راهنمای مرحله به مرحله رنگ‌آمیزی شومینه آجری

0

آیا شومینه آجری‌تان رنگ دود گرفته و ظاهر بدی پیدا کرده است؟ به نظر می‌رسد اکنون وقت رنگ‌آمیزی شومینه رسیده باشد. با این کار علاوه بر تغییر چهره شومینه آجری خود، تحولی خیره‌کننده نیز در دکوراسیون خود ایجاد می‌کنید. رنگ‌آمیزی شومینه آجری با توجه به رنگ‌ دیوار و سقف، جلوه خاصی به آن می‌بخشد. اکنون در روزهای کش‌دار بهاری می‌توانید به شومینه آجری خود جلوه‌ای جدید دهید. استادکار روش انجام این کار را با شما به اشتراک خواهد گذاشت.

نکات پیش از رنگ‌آمیزی شومینه آجری

قبل از نقاشی شومینه لازم است به نوع رنگی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه کنید. رنگ مخصوص شومینه باید رنگی باشد که در مقابل درجه حرارت بالا مقاوم بوده و بتواند روی سطح آجری استفاده شود. همچنین این رنگ باید به بهترین شکل از شومینه در برابر تخریب و آلودگی محافظت کند.

پیش از شروع رنگ‌آمیزی شومینه آجری، محیط شومینه خود را بررسی کنید. برخی از انواع موادی که در شومینه‌های سنگی وجود دارند (مانند سنگ آهک، ماسه سنگ و سنگ رودخانه) تغییر رنگ سخت‌تری دارند. اما شومینه‌های آجری بهترین نوع شومینه برای رنگ‌‌آمیزی هستند. مطلب ایده‌هایی برای بازسازی شومینه نیز می‌تواند برای تغییر ظاهر شومینه آجری به شما ایده دهد.

انتخاب رنگ مناسب برای شومینه

در مرحله بعدی خوب است هم جنس رنگ و هم رنگ مورد علاقه خود برای شومینه آجری را انتخاب کنید. یکی از رنگ‌های مخصوص شومینه رنگ نسوز سیلیکونی است که با تحمل دمای ۴۰۰ الی ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد برای رنگ‌آمیزی بخاری و شومینه بسیار مناسب خواهد بود. رنگ نسوز با داشتن شید رنگی مات، جلوه زیبایی به لوازمی می‌بخشد که نیاز به پوشش رنگ نسوز دارند.

معمولا رنگ سفید یک انتخاب کلاسیک و مینیمال است، اما برخی نیز شومینه‌هایی به رنگ چوب یا تیره را دوست دارند. رنگی را انتخاب کنید که با سبک خانه و دکوراسیون شما مطابقت داشته و در مقابل حرارت مقاوم باشد. سپس این مراحل را در خصوص نحوه رنگ‌آمیزی شومینه آجری دنبال کنید.

انتخاب رنگ مناسب برای شومینه
اگر شومینه‌تان رنگ دوده گرفته و ظاهر بدی برایش ایجاد شده، بهتر است اقدام به رنگ‌آمیزی شومینه آجری خود کنید.

زمان و مواد مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی شومینه آجری

  • زمان مورد نیاز برای تغییر رنگ شومینه: ۴ ساعت
  • یک روز زمان کافی برای خشک شدن کامل
  • درجه پیچیدگی: ساده

لوازم مورد نیاز

  • دستکش پلاستیکی
  • عینک محافظ
  • برس یا فرچه
  • چند تکه پارچه
  • غلطک رنگی برای سطوح بافت‌دار
  • قلم‌موی کوچک
  • نوار نقاشی
  • تینر
  • رنگ بر پایه روغن

آموزش تغییر رنگ شومینه

پس از آماده کردن مواد، نوبت به رنگ‌آمیزی شومینه آجری‌تان رسیده است. مراحل این کار را در ادامه با هم مرور می‌کنیم. مطلب آجر آنتیک چیست و چگونه نصب می‌شود را هم بخوانید.

تمیز کردن سطح شومینه

برای اطمینان از اینکه رنگ به خوبی به سطح شومینه آجری می‌چسبد، باید داخل شومینه و اطراف آن را کاملا تمیز کنید. با استفاده از جارو تمام خاکستر و گرد و غبارهای داخل شومینه را پاک کنید. برای پاک کردن شومینه از هرگونه آلودگی و گردوغبار از یک سیم یا فرچه آغشته به ماده شوینده یا پاک‌کننده‌های قوی مانند تری‌سدیم‌فسفات (TSP) استفاده کنید. سطح مورد نظر را از هرگونه زنگ‌زدگی و گردوغبار پاک و سپس سطح کار را با سنباده نرم کاملاً تمیز و صیقلی کنید.

در این مرحله استفاده از دستکش و عینک ایمنی را فراموش نکنید. نواحی تمیزشده را کاملا بشویید و صبر کنید تا خشک شود. درب و پنجره‌‌ها را باز بگذارید تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد. توجه داشته باشید که به هیچ‌عنوان نمی‌توانید آجرهای خیس و مرطوب را رنگ بزنید.

