگر طراحی دکوراسیون داخلی به محیطی غیر از محیط خانه، مثلا محیط‌های تجاری و محل‌های کار مرتبط باشد نیز، شیوه انتخاب رنگ اشیا و اجزا با هم متفاوت خواهد بود.

آموزش طراحی دکوراسیون داخلی
رنگ پردازی و استفاده صحیح از رنگ، یکی از پایه های اصلی دکوراسیون داخلی است که می تواند فضا را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد.

بهره‌مندی از مهارت و ابتکار در اصول طراحی دکوراسیون داخلی

این که تا چه اندازه نسبت به انتخاب فاکتورهای مختلف برای طراحی و همچنین جا گذاری و چیدمان آن‌ها خلاقیت به خرج دهیم، ارتباط قطعی به سواد و تخصص آکادمیک، صرف هزینه‌های کلان و حتی بهره‌مندی از تجربه چندین ساله ندارد. این موضوع تا حدودی امری فطری است که باید از آن بهره‌مند بود و به واسطه آن طراحی دکوراسیون داخلی را با نوآوری و ابتکار همراه کرد تا نتیجه آن سرشار جذابیت‌های بصری بوده و البته دارای کارایی‌های لازم باشد.

ایجاد تعادل میان طراحی دکوراسیون داخلی و معماری فضا

در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی می‌بایست نسبت به اجزای اصلی ساختمان و محیط و ابعاد آن توجه کامل داشت تا در شیوه انتخاب اجزا و رنگ و طرح و البته هماهنگی و نهایتا چیدمان آن‌ها در محیط، با مشکل مواجه نشویم.

آموزش طراحی دکوراسیون داخلی منزل
برای پیاده سازی صحیح اصول طراحی دکوراسیون داخلی باید به شکل معماری فضا و ابعاد محیط، توجه کافی معطوف شود.

ایجاد هماهنگی و سازگاری

باید توجه داشت که در دکوراسیون داخلی، ایجاد هماهنگی و سازگاری میان اشیای مختلف چه به لحاظ شیوه رنگ آمیزی و چه به لحاظ انتخاب طرح‌ها و چه به لحاظ نوع چیدمان آن‌ها در کنار یکدیگر، در جلوه دادن به فضا آن هم به بهترین شکل ممکن، موثر خواهد بود.

ایجاد تقارن و تعادل در اصول طراحی دکوراسیون داخلی

این اصل به ویژه در زمینه چیدمان، موثر واقع خواهد شد؛ به لحاظ دید بصری و جلوه های ظاهری، اینکه اشیاء با تعادل و تقارن در زمینه ابعاد و اشکال و حتی رنگ‌ها در کنار هم چیده شوند، دیزاین آن‌ها را به زیباترین نحو ممکن نشان می‌دهد. همین طور بسته به شکل فضا و سلیقه دکوراتور، می‌توان به جای تقارن، از تضاد در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کرد. قرار دادن فاکتورهای در تضاد با یکدیگر، زیبایی خاصی به فضا خواهد بخشید.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی
استفاده از اصل تقارن، می توان به عنوان فاکتوری تاثیرگذار در طراحی دکوراسیون داخلی موفق باشد و دیزاین محیط را به شکلی مثبت تغییر دهد.

ایجاد نورپردازی مناسب

نحوه نورپردازی و توجه به میزان روشنایی و یا تاریک بودن فضا، به تناسب جایگاه و طرح و نقش و همچنین رنگ اشیاء، امری بسیار مهم محسوب می‌شود. این که میزان متمرکز کردن نور روی یک فضا یا یک شی به چه اندازه باشد تا آن را درخشنده و چشمگیرتر جلوه دهد، اهمیت نورپردازی را صد چندان می‌کند.

بیشتر بدانید چگونه رنگ پرده را با دکوراسیون ست کنیم؟

سخن پایانی

با در نظر گرفتن اصول ذکر شده به منظور آموزش دکوراسیون داخلی، قادر خواهیم بود محیط و فضای مورد نظر را به دلخواه خود دیزاین کنیم. شما چطور فضای داخلی منزل یا محیط کار خود را با طراحی داخلی و بهره برداری از آموزش طراحی دکوراسیون داخلی منزل و غیره، به بهترین شکل دکور می‌کنید؟

منابع:  kilid

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − سه =