نحوه تمیز کردن دوده پیش از نقاشی شومینه آجری
شومینه را با فرچه و مواد شوینده به خوبی تمیز کرده و داخل آن را جارو کنید.

یادتان باشد برای تمیز کردن شومینه در این مرحله بهتر است از فرچه استفاده کنید، زیرا پارچه یا ابر، زبری فرچه را ندارند و به خوبی تمیز نمی‌کنند. همچنین اگر لکه‌ای روی دیواره وجود داشت، می‌توانید از جوش شیرین یا مخلوط سرکه سفید و آب، هم استفاده کنید. خواندن مطلب تمیز کردن شومینه و ۴ راهکار اساسی نظافت آن می‌تواند راهگشای شما در این مرحله باشد.

روی سطج زمین نواحی اطراف شومینه پارچه بیاندازید تا رنگی نشود. با استفاده از پلاستیک یا پارچه، فضای جلو و اطراف شومینه را بپوشانید تا در طی رنگ زدن، رنگ به نواحی دیگر نشت نکند.

زیرسازی سطح برای رنگ‌آمیزی شومینه آجری

پس از اینکه شومینه خشک شد، نیاز به تعمیر قسمت‌هایی مانند ترک یا شکاف دارید. می‌توانید با استفاده از پوشش اکریلیک مخصوص آجر، ناحیه مورد نظر را تعمیر کنید و بعد از آن مرحله زیرکاری را با پرایمر شروع کنید. با کمک قلم‌مو و پرایمر لاتکس یک پوشش اولیه روی دیواره شومینه آجری بکشید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

مرحله رنگ‌آمیزی آجر شومینه آجری

پس از خشک شدن آستر، نوبت به رنگ‌آمیزی شومینه آجری می‌رسد. رنگ مناسب برای شومینه، رنگ لاتکس مقاوم در برابر حرارت(مات، نیمه‌براق یا براق) است که در مقابل دمای تولیدشده توسط شومینه، مقاومت لازم را داشته باشند. به یاد داشته باشید این نوع رنگ برای نمای بیرونی شومینه آجری مناسب است، نه داخل شومینه. اگر می‌خواهید بالای کوره و … هم رنگ شود، باید یک رنگ مخصوص و مقاوم به حرارت بالا تهیه کنید.

برای رنگ کردن آجرها خصوصا آنهایی که صاف نبوده و بافت‌دار هستند، از غلطک استفاده کنید. در نقاطی که غلطک کاربرد ندارد، از قلم‌مو استفاده کنید. بگذارید رنگ خشک شود. سپس در صورت لزوم دو تا سه دست عمل رنگ‌آمیزی را ادامه دهید. برای آنکه لابه رنگ دوم و سوم را اعمال کنید باید هر بار، 24 ساعت زمان دهید تا لایه قبلی خشک شود.

مراحل رنگ‌آمیزی شومینه آجری
با کمک رنگ مناسب رنگ‌آمیزی شومینه آجری را شروع کنید و قسمت‌های بافت‌دار آجرها را با غلطک یا با کمک قلمو‌ی کوچک رنگ کنید.

برای اینکه دیوار آجری شومینه براق باشد، تنها کافیست روغن جلای آلکیدی را با تینر روغنی مخلوط کنید. سپس با قلم‌مو روغنی روی شومینه بزنید. استفاده از رنگ براق یا مات بستگی به سلیقه شخصی شما دارد، اما معمولا رنگ مات برای آجر مناسب‌تر است.

بعد از اتمام کار قلم‌مو و وسایل رنگ را با آب گرم و صابون بشویید و زمان دهید تا رنگ شومینه به طور کامل خشک شود. می‌توانید از تینر نیز برای پاک کردن رنگ از روی قلم‌مو یا نقاطی مانند سرامیک‌هایی که رنگی شده‌اند، استفاده کنید. درصورتی‌که رنگ روغنی روی دیوار آجری ریخته شد، با استفاده از تینر روغنی می‌توانید آن را پاک کنید. برای این منظور تنها کافیست روی کمی پارچه تینر روغنی بریزید و رنگ را پاک کنید.

ویدیو آموزش رنگ‌آمیزی شومینه آجری

جمع‌بندی

نقاشی شومینه یکی از تغییراتی است که می‌تواند دکوراسیون خانه شما را چشمگیرتر کند. برای این کار نیاز است رنگ مخصوصی که در مقابل حرارت مقاوم است را بخرید و پیش از آغاز کار، شومینه را خوب تمیز کنید. دستورالعمل‌های بالا را مرحله به مرحله انجام دهید تا همه‌چیز به درستی انجام دهید. از خدمات استادکار نیز می‌توانید در این زمینه کمک بگیرید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

منبع:‌ Better Homes & Gardens

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + هفده =